Permalänk
Medlem

Måste man ha kylpasta?

Har köpt följande :

1 st MSI K8N Neo4 Platinum nForce4 Ultra 4DDR-DIMM 4PCI 3PCIe SATA-II Raid Audio 2xGB-LAN Firewire Socket939 ATX [MSIK8NNEO4PL] á 1052.00 exkl. moms
leveransklar

1 st AMD Athlon64 "Venice" 90nm 3000+ 1800MHz/1.8GHz 512kb tray Socket939 [ATH64V3000R] á 1052.00 exkl. moms
leveransdatum preliminärt 2005-08-10 till vårt lager

MÅSTE man ha kylpasta? Isf så har jag glömt lägga till...

Hur viktigt är ESD-armband? Måste man ha ett sånt också? Räcker det inte att ha stortårn på ett jorduttag?

Permalänk
Avstängd

japp du måste ha kylpasta.

Visa signatur

Jag är Underbarnet

Permalänk
Medlem

Men du får ju med kylpasta till alla kylare du köper!

Med det där är ju en tray(utan kylare). Du har väl en kylare hemma då hoppas jag?

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk

måste o måste, du får nog kassa temps

Aldrig använt ESD. o ja har väl byggt iaf 4-5st datorer

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Medlem

ESD tycker jag är onödigt, har väl byggt en 20-30 datorer utan det och inga av dem har några problem. Inga som har med att jag inte använde ESD-armband iaf

Permalänk
Medlem

Kylpasta - JA, det går utan men det är en otroligt kass ide...
ESD - Bra att ha, kostar inte mycket och är en bra försäkring mot skador men är inget måste.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Kylpasta JA!
ESD Armband: JA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! billig försäkring... du är ju inte direkt tuff för du monterat en dator utan det..
det går ju bra köra bil utan bilbälte med... men blir det en krock så är det kört...

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Det går att använda gummihandskar oxå ist för ESD-band. Vill man vara overkill så kör man med både och!

Visa signatur

HTPC: Silverstone SST LC13| Hiper Type-R 480W| AMD Athlon X2| Asus M2NPV-MX| 2x2048 Corsair| OCZ SSD SATA 64Gb | Ljudnivå: Väldigt låg
SpelPC: P180 | XFX Core Edition 550W |AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition| MSI 870A-G54 AM3 |Corsair 4GB | XFX RADEON HD6850 | Samsung SATA2 250GB | 3 Nexus 120mm |

Permalänk
Medlem

Kylpasta är att rekomendera. Visserligen funkar det utan. En i min klass körde sin intel P4 3,4GHz utan kylpasta för att han trodde att "kylpastan var ett skydd för fläkten" så att han tog bort den. Värt att säga är kanske att datorn trottlade inte

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danlin
Det går att använda gummihandskar oxå ist för ESD-band. Vill man vara overkill så kör man med både och!

Den som lurat i dig detta förtjänar nästan en varning.

Gummihandskar ger ett ännu sämre skydd och är bara ren skär idioti att använda.

Pysslar man med esd-känsliga komponenter är det esd-armband eller annat hyfsat bra skydd som gäller. Garantier gäller inte för esd-skador som man själv orsakat genom felaktig hantering.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig använt ESD skydd så du klarar dig nog utan det. Men bara för att du inte anväder det, betyder det inte att du skall gnugga en ballong mot håret och dra händerna mot en fleese tröja (stavning?)

Permalänk

det känns ju onödigt att riskera något, för att spara in tjugan för ett antistatarmband. Även om det kanske inte sker såå ofta så betyder det inte att det är hundraprocentigt. Dessutom kan statisk elektrisitet skada komponenter utan att du märker det, och problem kan uppstå långt senare p.g.a. det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av catchmeifucan
Dessutom kan statisk elektrisitet skada komponenter utan att du märker det, och problem kan uppstå långt senare p.g.a. det.

Precis. Alla som gnäller om att det inte går att klocka kanske borde ta sig en funderare hur de egentligen gjorde med ESD-skyddet när de satte ihop datorn.

Permalänk
Avstängd

Budgetvarianten är att se till att du själv och alla delar du håller på med inte har någon potentialskillnad. innan du rör själva kortet i en dator så rör vid metallen och helst samtidigt jord någonstans (nej, en blomkruka funkar inte ).

Köper du armband måste du givetvis jorda både lådan och dig själv annars är det liksom ingen poäng.

Heltäckningsmattor är underförstått bannlysta.

Permalänk

Sist körde jag en vanlig ljudkabel (skalad i ändarna), drog den runt stortån o andra änden runt elementet... samt en till chassit på burken... : )

Tur att man var ensam, det såg nog lite skumt ut..

visst det är inte nödvändigt..tex så finns det ju antistatplattor med som man "bör" använda. men hur många gör det?.. det är ju inte som om att man sitter o pillar på kretskortet iaf. Dock så är det ju så irriterande om nåt skulle pajja pga en sån skitsak + att det är lite bra att kunna "ta" på korten om man måste... vilket är NONO om man ej är jordad.

Permalänk
Hedersmedlem

ESD-armband har väl skyddsmotstånd för att man inte ska grillas vid en ev. olycka? Något som en vanlig ljudkabel knappast har..

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
ESD-armband har väl skyddsmotstånd för att man inte ska grillas vid en ev. olycka? Något som en vanlig ljudkabel knappast har..

ESD är förkortning på Electrostatic discharge. ESD-armband används till att avjorda sig samt ladda ur sig all statisk elektrisitet. Den statiska elektrisiteten uppgår ibland till flera tusen volt. Men eftersom det inte är någon ström att tala om så är den inte farlig för oss människor. Däremot elektronik är otroligt känsligt för sådant.

