Bredbandsbolaget - Va i helvete gör ni!!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC
Troligen betydlige mycket mer än du.

Eller vad tror du är anledningen till att dom inte fixar till linan hem till kunden? Dom kanske helt enkelt inte tycker det är roligt? Dom kanske rent utav njuter av att deras kunder ringer och klagar?

Givetvis är inte B2 den enda operatören som "skiter" i det, utan dom flesta gör det, för att det skulle helt enkelt kosta förmycket att göra det.

Ditt arbete på Telia än vad du nu kan tänkas göra som associeras med företaget ger inte dig allsmäktig insyn i andra företag eller hur de väljer att arbeta och inte heller rätten att kommentera det ena och det andra utan att ha något som backa upp det. Hörsägen och allmänt bs från Teliapersonal står inte högt till kurs om de gäller andra isp:er enligt mig.

...vad gäller resten så kastar du meteorer i glashus med dina andra två stycken, först klandrar du B2 och sen säger du att det är allmänt vedertaget att göra så. Jisses

Visa signatur

who's your mommy?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cels
Ditt arbete på Telia än vad du nu kan tänkas göra som associeras med företaget ger inte dig allsmäktig insyn i andra företag eller hur de väljer att arbeta och inte heller rätten att kommentera det ena och det andra utan att ha något som backa upp det. Hörsägen och allmänt bs från Teliapersonal står inte högt till kurs om de gäller andra isp:er enligt mig.

...vad gäller resten så kastar du meteorer i glashus med dina andra två stycken, först klandrar du B2 och sen säger du att det är allmänt vedertaget att göra så. Jisses

Nää, jag grundar det inte på någon "bs" jag har fått höra. Jag grundar det på avtalen jag själv har LÄST mellan Skanova och B2 Bredband.

Och vad handlar tråden om? handlar den om någon annan operatör än B2? Nej - det var jag själv som försvarade B2 med att säga att dom inte är dom enda som inte lägger den här kostnaden / tiden för kunderna.

Men det är ju mycket roligare att läsa det man vill läsa, och sen skita i det andra, eller hur? blir en så mycket mer spännande läsning då!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC

Det hela handlar om en kostnadsfråga - vill B2 lägga ut tusentals kronor för att en kund ska få en fungerade / snabb / bra uppkoppling så är det inga problem.
Problemet ligger i att dom långt ifrån är villiga att göra det.

Du klandrar en opertör enbart för att vara ovilliga att hjälpa sina kunder...sen att du baserar det på, jag säger det igen: "BS" är min åsikt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC

Nää, jag grundar det inte på någon "bs" jag har fått höra. Jag grundar det på avtalen jag själv har LÄST mellan Skanova och B2 Bredband.

Men det är ju mycket roligare att läsa det man vill läsa, och sen skita i det andra, eller hur? blir en så mycket mer spännande läsning då!

Du grundar vad på avtalet mellan B2 och Skanova?
Att du bs:ar vad gäller B2's vilja(eller i din mening ovilja) att lägga ut en massa pengar för att säkerställa en bra ledning till sina kunder om behov finns är det jag klagar på.
Om du inte skulle vara så trångsynt i ditt läsande så skulle du se det.

Jag läser vad du skriver, det är underhållande nog för mig än att sitta här och fabricera saker för att få mig eller ett företag att att framstå som bättre eller sämre.

Visa signatur

who's your mommy?

Permalänk

Alla ISP:er suger för någon och alla kan de bete sig som svin emellanåt. Fast finns ju de som är bättre och sämre. Är väl hyfsat hård konkurrens i skiten, så det har blivet lite vilda västern i alltihop känns det som. Off topic.. Som JohanS skrev; trafik som trafik. Skulle gärna offra ett par mbit nedströms för högre upload. Dålig upload suger. Bara för att Svensson och en bunt med fjortisar är insnöade i IE och har satt likhetstecken mellan webläsare och internet. Vill ha en anslutning som jag tekniskt kan utnyttja till fullo. Kass upload gör det t.ex. nästintill praktiskt omöjligt att köra ett VPN till exempelvis en god vän. Sen om folk använder sina anslutningar till att skicka upphovsrättsskyddat material har inte med saken att göra, en ISP ska bara tillhandahålla en anslutning mot internet och ingen annat. Håller mig hursomhelst till Telia, de må vara lite dyra, men man får vad man betalar för.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cels
Du klandrar en opertör enbart för att vara ovilliga att hjälpa sina kunder...sen att du baserar det på, jag säger det igen: "BS" är min åsikt.

Du grundar vad på avtalet mellan B2 och Skanova?
Att du bs:ar vad gäller B2's vilja(eller i din mening ovilja) att lägga ut en massa pengar för att säkerställa en bra ledning till sina kunder om behov finns är det jag klagar på.
Om du inte skulle vara så trångsynt i ditt läsande så skulle du se det.

Jag läser vad du skriver, det är underhållande nog för mig än att sitta här och fabricera saker för att få mig eller ett företag att att framstå som bättre eller sämre.

Jag talade om den operatören tråden handlar om, det hade kanske börjat se dumt om jag blandade in Tele2? För om vi pratar om 1 operatör, så pratar vi om 1 operatör. Fast om du mår bättre av att jag hädanefter lägger till saker om andra ting i trådar så kan jag göra det.

