Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roggles

Mm, men om man har en iMac eller iBook så har ju apple fixat så att man inte kan köra screen spanning (man kan enbart spegla den ena skärmen på den andra) trots att hårdvaran stödjer det fullt ut. Detta enbart för att powermacs ska vara bättre i arbetsmiljö än en iMac. Just detta stör jag mig sjukt mycket på, och jag hatar Apple för det. Det finns ett hack, "Screen Spanning Doctor", som sätter på screen spanning i Open Firmware, men jag har läst om iMac G5or vars skärmar har pajat helt av SSD, så jag vågar inte testa.

Du missuppfattade nog mig, jag menar att xorg som man kör i linux/bsd har en dålig lösning.
Både OS X och Windows löser det galant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Du missuppfattade nog mig, jag menar att xorg som man kör i linux/bsd har en dålig lösning.
Både OS X och Windows löser det galant.

Jag säger mot dig. Apple ser till att det INTE GÅR att köra dual screen på iMacs och iBooks trots att hårdvaran klarar det, bara för att folk ska köpa fler powermacs.

Visa signatur

<darren> the hardest part of linux is choosing either a kill bill or an anime wallpaper i wish i didnt have to choose

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roggles

Jag hade problem med detta där jag bodde förut. Chassit kunde göra svinont att röra. Utan att förstå livsfaran körde jag med förlängningssladd för att spela elgitarr så att jag slapp stötar. I lägenheten jag bor nu är det fortfarande inte jordat och man kan höra klickande ljud när man lägger fingrarna på strängarna som resultat. Inte lika farligt, men fortfarande kasst med ojordat.

Ja, jag tyckte det var skitjobbigt. Detta borde Apple verkligen fixa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX

var det en dålig konstruktion av strömförsörjningen? (dåligt avskärmad från aluminiumchassit) ?

borde inte kunna bli med iBooken isf..

Ja, det verkade så i alla fall. Ibland drog man sig verkligen för att sitta vid datorn. Nej, iBooken borde inte ha samma problem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce

Ja, det verkade så i alla fall. Ibland drog man sig verkligen för att sitta vid datorn.

finns utsikter för att utveckla ett perfekt stöldskydd här annars.. (Robocop någon?)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roggles
Jag säger mot dig. Apple ser till att det INTE GÅR att köra dual screen på iMacs och iBooks trots att hårdvaran klarar det, bara för att folk ska köpa fler powermacs.

Och, köp en Powermodell och sluta klaga istället. Vill du inte ha köper man inte, vill ingen ha säljs den inte. Det är en del utav vad marknadsekonomi är.

Och det har inget med det jag säger att göra. Jag klagar på att det är för avancerat för att vara enkelt att skapa dualscreen i xorg. Du säger att Apple stoppar dualscreen i budjetmodeller, det har lixom inget med varandra att göra.

Apple har gjort en lösning som fungerar, de som står bakom GNU/Linux har inte. Ser du skillnaden?

Permalänk
Medlem

Tack gode gud att jag inte köpte ibook då..
dålig stil tycker jag att inte stödja dual screen på dom datorerna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Du missuppfattade nog mig, jag menar att xorg som man kör i linux/bsd har en dålig lösning.
Både OS X och Windows löser det galant.

det jobbiga är att vissa bitar av macos gränssnitt är helt hopplösa på en mångskärmsuppsättning, den 'utrymmesbesparande' globala menyn tex.
detta utan någon (vettig) möjlighet till anpassning efter personliga preferenser.

faktum är att apples/steves välmenade(?) fördumning av användaren och totala trångsynhet gällande effektiva gränssnitt är den enda anledningen att jag stånkar vidare med halvbakade linuxdistar istället för en såndär gullig ibook att ha under armen...

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2pac
-=fredrik=-: Peze är en term som de mest insnöade fanboysen använder för att de ser ner på x86 datorer. Macar är också en Personal Computer, så jag förstår inte riktigt poängen med det.... Ödets ironi har slagit hårt mot den uppblåstheten som utmärker den falangens ego dock, x86 processorer i Macar och Apple möss med mer än en knapp.

I am aware of that

EDIT: Måste säga att det varit mycket intressant läsning i denna tråd!

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

En liten oftopic fråga:

Just nu har jag en dator med en AMD barton 2500+. Men jag är lite småsugen på en Mac mini. Hur snabb är Mac Minis 1.25/1.42GHz G4 jämfört med min nuvarande prolle?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
En liten oftopic fråga:

Just nu har jag en dator med en AMD barton 2500+. Men jag är lite småsugen på en Mac mini. Hur snabb är Mac Minis 1.25/1.42GHz G4 jämfört med min nuvarande prolle?

