Bredbandsbolaget - Va i helvete gör ni!!?

Permalänk
Medlem

Fattar inte att dom travlar på i ADSL träsket än allså... e väll för fasen på tid att uppgradera all utrusting nu till nått som funkar och som slopar den sunkiga uploaden.

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-birds
Fattar inte att dom travlar på i ADSL träsket än allså... e väll för fasen på tid att uppgradera all utrusting nu till nått som funkar och som slopar den sunkiga uploaden.

I dagsläget så är ADSL ypperligt billigt att tillhandahålla och underhålla, det finns stor erfarenhet på marknaden och tillgängligheten är smått otrolig.

Tyvärr är svenska folket såsom många andra dumma och går bara efter download och dessutom så kostar "upload" väldigt mycket mer än "download" för din ISP...

ADSL2+ ("24Mbit osv") klarar upp till 3Mbit uppströms men då behövs en speciell mätning av din ledning och dessutom så är behovet väldigt mycket mindre...

Dom flesta behöver inte mycket upload, dom flesta surfar för det mesta och betalar räkningar osv... Varför lansera en tjänst som är brutalt dyr att tillhandahålla bara för att en mycket liten skara människor, som dessutom 9 gånger av 10 håller på med nedladdning av "olagligt" material...

Jag har full förståelse för alla ISP:er.

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bobby_digital
Känns långsökt att Comhem skulle ha sämre fart till USA än 1-5KB/Sec. Har dessutom testat med andra som har Comhem innan jag beställde och de har alla haft cirka 85-90KB över till USA.

Så som jag förstått det hela har Comhem haft stora problem tidigare år men att de nu har rett ut de värsta problemen vilket många här på forumet kan intyga. Håller dock med om att xDSL är lite av en djungel och man vet aldrig i förväg hur det skall bli.

/Bobby_Digital

Dom fungerar så bra att den största hyresvärden här i Linköping, det kommunala bolaget Stångåstaden fasar ut dom i förmån för BBB:s fiber då dom tyckt själva att ComHem inte levt upp till förväntningarna. Så dom har köpt upp fiber för 14.000 lägenheter...Men visst, jag kan själv uppleva ibland att te.x min ping är dubbelt så hög på vissa servrar gentemot kompisen som fortfarande sitter på den gamla bostream-plattformen. Men dom är såpass få att jag helt enkelt bara byter server. Jag har själv aldrig några problem att tanka från USA.

Visa signatur

Sys:Intel Q9450@3,2 Ghz, Nividia GTX260 (192), 4Gb Ram DDR2, 750Gb SATA2 Samsung F1 HDD, X-Fi Fatality Ljudkort, Corsair 750w HX.

Permalänk
Medlem

men BBB kan ta sej i arslet otrevliga support killar och pingar 25-30 ping o kan inte komma in i 10 mbit hubbar BBB ljuger som in i helvette BBB my ass

Permalänk
Geeks
Säljchef
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mentans
men BBB kan ta sej i arslet otrevliga support killar och pingar 25-30 ping o kan inte komma in i 10 mbit hubbar BBB ljuger som in i helvette BBB my ass

Du måste skämta? Det är ju knappast BBB:s fel att du inte kommer in på hubbar uppsatta av privatpersoner för illegal verksamhet. Största tänkbara orsaken är att hubben antingen försöker filtrera ut dem som har sämre än 10 Mpbs upload, vilket alla med ADSL har.

Det är det som menas med 10 Mbit hubb btw.

Sedan pingar du 25-30 till vadå? Tar det 25-30ms för dig att säga ping eller vad?

Du har olika ping till alla servrar på nätet i stort sätt. Allt beror på antal hop, signalens resväg och utrustningen på vägen.

Kan ju tipsa dig trots att du precis la in ett helt menlöst inlägg om att du kan ringa BBB:s support och be den ta bort Felkorrigeringen. Detta kan göra oerhört mkt för din ping. För mig plockade den bort hela 20ms. Mot göteborgs servrar inom BBB:s nät ligger jag så lågt som 9 ms. Problemet med felkorrigeringen är att du kan uppleva en sänkning på din download samt att linan kan bli instabil. Inträffar detta är det bara att ringa upp och be dem återställa felkorrigeringen. Då har DU för kassa ledningar för att kunna njuta av denna låga ping.

Nej med lite initiativ kommer man långt här i livet. Min "24 Mpbs" anslutning via BBB har haft 99.4% uptime. Drar mellan 12-14 Mpbs ifrån BBB:s nät och något lägre från exempelvis sunet.
Har en medelping inom Sverige på under 15 ms om det inte föreligger några schabbel hos den servern jag pingar. För detta pröjsar jag 400 spänn i månaden. Helt ok imo..

Men visst samma sekund jag kan lägga vantarna på en 10/10 lina så gör jag det.

