Varför jag inte kör Linux som hvud-OS!

Permalänk
Medlem

Varför jag inte kör Linux som hvud-OS!

GUI't...GUI't och än en gång GUI't...nåja man sitter i terminalen då och då men 90% utav arbetet utför man framför GUI't som i mina fall har backats upp av GNOME och KDE.... JAg har betat av den ena disten efter den andra KDE,GNOME i alla sina versioner.... varför är de alltid så sega och ger en "ostabil" upplevelse...

HÖgerklickar jag någonstans vill jag att det visar sig på direkten! Kör Ubuntu nu.... det klarar inte av detta..utan det kommer någon ms i efterskott, när jag ändrar storlek på fönster vill jag inte ha en hoppande/hackig upplevelse som både gnome och kde lyckas med...Jag jämför de båda med windows xp's skal, iochmed det är skinbart men klarar sig utan några sådana symptomer....

Jag verkligen vill sitta kvar, ubuntu lyser mer och mer i mina ögon... men segheten och responsen är skitdålig.... men när windows XP fungerar bättre med ett clearlooks-skin än gnome så är det något som ligger väldigt risigt till ?!

Permalänk

Okej, vem bryr sig? Gillar du det inte så använd det inte.

Permalänk

Tycker samma sak, det verkar som att unix på swec är en klagomur för alla som byter mellan windows och linux. Om man har nått som funkar bra och man är nöjd varför byta?

Sitt på windows då ifall du inte vill köra linux.
Undrar vad dom säger iaf man kommer till windows delen och säger att windows suger, för att det kommer blue-screen osv. Dom säger nog samma sak: Who cares?

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

Re: Varför jag inte kör Linux som hvud-OS!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixim
GUI't...GUI't och än en gång GUI't...nåja man sitter i terminalen då och då men 90% utav arbetet utför man framför GUI't som i mina fall har backats upp av GNOME och KDE.... JAg har betat av den ena disten efter den andra KDE,GNOME i alla sina versioner.... varför är de alltid så sega och ger en "ostabil" upplevelse...

HÖgerklickar jag någonstans vill jag att det visar sig på direkten! Kör Ubuntu nu.... det klarar inte av detta..utan det kommer någon ms i efterskott, när jag ändrar storlek på fönster vill jag inte ha en hoppande/hackig upplevelse som både gnome och kde lyckas med...Jag jämför de båda med windows xp's skal, iochmed det är skinbart men klarar sig utan några sådana symptomer....

Jag verkligen vill sitta kvar, ubuntu lyser mer och mer i mina ögon... men segheten och responsen är skitdålig.... men när windows XP fungerar bättre med ett clearlooks-skin än gnome så är det något som ligger väldigt risigt till ?!

Nu är det ju faktiskt såhära att Xorg/Xfree har betydligt sämre 2D-prestanda än Windows/MacOSX. Vet inte om det beror på all overhead med GTK och QT t.ex. Men jag har även suttit vid CDE på Solaris, och kan säga att inte det heller va nån prestanda-chock. Jag hade nog aldrig orkat köra Linux på heltid, även om Debian+Gnome rullar på fint på min laptop som jag sitter vid ibland och kodar o surfar lite på. Så ja ger faktiskt lite creds till Microsoft för att skapat ett extremt bekvämt GUI. Dock är Windows risigt i botten som server-OS.

En annan sak jag kan tillägga är att jag tycker allt i X är så överdimmensionerat, lite av detta beror nog på den katastrofala(enligt mig) font-renderingen. Men även genrellt så får det Windows till att se ut som riktig minimalism nästan.

Men har du kikat så du inte sitter med nån generisk VESA dirvrutin eller något, då går det enormt långsamt.

Permalänk

Citat:

Använd Fluxbox så känns det varken segt eller instabilt.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Varför jag inte kör Linux som hvud-OS!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Men har du kikat så du inte sitter med nån generisk VESA dirvrutin eller något, då går det enormt långsamt.

Jag föreslår det samma, windows är inte heller så trevligt innan man fått igång grafikkortet som det ska, samma sak gäller för linux.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Varför jag inte kör Linux som hvud-OS!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isbjörnen Igor
Använd Fluxbox så känns det varken segt eller instabilt.

Det är delvis sant, men din webbläsare kommer inte kännas snabbare.. Istället får man en relativt ofunktionell windowsmanager med en dum högerklicksmeny.. Inte ett Desktop GUI som dom flesta är ute efter..

Permalänk
Medlem

Joo, det måste handla om grafikdrivisar, skaffa 3D-acceleration och RIKTIGA anpassade drivrutiner så ska det funka som en dans...

