Är TFT skärmar verkligen värda?

Permalänk
Medlem

Är TFT skärmar verkligen värda?

Min broder köpte en TFT åt min mor och när jag kollade på den så var bilden så jäkla kass att man mådde dåligt när man kollade på den.

Hur är det med TFT börjar de komma i klass med CRT skärmar?

Jag har nu en Samsung 959NF 19" CRT skärm som är så skön. Börjar TFT skärmar komma upp i den klassen, eller har jag inte hängt med något alls i utvecklingen på TFT skärmar.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Jag tycker dom börjar komma upp i samma nivå. Testade en kompis 2500kr LG skärm idag. Lite utkletat blev det dock. Den var ju dock analog och hade en responstid på 12ms. Finns ju både digital och snabbare ;).

Permalänk
Medlem

Beror helt på hur mycket man är bered å betala. har själv ägt 3st 949NF varav min första kostade 5000Kr. Men det gjorde mina 3 första TFT skärmar med. Fins fördelrar å nackdelar med båda. Samsung 959NF är skön om man håller på med film å tittar mycekt på film mm på datorn. Annars är skärpan bättre på TFT särskilt med DVI och så är det goare att sitta framför.

Numera har jag en 32tum wide scrren TV med en HTPC så kollar alldrig på film eller liknande på datorn så har därför bara TFT numera.

Permalänk
Medlem

Vad får man betala för en bra TFT skärm i liknande klass som Samsung 959NF i 19" ?
Själv gav jag 4500kr för min skärm då den var ny och ångrar inte en enda krona. Men varje gång jag ser min mors skärm avskräcks jag från att skaffa en TFT skärm.

Gör det stor skillnad med DVI mot vga, pris/kvalite?

Sedan så spelar man ju mycket spel som krävs snabba respontiden så den biten är ju specielt viktig. Men framförallt att kunna sitta en längre tid framför skärmen utan att man får ont i ögonen.

Visa signatur

...

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för skärm som din mor har?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Antagligen är kvaliten på din mors skärm så dålig för att upplösningen inte är inställd på det angivna "optimala" värdet dvs för det mesta 1024x768 eller 1280x1024 beroende på skärmen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Vad är det för skärm som din mor har?

Kommer inte på så är på rak arm. Ska kolla upp senare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ca[[pp
Antagligen är kvaliten på din mors skärm så dålig för att upplösningen inte är inställd på det angivna "optimala" värdet dvs för det mesta 1024x768 eller 1280x1024 beroende på skärmen.

Det kan nog säkert vara som du säger. Min mor är glasögon bärare, hon föredrar stora saker på skrämen hehe. Ska kolla upp om det kan vara så enkelt bara.

Men det låter ändå konstigt att det skulle bli så förfärlig bild bara för att man inte kör den upplösning som skärmen tycker om bäst. Fungerar alla TFT på detta sätt?
Med tanke på att man använder olika upplösningar när man spelar, ser film osv så känns det ganska viktigt att kunna välja olika lägre upplösningar utan att det påverkar nämnvärt.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bugg

Men det låter ändå konstigt att det skulle bli så förfärlig bild bara för att man inte kör den upplösning som skärmen tycker om bäst. Fungerar alla TFT på detta sätt?
Med tanke på att man använder olika upplösningar när man spelar, ser film osv så känns det ganska viktigt att kunna välja olika lägre upplösningar utan att det påverkar nämnvärt.

Ja, alla TFT fungerar så. Använd den rekomenderade upplösningen eller använd inte skärmen alls är dina alternativ.

Med vissa skärmar kan du köra andra upplösningar utan att bilden smetas ut men då blir delar av bildytan (kanterna) istället svart för att pixlarna ska vara i rätt storlek.

Om du har en bra skärm som du gillar varför byta?

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Om du har en bra skärm som du gillar varför byta?

För det är kul med nytt men framförallt är CRT skärmarna stora och klumpiga. Sedan har jag hört att TFT ska vara strömsnåla motför CRT men det har igentligen ingen direkt inverkan på varför man vill ha en TFT utan bara en posetiv grej man får med på köpet.

Har ni testat och spelat spel på en upplösning som inte är rekommenderad? skulle vara intressat och se hur det ser ut, men det kanske jag märker när jag studerar min mors TFT.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bugg
Kommer inte på så är på rak arm. Ska kolla upp senare.

Det kan nog säkert vara som du säger. Min mor är glasögon bärare, hon föredrar stora saker på skrämen hehe. Ska kolla upp om det kan vara så enkelt bara.

