Permalänk
Medlem

BBB j*vla klantarsel!

Ja de är såhär, för någon månad sen såg jag att jag kunde ha bbb 8 mbit..efter ett tag när jag övertalat farsan ringde han in å kollade att vi kunde ha det, trots att jag ringt en gång tidigare å dom sa att vi kunde få det, var han inte helt säker nu..

han babbla nåt om att det var 0174 (riktnr.) och inte 0175 som vi har, som kunde få BBB 8 mbit. (0174 är f.ö. Knutbys riktnr).

Sen vart han osäker å sa att dom måste åka ut till stationen å testa..skulle ta max en vecka sen skulle dom skicka brev och meddela, och skicka med fullmakt där (om vi kunde få)

Dagarna går och när det gått 8-9 dagar ringer farsan in igen, han får lämna sitt personnummer för att kolla ärendet..och då läser dom upp: 0174 70***, va i helvete tänker jag..är dom helt senila eller, fattar dom inte va man säger..kan dom inte hålla isär saker å ting?

Så nu kommer det typ ta en vecka till fast dom skulle sätta högre prioritet på det nu, om nu det har nån betydelse..

aja ville bara dela med mig, dåligt av BBB att skriva in fel uppgifter trots att man är tydlig..

/Danne

edit: reserverar mig för fel och slarvskrivningar..

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Ja jag ångrar nu att vi bytte till BBB vi hade comhem innan

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

jag har Telia 2.0Mbit men funderar på att byta till BBB 8.0Mbit eftersom dem verkar vara det enda som kan erbjuda den hastigheten här ute hos mig..

Visa signatur

3dMark05: 15.100 -> E4300 1.8Ghz @ 3.15Ghz , 2x1gb OCZ PC6400, 8800GTS 320mb, ASUS P5N-E SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MsPaint
jag har Telia 2.0Mbit men funderar på att byta till BBB 8.0Mbit eftersom dem verkar vara det enda som kan erbjuda den hastigheten här ute hos mig..

men snälla nån BBB går på samma nät som telia och telia kommer före med 8Mbits eller 24 så du borde kunna få 8Mbits från telia utan att byta

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
men snälla nån BBB går på samma nät som telia och telia kommer före med 8Mbits eller 24 så du borde kunna få 8Mbits från telia utan att byta

Det är inte helt säkert. I vår by kan vi t ex inte beställa bredband via Telia, men däremot både av bl a BBB, Rix och Calypso. Det är Teracom som har byggt ut stationen där vi bor.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pr0f
illa..

haha ja vem vet

pytonOrm, där har du fel serru..för att Telia har (tror jag) max 3.5 km gräns om du ska ha 8 mbit..
medans BBB när jag diskuterade lite med dom har max 5.5 km gräns, självklart säger dom "upp till" 8 mbit, men "du lär ju inte få under 2 mbit som du har nu" som killen sa..

Jag frågade: "Hur kommer det sig att vi inte kan få 8mbit av telia men vi kan få det av er?"

Han svarade: "Vi anser oss ha den utrustningen som krävs för att vi ska kunna leverera det upp till 5.5 km".

Dom verkar typ ha kommit längre i sin teknik eller nåt, what do I know..

mitt avstånd är typ 4.5 km från telestationen så jag kan kanske räkna med lite mindre än 8 mbit, men som sagt blir de ju mkt bättre än det 2 jag har nu..btw så måste det vara samma telestation han kollade på, alltså den jag har telia på nu..

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

4,5km kommer ge dig maximalt 5Mbit....mer troligt någonstans mellan 2-4Mbit.

Handlar snarare om att TeliaSonera inte "vågar" sätta en längre gräns än 3,5km...vilket gör det enkelt då man slipper gnäll från personer med gränsvärden. Men för att låta sanningen vara sagt så kommer du inte i närheten av 8Mbit oavsett operatör med ADSL på 4,5km

Visa signatur

who's your mommy?

Permalänk
Medlem

de säger alla , men jag tror vad jag vill, för 5 år sen när vi skaffa Telia 0.5 mbit sa dom t.o.m. till oss att vi inte kommer att få så mkt...

men jag maxxade typ 55kb/s över icq från min kusin som hade samma..så va inte alltför jävla säker

edit: va de inte nåt me att man kan anmäla dom om man inte får den utlovade hastigheten? gäller iofs antagligen inte när det står "upp till"..

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Re: BBB j*vla klantarsel!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
edit: reserverar mig för fel och slarvskrivningar..

Och detta gäller naturligtvis inte för kommunikationen med B2?:p

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k

edit: va de inte nåt me att man kan anmäla dom om man inte får den utlovade hastigheten? gäller iofs antagligen inte när det står "upp till"..

Det är det som är poängen med "upp till X hastighet".

Permalänk
Citat:

edit: va de inte nåt me att man kan anmäla dom om man inte får den utlovade hastigheten? gäller iofs antagligen inte när det står "upp till"..

Kul inlägg.. Hur tänkte du att alla skulle kunna få samma hastighet när alla bor på olika avstånd och har olika kablar?