Mac Minis största nackdel är faktiskt inte CPUn, utan grafikkortet, sedan hårddisken.
CPUn i sig är inte direkt stark, jämför med samma mhz Pentium M blir enklast. De ligger relativt lika faktiskt.

Permalänk
Medlem

Okej. Jag bara tänkte hur snabb en mini skulle vara i förhålande till min nuvarande dator. Så att man inte nedgraderar sig menar jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Och, köp en Powermodell och sluta klaga istället. Vill du inte ha köper man inte, vill ingen ha säljs den inte. Det är en del utav vad marknadsekonomi är.

Känns som ganska mycket fanboyism när man inte tycker att det är dåligt att "sitt företag" medvetet försämrar sina produkter, och sen tjafsar något om marknadsekonomi. Att lägga resurser på att försämra en produkt är ett typexempel på felaktigheter en icke-homogen marknad skapar (där man försöker profilera produkter för att få "monopol" på ett visst märke eller så). Det är inte precis marknadseffektivitet att försämra en skapad produkt. Så snarare skulle jag nog säga att Apples strategi är mot ren marknadsekonomi. Det är klart som fan att Apple är gay med sina proprietära kontakter och skit.

Jag inser att jag egentligen inte argumenterar mot att "OSX är lätt att konfigurera" som du egentligen menade, men en hel del grejer upprör mig med hur Apple sköter sig.

Visa signatur

<darren> the hardest part of linux is choosing either a kill bill or an anime wallpaper i wish i didnt have to choose

Permalänk
Medlem

Köpte en iBook 14" för att den passar precis överallt...

Skämt åsido; jag är nyflyttad här i USA och behövde helt enkelt en dator i skolan och jag köpte en iBook för pengarna jag fått när jag sålde min dator i Sverige. Jag är nöjd! Ska bara köpa mer minne och försöka lära mig bemästra Terminalen.

Visa signatur

 Mackintåsh: Intel i7-2600 (3.4 GHz) - Gigabyte Z68MX-UD2H-B3 - Gigabyte Radeon HD6870 - Corsair VengeanceLP (4*4 GB) - Corsair Force Series 3 120 GB - OCZ 500W PSU - Dlink DWA-556 (WLAN) - ST Lab F-261 FireWire PCI-E 1394a Card - Apple G5 Case - Apple Mac OS X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Okej. Jag bara tänkte hur snabb en mini skulle vara i förhålande till min nuvarande dator. Så att man inte nedgraderar sig menar jag.

Råprestanda kan hända du nedgraderar, men absolut inte på andra saker…
Det beror på vad du gör.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Haha, ja, inte fan var den billig inte. Men snygg, snabb och alldeles, alldeles... Underbar. Och rent designmässigt är den fortfarande en ögonöppnare. Folk som aldrig sett den förut uttrycker ett starkt gillande. Tom min far som antagligen är en av de mest svårimponerande personerna jag känner tycker att det är en skönhet.

Designen står sig fortfarande och det finns fortfarande uppgraderingskort att få tag i

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilzon
Tack gode gud att jag inte köpte ibook då..
dålig stil tycker jag att inte stödja dual screen på dom datorerna

Google --> "screen spanning doctor"

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roggles
Det är klart som fan att Apple är gay med sina proprietära kontakter och skit.

visst, men man får ju fundera på orsakerna också. licenser och patent vad vet jag..

på Playstation 2 finns en kontakt som ger ut en signal som lätt skulle kunna vara Euro-standard, men det finns ingen Euro-standardskontakt (Scart) därför får den inte heller ge ut den signalen genom en annan kontakt (även om den alltid nästan går till en annan Euro-kontakt) och därför sitter där ett filter som förstör signalen för att inte uppröra patenthållaren (..eller nått)

nej, världen är varken frisk eller logisk, tur att man irriterar sig på dyllika hemskheter och inte svälter iaf.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
Designen står sig fortfarande och det finns fortfarande uppgraderingskort att få tag i

Google --> "screen spanning doctor"

Haha ja där ser man.. =D
jag överlever inte utan den där funktionen

Permalänk
Hedersmedlem

Damn Sidde! Mycket välskrivet.

Känns som jag är i något liknande stadium. Vill inte köra Windows pga de orsaker du nämnde samt MS tänkande när det gäller konkurans.

Jag totalt älskar BSD och Linux samt BeOS. Tyvärr så kan jag inte köra BeOS pga den dåliga hårdvarusupporten och programutbudet och jag har inte råd med en Mac.
Skulle ha köpt en Mac om inte körkortet kom ivägen, det kostar ju lite att ta kort, men efter det kanske.

