Byte av kontrollerkort på wd 250gb hårdisk

Permalänk
Medlem

Byte av kontrollerkort på wd 250gb hårdisk

Har 2st WD2500JD SATA-hårdisk.
Idag pajjade min ena. Det började med att det tog en kvart att starta datorn, när det väl skett gick allting trögt, kunde inte använda startmenyn eller aktivitetsfältet, skrivbordet gick bara att använda ibland, varje sak man gjorde tog 10 sekunder, att gå in på den här datorn tog 10 min osv osv... och jag kom aldrig åt ena hårdisken hur länge jag än väntade.. så kopplade ur den och då fungerade allting normalt.. har efteråt testat att byta kablar och platser på den utan resultat.

Men tänkte att eftersom jag har 2st likadana borde jag kunna byta kontrollerkortet eftersom det antagligen är det som är sönder. Hårdisken snurrar nämligen snabbt och stabilt. Men jag har aldrig gjort denna operationen tidigare och vill hellst inte förstöra min andra fina disk också så vill gärna höra av andra som kanske gjort detta eller har någon smart tanke

Permalänk
Medlem

Har varit på kontrollkorten som sitter på undersidan och kontakten på den plastfilmstunna anslutningen är inte rolig att hålla på med så om du gör det ha tålamod och ta det lugnt. Var ett tag sen jag gjorde det så mycket mer kommer jag inte ihåg tyvärr

Permalänk
Medlem

Jag ser inte denna plastfilmstunna sladden, sitter den kanske under kortet? är chansen att man förstör det eller inte kan få tillbaka det på den gamla disken så det fungerar stor?

Permalänk
Medlem

Det varierar hur kontrollkortet ansluts då en del om jag minns rätt har pinnanslutning rakt upp/ner mot hårddiskhöljet men om du bara tar det försiktigt så går det säkert bra men räkna med en del svordomar kanske beroende på hur tummen sitter på handen.

Permalänk
Medlem

Jo, kruxet är att jag vill behålla garantin så jag efter jag fått tilbaka datan kan lämna in den och få en fungerande