Permalänk
Medlem

vilken är den tystaste 120mm fläkten?

Tjena nu undrar jag vilken som är den tystaste 120mm fläkten som finns. Kosta vad det kosta vill men jag är ute efter en som inte hörs (i varje fall så lite som möjligt)

Permalänk
Medlem

Paps fläktar är väldigt tysta, sen om dom är de tystaste som finns vet jag inte men tysta är dom iaf.

Visa signatur

Asus M2N-E | AMD Athlon X2 4600+ @ 4600mhz | Corsair 2x1024mb PC5400 | Sapphire ATI Radeon x1900xt 512 mb | Antec P150

Permalänk
Medlem

ADDA 120mm - 16db! tystaste jag vet iaf..

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Permalänk
Medlem

Adda är tystare.. Nexus låter enligt dom själva - 22,8dB

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

adda 120mm är dem tystaste 120mm då.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kom ihåg att lika lite som dom låter, lika lite blåser dom.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

Får jag låna tråde lite och fråga ifall man kan styra hastigheten på den nya fläkten man sätter i, eller kommer den snurra i samma hastighet oavsett omgivningstemperatur osv?

Visa signatur

Hiper Type R 580W Modular, Abit AG8 i915P SATA Raid, P4 530 Prescott 3.0GHz @ 3.34GHz Socket775, 2048 MB PC3200/DDR400, ATI Radeon Club-3D X800xt 256MB (520/540) ViVo, Maxtor 200GB, WD Raptor 74GB, NEC ND-3500 DL, 3.5" floppy, Zalman CNPS7700-Cu, Zalman VF700-CU.

Permalänk
Medlem

Klart man kan det metal82

bygg en sådan här
http://www.clarre.com/fanreg.htm

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1856&session=0d988f...
Du lär ju bli nöjd med luftförflyttning i förhållande till ljudnivå i alla falla

Visa signatur

Celeron D 320 2400Mhz @ 2700 (Zalman CNPS7000B-AlCu LED) | 2x512Mb DDR PC3200 (Revoltec RAM Freezer) | Sapphire Radeon 9550 256Mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johansson_A
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1856&session=0d988f...
Du lär ju bli nöjd med luftförflyttning i förhållande till ljudnivå i alla falla

Den skulle jag visa ju

Kan även tipsa om Everflow's fläktar. Blåser på bra, och är tysta:)

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk

Riktar han en sån mot örat lär han ju iaf inte höra att fläkten låter för de lär ju bli lite drag i örat ;P

Visa signatur

Celeron D 320 2400Mhz @ 2700 (Zalman CNPS7000B-AlCu LED) | 2x512Mb DDR PC3200 (Revoltec RAM Freezer) | Sapphire Radeon 9550 256Mb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jine
Adda är tystare.. Nexus låter enligt dom själva - 22,8dB

db mätningar är bara skit om inte det är samma snubbe som har gjort testet i samma testmiljö. enligt folket på spcr är nexus den fläkt man skall ha och jag har stor respekt för deras samlade kunnande. så är det.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av der_keiser
db mätningar är bara skit om inte det är samma snubbe som har gjort testet i samma testmiljö. enligt folket på spcr är nexus den fläkt man skall ha och jag har stor respekt för deras samlade kunnande. så är det.

SPCR vet vad de snackar om, det håller jag med om. Men har de testat Adda 120mm 16dBa?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

är iofs tveksam till det... har bara sett deras fläktar nämnas som hastigast i forumet. det skulle vara önskvärt att få den testad av dom som har rätt referenser. tills vidare kör jag på deras rekommendation.

nexus är för övrigt inte fasligt dyra, enda felet är väl färgen.

Permalänk

tystaste fläkten

Skulle jag vara helt ärlig, så kan ADDA, Everflow, Speciellt PAPST dra åt skogen helt ärligt, OM ni skulle köpa en Thermaltake/Antec diod-belyst fläkt (ALLA MÖJLIGA ALREADY TRIED) och voltmoddar till 5V, ni kan INTE hitta en tystare fläkt. Kör personligen en Antec fläkt, det jag och en kära kollega kommit fram till är att det finns ett otal kullager i alla olika fläktar OCH, the point is, skall ni välja riktigt tysta fläktar, titta på redan riktigt tysta fläktar och voltmodda till 5 LR 5.5v De tystaste vi hittat är då Antec alt. Thermaltake Diod-fläktar. (de flesta fläktar orkar gå igång av egen maskin vid dessa volt-tal) jäVLIGT viktigt att ni kontrollerar detta. *Notorisk Kund-idiot-förklarare* för som sagt, snurrar inte fläkten gör den ingen nytta förstått !!!!!.

//crazy_maze

Visa signatur

Dator-nörd sen 1995 :)

Permalänk
Medlem

sant köpte för en tid sedan en billig 120 fläkt, den var å billig så jag fick nästan betalt för att köpa den (= men efter att ha ändrat om volten till 5 så hörs den inte, alltså man kan absolut inte höra den. Det jag skulle tro skiljer sig är mängden luft dess 5v fläktar skyflar igenom.