Men det låter ändå konstigt att det skulle bli så förfärlig bild bara för att man inte kör den upplösning som skärmen tycker om bäst. Fungerar alla TFT på detta sätt?
Med tanke på att man använder olika upplösningar när man spelar, ser film osv så känns det ganska viktigt att kunna välja olika lägre upplösningar utan att det påverkar nämnvärt.

I windows är skillnaden ganska stor ja, i spel och andra program är den kanske inte lika markant dock.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en TFT skärm för en 6-7 månader sen, och jag ångrar mig inte en sekund
skulle ALDRIG kunna gå tillbaka till CRT det är sån gryyyyymt mkt bättre bild ,man får inte lika ont i huvudet.. mycket klarare färger skarpare bild
strömsnålare , tar mindre plats.

när man sitter hos polare osv som fortfarande sitter på CRT skärmar man mår fan illa och frågar sig själv hur fan man kunde köra med sånt skräp förut.

enda nackdelarna med TFT skärmar är väl tycker jag att för å främst:

- att man blir limiterad till en upplösning som skärmen rekomenderar oftast 1280*1024 , och om man kanske inte har sån värsting CPU/GPU att man kanske inte kan köra så högt i spel(ser ut som skit om man har lägre)

- efter några timmar framför datorn så har man ju tendens att sjunka ner i stolen eller kanske sätta sig lite snett eller vad nu folk har för ställningar framför datorerna så mörkar skärmen ner eftersom den ska betraktas rakt framifrån... 160 graders betraktningsvinkel eller vad det nu är

- sorgligt nog så kan inte tillverkarna ennu garrantera att man inte ska ha några döda pixlar på sin nya skärm... jag hade själv turen att slippa sånt med min men det hoppas jag ska ändras i framtiden att dom ska lösa detta problem

sen säger ju folk liknande saker som "Nej TFT skärmar e skräp dom hinner inte med i spel och filmer det blir efterskrapningar och ghosts" något sånt har jag aldrig upplevt säkert på den äldre generationen TFT skärmar.. men med dom moderna skärmarna nu tror jag knappast något sånt excisterar.. jag spelar snabba spel utan problem med min skärm som har 14ms

men alla har väl sin egen uppfattning antar jag, men har du råd rekomenderar jag att prova.. jag kan nästan garrantera dig att du aldrig kommer vilja gå tillbaks

Mvh Mathias

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem

tack matte54 för att du tog dig tid att skriva ned allt det där.

Själv är jag riktigt spel-nörd. Spelar diverse spel, inte så många igentligen men de spel jag spelar dom spelar ganska ofta. Oftast sitter man med 1024x768 som spelupplösning och 1280x1024 i windows så det vore ju taskigt ifall det såg riktigt illa ut i spelen. Det kanske ser lika illa ut som på min mors skärm.

Jag måste nog låna hennes skräm någon dag framöver och testa med den för hennes skärm är ju ny och kanske i budget klass men jag tror inte den ska se så risig ut som hennes gör, måste bara ha med upplösningen att göra.

Ang döda pixlar så undrar jag om man vågar köpa från nätet. Tänker ifall man får nån fuling i mitten av skärmen som blir riktigt irriternade och får sedan inte byta eller lämna tillbaka. Bättre att satsa på att köpa från butiken kanske. Nackdelen blir väl att man får betala bra mycket mera pengar eftersom man inte bor i någon större stad.

Visa signatur

...

Permalänk

Är Inga problem att köra spel i lägfre upplösning än 1280x1024, iaf inte på min 913B. Ser rätt så illa ut i windows (suddigt) men i i spel ser det bra ut.

Är dock skillnad på hur bra olika skärmar klarar att skala ner bilden

Visa signatur

db^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storstark
Är Inga problem att köra spel i lägfre upplösning än 1280x1024, iaf inte på min 913B. Ser rätt så illa ut i windows (suddigt) men i i spel ser det bra ut.

Är dock skillnad på hur bra olika skärmar klarar att skala ner bilden

Jepp, jag håller med. Jag har en 913N, men det är nog ingen större skillnad. Testa med en TFT och se vad du tycker. Jag tycker lugnt att det är värt varenda krona att byta till TFT från CRT.

Permalänk
Medlem

Asså, själv har jag dålig syn också, och jag kan inte köra på 1280x1024 utan att behöva anstränga mig hela tiden, den minsta jag klara mig på är 1152x864. Så jag kan alltså inte använda en TFT-skärm? funderar på att köpa en 913b eller en vp191s.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darkiee
Asså, själv har jag dålig syn också, och jag kan inte köra på 1280x1024 utan att behöva anstränga mig hela tiden, den minsta jag klara mig på är 1152x864. Så jag kan alltså inte använda en TFT-skärm? funderar på att köpa en 913b eller en vp191s.