Det jag grundar är att det finns inget hinder alls för B2 att se till så att en kund har en väl fungerande kopparlina hem till sig. Dom får göra precis vad dom vill med den, med vissa förbehåll som tex att det får inte störa Telefoni leveransen, eller orsaka andra störningar.
Så då kommer ju frågan återigen, varför gör inte B2 det (oj ursäkta, skulle blanda in andra operatörer då du tydligen tycker jag endast snackar skit om B2)
Så frågan kommer nu, varför ser inte Tele2 till att deras kunder har en väl fungerande kopparlina för leverans utav bredband?
Vad tror du det handlar om? ge mig en bra förklaring till att Tele2 struntar i det, skälet får inte ha något som helst med "kostnad" att göra, för det är mitt skäl som du så starkt ifrågasätter.

Bockar för att du tycker jag är underhållande...

Permalänk
Medlem

Men vad gnäller du för? Det står ju klart och tydligt att du bor ute i bushen och är för långt ifrån!
Kan ju inte hacka ner på dom när det inte är deras fel?

Visa signatur

Svarar du på ett inlägg, Citera mig!, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hampster
Men vad gnäller du för? Det står ju klart och tydligt att du bor ute i bushen och är för långt ifrån!
Kan ju inte hacka ner på dom när det inte är deras fel?

som min gamla lärare sa, men snälla dig, dom SA att det gick, ett oberäknerligt antal gånger sa dom det..sen ska det inte ta 7 veckor att komma fram till att det inte går att få..läste du ens hela första inlägget?

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC
Jag talade om den operatören tråden handlar om, det hade kanske börjat se dumt om jag blandade in Tele2? För om vi pratar om 1 operatör, så pratar vi om 1 operatör. Fast om du mår bättre av att jag hädanefter lägger till saker om andra ting i trådar så kan jag göra det.

Det jag grundar är att det finns inget hinder alls för B2 att se till så att en kund har en väl fungerande kopparlina hem till sig. Dom får göra precis vad dom vill med den, med vissa förbehåll som tex att det får inte störa Telefoni leveransen, eller orsaka andra störningar.
Så då kommer ju frågan återigen, varför gör inte B2 det (oj ursäkta, skulle blanda in andra operatörer då du tydligen tycker jag endast snackar skit om B2)
Så frågan kommer nu, varför ser inte Tele2 till att deras kunder har en väl fungerande kopparlina för leverans utav bredband?
Vad tror du det handlar om? ge mig en bra förklaring till att Tele2 struntar i det, skälet får inte ha något som helst med "kostnad" att göra, för det är mitt skäl som du så starkt ifrågasätter.

Bockar för att du tycker jag är underhållande...

Jag har nu i 3 inlägg försökt förklara vad jag inte förstår med ditt resonemang och vilken vetenskap du baserar dina påståenden på, och i två (eller är du uppe i 3 nu)trådar så ältar du vidare om något helt annat.

Du resonerar att B2 är långt ifrån intresserade av att hjälpa sina kunder om det skulle innebära en hög kostnad.
Vad baserar du det på? (var min följdfråga något mer abrupt sagt).
Lägg märke till enkelheten i frågan, jag är långt ifrån intresserad av att veta att du läst kontrakt som förklarar att det är dyrt.

Vad som hänt Danne har jag ingen aning om, säkerligen flera faktorer bakom som varken han eller vi vet om...nu har jag bara orkat skumma igenom tråden men förutsätter att han måste ha en uppkoppling först innan man kan arbeta på den.

Men om jag var i Danne2k's kläder skulle jag nog göra rätt i att inte lyssna på nån som kränger saab om jag själv kör volvo... om den liknelsen är enkel nog att förstå.

Visa signatur

who's your mommy?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cels
Jag har nu i 3 inlägg försökt förklara vad jag inte förstår med ditt resonemang och vilken vetenskap du baserar dina påståenden på, och i två (eller är du uppe i 3 nu)trådar så ältar du vidare om något helt annat.

Du resonerar att B2 är långt ifrån intresserade av att hjälpa sina kunder om det skulle innebära en hög kostnad.
Vad baserar du det på? (var min följdfråga något mer abrupt sagt).
Lägg märke till enkelheten i frågan, jag är långt ifrån intresserad av att veta att du läst kontrakt som förklarar att det är dyrt.

Vad som hänt Danne har jag ingen aning om, säkerligen flera faktorer bakom som varken han eller vi vet om...nu har jag bara orkat skumma igenom tråden men förutsätter att han måste ha en uppkoppling först innan man kan arbeta på den.

Men om jag var i Danne2k's kläder skulle jag nog göra rätt i att inte lyssna på nån som kränger saab om jag själv kör volvo... om den liknelsen är enkel nog att förstå.

Det är ganska självklart att BBB har en maxsumma för hur mycket de kan/får lägga ner på en kund innan den kunden blir en kostnad istället för en vinst, är inte så värst avancerad matematik. Visst att de KAN lägga ner mer tid(pengar) på en viss kund, men det vill de nog ogärna göra. När man driver företag så handlar det om att generera vinst och det gör man inte genom att ta hand om alla sina kunder (tyvärr), något svinn får man räkna med.
Det handlar inte om att någon som kränger Saab försöker baktala Volvo utan om företagekonomi 101.

Permalänk
Medlem

Finns ju massvis med exempel på då i princip alla ISP:er utom Telia ej vill fixa fel som är på ledningen... Dessa fel gäller främst på problem vid installation, eller sent upptäckta fel, kan även gälla fel som "länkflapp" och dylikt, då brukar ISP X skylla på ledningen och hv till Telia.

