Permalänk

saft-tank modd

h

Permalänk

köp 50liter saft häll det i din låda sätt sedan en kran i fronten... vore fräsigt om du la in några lysrör i safttanken också... Eller så går du å köper dej ett kylskåp å ställer in saften där istället... lycka till

Permalänk

Jag tycker du ska ha UV-rör så saften ser lite giftig ut. Sen kan du kanske sätta några kylflänsar på ena sidan av lådan. Eller gör ena sidan av aluminium och montera fläktar som blåser på denna sida.

Permalänk
Medlem

hur kall ska saften va?
om du inte kör med några peltier eller kompressorlösningar så kommer det ju bli fisljummen saft.....
Köp en stor dunk sätt på en gran och släng i en 2L isklump, då kommer du ha kall saft i alla fall en timme...

Visa signatur

=-Datorn:Athlon 64 2249mhz (9x250) s939(Primestabil 3 dygn), Abit KN8 Ultra Pci-e, 2x512 mb Kingston PC-3200 ,Powercolor X800GTO 16, Seagate 200Gb+250Gb+250Gb, Antec Lanboy,Zalman Cnps 7700 & NB47J, Seasonic S12 430w=-=Soffleksakerna:Viewpia 32" LCD (Mördad Av Postverket),Xbox 360 Pe, Dilog DT355-=

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuclear
hur kall ska saften va?
om du inte kör med några peltier eller kompressorlösningar så kommer det ju bli fisljummen saft.....
Köp en stor dunk sätt på en gran och släng i en 2L isklump, då kommer du ha kall saft i alla fall en timme...

Det beror väl ändå på peltierkylningen. :S?

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk
Medlem

Det finns ju alltid Kolsyreis, håller en lagom temp (-78C) i små mängder i saften så borde den vara kall ett bra tag. Sen så när isen kondenseras så bildas ånga och ifall du sätter lysrör i någon färg där så kan det nog se ganska häftigt ut

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Ja Zightx, ibland undrar man.
Det vore nog bäst att kyla vatten i en separat tank för att sedan pumpa runt vattnet i "element" som går i saften. Kom ihåg att isolera tanken för minsta möjliga värmeförlust.

Visa signatur

"The two most common things in the universe are hydrogen and stupidity"

Permalänk
Medlem

annars bygger du en stor tank på något sätt, med kran då. Sen så fryser du in big pack glasspaket med vatten, med lock på och släpper sedan ner ett åt gången i tanken, kyler ett bra tag och kommer inget vatten i saften som späder ut den.

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||

Permalänk
Medlem

studerade en saftmaskin för inte alls länge sen och om jag fattade det rätt så sprutas saften direkt på kylaren om och om igen. Någon som förstår?

Alltså det går väl snabbare att kyla ner saften om inte så stor mängd kommer i kontakt med kylaren på samma gång?

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Medlem

du kan ju göra såhär:

du har ett x antal tankar med olika kylstadier och x antal peltiers som sitter monterade på diverse kylflänsar som då kyler ner vattnet/saften. allt ska självfallet finnas i en massiv alulåda. MED HJUL

Visa signatur

[color="blue"]DET HETER CCFL, INTE NEON[/color].Neon är en ädelgas och används inte i en DATOR.
Har du försökt att söka? :)

Permalänk
Medlem

Eller så tar man o stoppar saften i kylen istället. Enkelt och gratis.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laggeman
Eller så tar man o stoppar saften i kylen istället. Enkelt och gratis.

Och vad drar kylen då?
Jo el, och vad gör el?
Jo kostar. Och kostar är inte gratis

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mornn
Och vad drar kylen då?
Jo el, och vad gör el?
Jo kostar. Och kostar är inte gratis

Och vad drar en peltier?
Jo el, och el kostar.

ha! jag var först!

edit: btw tror jag det är smartare att köpa en kyl och modda. Om man nu vill göra något själv.

Permalänk
Medlem

det borde väl gå att tillämpa samma princip som de flesta gör på sina hemmabyggda kylar? bara att ersätta dörren med en kran och ett påfyllningshål i toppen. bara se till att det är tätt.

det borde väl fungera felfritt?

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hetzz
det borde väl gå att tillämpa samma princip som de flesta gör på sina hemmabyggda kylar? bara att ersätta dörren med en kran och ett påfyllningshål i toppen. bara se till att det är tätt.

det borde väl fungera felfritt?

Låter som en bra idé bara att ha silikon runt dörren så ingen vätska går igenom fast problemet blir väl när man vill tvätta minikylen.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Visa signatur

*Max klock* *superPI:16.422*
e6300@3500mhz 1:1
2x 1gbA-data 6400 @ fsb500

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av naksu
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=48160...

testa lek med den iden.

hmm...?
snarare http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=46335...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alla_namn_bussy
Jag tycker du ska ha UV-rör så saften ser lite giftig ut. Sen kan du kanske sätta några kylflänsar på ena sidan av lådan. Eller gör ena sidan av aluminium och montera fläktar som blåser på denna sida.

ja du har helt klart haft bästa ideen

Permalänk
Medlem

haha "saft"

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk
Medlem

saft är säkert kod för nånting annat

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiggge
haha "saft"

hembränd saft?

du kan ju köpa min kompressor och fiffla lite

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Hur dum i huvudet får man vara? Skriv inte om du inte kan något, fast du trodde väl du kunde det.