Permalänk
Medlem

har inte tänkt det heller (puckon) men de va förut tjaffs på nyheterna å så om folk som anmält att dom fick för dålig download speed på sitt bredband., kommer inte ihåg så jävla noga mer..

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
Ja jag ångrar nu att vi bytte till BBB vi hade comhem innan

BBB är bara skit, hade tidigare UPC. Lockades av BBB-s hastighet och tecknade avtal 10/1 Mbit/s tjänsten men dem är bara idioter som lovar men inte håller sina löften det är bara 3,30 Mbit/s jag får nu.
Jag har klagat och ville avbryta kontraktet som löper 6 månader men inte ens det vill de gå med på. Riktigt förbannad på IDIOTERNA = BBB.

Permalänk
Medlem

upp till....

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem

jag älskar mitt BBB 10/10

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
men snälla nån BBB går på samma nät som telia och telia kommer före med 8Mbits eller 24 så du borde kunna få 8Mbits från telia utan att byta

sen när hyr BBB in sig på telia's nät? har alttid trott det var olika.. det var iaf vad han som ringde å försökte pracka på mig bbb sa i telefonen

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triffid
sen när hyr BBB in sig på telia's nät? har alttid trott det var olika.. det var iaf vad han som ringde å försökte pracka på mig bbb sa i telefonen

Koppartråden?
Fast jag tror inte det är det som det syftas på här (hmm, mysko mening)

Men även fibern, på många ställen så hyr B2 Svartfiber utav Telia för att skeppa trafiken större sträckor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pz007
BBB är bara skit, hade tidigare UPC. Lockades av BBB-s hastighet och tecknade avtal 10/1 Mbit/s tjänsten men dem är bara idioter som lovar men inte håller sina löften det är bara 3,30 Mbit/s jag får nu.
Jag har klagat och ville avbryta kontraktet som löper 6 månader men inte ens det vill de gå med på. Riktigt förbannad på IDIOTERNA = BBB.

tror inte de kommer hända mej, hoppas iaf inte..

[krook], lite skillnad med fiber kanske

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

men ärligt, BBB is the shit och telia är inte the shit

Visa signatur

Violence is never a solution, but it can be entertaining

Permalänk
Medlem

jag bor 4440 m från telestationen via kabelväg. Min högsta hastighet som jag kan få ut på min lina är Acc-downstream=2496 kbit/s Acc-upstream=1088 kbit/s. Telia kollade hastigheten mellan dsl grejorna i telestationen till mitt modem. Dock så är mitt abbonemang låst till 2mbit/0,4mbit

Visa signatur

aquaren

Permalänk
Medlem

så du bor 4.4 km ifrån och har kapacitet på 25mbit ner och 10 mbit upp?

omg

Då borde samma gälla för mej? eller?

har oxå 2mbit som du..

jo, BBB is the shit!..och telia är the skit! ^^

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
så du bor 4.4 km ifrån och har kapacitet på 25mbit ner och 10 mbit upp?

omg

Då borde samma gälla för mej? eller?

har oxå 2mbit som du..

jo, BBB is the shit!..och telia är the skit! ^^

Jag skulle nog snarare säga att 2496 kbit är ungefär 2,5 Mbit och 1088 Kbit är drygt 1 Mbit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
så du bor 4.4 km ifrån och har kapacitet på 25mbit ner och 10 mbit upp?

omg

Då borde samma gälla för mej? eller?

har oxå 2mbit som du..

jo, BBB is the shit!..och telia är the skit! ^^

Nej, icke läskunnig?

Han har 2,5Mbit och 1Mbit upp.

Och det är där du kan förvänta dig att hamna på.
Som sagts innan, det finns en anledning att telia har ett stopp på 3,5Km. Där efter sjunker hastigheten något oerhört.

Permalänk
Medlem

Asså det kan vara upp till 24Mbit på flera kilometers avstånd, men det är fortfarande KVALITEN och AVSTÅNDET som är det största faktorerna.

Som tidigare nämt, det finns en anledning att det är en gräns på max avstånd.

Permalänk
Medlem

hmm, förstod fel..tänkte att 2500kb/s är 25 mbit, efter som 250kb/s är 2.5...

men nu va det inte per sekund du menade..

äh jag tror er inte fullt ut BBB har bättre utrustning än telia, därför har dom längre maxavständ !

han sa att jag kommer nog hamna en bra bit över 2 mbit iaf..

i vilket fall som helst är det ändå billigare än telia skiten vi har nu..

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Dom har inte längre maxavstånd dom säger bara "Upp till" medan telia inte säger så för att du kommer få under 8mbit bla bla bla

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Kan man få reda på hur långt telestationen ligger ifrån mitt hus?..
Har Telia 24mbit och tankar som snabbast i 2300kb/s så det är nog rätt maxxat där endå..

edit

Fanns ju t.o.m en tråd under denna som det stod hur man kollade det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
äh jag tror er inte fullt ut BBB har bättre utrustning än telia, därför har dom längre maxavständ !

som tomten på julafton... hohohoho

Permalänk
Medlem

kan inte bara alla med bbb adsl sluta betala sina faktutror så kan bbb återgå till att bygga ut sveariket med BREDband.....

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"