Btw så har mig veterligen BBB aldrig hittils i sin "levnadstid" gått plus på sina tjänster. Rätta mig om jag har fel. Så alla gossar som sitter och ropar om pengakåta företag kan ju lugna sig lite. Det är klart att BBB någon gång måste börja tjäna igen alla pengar de har lagt ut. Annars sitter ni alla snart utan uppkoppling alls.

Det kostar mucho dinero att uppdatera alla linor för BBB och dem har ju knappt hunnit köra sina 24 linor ännu. På adsl marknaden har de möjligen en chans att göra lite pengar. Låt dem göra det, så kanske vi sitter med 100/100 linor över hela Sverige i framtiden..

För den Svenka staten verkar ju smått ointresserade. Jag menar hur fan kan man vara så korkade att man investerar pengar i att bygga ut digitaltv nätet när man kan få precis lika bra kvalite via ett riktigt bredband. Hade Sveriges ledning haft lite mer bakom öronen hade vi alla sluppit denna smått tragiska diskussion.

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Kalledoo: Jag håller med dig helt. Sen BBB började gå med vinst på sina DSL-utsvävningar så har de, efter stoppet 2003, börjat bygga ut sina LAN-tjänster igen.

Visa signatur

Tounge like a switchblade; Brain like a butterknife.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Renis
Dom fungerar så bra att den största hyresvärden här i Linköping, det kommunala bolaget Stångåstaden fasar ut dom i förmån för BBB:s fiber då dom tyckt själva att ComHem inte levt upp till förväntningarna. Så dom har köpt upp fiber för 14.000 lägenheter...Men visst, jag kan själv uppleva ibland att te.x min ping är dubbelt så hög på vissa servrar gentemot kompisen som fortfarande sitter på den gamla bostream-plattformen. Men dom är såpass få att jag helt enkelt bara byter server. Jag har själv aldrig några problem att tanka från USA.

Stångåstaden fasar inte alls ut Comhem, Comhem kommer fortfarande att finnas i Stångåstadens lägenheter. BBB bygger helt enkelt ett parallelt nät.
http://www.stangastaden.se/CM/Templates/Article/general.aspx?... berättar mer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sargan
och dessutom så kostar "upload" väldigt mycket mer än "download" för din ISP...

Kan du backa upp det påståendet med någon slags bevis? Jag har då aldrig varit med om att någon leverantör brytt sig om riktningen på trafiken vid upphandling av kapacitet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peppelorum
Stångåstaden fasar inte alls ut Comhem, Comhem kommer fortfarande att finnas i Stångåstadens lägenheter. BBB bygger helt enkelt ett parallelt nät.
http://www.stangastaden.se/CM/Templates/Article/general.aspx?... berättar mer.

Ok. Så hette det inte först då jag pratade med Stångåstadens kundtjänst. Oavsett kan man ju själv spekulera i varför dom då fyller på med BBB.....Jag fick höra att dom inte var speciellt nöjda med ComHem.

Visa signatur

Sys:Intel Q9450@3,2 Ghz, Nividia GTX260 (192), 4Gb Ram DDR2, 750Gb SATA2 Samsung F1 HDD, X-Fi Fatality Ljudkort, Corsair 750w HX.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Renis
Dom fungerar så bra att den största hyresvärden här i Linköping, det kommunala bolaget Stångåstaden fasar ut dom i förmån för BBB:s fiber då dom tyckt själva att ComHem inte levt upp till förväntningarna. Så dom har köpt upp fiber för 14.000 lägenheter...Men visst, jag kan själv uppleva ibland att te.x min ping är dubbelt så hög på vissa servrar gentemot kompisen som fortfarande sitter på den gamla bostream-plattformen. Men dom är såpass få att jag helt enkelt bara byter server. Jag har själv aldrig några problem att tanka från USA.

Jag talar om när jag skickar till kompisar i Boston och Oregon i USA så låg min upload mot USA på 1-5KB/Sec under 6 månaders tid och därefter sa jag upp det efter ett otal felanmälningar och påringningar.

Testade att få igång mitt Comhem igår och enligt TP-Test ligger jag på 8.89MBit ner och 1.1Mbit upp. Har inte hunnit testa till USA med mitt nya Comhem men det ser iaf mer lovande ut än Comhem.

/Bobby_Digital

Visa signatur

| Antec Sonata | Zalman 7000A CU | Asus P4C800 Deluxe | P4 2.8 Prescott | 1GB Kingston RAM | 2st WD200GB SATA, 1st WD250GB IDE, 1st Seagate 120GB IDE | NEC 2510 |

Permalänk
Medlem
Citat:

EDIT: Vet ni nån som kan leverera över 2 mbit hastighet på cirka 4400 meters avstånd ifrån telestationen ?