Visste du att fläktar bara "flyttar" luft inte kyler ner luften? Och då kan saften inte bli kallare än rumstemp.

Tror de kan bli rätt svårt att tillverka någon slags "chiller" för att kyla läsken.

Har du hört talas om Kylfaktor? säg att det är -10 grader ute, och du sätter dig på en skoter och kör i 100km/h då kommer fartvinden att göra att det blir kanske -40 mot dit ansikte.

Så om vi säger att det är +20 inne, sätter en alu-plåt och en fläkt som kan blåsa på den, då kommer det resultera i att plåten blir kallare pga fartvinden som fläkten åstadkommer mot plåten.

Nu är värdena jag tog påhittade, kommer inte ihåg riktigt hur det var, längesen jag räknade på det där, men U get my point.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Har du hört talas om Kylfaktor? säg att det är -10 grader ute, och du sätter dig på en skoter och kör i 100km/h då kommer fartvinden att göra att det blir kanske -40 mot dit ansikte.

Så om vi säger att det är +20 inne, sätter en alu-plåt och en fläkt som kan blåsa på den, då kommer det resultera i att plåten blir kallare pga fartvinden som fläkten åstadkommer mot plåten.

Nu är värdena jag tog påhittade, kommer inte ihåg riktigt hur det var, längesen jag räknade på det där, men U get my point.

En fläkt har inte riktigt samma effekt. Och den kyler aldrig ner luften. Den gör så det känns kallare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
En fläkt har inte riktigt samma effekt. Och den kyler aldrig ner luften. Den gör så det känns kallare.

Ne klart fläkten inte klarar flera tiotal grader, men några bör den klara, beror ju på hur stor den är och så. Luften i sig blir inte kallare nej, men den kommer "kännas" kallare för alu-plåten också, och göra den kallare. Ta din bil tex. och känn på plåten när den står still, kör runt med bilen ett tag och känn på plåten igen, den kommer INTE att vara lika varm då.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Ne klart fläkten inte klarar flera tiotal grader, men några bör den klara, beror ju på hur stor den är och så. Luften i sig blir inte kallare nej, men den kommer "kännas" kallare för alu-plåten också, och göra den kallare. Ta din bil tex. och känn på plåten när den står still, kör runt med bilen ett tag och känn på plåten igen, den kommer INTE att vara lika varm då.

Tyvärr kan jag inte köra det för äns ett år då jag bara är 15 år nu. Men men... tvivlar lite på din teori.

Permalänk
Medlem

detta är ju lite offtopic, men ändå: har det inte med det isolerande lager luft vi har runt kroppen som gör att det känns kallare när denna försvinner? samma fenomen varför det känns ganska varmt om nån blåser på dig när du sitter i en bastu.

kan ha fel men tror det beror på det. De har tagit upp det där med kylfaktor eller vad det hette i Illustererad Vetenskap för nått år sen, minns inte artikeln men minns att de haft det uppe.

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Tyvärr kan jag inte köra det för äns ett år då jag bara är 15 år nu. Men men... tvivlar lite på din teori.

mej med. Om du åker skoter i 20- c så kan det ju kännas som 40- c men det är inte det, det är fortfarande 20- c hur snabbt du änn åker.

Visa signatur

[color="blue"]DET HETER CCFL, INTE NEON[/color].Neon är en ädelgas och används inte i en DATOR.
Har du försökt att söka? :)

Permalänk
Medlem

Är det inte så att fläktar bara hjälper på saker som alstrar värme? Alltså tex en människa avger värme hela tiden, värmen samlas precis utanför kroppen och då känns det varmt. Om man då ställer sig framför en fläkt så blåser denna värme bort och ersätts av kallare rumstempererad luft. Även om det bara är några graders skillnad så känns skillnaden stor pga att det inte är samma luftfuktighet.

Så har jag trott att det är iaf. Kanske är helt fel?

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whalle
Är det inte så att fläktar bara hjälper på saker som alstrar värme? Alltså tex en människa avger värme hela tiden, värmen samlas precis utanför kroppen och då känns det varmt. Om man då ställer sig framför en fläkt så blåser denna värme bort och ersätts av kallare rumstempererad luft. Även om det bara är några graders skillnad så känns skillnaden stor pga att det inte är samma luftfuktighet.

Så har jag trott att det är iaf. Kanske är helt fel?

Jo, du har ganska rätt i din teori. Ju mer "kontakt" man får med luften ju kallare känns det. Tex med en kylfläns och en CPU.

Du har bara en kylfläns som kyler CPUn då blir den ganska varm eftersom den inte får så bra "kontakt" med luften. Men har du tex en 120mm Delta som flyttar massor med luft så får kylflänsen mer "kontakt" med luften.

Tex om du går ut när det är -40 grader i naken i någon sekund kanske det inte känns extremt kallt. Men sitter du en minut lovar jag att det är jävligt kallt eftersom du får då mer "kontakt" eller längre , ja någonting. Och skulle du då också ha en stor jeffla fläkt som blåser den där -40 grader kalla luften mot dig skulle din kropp få massor med "kontakt" med luften och det skulle inte kännas varmt alls.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zWeaX
mej med. Om du åker skoter i 20- c så kan det ju kännas som 40- c men det är inte det, det är fortfarande 20- c hur snabbt du änn åker.

men luften som kommer mot kroppselarna som inte är täckta gör att värmen avled, och det gör att det känns kallare, det blir dessutom kallare...