Permalänk
Medlem

Ny dator startar ej.

Har ett Geforce 6600GT 128mb som inte verkar vilja fungera som det ska. Tillsammans med det har jag et ASUS a8n-sli.

Problemet är att jag får ingen bild när jag startar datorn(nyligen satt ihop allt). All el verkar fungera och jag hör hårddiskarna hoppa igång men ingen bild blir det, samt verkar inte bios hoppa igång(?). Har en win2k skiva instoppad men datorn verkar inte komma igång till där den söker enheter.
Vad kan jag ha missat?

Permalänk
Medlem

om du har nyligen köpt din dator?

du måste kolla så alla kablar är rätt kopplat...3dkortet har ström osv.
du säger inte om du får bild i skärmen?

har du ikopplat skärmen?

Visa signatur

This is what I want, what I really really want

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyreZ
om du har nyligen köpt din dator?

du måste kolla så alla kablar är rätt kopplat...3dkortet har ström osv.
du säger inte om du får bild i skärmen?

har du ikopplat skärmen?

Läs igen.

Permalänk
Medlem

SKulle rekommendera dig att se till så alla enheter är byglade rätt, lyssna, hör du någon fel signal från moderkortet eller något? Gett ström till Grafikkortet? Kolla allt en gång till.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk

Grek1, du kan ha missat att koppla in samtliga strömkablar på moderkortet. 1 24-pins EATX, 1 kvadratisk 4-pinnars ATX.

Edit: kolla även så du inte klantat till det med minnena. Har du två moduler ska de sitta i de blåa socklarna.

Visa signatur

Asus A8N-SLI dlx // A64 3k+ @1.8 (std) // Leadtek px6600GT extreme @ 585/1175; 0dB // Hitachi T7K250 // NEC ND3520 // A-Data PC3200 2x512 // AOpen H600B // 3DMark05: 4143

Permalänk
Medlem

Har du ett minne så ska det sitta i dimm3

Permalänk

Hade samma problem med min nya dator. När jag startade den så hände ingenting. Datorn bara pipte. (finns ingen felkod i manualen för pipet). Rådfrågade mig lite om vad som kunde vara felet. Fick svaret att det kan vara minnerna. Bytte till två olika minnestyper men inget hjälpte. Satte tillbaka dom nya minnerna och helt plötsligt startar datorn. Troligtvis har jag inte tryck till minnerna ordentligt. Samt som Frankenstein skriver, du skall sätta minnerna i dom blåa socklarna.

Visa signatur

Intel(R) Core(TM) i9-9900K CPU @ 3.60GHz | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Nvidia Geforce RTX 2080Ti | 32,0GB Dual-Channel DDR4 | Samsung SSD 840 EVO Basic 250GB, Samsung SSD 860 EVO 1TB | ASUS MX34VG

Permalänk

kär du dvi kanske du ska välja rätt dvi kanal på skärmen :p, vet ej om alla måste göra, men d måste jag med min skärm iaf.. annars gå igenom allt ordentligt o kolla så allt sitter fast.. o kolla för f*n att du ha satt i processorn för d lyckades en kille i klassen glömma göra . o vi ska börja tredje året på ett it-gymnasium.. skämmas

Visa signatur

Error: Keyboard not attached. Press F1 to continue.
< AMD Ryzen 7 5700X | ASUS ROG Strix B450-E | Corsair Vengeance RGB PRO 4x8GB 3200MHz | Sapphire Radeon RX 7700 XT >

Permalänk
Medlem

Kolla också att graffekortet sitter ordenligt i botten på sockeln.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk

Jag har _EXAKT_ samma utrustning och datorn startar inte! Har testat allting nu tror jag Men den startar inte i alla fall! Har 4 olika minnen jag testar emellan (alla PC3200) men den verkar vägra. Vad ska jag göra? :/

Visa signatur

[ASUS A8N-SLI ZALMAN ZM NB47J ] [AMD Athlon 64 3200+ "Venice" @ 4000+ ThermalTake Big Typhoon] [Gainward GeForce 6600GT 128 MB PCI-Express Zalman VF-700CU] [Samsung 200 Gigabyte] [NZXT Nemesis Gamingcase]

Permalänk
Medlem

Hoppas att ni kopplat in den där 4-pins strömkontakten.. Jag hade nämnligen missat den o då hade jag samma problem.

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe, Intel C2Q Q9550 (TRUE/Scythe SFF21F), Corsair Dominator 2x2GB PC8500, Asus Radeon HD4870 512MB
2xSamsung HD501LJ 500GB, 1xWestern Digital VelociRaptor 300GB
Corsair HX620W, Lian-Li PC-A05B (4xNoctua NF-S12-1200), Sound Blaster X-FI Xtrememusic (Sennheiser HD555), BenQ FP241W

Permalänk

Jag har inte missat nånting! Detta är ungefär 15:e gången jag har kopplat om allting och jag får igång alla fläktar men ingen bild på skärmen! Spelar ingen roll var jag sätter mina minnen eller om jag byter sladdar, resetar BIOS,CMOS flyttar jumprar eller vad som helst. Ingenting händer!