*edit* armbanden kan ha ett motstånd för att inte urladdningen ska ske för fort. Men det är nog vanligast att det är lite mer avancerad utrustning som är byggd på detta sätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cMa
ESD är förkortning på Electrostatic discharge. ESD-armband används till att avjorda sig samt ladda ur sig all statisk elektrisitet. Den statiska elektrisiteten uppgår ibland till flera tusen volt. Men eftersom det inte är någon ström att tala om så är den inte farlig för oss människor. Däremot elektronik är otroligt känsligt för sådant.

*edit* armbanden kan ha ett motstånd för att inte urladdningen ska ske för fort. Men det är nog vanligast att det är lite mer avancerad utrustning som är byggd på detta sätt.

Motståndet är dels som du säger till för att urladdningen ska ske sakta och fint men det är dessutom skyddsmotstånd ifall du kommer åt något nätspänningsförande.

Även billiga ESD-utrustningar ska ha rätt motstånd, annars är det fel på dem. Att koppla in sig med en kabel till jord kan vara livsfarligt om man samtidigt kommer åt något nätspänningsförande, då har man kopplat in sig sjäv mellan fas och jord = obra.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cMa
ESD är förkortning på Electrostatic discharge. ESD-armband används till att avjorda sig samt ladda ur sig all statisk elektrisitet. Den statiska elektrisiteten uppgår ibland till flera tusen volt. Men eftersom det inte är någon ström att tala om så är den inte farlig för oss människor. Däremot elektronik är otroligt känsligt för sådant.

Nä, är det sant?

Menar naturligtvis att det är bra med ett litet skyddsmotstånd så att man inte är jordad direkt när man av misstag får 230v svensk superström i näsan.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Jag har fått runt 5-6 230V-stötar, det gör lika jävla ont varje gång. Jag har dock haft turen att strömmen bara passerat korta avstånd i min kropp, dvs in i pekfingret och ut i långfingret på samma hand eller dylikt. Hade jag fått den förbi hjärtat hade jag kanske inte suttit här idag.

Även om man inte alltid dör av det är det en väldigt otäck upplevelse, och man kan dö om man inte har sån tur som jag har haft.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Nä, är det sant?

Menar naturligtvis att det är bra med ett litet skyddsmotstånd så att man inte är jordad direkt när man av misstag får 230v svensk superström i näsan.

Eller dansk kolström eftersom vi lägger ner vår egen kärnkraft.

Permalänk
Medlem

Var nog lite oklar vad jag menade med gummihandskar. Kanke borde skrivit Nitril- eller latexhandskar. Använder själv Nitrilvantar i jobbet när vi har väldigt ESD-känsliga komponenter.

Visa signatur

HTPC: Silverstone SST LC13| Hiper Type-R 480W| AMD Athlon X2| Asus M2NPV-MX| 2x2048 Corsair| OCZ SSD SATA 64Gb | Ljudnivå: Väldigt låg
SpelPC: P180 | XFX Core Edition 550W |AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition| MSI 870A-G54 AM3 |Corsair 4GB | XFX RADEON HD6850 | Samsung SATA2 250GB | 3 Nexus 120mm |

Permalänk
Medlem

Men om nätaggregatet och så är utkopplat (ingen ström i datorn) så kan man väl inte få en stöt?

Permalänk
Medlem

en sak som jag altid har varit lite osäker på är : var ska man kopla in krokodilklämman i andra änden av antistat länken. är det den lilla metallprylen i uttaget?

Permalänk
Medlem

sitter ni och säger att när jag fått mina nya datordelar och jag skall koppla in så kommer jag dö?

Visa signatur

Thermaltake Armor | DFI Lanparty UT nF4 Ultra-D | AMD 64 3200+ Venice @ 2.6GHz | TwinMOS SP 1024MB PC3500 BH-5 | Gainward 7800GT @ 500/1200 | 2xMaxtor 300GB SATA 16MB | NEC ND3550A | Hiper Type-R 580w

Permalänk
Medlem

Självklart är det livsfarligt att koppla in sig mot jord om man samtidigt pillar med spänningsatta delar. Det är en väldigt dum ide. Även om det finns ett litet motstånd inbyggt i Armbandet.

Men jag tror fortfarande att det mest är verkstäder och industrier som använder sig av detta, oftast är hela lokalen är potential utjämnad, då man ibland är tvungen att arbeta under spänning. Man jordar sig själv och även verktygen. Men som sagt att pilla med spänning på och samtidigt kopplat sig mot jord med ett litet ESD-armband för 29kr det hade jag aldrig gjort. Är det däremot spänningslöst är det ju en jättefin försäkring för dina komponenter.

Nu syftar jag på elektronik o stora drag. En dator tex den är utrustad med ett nätaggregat. Det är bara om man pillar i själva nätagget som man kan råka komma åt nätspänningen(230V). Men förbi nätagget är den högsta spänningen 12V så i detta fallet hade det varit lungt att jobba under spänning. Så länge man inte pillar i nätagget dvs.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moscow
sitter ni och säger att när jag fått mina nya datordelar och jag skall koppla in så kommer jag dö?

Japp, det är precis det alla säger...:rolleyes:

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

varför ska man ha ESD sak eller vad det nu heter när man sätter ihop en dator? är det ström i delarna? är det inte bara att inte ha strömkabeln till nätaggregatet i?

Visa signatur

Thermaltake Armor | DFI Lanparty UT nF4 Ultra-D | AMD 64 3200+ Venice @ 2.6GHz | TwinMOS SP 1024MB PC3500 BH-5 | Gainward 7800GT @ 500/1200 | 2xMaxtor 300GB SATA 16MB | NEC ND3550A | Hiper Type-R 580w