Varför jag inte kör Linux som hvud-OS!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EMC
Jag fattar inte vad ni får de här idéerna om Xorg:s prestanda ifrån. Jag kör Xorg med Enlightenment 17 på laptopen och prövade med full eyecandy, dvs dropshadows, transparency, animerat wallpaper, fade effekter i menyer och pager, animationer i taskbar osv. osv.. Allt är brutalt snabbt, och efter startx, med hela DE:et laddat, används totalt 59 MB RAM. Lite exempel på hur det hela ser ut.

Kom inte och påstå att Xorg är långsamt, när det är ett illa valt och / eller konfigurerat DE det handlar om.

EDIT: Fler screenshots.

EDIT2: ookk, du skämtar väl? Det kommer en punchline snart va?

Skämtar om vad? Säg vad du inte håller med mig om istället för att förusätta att jag ska veta vad i mitt uttalande som du tycker är ett skämt.

EDIT: Att jämföra ditt enlightment med windows / osx är som att jämföra en hemmabyggd dator med neonrör och plexichassi med en färdigbyggd dell som levereras till din dörr. De flesta har 0 intresse av att mecka så mycket med sin dator som du uppenbarligen har. Jag säger inte att linux är värdelöst om du trodde de, de finns dem som gillar det helt klart. Men som det är nu tycker iaf jag att det inte når upp till samma nivå som windows / osx. Du får tycka att det är ett skämt bäst fan du vill.

Visa signatur

MacBook Pro: 2.0GHz Intel Core Duo / ATI x1600 256MB / 1x1GB 667 DDR2 / 100GB SATA Drive@5400rpm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ookk
Skämtar om vad? Säg vad du inte håller med mig om istället för att förusätta att jag ska veta vad i mitt uttalande som du tycker är ett skämt.

Ok, du bad om det.

Citat:

EDIT: Att jämföra ditt enlightment med windows / osx är som att jämföra en hemmabyggd dator med neonrör och plexichassi med en färdigbyggd dell som levereras till din dörr. De flesta har 0 intresse av att mecka så mycket med sin dator som du uppenbarligen har. Jag säger inte att linux är värdelöst om du trodde de, de finns dem som gillar det helt klart. Men som det är nu tycker iaf jag att det inte når upp till samma nivå som windows / osx. Du får tycka att det är ett skämt bäst fan du vill.

Allt jag gjorde var att jämföra cutting edge utvecklingen i proprietära och öppna operativsystem - var du får in hemmabygge av datorer i det hela vet jag inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ookk <snip>
Så fort du måste in i en terminal och börja ge kommandon och editera configfiler för att ändra något trivialt på din dator så har systemet misslyckats totalt.

Att allt ska vara gui baserat är en knappt 20 årig konvention; skillnaden i användbarhet ligger bara i skickligheten att hantera t.ex. bash. Alla desktoporienterade Linux apps har gui:n, och de flesta desktoporienterade distributioner har grafiska frontends till de viktiga konfigurationsfilerna. En viktig poäng är dock, att i Linux, *BSD osv. behöver man inte ett gui. Det är en flexibilitet som i alla fall Windows har långt kvar till.

Citat:

Dessutom är linux ett lapptäcke av grafiska program som är helt inkonsistenta. De kommersiella operativsystemen klarar av att ge en helhet som linux i dagsläget inte har. Detta är en anledning till att jag inte tror att linux har någon framtid på skrivbordet. De kommerisella alternativen kommer att kunna erbjuda en mer och mer smidigare datorupplevelse medans linux så som utveckling av distar och systemprogram är organiserad idag inte kommer kunna hänga med i.

Ja vad ska man säga... Det första uttalandet är ett rent påhitt. Du kan göra den jämförelsen den dagen Microsoft erbjuder uppdateringar och konsekvent utveckling av all mjukvara som används under Windows, snarare än att distribuera patchar till OS:et endast.

Citat:

Faktum är att linux ofta är ett hobby os. Man brukar kunna känna igen en person som har linux som hobby med att de har en pingvin som avatar tex.

I de mest seriösa implementeringar som finns, servrar, beräkningskluster osv. saknar Linux och *BSD konkurrens, i fråga om säkerhet, mantimmar etc. Mig veterligen existerar det inget vettigt closed source Beowulf alternativ. Den kommentaren avslöjar hur insatt du är i frågan.

Citat:

Windows och OSX gränsnitt är bättre för de genomsyrar hela systemet medans linux gränsnitt känns pålaggt. Dessutom så är linux största förbannelse att det det finns för mycket alternativ och standarder. Man kan inte skriva ett program åt "linux" utan måste rikta in sig mot kde/gnome,gtk/qt.

"Känns pålaggt"... Hmm. Hårtslående argument. "För mycket alternativ och standarder" ??? Vill du utveckla ett gtk program skriver du det i gtk, för qt skriver du i qt. Vill sen användaren blanda standards finns det inget som hindrar att man lägger in samtliga libraries. Detta är att jämföra med closed source, där man är tvungen att använda den givna standarden.

Citat:

Windows utvecklas när efterfrågan och behovet finns och då kan de även få med sig alla utvecklare. Linux är inte centralstyrt och en stor förändring blir svår att genomföra eftersom man måste få alla att acceptera det nya. Bara för att nya teknologier finns i kärnan så betyder inte det att alla program anammar dem direkt i linux.

Problemet med Windows är att det inte utvecklas trots att behovet finns. Ta fragmenteringsfria filsystem, t.ex.: Defragmentering är bland det vanligaste den typiske Windowsanvändaren inte förstår sig på. Det har funnits i flera år till Linux, och så till slut drar MS öronen åt sig och utlovar det i Vista; men ack, det sket sig. Ni får väl fortsätta med NTFS .