Jag har BBB 10/1 och får ut runt 9Mbit på 4km avstånd.

För mig fungerar det hur bra som helst. Beror nog på kvalitén på kopparledningarna.

Permalänk
Medlem

När jag beställde BBB så blev det lite problem inte så mycket men det tog längre än vad det skulle göra.

först skickar dom sladden sen nästa vecka skickar dom installations boken

men istället för att ta 2veckor tog det 4.kanske inte så farligt som dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av poZ
Jag har BBB 10/1 och får ut runt 9Mbit på 4km avstånd.

För mig fungerar det hur bra som helst. Beror nog på kvalitén på kopparledningarna.

Dom kan ha mätt upp fel avstånd, händer lite då och då. Kolla med dom om dom får upp avståndet direkt eller om dom går på adressen...

Alternativet är att du ringer till Telia och knappar dig fram till felanmälan fast telefoni och att du får prata med ngn, säg att du pratat med BBB och du tror att avståndet är fel, dom kan göra en live-mätning och säga avståndet till dig...

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk
Medlem

Vart ska du resa då ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mysterious
Vart ska du resa då ?

Vem vae vad?

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bobby_digital
Jag talar om när jag skickar till kompisar i Boston och Oregon i USA så låg min upload mot USA på 1-5KB/Sec under 6 månaders tid och därefter sa jag upp det efter ett otal felanmälningar och påringningar.

Testade att få igång mitt Comhem igår och enligt TP-Test ligger jag på 8.89MBit ner och 1.1Mbit upp. Har inte hunnit testa till USA med mitt nya Comhem men det ser iaf mer lovande ut än Comhem.

/Bobby_Digital

EDIT:Läst fel.

Jag tror att du kommer få högre än 1-5kb/sec med ComHem:>. Men vad hade du i upload med BBB?

Visa signatur

Sys:Intel Q9450@3,2 Ghz, Nividia GTX260 (192), 4Gb Ram DDR2, 750Gb SATA2 Samsung F1 HDD, X-Fi Fatality Ljudkort, Corsair 750w HX.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ca[[pp
jaja BBB är borta nu iaf, nu har jag riktigt bredband.

Lunds Stadsnät? ^^

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Renis
EDIT:Läst fel.

Jag tror att du kommer få högre än 1-5kb/sec med ComHem:>. Men vad hade du i upload med BBB?

Med BBB hade jag 1-5KB/sec i upload till USA.

Testar just nu mitt Comhem med en kompis i Boston och han ligger stadigt på 83KB/sec En annan polare i Oregon fick iofs bara 38KB/Sec men Oregon är ju iofs cross state så det kan jag köpa.

Verkar iaf inte som Comhem har satt packetshaper på mig ännu som näms i ett par trådar.

God is good

/Bobby_Digital

Visa signatur

| Antec Sonata | Zalman 7000A CU | Asus P4C800 Deluxe | P4 2.8 Prescott | 1GB Kingston RAM | 2st WD200GB SATA, 1st WD250GB IDE, 1st Seagate 120GB IDE | NEC 2510 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sargan
Dom kan ha mätt upp fel avstånd, händer lite då och då. Kolla med dom om dom får upp avståndet direkt eller om dom går på adressen...

Alternativet är att du ringer till Telia och knappar dig fram till felanmälan fast telefoni och att du får prata med ngn, säg att du pratat med BBB och du tror att avståndet är fel, dom kan göra en live-mätning och säga avståndet till dig...

Avståndet stämmer, har redan kollat upp det där.

3990 m för att vara exakt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av poZ
Avståndet stämmer, har redan kollat upp det där.

3990 m för att vara exakt.

svin, om du kan få ur 9 mbit på 4km borde jag få ut iaf 4-5 mbit på 4.4 km..

känns jävligt surt de här.

Ska undersöka mina utterst små möjligheter att få fiber nån dag framöver..

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bobby_digital
Med BBB hade jag 1-5KB/sec i upload till USA.

Testar just nu mitt Comhem med en kompis i Boston och han ligger stadigt på 83KB/sec En annan polare i Oregon fick iofs bara 38KB/Sec men Oregon är ju iofs cross state så det kan jag köpa.

Verkar iaf inte som Comhem har satt packetshaper på mig ännu som näms i ett par trådar.

God is good

/Bobby_Digital

Bra att det fungerade! Är det sånt som är mest viktigt för en, så verkar den linan fungera bra. Jag klanade på min lina i ET, och det var det värsta jag varit med om. Å andra sidan sa ju deras kundtjänst EFTER jag tecknat abonemang hos dom att deras sk. "bredband" inte var gjort för att spela med. Grattis säger jag bara...