Visst, jag skulle kunna vara ful och tanka ner någon knäckt version av MacOS X som fungerar på vilken x86 som helst men jag vill inte det, jag vill ha en riktig Mac. Apple är nog ett av de första IT-företagen jag faktiskt känner att jag vill stödja genom att köpa deras produkter.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Varför?

Kort sagt: Mac mini kom ut

Bland dom snyggaste datorer jag sett, var bara tvungen att ha en..
Sen att det är unix-baserat/unix-grund är väl inte direkt en nackdel

(Alltid gillat mac de gånger jag testat annat, och min dammiga powerbook 5300c kändes väl inte speciellt fräsch ens för flera år sen)...
Har mina rötter i amiga 500 så jag vet inte, känns som att Mac OS/Mac OS X är en fint ställe att leva i

Nu har jag precis beställt en 12" ibook på 24 månaders avbetalning, ska väl förhoppningsvis kunna betala den redan om någon månad rakt av, men tog avbetalning då jag inte vet riktigt hur länge det dröjer innan jag kan köpa av hela.

Det blir lite dyrare (typ 1455kr dyrare eller så), men jag får min ibook inom ett par veckor, vilket känns betydligt roligare än att sitta och vänta på att få ihop pengar i 6-7 månader..

Nej, jag har inget sparkonto, jag köper saker och står på typ 0kr varje månad den 24, jag har därför en jävla hög med prylar men sämre med sparade pengar...
Tänkte att den lilla ibooken skulle bli den sista kompletteringen till mitt datorstall, sen får jag betala den varje månad i några månader istället för att köpa prylar

(köpte cykeldelar för 2000kr, londonresa för 1800 och lite annat trams för månadslönen nu, så jag ska väl ha råd att lösa ut krediten/lånet ganska snabbt om jag kör på att läga undan samma pengar i månaden som jag köper onödigt trams för nu)..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Råprestanda kan hända du nedgraderar, men absolut inte på andra saker…
Det beror på vad du gör.

Okej, prestanda är inte högsta prioritet (jag kör underklockat nu för ljudnivån ). Det jag gör är att surfa, chatta, lyssna på musik, leka i Photo Shop och lagra filer. Jag körde linux ett tag men det tar för lång tid att fixa saker om man är nybörjare. Men jag vill ändå kunna slippa windows och pilla i konsolen. Så jag tror att Mac skulle passa mig som handsken. Måste bara övertala farsan. =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Okej, prestanda är inte högsta prioritet (jag kör underklockat nu för ljudnivån ). Det jag gör är att surfa, chatta, lyssna på musik, leka i Photo Shop och lagra filer. Jag körde linux ett tag men det tar för lång tid att fixa saker om man är nybörjare. Men jag vill ändå kunna slippa windows och pilla i konsolen. Så jag tror att Mac skulle passa mig som handsken. Måste bara övertala farsan. =/

Nästan allt som man kan göra på en WinPC kan man göra bättre på en Mac (utom att spela spel då). Mac Mini är det självklara valet för dig. Glöm inte att stoppa i lite mer minne bara, minst 512 MB ska du ha (fast jag tror faktiskt att det är standard iom den senaste uppgraderingen)

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2.4GHz Core 2 Duo, X25-M 160 GB

Permalänk
Inaktiv

Jag står nog på tröskeln att införskaffa mig min första mac. Har nu funderat över sommaren på att byta ut min burk som ligger brevid mig och låter som APU:n på morderna jetplan. Därför har jag börjat snegla på Mac Mini. Liten, tyst och med lagom prestanda för min ändamål(programmering, surfning, skrivande och övrigt pillande). Jag gillar enkelt och kontinuitet så jag har fastnat för BSD. Steget till OSX är väl inte så långt skulle jag kunna tänka mig. Samt att priset är överkomligt för en mini, samt att den är jäkligt snygg.

Sen det här snacket med att Apple funderar på att börja köra med Intel-chip verkar vara lite osäkert. Har läst att det kan vara en bluff från Apples sida att sätta press på IBM att börja prioritera Apple som kund igen. Men Intel skulle ju iofs kunna tillverka G5 själva till Apple.

Sen var det någon som efterlyste enkelhet hos systemen och citerade D.Adams. Det finns fler som tycker så. Andrew S Tannenbaum tex. Jag hoppas att vi får system som är enklare att hantera för sådana som inte är intresserade av att meka med datorer, utan bara vill tuta och köra. Då kanske vi får mindre problem med maskar, virus etc. Vad vet jag...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mickeus

Sen det här snacket med att Apple funderar på att börja köra med Intel-chip verkar vara lite osäkert. Har läst att det kan vara en bluff från Apples sida att sätta press på IBM att börja prioritera Apple som kund igen. Men Intel skulle ju iofs kunna tillverka G5 själva till Apple.