Klarar du bara 1152x864 oavsett storleken på skärmen?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Njae det blir iofs olika, sitter på en 19" CRT hemma och den kan jag inte ha så litet som 1280 på iaf. Och med denna 17" går det väl rätt bra. Men jag tror det skulle bli jobbigt en längre tid

Permalänk
Medlem

har en LG skärm (kostar ca 2400) på DB.
Den funkar riktigt bra, kommer aldrig mera ha en CRT skärm igen inte äns min 21" trinitron skärm! såå mycket skönare med tft, bättre bild (skarpare)
tar ingen plats, ser bra ut på skrivbordet

edit* spelar väldigt mycket spel, och har inte märkt något konstigt alls i andra upplösningar än 1280*1024. så som 800*600 / 1024*768 funkar hur bra som helst!!

Visa signatur

Ryzen5 3600XT - Asus PRIME B450-plus - MSI 1080 Armor 8GB OC - Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz - WD Black NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Ang döda pixlar så undrar jag om man vågar köpa från nätet. Tänker ifall man får nån fuling i mitten av skärmen som blir riktigt irriternade och får sedan inte byta eller lämna tillbaka. Bättre att satsa på att köpa från butiken kanske. Nackdelen blir väl att man får betala bra mycket mera pengar eftersom man inte bor i någon större stad.

Om man köper TFT skulle jag aldrig göra det utan att kolla om de har öppet köp. Skulle aldrig acceptera fel på min vara. Är det fel på skärmen (dock inte så garantin tar han om det) skulle jag ta den på öppet köp direkt, säga att jag inte tyckte om färgen eller nått.
Tänk att köpa en bil och mindre lackskador anses ok? Aldrig i helvete.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darkiee
Njae det blir iofs olika, sitter på en 19" CRT hemma och den kan jag inte ha så litet som 1280 på iaf. Och med denna 17" går det väl rätt bra. Men jag tror det skulle bli jobbigt en längre tid

En 19" TFT har större bildyta än en 19" CRT. 19" CRT ger knappt 18"

Visa signatur

db^

Permalänk
Medlem

Det som jag tycker är bäst med TFT är att det blir skarpt och bra färger, men i spel föredrar jag faktiskt CRT, det kanske bara är jag men med högre uppdaterings-frekvens får man ju faktiskt lite mindre "lagg", om man har hög fps i spelet.

Kan bara köra 60hz på min L1730B fast det ska (enligt dustin) gå 75hz

Har testat massor med program men den vill inte det. Så jag har en CRT på 100 hz som jag spelar spel på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uber_90
Det som jag tycker är bäst med TFT är att det blir skarpt och bra färger, men i spel föredrar jag faktiskt CRT, det kanske bara är jag men med högre uppdaterings-frekvens får man ju faktiskt lite mindre "lagg", om man har hög fps i spelet.

Kan bara köra 60hz på min L1730B fast det ska (enligt dustin) gå 75hz

Har testat massor med program men den vill inte det. Så jag har en CRT på 100 hz som jag spelar spel på.

Ta bort drivrutinen till din skärm.Går det i windows plugg and play läge istället kommer du säkert kunna köra 75!
Har haft exakt likadant prob som dig o det löste jag med att plocka bort drivisen till skärmen.Men tror inte du kommer märka någon större skillnad,gjorde inte jag iallafall

Visa signatur

A8N-SLI Deluxe,fx55,4*512 corsair xl pro, Gainward GeForce 7800GTX 256MB 2xDVI PCI-Express,"U/3500PCX XP GS"ViVo,470MHz,Viewsonic 19'' TFT VX924 - Svart (4ms), 36gb raptor som sys disk,120 gb maxtor som slav,antec neopower 480w.waterchill på cpu o gpu 3dmark 05:8309

Permalänk
Medlem

Ja hur är det egentligen med tft-skärmar när det gället fps? Klarar en relativt bra tft skärm som denna 100fps i t.ex. cs?

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=SAM913NSI

Visa signatur

Antec P180 | Intel C2Q | Corsair 2048mb| Gigabyte GA-P35-DS3 | Albatron 8800GT | Maxtor 200GB, Seagate 500GB, WD MyBook 500GB | 24" Samsung 2493HM
Foto: Nikon D80 18-135 Kit | SB800 | 70-200 VR

Permalänk
Medlem

Har du den kopplad med DVI går den bara i 60hz...

