Några hårddisk-frågor

Permalänk

Några hårddisk-frågor

Jag har börjat fundera på att köpa en ny hårddisk eftersom jag fyllt min 200GBs hårddisk och min Linux-hårddisk och eftersom jag använt upp alla IDE-kontakter (förutom att köra en hårddisk som slave på samma sladd som min DVD-läsare, men så kanske jag gör senare), men så kom jag på att jag kan ha två SATA-hårddiskar också, men då har jag lite funderingar (har skummat runt lite här på forumet, men inte hittat särskilt mycket som svarade på mina frågor), behöver man några särskilda drivrutiner för att använda en SATA-hårddisk som vanlig hårddisk?
Har hittat relativt många trådar om att installera XP på SATA-diskar eller att använda RAID (vilket jag inte planerat), men inget som egentligen svarade på min fråga.
Sedan så gäller det hårddisktemperaturen, jag har en Samsung-disk (40GB, följde med datorn, används numera bara till Linux) som kör på ungefär 43C och en Seagate Barracuda 7200.7 som kör på runt 46C (enligt Sysfan, har dock chassit öppet just nu, så det lär vara lite kallare då det är stängt), är det för varmt? (frågar med tanke på att det lär bli ännu varmare med ännu en hårddisk)
Och sista frågan, har för tillfället en 350W PSU, kommer den att klara av en till hårddisk eller borde jag skaffa en ny?

Permalänk

min hårddiskar ligger på 25 grader

Permalänk

Hmm, kanske dags att tömma lådan på lite damm...
Kan tillägga att jag väl inte har särskilt bra kylning (dock ligger alla mina andra komponenter på runt 30C.

Permalänk
Medlem

bra disktemp är 25-35 grader typ...

den ska inte va iskall och den ska inte vara glödhet...

Permalänk
Medlem

vad händer egentligen om den blir för varm? i farsans hp dator sitter det två 250gigs satadiskar och dom låg på 56 respektive 57 grader. och den är ju bygd så... så de borde väl inte ta någon skada vid sådana temperaturer? kan nämna att chassit är varmt när man tar på det på utsidan så det är rätt kass kylning i chassit

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av R_fused
vad händer egentligen om den blir för varm? i farsans hp dator sitter det två 250gigs satadiskar och dom låg på 56 respektive 57 grader. och den är ju bygd så... så de borde väl inte ta någon skada vid sådana temperaturer? kan nämna att chassit är varmt när man tar på det på utsidan så det är rätt kass kylning i chassit

lita inte på tempsensorerna på diskarna.. din hand säger nog mer om hur disken mår..

dom slits ut i förtid oftast.. eller skriver dom med olika densitet eftersom pattorna utvidgas vid värme.. vilket kan leda till att de sktier sej... HP lägger inte ner pengar på kylning i person-datorer.. inte mer än nödvändligt..

Permalänk
Medlem

Jag råkade lägga en 160Gb direkt på en 40Gb och glömde den sedan där (båda var inkopplade och användes) under hela kvällen när jag använde datorn.
Framåt natten så började datorn bete sig väldigt märkligt, den blev ruskigt seg och det lät riktigt mystiskt mystiskt från burken, kom då på att jag kanske skulle känna på HDDn och jävlar vad varm den var, det var så att man brände sig på fingrarna.
Flyttade på 160Gb så att den fick frisk luft (stängde givetvis av datorn) och då gick datorn som den skulle sedan.

Men ett tag vart jag rejält orolig, det lät verkligen som HDDn skulle skära ihop, men den rullar fortfarande på så jag räddade den nog i sista sekunden.

Permalänk

Hehe, tror jag ska köpa fästvinklar för 3.5" hdd på 5.25"-plats, min seagate ligger väldigt tätt inpå min andra hårddisk vilket kan vara anledningen till att den har något högre temperatur.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
lita inte på tempsensorerna på diskarna.. din hand säger nog mer om hur disken mår..

dom slits ut i förtid oftast.. eller skriver dom med olika densitet eftersom pattorna utvidgas vid värme.. vilket kan leda till att de sktier sej... HP lägger inte ner pengar på kylning i person-datorer.. inte mer än nödvändligt..

nej jag vet, men kan tänka mig att det är RÄTT varmt där inne eftersom själva chassisidan blir rejält varm...

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||