Permalänk
Medlem

Varför verkar de flesta förvänta sig att allt ska fungera out of the box i linux?
I Windows är det en självklarhet att du måste installera drivrutiner för grafikkort etc. Det samma gäller linux.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
Varför verkar de flesta förvänta sig att allt ska fungera out of the box i linux?
I Windows är det en självklarhet att du måste installera drivrutiner för grafikkort etc. Det samma gäller linux.

För det är något linux-folk oftast spatzerar om, vilket är iofs. delvis sant (se knoppix, ubuntu osv..) Linux fixar ju mycket autodetection själv, och har många drivrutiner för början oftast (typ dom som finns)

I Windows är det Setup.exe som gäller, eller bläddra efter .INF fil, det vet man...

Permalänk
Citat:

För det är något linux-folk oftast spatzerar om, vilket är iofs. delvis sant (se knoppix, ubuntu osv..) Linux fixar ju mycket autodetection själv, och har många drivrutiner för början oftast (typ dom som finns)

I Windows är det Setup.exe som gäller, eller bläddra efter .INF fil, det vet man...

Jag har då aldrig hört någon vettig linux-människa påstår att Linux fungerar out-of-the-box? Förklara lite mer så kanske jag förstår.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svetsarn90
Jag har då aldrig hört någon vettig linux-människa påstår att Linux fungerar out-of-the-box? Förklara lite mer så kanske jag förstår.

Många klagar på att det går segt när de inte installerat drivrutiner. Men visst, det finns ju en möjlighet att de människorna inte är vettiga.

Permalänk
Medlem

Det blev exakt samma symptom på min XP-installation utan rediga Radeon-drivisar, hackiga storleksändringar av fönster osv... Så skaffa dig lite kunskap innan du börjar hacka på operativsystemet =/

Permalänk
Medlem

Jag undrar en sak. Jo om 2d prestandan är så dålig i X windows system varför e det så att det är väldigt mycket cad görs under *Nix. Och hur står sig 3d prestandan under x window system då även mycket 3d modelering görs på unix burkar. Och varför använder SIG och Sun å IBM unix på sina modelering worksations?.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crash_M
Jag undrar en sak. Jo om 2d prestandan är så dålig i X windows system varför e det så att det är väldigt mycket cad görs under *Nix. Och hur står sig 3d prestandan under x window system då även mycket 3d modelering görs på unix burkar. Och varför använder SIG och Sun å IBM unix på sina modelering worksations?.

Både SGI, SUN och IBM har häfftiga grafikkort till sina arbetsstationer, och eftersom dom har egna OS så kan dom skriva drivrutiner som utnyttjar dessa kort till max.

Att dom använder *nix variantern är nog den enklaste förklaringen att dom är enkla att skriva för och att dom sedan tidigare har stora färdiga programbibliotek.

En annan förklaring är att Windows inte har kunnat utnyttja stora arbetsminnen förän dom senaste versionerna, beror också på x86 platformen som endast kan adressera 1GB direkt, iofs kan adressera mera med diverse tillägg men det är också nytt. Det kanske blit anorlunda när 64bits har slagit igenom på "PC" sidan.

SGi, SUN, HP och IBM har haft 64bitars processorer och 64bitars OS länge. MS har precis släppt sin version.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svetsarn90

det är inte vettiga linuxfolk som säger så, det är såna som jag som efter frustration över ett annat OS blir så glatt överraskade av att allt (nästan) fungerar direkt. (det ska ju inte göra det för det är Linux och bara för haxxors..) sen kommer problemen med alla rutiner som faktiskt ändå behövs, och vissa förväxlar då krånglighet med ovana vid ett annat system. lika korkat som om jag skulle åka till Frankrike och bli irriterad över hur få som pratar mitt standardval för språkfält som råkar vara Svenska.. err

OnT: alla menyer i Ubuntu hoppar fram fortare än på Windows för mig, både före och efter nVidia drivs i båda fallen. Video ut fungerar nu inte på nått av dem.. allt är mao som det ska.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

just vettiga drivrutiner är absolut den mest frustrerande biten i min linux-upplevelse iaf...
ljudkort som nästan fungerar, wlankort som krachar då och då och hårdvaruleverantörer som resolut vägrar ens hjälpa de tappra själar som försöker ordna någonslags användbarhet av produkterna. man blir ju lite ledsen i längden....

någon borde snickra ihop en speciell dist som enbart riktar in sig på hårdvara som stöds fullt ut och är tydligt tar ställning i vilken slags hårdvara man bör införskaffa för en trevlig upplevelse.
(kanske en ubuntu-gren...?)
man (jag) är i allmänhet inte så intresserad av att ordna och fixa med drivare och konfigurationer, utan man vill bara ta del av alla de utmärkta applikationer som finns att tillgå.

nästa gång jag införskaffar ny arbetsstation vet jag ju vilka prylar som är värda att satsa på, eller iaf vad jag ska vara extra noga med att tänka på, men en 'färsking' tänker ju inte riktigt så långt kanske...

