Permalänk
Medlem

Project Plexus (HTPC)

Satt har på swec och kollade igenom några HTPC byggen förra veckan och fick lust att bygga en själv. Eftersom detta bara ska vara en HTPC där man ska kolla på film,dvd osv (inte spela osv) så kommer det inte bli värsta monster maskinen men däremot blir den ganska kompakt. Tänke köra med Mini-ITX formatet och lite annat smått och gott.

Detta kommer HTPC:n innehålla:

Chassi: plexiglas (egen design)

Moderkort: VIA EPIA ML8000A, m/Via C3 CPU 800MHz Mini-ITX,DDR,VGA

DVD Brännare: NEC DVD-brännare ND-6500 OEM Slimline (Dual)

Minne: Crucial PC2100 DDR-DIMM 512MB CL2.5. Non-parity, 2.5V, 64Meg x 64

Hårddisk: En vanlig 80 gb (har ej bestämt vilken ännu)

2 st 80 mm Fläktar

Nu var listan klar.. Nu tänke jag ger er lite bilder från själva chassi bygget. Började igår faktikst. Stack till stan och köpte plexiglas och en aliminum plåt bit.

Det är tänkt att chassit ska bestå heelt och hållet av plexiglas. Sedan ska en aliminum plåt på. Den ska täcka Framsidan,över och baksidan. Inte sidorna alltså. Där ska det vara tomt så man kan se igenom.Ett svagt blått neonlys ska lysa runt omkring lådan med stil..ingen vanlig ghettoneon modd inte Kom inte så långt men det är alltid en början

Detta är vad vi har åstakommit hitills.

Här allt material som kommer utgöra chassit.

en väldigt enkel skiss på bottenplatten där vi har makerat ut vart komponenterna ska sitta.

bara att sätta igång att limma.

då var undersidan klar.

precision! (obs en hårig kurd (OBS not me NOT me haha just kiddin)

förlängare till underplattan eftersom vi mätte lite fel så blev vi tvunga att såga en liten bit till

detta kommer bli sidorna på chassit

fääärdig..haha så nu var sidorna klara.

Det som är kvar att göra är nu att borra hål i plexiglasen 2 st på varje sida så vi kan skruva fast sidoglasen på varsin sida. Sedan fixa över.- och bakdelen på chassit. Det jobbigaste me chassit kommer vara utsågningen av baskidan. Det kommer ta mkt tid o kräva en väldig precison. Har inte dom bästa verktygen så vi får se hur d blir

Thats all for today (or for the moment i think )

mvh h0m3r0z & Dee.Dee

Visa signatur

[OG Signatur från tidigt 2000 tal]
| Macbook Pro 17" unibody |
| IRC: milk @ Pienet #mac |
| Bytt nick från Home|Roz till milk^

Permalänk
Medlem

Ser ut att kunna bli fint Men kan du inte förminska bilderna lite? så man slipper scrolla åt sidan för att läsa.

Permalänk
Medlem

håller med Fält på alla punkterna

Permalänk
Medlem

Du får göra bilderna lite mindre.

Ser ut att bli riktigt snyggt, fick lite inspiration att bygga själv.

Permalänk
Medlem

självklart. såg det nu faktikst. haha ska ändra det genast

Visa signatur

[OG Signatur från tidigt 2000 tal]
| Macbook Pro 17" unibody |
| IRC: milk @ Pienet #mac |
| Bytt nick från Home|Roz till milk^

Permalänk
Medlem

Varför mäter man alltid fel när man just håller på med plexi/plast? Kanske bara är jag men när de gäller plexi så går allt fel

btw med 1600x1200 ska man inte behöva scrolla

Permalänk
Medlem

thx för kommentarerna. Detta är mitt första HTPC bygge och mitt första "custum" bygge
. Har visserligen bygg ihop en rad olika datorlådor med godis i men detta ska bli ´roligt o se hur det slutar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xerbee
Varför mäter man alltid fel när man just håller på med plexi/plast? Kanske bara är jag men när de gäller plexi så går allt fel

btw med 1600x1200 ska man inte behöva scrolla

faktikst är det så.kanske någon förbannelse över plexi eller nått. det ska alltid knasa sig med plexi so don't worry its not you its the plexi

btw fixxade storleken på bilderna

Visa signatur

[OG Signatur från tidigt 2000 tal]
| Macbook Pro 17" unibody |
| IRC: milk @ Pienet #mac |
| Bytt nick från Home|Roz till milk^

Permalänk
Medlem

Lite bättre nu med bilderna.

Sitter tillfälligt på en 15" TFT med max 1024x768.