Har en polare som blev lovad 24:an men det visade sig att han ej hade bärvågsfrekvens (eller vad det heter) och då sa B2 att dom har som policy att ej betala detta, kunden hade då två alternativ: Antingen fick han betala detta själv, skulle kosta runt 2-3 tusen kronor, ELLER så kunde han välja Telia som operatör och dom skulle då ordna detta åt honom gratis...

Behöver du fler exempel? Fler anledningar? Givetvis kan alla ISP:er hålla lägre priser än Telia för dom har bevisat sämre service. Man får det man betalar för, enkelt.

Sedan om du väljer att kalla det för BS är upp till dig, du behöver inte tro att det regnar ute fastän det gör det... Upp till dig att skapa någon sorts fantasivärld om du vill det. För oss som vet sanningen och har sett korten på bordet så är det en jävla skillnad.

Detta gäller i första hand xDSL och dylika internetförbindelser via telefonledningen.

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cels
Jag har nu i 3 inlägg försökt förklara vad jag inte förstår med ditt resonemang och vilken vetenskap du baserar dina påståenden på, och i två (eller är du uppe i 3 nu)trådar så ältar du vidare om något helt annat.

Du resonerar att B2 är långt ifrån intresserade av att hjälpa sina kunder om det skulle innebära en hög kostnad.
Vad baserar du det på? (var min följdfråga något mer abrupt sagt).
Lägg märke till enkelheten i frågan, jag är långt ifrån intresserad av att veta att du läst kontrakt som förklarar att det är dyrt.

Vad som hänt Danne har jag ingen aning om, säkerligen flera faktorer bakom som varken han eller vi vet om...nu har jag bara orkat skumma igenom tråden men förutsätter att han måste ha en uppkoppling först innan man kan arbeta på den.

Men om jag var i Danne2k's kläder skulle jag nog göra rätt i att inte lyssna på nån som kränger saab om jag själv kör volvo... om den liknelsen är enkel nog att förstå.

Men herregud, har du lässvårigheter pojke?
Jag grundar det på det enkla faktum att dom helt enkelt inte gör det. min teori till det är att det kostar för mycket. Vad är din teori? Kan du svara på den frågan någongång? Varför tror du dom inte hjälper kunderna med dom problemen?

Permalänk
Geeks
Säljchef

Men vad är detta att disktura över huvud taget?? Hur stor risk tror ni att det är att ett företag som BBB som gått minus flera miljoner kronor årligen för att skaka fram fiber till en stor del av Sverige har lust att gå ytterligare förlust på sina ADSL tjänster. Det är inget svineri eller dålig kundservice från deras sida att inte vilja förlora pengar på en produkt. Vilket bolag skulle vilja göra det?

Kan inte riktigt se en utvecklare på Volvo säga till sin Chef: Åhh idag skall vi se till att alla kunder skall kunna köra våra bilar. Även dem som är blinda. Tillverkningskostnaden blir väl ca 500k, men vi kan väl sälja den för 300k? Då förlorar vi ju iaf 200k. Det är väl en bra affär?

Detta är en ren spekulation men jag kan nästan sätta en tusing på att det är rätt: Någonstans måste dem börja tjäna pengar, ADSL är en marknad där det fortfarande finns lite pengar för dem att tjäna. Utan den inkomsten kommer vi aldrig att få ett stabilt fibernät i Sverige. Jag menar hur pigga har telia varit på att leverera fiber till privatpersoner?

Vill vi slutkonsumenter ha fiber? JA TACK! Är det någon annan som har kapacitet och viljan att bygga ett fibernät till stora delar av det Svenska folket? mja..

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kalledoo
Men vad är detta att disktura över huvud taget?? Hur stor risk tror ni att det är att ett företag som BBB som gått minus flera miljoner kronor årligen för att skaka fram fiber till en stor del av Sverige har lust att gå ytterligare förlust på sina ADSL tjänster. Det är inget svineri eller dålig kundservice från deras sida att inte vilja förlora pengar på en produkt. Vilket bolag skulle vilja göra det?

Kan inte riktigt se en utvecklare på Volvo säga till sin Chef: Åhh idag skall vi se till att alla kunder skall kunna köra våra bilar. Även dem som är blinda. Tillverkningskostnaden blir väl ca 500k, men vi kan väl sälja den för 300k? Då förlorar vi ju iaf 200k. Det är väl en bra affär?

Detta är en ren spekulation men jag kan nästan sätta en tusing på att det är rätt: Någonstans måste dem börja tjäna pengar, ADSL är en marknad där det fortfarande finns lite pengar för dem att tjäna. Utan den inkomsten kommer vi aldrig att få ett stabilt fibernät i Sverige. Jag menar hur pigga har telia varit på att leverera fiber till privatpersoner?

Vill vi slutkonsumenter ha fiber? JA TACK! Är det någon annan som har kapacitet och viljan att bygga ett fibernät till stora delar av det Svenska folket? mja..

den stora kostnaden när det gäller att bygga fiber ju ju på landsbygden.. alltid dom som får vänta längst, Fiber finns redan i större städer oftas flera olika isp:er som man kan välja mellan. men som jag tex som bor i en liten håla ute i igenstans fick inte bredband förens för 1 år sedan.Det kan jag leva med,men då är jag av den äldre folket åsså.Kolla på alla otågliga 14 åringar som sitter och bla dittan dattan blabla vill ha fiber blabla klagar på allt vad ADSL är mm mm. Det räcker nästan att gå tillbaka 3-4 år så va ADSL det västa man kunna ha. fiber va väldigt ovanligt då,och det va bara högskolor mm mm som hadde det då, Sen telia är bara smarta,varför bygga ut ett nät som bara kostar när dom äger nästan allt inom vanlig telefoni.Klart dom satsar på ADSL. Sen alla 24/1 10/1 mm vart nog bara framtvingat för alla kosumenter villa ha en snabbare fart,och att dom skulle hänga med i nutiden.

