Permalänk

Comhem nere i hela landet

Tjena

Kör Comhem Bredband och idag 17.15 dog allt. Ser ut som om hela landet är drabbat vad gäller alla tjänster såsom Telefoni, Bredband och Digital-TV.

Ibland är det rätt bra att mitt BBB slutar funka först den 31/8

/Bobby_Digital

Visa signatur

| Antec Sonata | Zalman 7000A CU | Asus P4C800 Deluxe | P4 2.8 Prescott | 1GB Kingston RAM | 2st WD200GB SATA, 1st WD250GB IDE, 1st Seagate 120GB IDE | NEC 2510 |

Permalänk
Medlem

har funkat fint för mig hela dagen

Permalänk

Står på ComHems driftsida att det gäller Södra Sverige så vissa har tydligen klarat sig då

/Bobby_Digital

Visa signatur

| Antec Sonata | Zalman 7000A CU | Asus P4C800 Deluxe | P4 2.8 Prescott | 1GB Kingston RAM | 2st WD200GB SATA, 1st WD250GB IDE, 1st Seagate 120GB IDE | NEC 2510 |

Permalänk
Medlem

Jag bor i södra delen av landet, men jag har inte märkt något

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Be Quiet! Dark Rock Pro 4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3600MHz CL16 2x16GB Dual Rank - PNY Geforce RTX 4080 - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Western Digital Black 7200rpm 2TB - Fractal Design Newton R2 800W - Corsair Carbide 300R

Permalänk
Medlem

Tydligen någon avgrävd kabel..

Permalänk

Surfarn: Ligger ditt också nere? Hoppas det kommer upp enligt hemsidan dvs klockan 22.00

/Bobby_Digital

Visa signatur

| Antec Sonata | Zalman 7000A CU | Asus P4C800 Deluxe | P4 2.8 Prescott | 1GB Kingston RAM | 2st WD200GB SATA, 1st WD250GB IDE, 1st Seagate 120GB IDE | NEC 2510 |

Permalänk
Medlem

Sitter i Lund här och det har fungerat fint hela dagen. Oj, jo, såg precis driftstatusen. Inte illa :>

Permalänk
Medlem

Hehe roligt för kundtjänsten Deras Norden-nät gick ned fick jag höra och på vissa orter är allt borta och vissa är allt borta förutom bredband. Vettefan hur de kopplat ihop grejerna om de blir så. Fick aldrig veta vad som var orsaken men avgrävning av kabel? Nja.

Hyr inte comhem in sig på Skanovas Norden-nät förresten? Har för mig det är deras i grund och botten.

Tror de kommer bli regält med uppsägningar och sura miner från kunderna gällande främst telefoni, tv och bredbandskunderna är väl luttrade vid dethär laget kan tänkas...

4-6h neretid på telefoni? Kan inte minnas när Telia skulle haft något liknande, inte bbb heller.

Hmm kl är 22.44, nu, är allt tillbaka igen eller?

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Telefon, Tv och bredband funkar perfekt i huddinge

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk

Inte här i Gbg iaf. Kör med mitt gamla BBB så länge Enligt Comhems driftsida är det nu 23.50 som gäller. Tveksamt om de får igång det tills dess.

/Bobby_Digital

Visa signatur

| Antec Sonata | Zalman 7000A CU | Asus P4C800 Deluxe | P4 2.8 Prescott | 1GB Kingston RAM | 2st WD200GB SATA, 1st WD250GB IDE, 1st Seagate 120GB IDE | NEC 2510 |

Permalänk
Medlem

Jadu... undrar hur de kompenserar alla stackars kunder. Blir en förlustaffär med råge att kompensera tillbaka halva kundstocken med 1mån telefoni. Tror de är justare med komp på en så viktig tjänst. Tv och bb lär man ju få 1 dag för max.

BBB hade ett liknande fel på en länk i Sunsvall för nån månad sedan o de fixades på 1h. Jaja får se om det är korrigerat tills imorgon då...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Funkar finfint för mig, bor i sthlm norsborg.

Visa signatur

tja

Permalänk
Medlem

Har varit nere för mig ett jävla tag nu. Kundtjänsten har inte gått att nå heller.

Grävde fram ett gammalt 3g kontantkort som jag hittade i lådan, verkar funka att övertrasera det ganska rejält. Har surfat för runt 250 spänn nu, hade 15kr på kortet :D.

Permalänk

Phew... tur att man bor norr om problemområdet

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem

Hehe växeln dog väl av alla belasting kan tänkas Eller kör de med comhems telefoni också tro =p Iofs tror jag inte de har öppet 00:05 som du skrev detta...

Om det endå är känt fel enligt comhems externa drift förstår jag inte anledningen att ringa heller...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Hehe roligt för kundtjänsten Deras Norden-nät gick ned fick jag höra och på vissa orter är allt borta och vissa är allt borta förutom bredband. Vettefan hur de kopplat ihop grejerna om de blir så. Fick aldrig veta vad som var orsaken men avgrävning av kabel? Nja.

Hyr inte comhem in sig på Skanovas Norden-nät förresten? Har för mig det är deras i grund och botten.

Tror de kommer bli regält med uppsägningar och sura miner från kunderna gällande främst telefoni, tv och bredbandskunderna är väl luttrade vid dethär laget kan tänkas...

4-6h neretid på telefoni? Kan inte minnas när Telia skulle haft något liknande, inte bbb heller.

Hmm kl är 22.44, nu, är allt tillbaka igen eller?

Senast vår telefonlina var avgrävd dröjde det 10 dagar tills den blev fixad. Så Telia är inte så himla snabba dem heller.