Permalänk
Medlem

hehe det kan bli lite smått med en 15" . Funderar på om ja ska börja sätt igång igen har haft ganska mkt att göra idag plus att jag inte riktigt har alla delar. Måste inhadla en 3 mm borr, 3 mm skruvar osv. Men ja tror att ja ska åtminstode limma sidorna så att dom är klara för att borra och skruvas

UPDATERING:

Så kommer det se ut med sidorna på. Vi har limmat sidorna men vi måste borra o skruva vilket får ske imorgon för vi måste köpa borr o skruv.

Mekkadet lite neon snabbt. ni får ursäkta bilden (dålig kamera och ingen blixt) men så här kommer det se ut på ett ungefär när det kommer till botten plattan. Neon skenet ska lysa över hela chassi. så det blir nog ganska fint

mvh h0m3r0z & Dee.Dee

Visa signatur

[OG Signatur från tidigt 2000 tal]
| Macbook Pro 17" unibody |
| IRC: milk @ Pienet #mac |
| Bytt nick från Home|Roz till milk^

Permalänk
Medlem

fan va snyggt ... har själv funderat på ett sånt här chassi, men då med ett ITX mobo från VIA...

Visa signatur

glaset är halvfullt

Permalänk
Medlem

det är bara en sak jag är lite osäker på och det är själva meedio progget. hur man använder det o så att den bootar med den. men men om någon kan ge mig något tips så vore det jättebra. finns la någonstans på nätet

Visa signatur

[OG Signatur från tidigt 2000 tal]
| Macbook Pro 17" unibody |
| IRC: milk @ Pienet #mac |
| Bytt nick från Home|Roz till milk^

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Home|Roz
det är bara en sak jag är lite osäker på och det är själva meedio progget. hur man använder det o så att den bootar med den. men men om någon kan ge mig något tips så vore det jättebra. finns la någonstans på nätet

meedio är inget OS.. du bootar det allså inte.. du måste ha XP installerat... Meedio tar ett tag att behärska men när man väl gör det är det helt klart det mest mångsida frontend du kan ha...

edit:
vet inte om jag gillar iden att chassit ska lysa. man vill ju i inte att HTPCn lyser när man ser på film/tv?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
meedio är inget OS.. du bootar det allså inte.. du måste ha XP installerat... Meedio tar ett tag att behärska men när man väl gör det är det helt klart det mest mångsida frontend du kan ha...

edit:
vet inte om jag gillar iden att chassit ska lysa. man vill ju i inte att HTPCn lyser när man ser på film/tv?

ahaa okej så man startar meedio i windows? men det fungerar i stort sett som XBMC (Xbox Media Center) eller? tänkte på det dära med streaming grejen när man har xboxen kopplad till datan så kan man ju streama via nätverket o kolla på filmen i xboxen.

håller med dig lite angående den punkten om chassit ska lysa lr inte. men det jag hade tänkt mig var att sidorna bara skulle lysa och inte framsidan.

förresten har någon något bra förslag till fjärrkontroll till HPTC så man kan styra musen via fjärrisen??? inte så haj när det kommer till den biten

Visa signatur

[OG Signatur från tidigt 2000 tal]
| Macbook Pro 17" unibody |
| IRC: milk @ Pienet #mac |
| Bytt nick från Home|Roz till milk^

Permalänk

finns massvis pà webhallen,mycom,kompett osv..

Visa signatur

Moderkort:Fic vi35l | processor:P4 2.4ghz | Ram:2st 256ddr | Grafikkort:ATI all in wonder 9800 | Hårddiskar:Maxtor (80gb 7200rpm) Seagate (200gb 7200rpm) | Ljudkort:Integrerat | Bildskärm:AOC 17tum

Permalänk
Avstängd

vill du ha billigast möjliga ta denna...

http://www.webhallen.com/prod.php?id=25779

den kan styra musen...

om du delar ut filmerna på nätverket kan du "streama" dem via nätverket ja..

Visa signatur
Permalänk

hur tjockt är plexit?

snyggt annars

Visa signatur

- Athlon64 Winchester -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
vill du ha billigast möjliga ta denna...

http://www.webhallen.com/prod.php?id=25779

den kan styra musen...

om du delar ut filmerna på nätverket kan du "streama" dem via nätverket ja..

funderade på den kontrollen faktiskt. tack för tipset anyways

tänkte nästan att man kunde göra det annars så tappar meedio en stor funktion (enligt mig iaf).

angående plexiglaset så ligger alla sidor på 8 mm förutom 2 sidor där har ja valt att använda mig av 4 mm.

eftersom jag har haft mkt att göra dessa dagar har jag inte haft tid att köpa de saker jag behöver för att fortsätta. uppdatering kommer väl på lördag-söndag skulle jag tro. måste ha lite kul under helgen oxå

Visa signatur

[OG Signatur från tidigt 2000 tal]
| Macbook Pro 17" unibody |
| IRC: milk @ Pienet #mac |
| Bytt nick från Home|Roz till milk^