Apple kommer gå över till x86, Steve har sagt det själv.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Apple kommer gå över till x86, Steve har sagt det själv.

Synd. Är det någon ide att skaffa en Mac Mini då? Hur länge kommer G* processorn att ha kommersiellt stöd? Synd att antalet val minskar konstant. Ingen verkar våga satsa på något annat än x86 vad gäller persondatorer. Lite roligare om man har flera val. Jaja...

Permalänk
Medlem

Stöd för G processorerna kommer att finnas i många år vad jag har läst. Och skaffa en Mini nu tror jag inte är någon fara alls. Den blir ju inte sämmre bara för att dom ska byta till intel om något år.

Permalänk

Uppvuxen med Macar tack vare att farsan varit macfreak. Första egna Macen var en MacII Si som blivit över på farsans jobb. Sedan blev den en MacII FX, Centris 610, Quadra 700 och slutligen en Powermac 6100.

När jag började på gymnasiet så gick jag över till PC, pga av alla feta LAN som hölls i skolans källare..
Körde PC i fyra år, och började dessutom intressera mig för linux. Av mina 4 PC-år körde jag linux fullt ut i två år. Efter gymnasiet gick jag en PC-tekniker utbildning, hade inte en tanke på att börja köra Mac igen..

Dock så var det helt omöjligt att få jobb som PC-tekniker.. Var 100 sökande på en tjänst! Kom då och tänka mina mackunskaper som låg någonstans långt bak i huvudet. Testade installera OSX på farsans iMac och blev förälskad Sökte istället jobb som Mac-tekniker, fick jobb direkt!

Fick min första mac på många år via personalköp på nya jobb, en iMac G4 15". Och för några månader sedan var det dags att byta ut den och nu har jag en iMac G5 20". Via jobbet har jag också haft tre st bärbara som jag använt i tjänsten. Första var en iBook G3 "dasslock", blåvit. Sedan en vit iBook G3 på 500mhz, och slutligen en Powerbook G4 12", som jag fortfarande använder.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Den blir ju inte sämmre bara för att dom ska byta till intel om något år.

Allt är relativt...

Permalänk
Medlem

Jag beställde min första mac när iBook 12" 1.33 Ghz kom ut för några veckor sen. Den borde levereras i slutet av veckan. (ett råd: köp INTE av nån annan än Apple direkt om det är en produkt som nyss kommit ut, och du vill ha den fort)

Jag brukade skakade på huvudet åt folk som körde mac, "det var ju sån där skit som hade en musknapp, som inte kunde köra all programvara och som dessutom inte gick att bygga själv" Dessutom var operativsystemet kasst, ansåg jag.

Det var ganska många år sen.

Sen kom OS X ut, och i takt med att jag började uppskatta att använda datorn istället för att meka med den började de där äppelburkarna se intressanta ut.

Jag har haft en startknapp i nedre vänstra hörnet av skärmen sedan 1996 och det ska bli fräscht att få lite miljöombyte. Linux osv. i all ära, men inte på skrivbordet, ännu iallafall.

Permalänk
Medlem

Sidde :
Byter man ut några få ord i din berättelse så blir det som vilken sektmedlems livshistoria som helst. Men det är lite så som jag tror att det är också. Apple är en religion medans en beige PC är en vanlig djävla dator.
Jag har flest PC men en och annan Mac har jag hunnit med att ha. Just nu är det en PB12 som jag köpte för jag var nyfiken på OSX. Men det slutade med att den bara samlade dam så den ska skeppas iväg till min styvfar.
Jag kände aldrig att jag fick nån "wow" känsla av OSX (jag får det absolut inte av Windows eller nått annat OS för den delen heller).
Mina PCs är stabila,virusfria och tillräckligt snabba för det jag vill göra så mitt nästa köp (när det blir aktuellt) blir AMD X2,2GB RAM och nått monstergrafikkort. Köper jag den innan jag behöver det så är det helt enkelt för att jag är en prylgalning. Förmodligen kommer jag köpa x86-Mac när dessa släpps av samma anledning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc
Jag beställde min första mac när iBook 12" 1.33 Ghz kom ut för några veckor sen. Den borde levereras i slutet av veckan. (ett råd: köp INTE av nån annan än Apple direkt om det är en produkt som nyss kommit ut, och du vill ha den fort)

Min syster tog emot min första Mac i fredags och idag har jag äntligen varit hemma och fått testa på hur en riktig Mac känns. Det är samma iBook som du beställde med 60 GB hårddisk.

Jag är imponerad över hur smidigt den funkar trots sitt lilla format och den låga upplösningen. Den här datorn kommer jag att sitta med länge och den kommer att följa med mig nästan överallt.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!