Permalänk
Medlem

Hehe, ja växeln var "död" i ~4 timmar mer eller mindre, från 17 > 21 (då stänger vi)
hände dock att det kom fram några enstaka kunder och dom var inte glada iallafall.
får se hur vi skall kompensera dessa

Visa signatur

System1 Intel i5 3.3 ghz, Corsair Vengeance 4gb 1600mhz, 74 gb Raptor 10k rpm & 3tb USB 2.0, ATI Radeon 6870 1gb, BenQ 24" LCD G2420HD
System2 Intel C2D 2.8 ghz @ 3.2 ghz, 2x2gb DDR2, ATI Radeon HD 4850, 250 gb SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurrgurr
Hehe, ja växeln var "död" i ~4 timmar mer eller mindre, från 17 > 21 (då stänger vi)
hände dock att det kom fram några enstaka kunder och dom var inte glada iallafall.
får se hur vi skall kompensera dessa

Ni får gärna kompensera mig också. Jag är inte heller glad

Permalänk
Medlem

Jasså de va det som hände igår...

Iofs, så är jag van.. har bara Internet ett par timmar om dagen hemma.. så detta va bara lite mer än vanligt för mej.. hehe

Skulle aldrig vågat ha Telefoni via comhem så.. dom har försökt pracka på oss det, trotts ett par timmars downtime varje dygn..

Permalänk

Imorse när man vaknade fungerade bredbandet iaf. Kan ej utttala mig om telefonin och digital-tv då jag ej har de tjänsterna.

Någon som har någon ide vad det kan ha varit för fel? Själv fick jag bara tilldelat en 192.168.*.* adress till min router ifrån Comhemmodemet men att felet skulle bero på en DHCP-server känns långsökt då allt dök i många orter i södra Sverige. Ni som arbetar på Comhem eller har fått tips får gärna informera oss

/Bobby_Digital

Visa signatur

| Antec Sonata | Zalman 7000A CU | Asus P4C800 Deluxe | P4 2.8 Prescott | 1GB Kingston RAM | 2st WD200GB SATA, 1st WD250GB IDE, 1st Seagate 120GB IDE | NEC 2510 |

Permalänk

Ja inte vart det kul igår när man hade en del viktigare aktiviteter på nätet. Men här ser man effekten av att ha telefonin, bredbandet och digitaltv'n på samma ställe

Tacka för 3G utvecklingen dessutom erbjuder ju Tre flatrate på datasidan med telefon för 399 eller vad det nu var... Fast tveksamt om det skulle hålla för fast uppkoppling, kanske för modemanvändaren.

Bara hoppas att detta var en engångshändelse, Comhem har trots allt blivit bättre på det dom pysslar med.

(Givetvis körde man TP-Test efter avbrottet för att se så dom inte hade "lurat" in 100Mbit funktioner hehe)

Visa signatur

Alltid otur!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bobby_digital
Någon som har någon ide vad det kan ha varit för fel? Själv fick jag bara tilldelat en 192.168.*.* adress till min router ifrån Comhemmodemet men att felet skulle bero på en DHCP-server känns långsökt då allt dök i många orter i södra Sverige. Ni som arbetar på Comhem eller har fått tips får gärna informera oss

Felet var en avgrävd fiberkabel i Göteborg. En stor en.
Var lite bökigt då allt funkade perfekt på vissa orter medans vissa orter var helt nere osv. Det felet ska vara avhjälpt nu dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Surfarn
Tydligen någon avgrävd kabel..

Södra sverige med en kabel. Illa illa!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pepto
Felet var en avgrävd fiberkabel i Göteborg. En stor en.
Var lite bökigt då allt funkade perfekt på vissa orter medans vissa orter var helt nere osv. Det felet ska vara avhjälpt nu dock.

Tackar för svaret.

/Bobby_Digital

Visa signatur

| Antec Sonata | Zalman 7000A CU | Asus P4C800 Deluxe | P4 2.8 Prescott | 1GB Kingston RAM | 2st WD200GB SATA, 1st WD250GB IDE, 1st Seagate 120GB IDE | NEC 2510 |

Permalänk

Felet var en avgrävd fiberkabel mellan Göteborg och Borås, drabbade all traffik som passerar via göteborg-borås. Dock inte bara comhem som drabbades, telia mfl i området hade också stopp på internettraffiken.

Permalänk
Medlem

Ja det var ju inte comhems utrustning som grävdes av utan Skanovas. Var en hel del kundtjänster också som låg nere runt om i Sverige, däribland comhems egen.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

i Göteborg fungerade det hela dagen igår utan problem.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragnarok
i Göteborg fungerade det hela dagen igår utan problem.

Fast inte hela kvällen va?

Iaf inte för mig och några tusen andra.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så ringer det fortfarande in folk från Göteborg, har inte fått någon info om varför dock, vi får veta så lite

Fast sen så har jag ju inget internet hemma i Sundsvall heller.
Tydligen så har klantskallarna på vägverket grävt av en BBB fiber där dom håller på att smälla upp den nya viadukten vid IKEA i Birsta.

Dom på supporten där sa att det skulle vara igång vid 18:00 iaf, så man får ju hoppas

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurrgurr
Hehe, ja växeln var "död" i ~4 timmar mer eller mindre, från 17 > 21 (då stänger vi)
hände dock att det kom fram några enstaka kunder och dom var inte glada iallafall.
får se hur vi skall kompensera dessa

Ringde ett par ggr under kvällen och kunde inte nå kundtjänst innan midnatt. Ville höra ifall det fanns något automatiskt meddelande som informerade om ifall det var fel i GBG. Hur som helst så har jag telefoni, internet och kabeltv med comhem så det var ju kul när hela skiten gick ner. :/