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isbjörnen Igor
Många klagar på att det går segt när de inte installerat drivrutiner. Men visst, det finns ju en möjlighet att de människorna inte är vettiga.

Dock är det mycket svårare att installera drivrutiner i Linux, iaf. för grafik, och många gånger för ljud med. Windows är det i stort sett bara att klicka next, next, next hela tiden, eller öppna enhetshanteraren och bläddra till en mapp.
I Ubuntu: apt-get install paketnamn. Så långt allt väl. Men sen brakar det åt fanders Mysko felmeddelanden, otaliga textfiler att editera med saker som man inte har någon aning om vad man gör och har man hårdvara ifrån ATi så spelar det ingen roll hur många drivrutiner man slänger in, går slött ändå Visst, ATis fel, inte Linux. Men även en sådan enkel sak som att kunna välja vilket av de två ljudkort man har ikopplade som man vill använda som primära... bleh. Kommer dock nu i Breezy vad jag såg, väldigt efterlängtat. Tycker själv hela ljudsystemet i Linux känns hafsigt, OSD, ALSA, Gnome Soundtjosanhejsan hit och dit Fast jag är nog bara ovan, är övertygad om att det finns någon vettig mening med röran ändå.

Permalänk
Hedersmedlem

Va? Otaliga conf-filer?

Synaptic (om man är rädd för terminalen) -> nvidia -> *installera det man hittat* -> editera /etc/X11/xorg.conf och ändra Driver "vesa" till Driver "nvidia" -> Starta om X, klart.

EDIT: Vill man ha något vettigt ljud installerar man ALSA med JACK på det som ljudserver.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Va? Otaliga conf-filer?

Synaptic (om man är rädd för terminalen) -> nvidia -> *installera det man hittat* -> editera /etc/X11/xorg.conf och ändra Driver "vesa" till Driver "nvidia" -> Starta om X, klart.

EDIT: Vill man ha något vettigt ljud installerar man ALSA med JACK på det som ljudserver.

Sant, sant.

Vill man använda ett av sina två ljudkort är det ju bara se till att man inte laddar/tar bort modulerna för det oönskade kortet. Svårare än så är det inte.

Visa signatur

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
just vettiga drivrutiner är absolut den mest frustrerande biten i min linux-upplevelse iaf...
ljudkort som nästan fungerar, wlankort som krachar då och då och hårdvaruleverantörer som resolut vägrar ens hjälpa de tappra själar som försöker ordna någonslags användbarhet av produkterna. man blir ju lite ledsen i längden....

någon borde snickra ihop en speciell dist som enbart riktar in sig på hårdvara som stöds fullt ut och är tydligt tar ställning i vilken slags hårdvara man bör införskaffa för en trevlig upplevelse.
(kanske en ubuntu-gren...?)
man (jag) är i allmänhet inte så intresserad av att ordna och fixa med drivare och konfigurationer, utan man vill bara ta del av alla de utmärkta applikationer som finns att tillgå.

nästa gång jag införskaffar ny arbetsstation vet jag ju vilka prylar som är värda att satsa på, eller iaf vad jag ska vara extra noga med att tänka på, men en 'färsking' tänker ju inte riktigt så långt kanske...

Det skulle finnas en databas över vilken hårdvara som är kompatibel med Linux, och som också talade om vad drivrutinerna heter, så man lätt kan kolla att man behöver emu10k1 för sitt SB Live-kort som fungerar utmärkt under linux.

Permalänk
Medlem

X* kommer alltid vara slött. Vänta på något som inte bygger på X11, typ Haiku.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Det skulle finnas en databas över vilken hårdvara som är kompatibel med Linux, och som också talade om vad drivrutinerna heter, så man lätt kan kolla att man behöver emu10k1 för sitt SB Live-kort som fungerar utmärkt under linux.