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Geeks
Säljchef

Stämmer utmärkt det T-bird

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC
Men herregud, har du lässvårigheter pojke?
Jag grundar det på det enkla faktum att dom helt enkelt inte gör det.

Jag tror de är just detta faktum som cels vill ha reda på. Eftersom du säger att de är ett enkelt faktum som du grundar de på, så torde de vara enkelt att redovisa. Även för forum medlemmar med dyslexi.

Citat:

min teori till det är att det kostar för mycket. Vad är din teori? Kan du svara på den frågan någongång? Varför tror du dom inte hjälper kunderna med dom problemen?

<IRONI>Min teori ifall någon bryr sig är att B2s "illvilja att hjälpa" sina kunder bygger på snålhet! Varför lägga ut pengar på kunder? De går ju inte för sig. B2 är ju trotsallt ett företag som söker att gå plus på sina tjänster. Skulle dom behöva lägga ut pengar på att hjälpa kunder så skulle ju saker å ting snabbt balla ur!</IRONI>
Jag har dessvärre inte läst avtalet mellan B2 och Skanova men jag antar att de B2 kan göra när en slutkunds kopparledning misstänks vara defekt, är att lägga en felanmälan till Skanova och sen hoppas på det bästa. Efter det är det nog inte mycket B2 kan göra förutom att ringa å tjata.

De här är ju vilda spekulationer så jag kan ju faktiskt ha fel och jag antar att detta snabbt kommer påpekas. Men jag följer eran disskution med stor nyfikenhet så jag hoppas på att den ska ta fart igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BigTasty
Jag har dessvärre inte läst avtalet mellan B2 och Skanova men jag antar att de B2 kan göra när en slutkunds kopparledning misstänks vara defekt, är att lägga en felanmälan till Skanova och sen hoppas på det bästa. Efter det är det nog inte mycket B2 kan göra förutom att ringa å tjata.

Jo, jag misstänker att det där ligger rätt nära sanningen åtminstone.

Som vanligt känns det ju sannolikt att det är smidigare för Telia att anlita Telia (Skanova) för att göra saker än det är för konkurrenterna.

Det känns dock rätt självklart att det i grund och botten är en kostnadsfråga för ISPerna, hur långt de kan gå för att få saker att fungera. Men man får nog räkna in administrativ kostnad för det hela, och där känns det ju inte orimligt om Telia kommer lindrigare undan eftersom det hela trots allt är en intern affär för deras del.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Mitt BBB ADSL fungerar väldigt bra faktiskt, men de tycker väl mer om mig som kund antar jag

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perco
Mitt BBB ADSL fungerar väldigt bra faktiskt, men de tycker väl mer om mig som kund antar jag

Jo dom älskar dig har jag hört

Permalänk
Medlem

Hela grejen är väl, och detta gäller nog de alla större ISPer, att så länge allt funkar så funkar det fint och alla är glada. Om något däremot strular så är det inte kul för någon inblandad. De springer ju inte direkt benen av sig för att lösa problem för enstaka privatkunder och de får ju liksom inte lägga hur mycket tid som helst heller.

Rent allmänt så vill man ju i regel inte att de ska peta på någonting öht så länge det fungerar godtagbart, för om de ska röra något så lär _allt_ gå åt pipan. (Detta är något jag blivit plågsamt medveten om vid kontakt med Telia.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Vad lever ni i för drömvärld egentligen? Tror ni fortfarande att alla företag är goda? Ni har verkligen inte sett längre än fasaden...

Fast samtidigt verkar ni också tro att alla ljuger här på forumet, vad i h-vete har ViToC för anledning att hitta på allt detta? För att smutskasta både Telia och B2? Det är väl självklart att det är så att uppstår det en kostnad som är för stor så vill dom faan inte lägga ned pengar på det bara för en kund, det är bara Telia som gör det...

Kör inte bil om du inte har körkort, snacka inte inte en massa gojja som ni inte verkar veta ett smack om...

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pepsifree
mycket är bara bullshit av leverantörerna...min förra flickväns farsa jobbade på Telia, och det tog inte mer än 4 timmar så hade han "fixat" 8mbit hem till mig. Det bevisar ju en gång för alla hur snabbt det egentligen kan gå...men sen har ju inte alla kontakter heller.

men visst suger det när man annars får vänta i månader och sen tar det inte mer än några få timmar om de vill!?

För mig har det tagit under 2 timmar både från 0.5 > 2 och 2 > 8. Så det kanske beror lite på var man bor också?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sargan
Vad lever ni i för drömvärld egentligen? Tror ni fortfarande att alla företag är goda? Ni har verkligen inte sett längre än fasaden...

Fast samtidigt verkar ni också tro att alla ljuger här på forumet, vad i h-vete har ViToC för anledning att hitta på allt detta? För att smutskasta både Telia och B2? Det är väl självklart att det är så att uppstår det en kostnad som är för stor så vill dom faan inte lägga ned pengar på det bara för en kund, det är bara Telia som gör det...

Kör inte bil om du inte har körkort, snacka inte inte en massa gojja som ni inte verkar veta ett smack om...