Visa signatur

13700k & PS5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluetear
Ja hur är det egentligen med tft-skärmar när det gället fps? Klarar en relativt bra tft skärm som denna 100fps i t.ex. cs?

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=SAM913NSI

Fps = frames per second, 1000 ms = 1 s.
1 ms responstid = 1000 svar per sekund, 10 ms = 100 svar per sekund. Summa summarum, 10 ms eller snabbare så klarar den av dina 100 fps i CS.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

Problemet är att skärmen bara uppdateras 60 eller 75 gånger/sek (60Hz / 75Hz)

Så man får inte ut mer än 75 fps.

Visa signatur

db^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Vad är det för skärm som din mor har?

Det är en 19" Acer AL1914

Ca pris 3000kr. Den bör väl ändå fungera bra.
Även på jobbet hade de en TFT och jag är då långt ifrån nöjd med dessa skärmar än fast jag testat olika upplösningar så som 1280x1024 som brukar vara den rekomenderade upplösningen.
Antingen är det ni som har haft riktigt dåliga CRT skärmar eller är det något riktigt fel.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Ang döda pixlar så undrar jag om man vågar köpa från nätet. Tänker ifall man får nån fuling i mitten av skärmen som blir riktigt irriternade och får sedan inte byta eller lämna tillbaka. Bättre att satsa på att köpa från butiken kanske. Nackdelen blir väl att man får betala bra mycket mera pengar eftersom man inte bor i någon större stad.

Om man köper TFT skulle jag aldrig göra det utan att kolla om de har öppet köp. Skulle aldrig acceptera fel på min vara. Är det fel på skärmen (dock inte så garantin tar han om det) skulle jag ta den på öppet köp direkt, säga att jag inte tyckte om färgen eller nått.
Tänk att köpa en bil och mindre lackskador anses ok? Aldrig i helvete.

Därför köper man en skärm med bra garanti. Förslagsvis en LG av specifik modell.
http://www.dustin.se/PDF/pixelfel/lg_pixelpolicy.pdf

Citat:

För vissa modeller erbjuder LG så kallad ”Zero Bright Pixel fault warranty”. Detta innebär att inga
felaktigt lysande pixlar får förekomma. Skulle någon sådan finnas eller uppkomma under
garantitiden byts skärmen ut enligt LGs vanliga villkor för garantiservice. Denna utökade garanti
gäller från och med 2005-01-17 och för följande bildskärmar: L1730P, L1930P, L2010P,
L1910PM, L1780U, L1980U, L1740B, L1740P, L1940B, L1940P och L2040P.

Visa signatur

The free will shall carry the day
drop the bomb and wash the filth away
let the napalm rain

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bugg
tack matte54 för att du tog dig tid att skriva ned allt det där.

Själv är jag riktigt spel-nörd. Spelar diverse spel, inte så många igentligen men de spel jag spelar dom spelar ganska ofta. Oftast sitter man med 1024x768 som spelupplösning och 1280x1024 i windows så det vore ju taskigt ifall det såg riktigt illa ut i spelen. Det kanske ser lika illa ut som på min mors skärm.

Jag måste nog låna hennes skräm någon dag framöver och testa med den för hennes skärm är ju ny och kanske i budget klass men jag tror inte den ska se så risig ut som hennes gör, måste bara ha med upplösningen att göra.

Ang döda pixlar så undrar jag om man vågar köpa från nätet. Tänker ifall man får nån fuling i mitten av skärmen som blir riktigt irriternade och får sedan inte byta eller lämna tillbaka. Bättre att satsa på att köpa från butiken kanske. Nackdelen blir väl att man får betala bra mycket mera pengar eftersom man inte bor i någon större stad.

Om man köper något på nätet har man alltid 14 dagars ångerrätt. Man kan då skicka tillbaka varan och få pengarna tillbaka, men man får dock betala frakten själv. Denna ångerrätt existerar inte om man köper i en vanlig butik. Då gäller endast pixelgarantin.

Om man tycker att man måste ha lägre upplösning än vad skärmen är gjord för (1280x1024) i Windows för att man t ex ser dåligt så ska man istället ändra tecketstorleken (under Utseende) eller DPI-storleken (under Avancerat-Almänt) istället för upplösningen.

Permalänk
Medlem

Jag tycker dom e värda det. Har en Samsung 913N, och jag e supernöjd. har en respons tid på 8ms men saknar dock DVI, men jag använder inte det ändån så det gör inte så mycket.

Visa signatur

Mvh.