Vad är det som får dig att bli ”vansinnig” på en säljare?
Denna del av forumet är väldigt intressant, eftersom det ofta blir en del mer eller mindre aggressiva attityder gentemot företag/personer som i något avseende inte klarar av att leverera som kunden har tänkt sig. Alla har nog blivit åtminstone irriterade på någon säljare vid något tillfälle och vad det är som retar oss allra mest råder det säkert delade meningar om. Därför skulle det vara intressant att titta på några faktorer som nog kan ge upphov till en del irritation. Vad är det som gör Dig redo att ”lyncha” säljaren när du köper en pryl (utgår från att köpet sker hos en internetbutik)?
Jag kom på följande faktorer som kan vara intressanta, men om du kommer på något jag har missat får du gärna fylla i listan. Skalan går från 1-10 där 10 betyder att den aktuella faktorn är mycket viktigt för att du ska bli nöjd, dvs säljaren får absolut inte göra dig besviken på denna punkt för lär denne inte se dig fler gånger som kund. Siffran 1 betyder följaktligen motsatsen, dvs att du knappast bryr dig.
Givetvis har jag fyllt i mina synpunkter och hoppas att andra vill fylla på med sina. Kommer du på fler faktorer som är viktiga så fyll gärna på dem också. .
Produkterna får inte vara dyra
7
Snabba leveranser (typ max 5 arbetsdagar)
7
Utfästelser från säljaren måste infrias
9
Bra och snabb support (måste kunna svara på minst 6 av 10 frågor)
7
Lätt att komma i kontakt med (även när det är leveransproblem)
10
Företagets/personens rykte generellt (är säljaren allmänt känd?)
6
Företagets/personens rykte i detta forum
6
Man ska kunna ändra sin order snabbt och lätt
8
Man ska inte bara kunna betala i förskott/postförskott
8
Man ska ha möjlighet att hämta prylen hos säljaren och betala där
8
Betalning med kort erbjuds
3
Generösa returvillkor (inte så gnälliga om förpackningen är bruten)
7