Man har alltid rätt att ifrågasätta saker å ting, vi säger inte (åtminstone inte jag) att ViToC ljuger. Men jag vill gärna att han ger oss lite matnyttig fakta istället för att klämma ur sig samma obegripliga dynga i inlägg efter inlägg. "Jag grundar de på de faktum att de faktiskt är så" räcker inte för att övertyga mig. Kan vara så att jag är en obotlig skeptiker men jag vill gärna ha en källa innan jag är övertygad.
Jag tror faktiskt att B2 är skyldiga att hjälpa en kund som har stött på problem som orsakats av att något klickar inom B2 ansvarsområde. Har kunden ej blivit inkopplad än så är de klart att dom kanske inte lägger ner fantasisummor på att få de att funka då dom garanterat kommer gå back på kunden isf. Men har de funkat för kunden tidigare och helt sonika lagt av så är de ju självklart att de gör så mkt som står i deras makt för att hjälpa kunden. Även om de skulle medföra stora kostnader. Ganska övertygad om att detta står med i avtalet som man sluttit med företaget vid beställning av tjänsten. Skulle de vara ett avbrott i Kopparledningen så är de ju inte mkt B2 kan göra, då måste ju en felanmälan göras till Skanova och de är ju inte B2 som står för denna kostnad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BigTasty
Man har alltid rätt att ifrågasätta saker å ting, vi säger inte (åtminstone inte jag) att ViToC ljuger. Men jag vill gärna att han ger oss lite matnyttig fakta istället för att klämma ur sig samma obegripliga dynga i inlägg efter inlägg. "Jag grundar de på de faktum att de faktiskt är så" räcker inte för att övertyga mig. Kan vara så att jag är en obotlig skeptiker men jag vill gärna ha en källa innan jag är övertygad.
Jag tror faktiskt att B2 är skyldiga att hjälpa en kund som har stött på problem som orsakats av att något klickar inom B2 ansvarsområde. Har kunden ej blivit inkopplad än så är de klart att dom kanske inte lägger ner fantasisummor på att få de att funka då dom garanterat kommer gå back på kunden isf. Men har de funkat för kunden tidigare och helt sonika lagt av så är de ju självklart att de gör så mkt som står i deras makt för att hjälpa kunden. Även om de skulle medföra stora kostnader. Ganska övertygad om att detta står med i avtalet som man sluttit med företaget vid beställning av tjänsten. Skulle de vara ett avbrott i Kopparledningen så är de ju inte mkt B2 kan göra, då måste ju en felanmälan göras till Skanova och de är ju inte B2 som står för denna kostnad.

Det är inte deras ansvar att se till att du blir inkopplad... dom har ett val att antingen lägga ut dom där extra tusen kronor eller helt enkelt inte koppla in dig som kund... Dessutom skulle dom där x tusen kr ta flera flera år att tjäna igen på dig som kund så valet är inte direkt svårt... Annat är det då det gäller Telia som har varit dyrast sedan tidernas begynnelse och har en högre tröskel (och säkert lägre priser hos flextronics (om inte "gratis"), och dessutom så har Telia ett ansvar som dominant operatör att göra dessa saker... Andra bolag kan "snika undan" när det gäller dylikt...

Nu är det även så att all information är inte publik i detta samhälle, för det finns något i företag som kallas strategi och ett visst behov att vilja gå plus... Detta är säkert svårt för er att förstå men för dom som vet vad dom snackar om är det jävligt klart. Klart som korvspad att man inte säger: "nää vi vill inte hjälpa kunderna för att allt egentligen handlar om pengar och vi har dragit en gräns där vi inte hjälper... men vi vill gärna att ni blir kund, blir det bra?"... Det låter inte sådär jättebra, eller hur!

Du måste väl ändå vara ruskigt naiv om du tror att ViToC (eller någon annan för den delen) skulle lägga upp ett mer eller mindre hemligt avtal mellan två stora företag på internet bara för att bevisa för nån stackare som betvivlar allt som inte han/hon skrev först...

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sargan
Det är inte deras ansvar att se till att du blir inkopplad... dom har ett val att antingen lägga ut dom där extra tusen kronor eller helt enkelt inte koppla in dig som kund... Dessutom skulle dom där x tusen kr ta flera flera år att tjäna igen på dig som kund så valet är inte direkt svårt... Annat är det då det gäller Telia som har varit dyrast sedan tidernas begynnelse och har en högre tröskel (och säkert lägre priser hos flextronics (om inte "gratis"), och dessutom så har Telia ett ansvar som dominant operatör att göra dessa saker... Andra bolag kan "snika undan" när det gäller dylikt...

Nu är det även så att all information är inte publik i detta samhälle, för det finns något i företag som kallas strategi och ett visst behov att vilja gå plus... Detta är säkert svårt för er att förstå men för dom som vet vad dom snackar om är det jävligt klart. Klart som korvspad att man inte säger: "nää vi vill inte hjälpa kunderna för att allt egentligen handlar om pengar och vi har dragit en gräns där vi inte hjälper... men vi vill gärna att ni blir kund, blir det bra?"... Det låter inte sådär jättebra, eller hur!

Du måste väl ändå vara ruskigt naiv om du tror att ViToC (eller någon annan för den delen) skulle lägga upp ett mer eller mindre hemligt avtal mellan två stora företag på internet bara för att bevisa för nån stackare som betvivlar allt som inte han/hon skrev först...

