Permalänk
Medlem

Tystnad

Hej

Har följande dator:

Chassi: Antec MidiTower, SLK3700BQE
Grafikkort: nVidia 6800LE, originalfläkt
Processor: AMD 2800+, originalfläkt

Tycker det låter ganska mkt, vad kan jag göra för att tysta den så billigt som möjligt? Och hur gör man, är det svårt?

Permalänk

börja med de minsta fläktarna, försök byt ut mot större fläktar eller passiva lösningar. vet inte vilken cpu-kylare som gäller för socket a nu för tiden, men det kanske nån annan kan rekommendera en tyst och bra.

när du är färdig med dom så kommer du villja få tyst på ditt nätagg, köp nytt tyst eller modda befintligt med en tyst fläkt... se till så det inte blir för varmt.

skaffa tysta chassifläktar och fäst alla chassifläktar med silikonstroppar.

här får du veta vilka fläktar som gäller: http://www.silentpcreview.com

du kan ju sätta in dämpmattor och sånt, men det viktigaste är att få ljudkällorna så tysta som möjligt.

Permalänk
Medlem

Arctic cooling har en temperaturstyrd fläkt till socket-a som är näst intill ljudlös. Till grafikkortet skulle jag köpa zalman VF700-Cu och köra på 5v så hörs den inte. Kolla om du har en liten fläkt på nordbryggan och byt ut mot en passiv om så är fallet, zalman har en för ~70kr. Utöver det så blir det lite dyrare när man sneglar mot tysta nätagg. De flesta rekommenderar Tagan då de är av utomordentlig kvalitet och väldigt tysta. Annars så har der_keiser skrivit ungefär det du behöver veta.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Vilken socket har du? Jag är lite dålig på gamla sockets, men till socket A så kör på Thermalright SI-97 med en tyst 92mm fläkt på, lämpligen en 92mm nexus.

Har du 754 så köp en XP-120 om den passar på ditt moderkort (kolla thermalrights hemsida för kompabilitet), passar den inte så köp XP-90 som bara är marginellt sämre. Sen fixar du en tyst 120mm fläkt (om du kör xp-120) exv nexus 120mm (hmm, nexus igen? de är tystast), eller tidigare rekomenderad 92mm fläkt på XP-90.

Till grafikkortet fungerar en zalman VF700 alcu på 5 volt utmärkt.

Byt även ut bakre fläkten i chassit då den låter som ett smärre reaplan. Nexus går bra här med.

Vill du inte/kan inte få tag på nexus fläktar så köp Adda, de är också tysta. Se dock till att få lågfartsmodellen. 120mm går att få både i låg- och medium-utförande.

Har du nån fläkt på chipset på ditt moderkort så byt ut den mot zalmans passiva nordbryggekylare. Små 40mm fläktar låter som getingar nämligen.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Vet inte om du har nån mjukvara för att styra fläktarna annars är
Speedfan ett bra program.

Visa signatur

P4 3.2E@4.3 -IC7| Vapochill PE| 2*256MB Adata pc4000 | Raptor 74gig + Hitachi 7k250 160gig /Aspire 520w/X800 XT PE

Permalänk

inwarehouse säljer nexus... bara ett litet tips