Hårddiskar smäller till

Permalänk
Medlem

Hårddiskar smäller till

Har 4*200 hårddiskar från maxtor. Senare tid så har mina diskar vart totalt borta, felet är då att varje gång jag startar datorn så "smäller" en/några av diskarna till, alltså det låter som om tex läsarmen slår till innerväggarna hela tiden.

Men när man kommer till xp loading screenen så hänger sig datorn där, då måste jag starta om datorn, gör det igen händer samma sak. Sen tredje gången fungerar det alltid.

Sen är datorn otroligt seg att starta upp där i början när den letar efter diskarna i bios.

Vad tror ni är felet? Ska köra powermax senare och kolla om programmet hittar några fel.

Permalänk
Medlem

har själv haft liknande problem med en maxtor 160gb s-ata(diamond 9 plus eller något)
eller jag tror det var den iaf, för hade problem med att den "kopplades bort" också, så drog några snabba slutsatser:)

Jag hade den då stående på högkant, så jag testade att lägga den ner och tro det eller ej, men det hjälpte.

Så testa det om den står på högkant:)

Sen hade jag samma problem med lite slumpvalda diskar, dom kopplades också bort och lät lika konstigt, så bestämde mig för att slänga ut dom, och det hjälpa mycket bra.

har nu stoppat in dom i min server och där fungerar dom utmärkt. Testade även att köra med två nätagg. ett tag med alla diskar i, vilket också hjälpte.

Så det kan ju bero på att du har för klent nätagg. så testa med det också.

ursäkta om det är lite kluddigt skrivet=)

Permalänk
Medlem

Körde powermax 4 förut för att se om det var några problem som kunde upptäckas, men enligt det så hade ingen disk några fel alls.

Mina diskar står inte på högkant, så det går inte testa.

Sen så har jag kollat nätagget och dess spänning och allt. Allt är normalt, har ett Antec True Power 430watt så det ska nog inte vara det som är felet.

Men det är sant det du skriver, att det låter som om diskarna stängs av och sätts på hela tiden. Har kollat så att kontakterna sitter men fortfarande samma sak. Men det konstiga är ju att datorn startar normalt efter 3 omstarter.

Verkar som om de måste få i sig lite ström och sen starta på riktigt

Aja får testa vidare. Tack för svaret