Novell har en sån, (övertagen från SuSE) men den gäller ju mest deras dist. fast det kan ju vara en god indikation.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

om man vet att man vill använda alsa är det ju bara att tulta in på hemsidan och kolla aktuella moduler och vad som behövs fifflas med. (förutsatt att man vet vilket ljudkort man har)

men, saken är ju den att jag vill inte behöva veta om jag använder alsa eller elsa eller olle eller vad det än kan heta, jag vill bara ha ljud ur mina lurar med god kvalitet på samma sätt som jag inte behöver veta vad ljudmanagern heter i windows eller macos. (och likadant med andra managers, deamons and what not.)

jag skulle vilja se en riktig 'tjong-i-medaljongen'-workstationdist, där man skaffar hårdvara från en lista med 100% kompatibel hårdvara, installerar och startar om, därefter avnjuter ett system helt fungerande och konfigurerat (efter vad man kan anse som 'vanliga' behov).
det enda jag gör efter det är att välja och vraka vilken webläsare, mp3spelare, grafikeditor etc. jag vill använda. om jag sedan vill finslipa någon inställning, så visst, men det ska inte behövas för att systemet ska fungera vettigt från början.

ubuntu är på god väg, men (enligt min erfarenhet) fungerar inte allt 'out of the box' som det påstås. det enda rimliga sättet att klara det är att begränsa hårdvarustödet och rikta in sig på att faktiskt stödja den hårdvara man stödjer fullt ut. (imho)

ps.
jag håller med om att en 'köpguide' för linuxanvändare vore ett steg i rätt rikting...

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför inte listan på http://www.alsa-project.org/alsa-doc/ tex?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Dock är det mycket svårare att installera drivrutiner i Linux, iaf. för grafik, och många gånger för ljud med. Windows är det i stort sett bara att klicka next, next, next hela tiden, eller öppna enhetshanteraren och bläddra till en mapp.
I Ubuntu: apt-get install paketnamn. Så långt allt väl. Men sen brakar det åt fanders Mysko felmeddelanden, otaliga textfiler att editera med saker som man inte har någon aning om vad man gör och har man hårdvara ifrån ATi så spelar det ingen roll hur många drivrutiner man slänger in, går slött ändå Visst, ATis fel, inte Linux. Men även en sådan enkel sak som att kunna välja vilket av de två ljudkort man har ikopplade som man vill använda som primära... bleh. Kommer dock nu i Breezy vad jag såg, väldigt efterlängtat. Tycker själv hela ljudsystemet i Linux känns hafsigt, OSD, ALSA, Gnome Soundtjosanhejsan hit och dit Fast jag är nog bara ovan, är övertygad om att det finns någon vettig mening med röran ändå.

Nog för att ATIs drivrutiner inte håller samma klass som NVIDIAs, eller ens xorgs egna "radeon" när det gäller 2d-prestanda, men man kan väl inte säga att det går så långsamt att man lider av det?

Permalänk

Citat:

Håller med dig till 100 %, just därför jag så smått gett upp med Linux också!
Har verkligen försökt men blir alltid besviken på det!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Va? Otaliga conf-filer?

Nja, jag gillar linux det är inte det, men du får det låta så enkelt med editera /etc/X11/xorg.conf. Har försökt och försökt att få rätt upplösning på min DELL men kan fasen inte lyckas, så jag kan samtidigt förstå frustrationen som vissa har med linux. Men det är som med allt, allt har sina fördelar och nackdelar.

Sen är ju xorg lite segt när man t.ex högerklickar på skrivbordet, frågan är egenltigen varför. I program flyter menyer på hur bra som helst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seabazz
Nja, jag gillar linux det är inte det, men du får det låta så enkelt med editera /etc/X11/xorg.conf. Har försökt och försökt att få rätt upplösning på min DELL men kan fasen inte lyckas, så jag kan samtidigt förstå frustrationen som vissa har med linux. Men det är som med allt, allt har sina fördelar och nackdelar.

Sen är ju xorg lite segt när man t.ex högerklickar på skrivbordet, frågan är egenltigen varför. I program flyter menyer på hur bra som helst.

Xorg.conf kan verka helt omöjlig till en början men efter tags fifflande förstår man det om man bara sätter sig in i det.

Att det går segt när du högerklickar på skrivbordet och inte i andra program har inget med X att göra isåfall. Då är det nautilus som är problemet, om det nu är ditt skrivbord.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade bytt till linux på alla mina burkar om jag hade lättare för att förstå hur och var jag installerar program. Under windows kan jag enkelt (i alla installationer) välja vart exakt det ska installeras. Nu är jag ganska ny inom ubuntu men när jag kör apt-get install får jag aldrig se vart den lägger det ens. Än mindre veta hur jag startar det. Ibland kommer saker under mappar där jag inte ens kan tänka mig att de borde hamna. Hade man enkelt haft kontroll på programen man installerar och kan starta dom lika enkelt som 2 klick på en .exe går jag över 100%. Somliga program hamnar under gnome menyn men när jag tankar ner en .tar så packas den bara upp i en mapp som jag anger, betyder det då att alla .tar kan jag lägga vart som helst och allt jag kör via apt-get hamnar där de vill?