Visa signatur

[ASUS A8N-SLI ZALMAN ZM NB47J ] [AMD Athlon 64 3200+ "Venice" @ 4000+ ThermalTake Big Typhoon] [Gainward GeForce 6600GT 128 MB PCI-Express Zalman VF-700CU] [Samsung 200 Gigabyte] [NZXT Nemesis Gamingcase]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MonsterdiggareN
Jag har inte missat nånting! Detta är ungefär 15:e gången jag har kopplat om allting och jag får igång alla fläktar men ingen bild på skärmen! Spelar ingen roll var jag sätter mina minnen eller om jag byter sladdar, resetar BIOS,CMOS flyttar jumprar eller vad som helst. Ingenting händer!

...då finns det bara en lösning kvar, KROSSA datorn med släggjäveln.

Nä, men har du prövat DVI/VGA utgång nr 2 ?

Permalänk

Japp ett par gånger men kan ju alltid kolla en gång till

Visa signatur

[ASUS A8N-SLI ZALMAN ZM NB47J ] [AMD Athlon 64 3200+ "Venice" @ 4000+ ThermalTake Big Typhoon] [Gainward GeForce 6600GT 128 MB PCI-Express Zalman VF-700CU] [Samsung 200 Gigabyte] [NZXT Nemesis Gamingcase]

Permalänk
Medlem

Har du ställt in monitorn att läsa digital signal? Prova att köra med en analog kontakt/adapter och se om den startar då....det felet gjorde jag, monitorn var inställd på analog signal och således startade inte datorn öht.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem

Antar att du har satt i flera RAMminnen. JAg gjorde samma misstag när jag satte ihop min dator. Börja med att sätta ett minne i DIMM1 eller DIMM2, starta datorn och installera alla drivisar för moderkortet. Sedan är det bara att köra på. Om du vill ha Dual DDR (om ditt MB stödjer det) så måste du troligtvis flasha Bios först, det var iaf jag tvungen att göra.

Hoppas det går bra.

P.S. Kolla om fläkten på Grafikkortet funkar, annars är det där felet sitter.

Visa signatur

<| MSI K8T NEO2 F <|> AMD Athlon 64 3000+ 1,8 GHz <|> 4 x 512 DDR SDRAM <|> Radeon 9600 256mb |>

Permalänk

Jag har försökt lyssna på det ni sagt men ingenting funkar för mig :/
Den går inte ens igång med 1 minne

Visa signatur

[ASUS A8N-SLI ZALMAN ZM NB47J ] [AMD Athlon 64 3200+ "Venice" @ 4000+ ThermalTake Big Typhoon] [Gainward GeForce 6600GT 128 MB PCI-Express Zalman VF-700CU] [Samsung 200 Gigabyte] [NZXT Nemesis Gamingcase]

Permalänk

Har du en polare som har en dator kan ni ju kolla sakerna med varann.. stoppa i ditt grafikkort i hans/hennes dator och kolla, forsätt så tills ni hittar problemet. Jag tror att din processor är död. och om du har otur så är moderkortet oxå väck.

Visa signatur

Overloaded

Permalänk

Hur lyckas jag ta dö på en processor då? Förklara gärna eftersom jag inte ens rört den. Tycker det verkar riktigt långsökt och jag tror faktiskt bara att det är fel på moderkortet. Jag känner ingen som har PCI-Express så det blir lite svårt

Visa signatur

[ASUS A8N-SLI ZALMAN ZM NB47J ] [AMD Athlon 64 3200+ "Venice" @ 4000+ ThermalTake Big Typhoon] [Gainward GeForce 6600GT 128 MB PCI-Express Zalman VF-700CU] [Samsung 200 Gigabyte] [NZXT Nemesis Gamingcase]

Permalänk
Medlem

Du har inte satt för många distanser bakom moderkortet?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

ko9lla så att du ej böjt några stift till skärmen eller att skärmen är för dålg så att den ej stöder upplösningen och hz???... testa ute slutnings metoden.. du har bara modekortet prollen 1minne sedan graffet sen så ska du iaf ha bild om du kommer in i bios så är det troligen något annats som krabbar...

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Har testat allt ihop ni sagt men jag får det ändå inte att funka, jag misstänker att det är fel på moderkortet och att det är det som strular. Jag kan inte korstesta mitt system för ingen annan har PCI-Express. Jag har testat att använda hur många minnen som helst men inget händer. Vad ska jag goera?

Visa signatur

[ASUS A8N-SLI ZALMAN ZM NB47J ] [AMD Athlon 64 3200+ "Venice" @ 4000+ ThermalTake Big Typhoon] [Gainward GeForce 6600GT 128 MB PCI-Express Zalman VF-700CU] [Samsung 200 Gigabyte] [NZXT Nemesis Gamingcase]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MonsterdiggareN
Har testat allt ihop ni sagt men jag får det ändå inte att funka, jag misstänker att det är fel på moderkortet och att det är det som strular. Jag kan inte korstesta mitt system för ingen annan har PCI-Express. Jag har testat att använda hur många minnen som helst men inget händer. Vad ska jag goera?

det finns inte både pci och agp så att den ena måste väljas i bios eller så?

edit// sli såg jag nu, var inget.. byt plats på dem kanske..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Lyser moderkortets lampa grön o så?
Du har inte för klent nätagg?