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Medlem

Vill du ha det tyst så är det väl bäst att ta bort fläkten helt, ju tystare fläkt = desto sämre luftflöde.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soulis
Vill du ha det tyst så är det väl bäst att ta bort fläkten helt, ju tystare fläkt = desto sämre luftflöde.

hmmm...Det var absolut inte det jag frågade om.

Permalänk
Medlem

jag har provat nexus, adda och papst, måste säga att föredrar nexus 120 mm fläkt före dom andra två, om man ska kolla på tysthets perspektivet

Permalänk
Medlem

tycker dom flesta fläktar ger ifrån sig missljud om man sänker volten på dom.
personligen så tycker jag inte om papst så jag hade nog testat adda, även om jag aldrig testat deras 120mm fläkt

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

tycker då min everflow 120mm låter knappt nånting å blåser på bra gör den oxå. 49kr!

Visa signatur

Johan

Permalänk
Medlem

men allså det spelar ju nästan ingen roll om dom låter 15 eller 25 dBa. 25 dBa hör man knappast om du är väldigt känslig och har en grymt tyst dator i övrigt. Men sitter man en bit ifrån datorn så är 25 dBa inget problem alls. Jag har flera fläktar på över 30 dBa och dom stör inte nämnvärt
Men det man tjänar på i tysthet förlorar man direkt i luftflöde. Det kan man aldrig komma ifrån. Fläktarna som ligger på 15dBa gör ju knappt någon sklillnad
Jag tycker att det är bättre och köpa en ganska kraftfull fläkt och sedan ha någon typ av fläktstyrning som håller ljudnivån där man vill ha den

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem

Föredrar Papst, är helnöjd med både ljudnivå vs luftflöde och kvaliteten.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekz0r
men allså det spelar ju nästan ingen roll om dom låter 15 eller 25 dBa. 25 dBa hör man knappast om du är väldigt känslig och har en grymt tyst dator i övrigt. Men sitter man en bit ifrån datorn så är 25 dBa inget problem alls. Jag har flera fläktar på över 30 dBa och dom stör inte nämnvärt
Men det man tjänar på i tysthet förlorar man direkt i luftflöde. Det kan man aldrig komma ifrån. Fläktarna som ligger på 15dBa gör ju knappt någon sklillnad
Jag tycker att det är bättre och köpa en ganska kraftfull fläkt och sedan ha någon typ av fläktstyrning som håller ljudnivån där man vill ha den

Det beror ju på om man vill ha en dator som är så tyst så att man inte hör skillnad på på/av, en som inte stör alls, en som inte låter på tok för mycket, osv...

Min papst 26dB-fläkt låter nog mest i burken, främst pga turbulens, men den är inte alls vad jag skulle kalla tyst. 16dB-fläkten man får med big typhoon däremot är riktigt tyst.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Det beror ju på om man vill ha en dator som är så tyst så att man inte hör skillnad på på/av, en som inte stör alls, en som inte låter på tok för mycket, osv...

Min papst 26dB-fläkt låter nog mest i burken, främst pga turbulens, men den är inte alls vad jag skulle kalla tyst. 16dB-fläkten man får med big typhoon däremot är riktigt tyst.

Mina Papst-fläktar hördes knappt när jag körde vattenkylt CPU/GPU/NB, men så har de ju en ganska speciell montering som förmodligen minskar turbulensen.

Kommer bara att vattenkyla processorn numera, ATI Silencer är rätt så tyst och nordbryggan får det inte plats ett vattenblock på vad jag kan se.

Permalänk

tystaste fläkten

jag håller fullt och helt med inlägget om ljudnivå kontra luftflöde, dessa går verkligen hand i hand, det är egentligen bara när fläktarna går nära den gräns att dom inte orkar gå igång av egen vilja det finns ljudskillnader. ta t ex everflow 120mm. om personen som hade en sådan tog och voltmoddade till 5.5v och lyssnar till navet så kommer den personen höra att det låter som om det skrapar emot eller gnisslar eller något i den stilen, alltså på en mycket låg volym. Det är där, på den lilla ljudnivån jag syftar till, det är lägre än lägst i ljudnivå, där skiljer sig fläktarna. när dom snurrar på i 2000+ rpm och låter 25dB+ pratar vi fläktljud som många inte kan tänka sig att ha i sin dator. 20dB är helt oacceptabelt hög ljudvolym för mig, nätagget har fått en voltmoddad 120mm fläkt, och ytterligare en 120mm chassifläkt. båda snurrar nära "gränsen" och de gör båda ett riktigt bra jobb, utöver det gör min Zalman vattenkylning det tunga jobbet med cpu/gpu/mobo. nä det som faktist hörs från datorn är diskarna. men vad gör man åt dem egentligen. Skulle vilja hitta nån silent-box låda att stoppa in dem i och ha vattenkylning till dem också. skulle det inte vara för att jag hade 4 diskar är det helt omöjligt att avgöra om den är på eller av, går icke. Det som skryter för att den verkligen är på är powerlampan och min blå voltmoddade fläkt baktill som lyser upp.

Visa signatur

Dator-nörd sen 1995 :)

Permalänk
Medlem

Jag har en tyst papps 120 men är inte allt för nöjd. Men jag föredrar luft före ljud

Visa signatur

JAVA äter C++