Visa signatur

Sys:Intel Q9450@3,2 Ghz, Nividia GTX260 (192), 4Gb Ram DDR2, 750Gb SATA2 Samsung F1 HDD, X-Fi Fatality Ljudkort, Corsair 750w HX.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag klanade på min lina i ET

jag kanske är trött, men vafan betyder det där?

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
svin, om du kan få ur 9 mbit på 4km borde jag få ut iaf 4-5 mbit på 4.4 km..

Längden på ledningarna har inte så mycket att göra med hastigheten.
Har mest med kvalitén på ledningen att göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Håller med... Dom skulle hållt sej till sina 10/10 eller 100/100 Ethernet uppkopplingar..

Dom visste nog inte rikigt vad dom gav sej in på när dom börja rota i xDSL träsket..

har sagt det hur många gånger som helt jag med...... men så går det när man är girig (och knäppa i huvudet).

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nisslass
Längden på ledningarna har inte så mycket att göra med hastigheten.
Har mest med kvalitén på ledningen att göra.

aa okej har börjat fatta det

kan man kolla hur bra ledningar man har på nåt sätt?

offtopic men,

dom drar fiber längsmed vägen 3 km från mitt hus, tror ni dom kan dra in fiber till oss (och hela byn) om intresset är tillräckligt stort? dike finns det redan..

ska man ringa kommunen om sånt eller?

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
aa okej har börjat fatta det

kan man kolla hur bra ledningar man har på nåt sätt?

offtopic men,

dom drar fiber längsmed vägen 3 km från mitt hus, tror ni dom kan dra in fiber till oss (och hela byn) om intresset är tillräckligt stort? dike finns det redan..

ska man ringa kommunen om sånt eller?

Lär kosta *mumma* att dra fiber 3km..

Visa signatur

24 timmar på en dag, 24 ölburkar i en låda . . . tillfällighet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kalledoo
Det skrivs så mkt bull här ibland! Många som uttalar sig utan att egentligen öht veta vad de talar om. Det kan förvilla ganska många människor.

BBB är givetvis bäst på Fiber/Ethernet/Kalla det vad du vill uppkopplingar då det är ett mycket bättre alternativ än vad ADSL tekniken har att erbjuda. För att få ett klockrent fungerande ADSL krävs det att flera olika faktorer stämmer in. Du måste ha kort längd på kablar, du måste ha bra ostörda kopparledningar, du skall ha bra kopplade ledningar i huset osv osv.. BBB kan leverera en 24 Mbps tjänst om alla dessa faktorer är uppfyllda. De kan inte rå för att Skanovas kopparledningar är gamla, sunkiga och dåligt efterhållna. Ta den fighten med dem istället.

Vad jag förstått är det enda sättet att förbättra situationen att kontakta Skanova för byte av kopparledningar och skall du öht lyckas med en sån grej så bör du nog åtminstone ha Telia som leverantör. Hålla varandra bakom ryggen någon??

Om B2 Bredband vill fixa till en kopparledning till en kund som har problem med sitt xDSL så får dom göra det. Finns inget i avtalet som hindrar B2 från att göra det. Ända kravet är att dom anlitar utav Skanova godkända tekniker. Mao, Nisse från hörnet får inte ut o mickla!

Det står även klart o tydligt i avtalen att det är upp till operatören att se till att kundens DSL anslutning fungerar tillfredsställande. (alltså inget "fjant" avtal mellan B2 och slutkund, utan mellan Skanova o B2)

Behöver inte ha telia som leverantör för att få Skanova att fixa till en ledning, allt operatören behöver göra är att be Skanova, och helt enkelt låta dom reparera ledningen hem till deras kund.

Det hela handlar om en kostnadsfråga - vill B2 lägga ut tusentals kronor för att en kund ska få en fungerade / snabb / bra uppkoppling så är det inga problem.
Problemet ligger i att dom långt ifrån är villiga att göra det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Idge
Lär kosta *mumma* att dra fiber 3km..

jo iofs, men ett dike finns redan så dom behöver bara gräva ner den liite grann extra..

sen är det ju många som delar på kostnaden också..

kan hända att kommunen hjälper till lite också??

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC

Det hela handlar om en kostnadsfråga - vill B2 lägga ut tusentals kronor för att en kund ska få en fungerade / snabb / bra uppkoppling så är det inga problem.
Problemet ligger i att dom långt ifrån är villiga att göra det.

Seriöst, va f*n vet du om det?

Visa signatur

who's your mommy?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cels
Seriöst, va f*n vet du om det?

Troligen betydlige mycket mer än du.

Eller vad tror du är anledningen till att dom inte fixar till linan hem till kunden? Dom kanske helt enkelt inte tycker det är roligt? Dom kanske rent utav njuter av att deras kunder ringer och klagar?

Givetvis är inte B2 den enda operatören som "skiter" i det, utan dom flesta gör det, för att det skulle helt enkelt kosta förmycket att göra det.