Nej precis som jag faktiskt skrev så gör inte en ISP allt som står i dess makt bara för att koppla in en kund. Speciellt inte ifall det medför stora kostnader. Du behöver inte lägga kaka på kaka, svara på de jag skriver istället för att fabricera fram nya saker att gnälla på.
De problem som kan uppstå för en kund som de har funkat för är i regel att han blivit fysiskt urkopplad ur stationen av en eller annan anledning. Detta medför inte en stor kostnad för ISP'n i fråga då de bara är för Skanova att göra om och göra rätt. Kan även vara så att utrustningen som Kunden sitter i har gått sönder och då måste den bytas ut. Detta är inget som dom stora aktörerna (läs Tele2, B2, Telia) drar sig för då de vanligtvis är många kunder som drabbas. Visst de kanske inte blir högsta prioritet utan kunden får vänta ett par dagar på att Teknikern får tag på en ny DSLAM och åker ut och installerar denna. Rör sig väl om 2-3 arbetsdagar.
Jag uppfattade inte ifall du var ironisk i ditt stycke om företagens strategi men jag antar att så var fallet eller tror du helt seriöst att Företagen skiter i en kund som man kommer gå back på att hjälpa? Finns även nått som kallas nöjda kunder. En missnöjd kund rekommenderar ju självklart inte sina vänner att anlita företaget i fråga. Då tappar företaget ett visst antal potentiella kunder och tjänar mindre pengar. Så här jobbar i regel alla företag här i Sverige. Du har rätt när du säger att ett företag gör allt för att tjäna pengar. Men när du påstår att man förlorar pengar på att hjälpa sina kunder så är du helt ute å cyklar, Tyvärr. Så snälla sitt inte här å spekulera om saker du helt tydligt inte är insatt i.

Som jag oxå sa tidigare så kommer jag inte köpa de ViToC säger bara för att han promt hävdar att de är så. Jag tror på de när jag ser de. Om jag skulle säga här och nu att jag har läst i hemliga papper att Telia har rätt att idka människohandel med Afrikanska Rebeller. Skulle du köpa det då?

Permalänk
Medlem

Jag tror iaf på att det är som VitoC och vissa andra här säger.

Tack för mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BigTasty
Nej precis som jag faktiskt skrev så gör inte en ISP allt som står i dess makt bara för att koppla in en kund. Speciellt inte ifall det medför stora kostnader. Du behöver inte lägga kaka på kaka, svara på de jag skriver istället för att fabricera fram nya saker att gnälla på.
De problem som kan uppstå för en kund som de har funkat för är i regel att han blivit fysiskt urkopplad ur stationen av en eller annan anledning. Detta medför inte en stor kostnad för ISP'n i fråga då de bara är för Skanova att göra om och göra rätt. Kan även vara så att utrustningen som Kunden sitter i har gått sönder och då måste den bytas ut. Detta är inget som dom stora aktörerna (läs Tele2, B2, Telia) drar sig för då de vanligtvis är många kunder som drabbas. Visst de kanske inte blir högsta prioritet utan kunden får vänta ett par dagar på att Teknikern får tag på en ny DSLAM och åker ut och installerar denna. Rör sig väl om 2-3 arbetsdagar.
Jag uppfattade inte ifall du var ironisk i ditt stycke om företagens strategi men jag antar att så var fallet eller tror du helt seriöst att Företagen skiter i en kund som man kommer gå back på att hjälpa? Finns även nått som kallas nöjda kunder. En missnöjd kund rekommenderar ju självklart inte sina vänner att anlita företaget i fråga. Då tappar företaget ett visst antal potentiella kunder och tjänar mindre pengar. Så här jobbar i regel alla företag här i Sverige. Du har rätt när du säger att ett företag gör allt för att tjäna pengar. Men när du påstår att man förlorar pengar på att hjälpa sina kunder så är du helt ute å cyklar, Tyvärr. Så snälla sitt inte här å spekulera om saker du helt tydligt inte är insatt i.

Som jag oxå sa tidigare så kommer jag inte köpa de ViToC säger bara för att han promt hävdar att de är så. Jag tror på de när jag ser de. Om jag skulle säga här och nu att jag har läst i hemliga papper att Telia har rätt att idka människohandel med Afrikanska Rebeller. Skulle du köpa det då?

Om jag säger att du dör av att falla 1000 meter ner i asfalten, skulle du tro det då eller måste du prova för att fatta?

Inte faan skrev jag att om en jävla DSLAM går sönder eller dylikt så skulle ISP skita i det... Det händer ju kanske en gång på 100k och är inget att räkna på, kostar inte ett dyft att fixa heller... Sedan att du anklagar mig för saker som jag inte är insatt i för att du kommer med självklara påsteåenden är helt banalt, ungefär som att jag skulle påstå att jag ska ringa till skanova för att min burk - tråd - burk telefon inte fungerar... "Fysisk urkopplad i stationen", du får det att låta som att det händer varje dag att kablar/utrustning bara lossnar utan vidare överallt i Sverige... Om du har slut på argument börja inte kasta jord... Har du svårt att läsa förresten? Låt säga rent teoretiskt att du erbjuder en tjänst som heter ADSL, den kostar 200kr/månad för dig från underleverantör X, du tar betalt 250kr/månad för tjänsten för att vara konkurenskraftig... Du måste även punga ut med låt säga, 400kr för ett modem till kund.. och 700kr för inkoppling i station... Sedan upptäcker ni att för att kunna leverera tjänsten så måste killen i fråga byta ut diverse saker för att kunna få (bärvågsfrekvens mm) vilket går på en låt säga 2-3000 kr... Hur många år behöver vi ha denna som kund för att börja tjäna pengar? Förstår du ens konceptet "bindningstid"... Allt för ofta är det uträknat att efter x antal månader har vi tjänat på kunden och då kan vi "släppa den fri" på marknaden.... Och JA, jag överdrev siffrorna en aning för att göra det tydligare, vissa har tydligen STORA problem med att förstå något så fruktansvärt enkelt som köp och sälj... Man får lära sig det i grundskolan....

Blir less på detta nu, om du väljer att skita i självklara FAKTA så är det upp till dig, för oss som har flera år av erfarenhet inom denna bransch inom flertalet olika operatörer på både telefoni och dsl så är det en helt annan värld min lilla "vän"...

Varför o varför snackar ni skit om något ni inte verkar veta ett smack om... Detta är som att argumentera med en 5-åring som inte fått sin glass...

Och hur i h-vete kan man jämföra något påhittat med fakta? Det är så tydligt att du inte vet vad du snackar om att det är sorgligt... Vet du ens hur otroligt struligt det är då ISP ej har egen "underleverantör" utan måste göra beställningar som tar flera veckor.... Oj Oj Oj...

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sargan
Om jag säger att du dör av att falla 1000 meter ner i asfalten, skulle du tro det då eller måste du prova för att fatta?

De är skillnad på äpplen och päron.

Citat:

Inte faan skrev jag att om en jävla DSLAM går sönder eller dylikt så skulle ISP skita i det... Det händer ju kanske en gång på 100k och är inget att räkna på

Va skönt ifall vi alla levde i din värld men dessvärre är det så att hårdvarufel är relativt vanligt förekommande. Sen kanske inte de är så vanligt att en hel DSLAM gått sönder. Kan vara enstaka portar som havererat av olika anledningar. Detta kräver också i många fall reparation.

Citat:

kostar inte ett dyft att fixa heller...

Okej, nu måste du lita på mig. Men de kostar faktiskt visst pengar att beställa en Tekniker som åker ut till en station med ny utrustning =/

Citat:

Sedan att du anklagar mig för saker som jag inte är insatt i för att du kommer med självklara påsteåenden är helt banalt, ungefär som att jag skulle påstå att jag ska ringa till skanova för att min burk - tråd - burk telefon inte fungerar...

Jag hade hoppats att självklara påståenden skulle bita på dig men döm till min förvåning när jag upptäckte att så icke var fallet. Jag skulle kunna dra helt paradoxala påståenden men då skulle vi ju inte komma någon vart. Eller hur?

Citat:

"Fysisk urkopplad i stationen", du får det att låta som att det händer varje dag att kablar/utrustning bara lossnar utan vidare överallt i Sverige... Om du har slut på argument börja inte kasta jord...

Jag har haft många vänner som blivit _fysiskt urkopplade ur stationen_. Detta sker i regel när dom byter från t.ex IP-telefoni till fast telefoni. Detta sker ju inte av en knapptryckning utan en Tekniker måste åka ner till stationen och koppla om kunden _fysiskt_. Allt för ofta i dessa fall så kopplar Tekniker ur båda tåtarna och följden av detta är att kunden har blivit _fysiskt urkopplad ur station_. Hoppas du accepterar denna förklaring och slutar kasta spjut i radhus.

Citat:

Har du svårt att läsa förresten? Låt säga rent teoretiskt att du erbjuder en tjänst som heter ADSL, den kostar 200kr/månad för dig från underleverantör X, du tar betalt 250kr/månad för tjänsten för att vara konkurenskraftig... Du måste även punga ut med låt säga, 400kr för ett modem till kund.. och 700kr för inkoppling i station... Sedan upptäcker ni att för att kunna leverera tjänsten så måste killen i fråga byta ut diverse saker för att kunna få (bärvågsfrekvens mm) vilket går på en låt säga 2-3000 kr...

Okej, jag kanske har varit otydlig och du får ursäkta mig för detta. Jag ska försöka förklara hur de går till. När man beställer tjänsten så skickas det iväg en granskning till Skanova för att se ifall kunden faktiskt kan få uppkopplingen. Mäter avståndet, kollar att de finns lediga platser och hör å häpna. Kollar ifall de sitter någon bärvågsfrekvens innan kundens förstajack. Vet inte riktigt om alla operatörer låter kunderna stå för denna kostnad men en polare som bodde ute på landet hade sån innan, han fick stå för denna kostnad själv. Nu hoppas jag vi har kommit över den här disskutionen iaf, jag har hela tiden sagt att ISPn inte går över eld och vatten (läs: betalar stora summor) för att koppla in en kund. Hoppas poletten trilla ner så vi kan släppa just det. Om du inte vill fortsätta lägga kaka på kaka.

Citat:

Hur många år behöver vi ha denna som kund för att börja tjäna pengar? Förstår du ens konceptet "bindningstid"... Allt för ofta är det uträknat att efter x antal månader har vi tjänat på kunden och då kan vi "släppa den fri" på marknaden.... Och JA, jag överdrev siffrorna en aning för att göra det tydligare, vissa har tydligen STORA problem med att förstå något så fruktansvärt enkelt som köp och sälj... Man får lära sig det i grundskolan....

Du är helt rätt ute när de gäller bindningstidens funktion. Men företaget vill ju inte förlora kunden när bindningstiden är slut. Och för att kunna bibehålla kunden så krävs de att man ger bra service under denna tid. En av dessa saker är att fixa kundens tjänst ifall den skulle gå ner. Även ifall detta skulle kosta pengar. Så de tar ju oss till de som hela diskutionen handlade om: Har B2 som policy att inte hjälpa en befintlig som de har slutat fungera för iom att de kostar dom pengar? Jag hoppas du förstod mitt resonemang med "nöjda kunder" och har du några frågor angående dessa så ställ dom rakt ut istället för att linda in dom i massa motargument som du griper direkt ur luften.

Citat:

Blir less på detta nu, om du väljer att skita i självklara FAKTA så är det upp till dig, för oss som har flera år av erfarenhet inom denna bransch inom flertalet olika operatörer på både telefoni och dsl så är det en helt annan värld min lilla "vän"...

Inte för att låta tjatig men just dessa självklara fakta som du fasthåller vid. Kan du förklara vad denna är. Och jag säger de igen. Bara för att ViToC säger att så är fallet så betyder inte det att han har rätt. Jag säger inte att han ljuger, men jag är inte övertygad om det förrens jag ser de framför mig, men visa mig en flygande gris och jag tror på det!

Citat:

Varför o varför snackar ni skit om något ni inte verkar veta ett smack om... Detta är som att argumentera med en 5-åring som inte fått sin glass...

Jag anser mig ha tillräckligt med kött på benen för att kunna argumentera emot dig. Om du uppfattar de jag säger som skit så ber jag om ursäkt.

Citat:

Och hur i h-vete kan man jämföra något påhittat med fakta? Det är så tydligt att du inte vet vad du snackar om att det är sorgligt... Vet du ens hur otroligt struligt det är då ISP ej har egen "underleverantör" utan måste göra beställningar som tar flera veckor.... Oj Oj Oj...

Visste du att 98% av all statistik är påhittad för stunden? Därför kan jag tyckas vara en aning skeptisk när de gäller påstådda fakta jag hör och läser. Speciellt på Internet.
Och ja: Ja jag vet hur struligt de är för företag som ej har egna underleverantörer och att de kan ta onödigt lång tid för vissa problem att lösas, men de vi disskutererar är inte tidsåtgången utan de är den påstådda illviljan hos företag, i detta fall B2, att hjälpa sina kunder även om det kostar dom pengar. Så kan vi hålla oss till diskutionen?

Permalänk
Medlem

Jag måste bara sticka in lite här.
Jag orkar inte förklara hur mycket problem jag och mina polare har haft med BBB's adsl-tjänst, men det är helt absurdt! Jag själv har sagt upp mitt abbonemang och valde Telia istället som iaf har en fungerade support samt tjänst! ALDRIG mer BBB, oavsett fiber eller adsl, dom skiter fullständigt i sina kunder, det fick vi bekräftat idag när vi ringde konsumentombudsmannen som sa "varför är jag inte förvånad". Av alla isp's har dom flest anmälningar på sig.
*suck*

Permalänk
Medlem

De lät inge vidare, hoppas de funkar bra med Telia och att du skulle tänka om ifall du blev erbjuden BBB's "Fiber" tjänst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BigTasty
en massa text

Hur många timmar fick du sitta innan du komma på alla "motargumenten"? Med "motargument" menar jag att du försöker hitta fel och antyda på dem i hopp om att smutskasta mig, har du möjligtvis sett för många rättegångar modellen "tv"?

Spelar det någon som hellst roll om det är en dslam eller en port eller ett kretskort i denna som gått sönder? Detta åtgärdas fort utan störra problem, det är väl alla medvetna om? Speciellt med tanke på att det finns något som kallas för garanti på allt möjligt som köps in... Du kanske inte känner till det? Om du köper ett grafikkort och det är trasigt vid leverans så kanske du säger: "attans!" och beställer ett nytt likadant?

Sättet du skrev på fick det att verka som att en vindpust får kablar att lossna i telestationerna.... Därav mitt något ironiska svar på detta... Det är väl självklart att det händer att det kopplas ur, men jag frågar mig dock varför man först byter till IP-telefoni för att sedan byta till fast telefoni igen? Som med allting så får man vad man betalar för, vill man ha kvalité på sin telefoni väljer man Telia, vill man ha det billigt så söker man upp den billigaste efter sina behov...

Lägga kaka på kaka? Ännu en gång skriver du något som du inte vet vad du snackar om... Suck... Har du ej bärvåg så får du ett val: betala för en fix på detta och fortsätt med operatör x eller välj Telia så fixar dom detta gratis (gratis för kunden).

Jag har aldrig påstått att B2 som operatör ej vill hjälpa en befintlig kund (inkopplad) som fått problem med utrustning hemma eller i station.... Det jag hela tiden skrivit om gäller inkoppling... Finns alltid undantag, vilket är självklart...

"Bara för att ViToC säger det så behöver det inte betyda att han har rätt?"
Du får tycka vad du vill, tro på dina flygande grisa så kan jag och ViToC hålla oss till fakta och sanningen....

Jag förstår inte varför du alltid tror det värsta? Fördomar? Förhastade slutsatser?

Kan även avslöja att väldigt många fall som gått till KO är det kunden som har gjort fel... Visst, det kan bli ett fel på "whatever" men om kunden ej klarar av att framföra vad det är som ej fungerar till support så blir det jävligt svårt att gå igenom alla fel från ISP.... Praktexempel är kunden på xDSL som ej har i huvudjacket, dom har felkopplade uttag och kör med förlängningssladd modell "tuggad"... Sedan ringer dom och skriker och gormar och gnäller när det inte fungerar... Kund orkar inte göra rätt utan hotar supporten med KO och supporten blir less och säger: "go ahead punk, make my day", och sedan slipper dom en jävligt jobbig kund som fattar nada...

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"