Citat:

De flesta får ta linux "take it or leave it" om de inte börjar skaffa ägna sin tid åt att programmera / scripta linux. Vissa tycker det är roligt andra vill bara att sin dator ska funka från början.

Exakt på vilket sätt skiljer det sig från Windows och OS X, förutom att alla API:s inte är öppna, och du således inte fullt ut kan modifiera ditt system, ens om du vill?

Citat:

AndreasX: Allt jag gör i osx är går smidigare än i en linuxdist, bara en sån sak som drag'n'drop är som natt och dag mellan linux och osx. Till och med en sån sak som klipp-ut, klistra-in är inte helt solid i linux.

Tja, återigen, vad säger man. Det där är ju ren lögn.

Citat:

I Windows finns det en standard, de flesta följer den och det gör att man känner igen sig i alla program. I Linux finns det två stora alternativ, de flesta utvecklare väljer en av dem. Det är inte säkert att du hittar de program du vill ha inom antigen GTK eller QT. Det är ju egentligen idiotiskt att ha två system för att göra fönster. Det är bara en produkt av att linux inte är centralstyrt. Något såndant skulle aldrig hända i osx eller windows.

Som jag skrev ovan, du kan antingen välja en av alla de standards som F/OSS erbjuder, eller vilken kombination du vill av samtliga. Att påstå att det skulle vara ett problem är ju ren idioti. Problemet med closed source nu för tiden är att de inte följer standards, som inom F/OSS uppstår och följs frivilligt: Ta w3c certifiering t.ex.. Den enda browser jag vet som inte stöder det är IE. Samma sak gäller PostScript stöd i Windows. Slutligen följer de flesta open source DE:s nu för tiden free desktop standarden, något jag kan garantera att closed source aldrig kommer att följa. Microsofts främsta affärsstrategi är och har alltid varit inkompatibilitet med andra system.

Citat:

Jag sitter för tillfället i ubuntu som anses som en av de smidigare distarna. Visst allt fungerar om man har vanlig hårdvara. Men när ska ändra nått så är det precis lika mycket meck som i alla andra linuxdistar. Det finns några halvskapliga gui-program för att sköta om saker som traditionellt varit terminalmeck i linux men är ju knappast så för allt. Linux är fortfarande ett terminalsystem. I windows och osx är det inte ens meningen att du ska röra terminalen. Där är det gjort för gui från början.

Personligen förstår jag inte riktigt varför folk envisas med att behöva klicka på ikoner, men det är ju en fråga om smak. Att terminalemulatorer skulle vara svårare är bara en fråga om färdighet, som sagt.

Citat:

Jag har inte ens nämnt SuSE, men jag tror inte att det kan vara speciellt mycket bättre än Fedora / Ubuntu som jag har provat. Måste jag prova varje dist innan jag får prata om linux?

Nä, men som uppenbar Linux nybörjare kanske du borde utforska grunderna lite grann innan du anser dig kvalificerad att kritisera.

Slutligen:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Verkligen jätte gulligt... Men det är inte en desktop-miljö.. Bara en window-manager till andra program. Dessutom har säkert dom där användarna laggt ner massor av timmars confande och tweakande för att få det att se ut sådära. Sen för det andra så är det fortfarande GTK2 progam, som är sega och har trist integration tyvär..

Somsagt.. verkligen jätte fint.. men de inget jag har någon användning av.. har 1024MB minne med så jag behöver inte snåla.. Dock ligger min minnesanvänding på ~400MB just nu i WindowsXP.. sjukt mycket, men men...

Inte en desktop miljö? Följ min länk och läs lite på hemsidan. Att GTK2 skulle vara segt eller dåligt integrerat skulle jag gärna vilja se lite exempel på. Jag har 1 GB minne på alla mina maskiner, vilket innebär att jag med Xorg och DR17:s låga minnesprofil utan vidare kan cacha alla program jag använder i primärminnet. Det i sin tur innebär att jag kan deaktivera swap och spinna ner hårddisken när laptopen går på batteri, vilket ger ca trekvart extra batteritid. Så klart, en sådan fördel hade ju inte märkts i Windows, med den VM hanteringen...

Visa signatur

Stationär: P4 2,8C @ 3,1 GHz/ Asus P4C800E-DLX/ 1 GB Kingston PC 3200/ Hercules 3D Prophet 9800 Pro @ XT 423\368 / VGA Silencer/ 80 GB + 40 GB HDD/ Antec Sonata; 380 W PSU, 2x 120 mm/ HP LJ1015/ Gentoo Linux 2005.0
Bärbar: Asus M6BNe; 15,4" WXGA/ Dothan @ 1,8 GHz/ 1 GB Kingston PC 2700/ ATI Rad M 9700/ 60 GB Hitachi @ 7200 rpm

Permalänk

Haha, i smell ownage!

Jag är själv rätt ny på Linux, och är inte särskilt insatt i confandet och meckandet med filer. Men jag har redan upptäckt fördelarna med terminalbaserat användande.
Alla pratar hela tiden om hur krångligt allt är osv. Till 90% av allt jag testat/confat i Linux so far har det funnits guider och liknande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Till vad är linux smidigare? Allt som du kan tänkas göra på en skrivbordsdator går ju fortare / lättare / mer problemfritt i windows eller osx. Terminalen är ju ett verktyg från stenåldern, det är väl bra mycket bättre att få upp en grafisk inställningsruta med kryssrutor och kanske ett litet frågetecken bredvid som förklarar inställningarna? Det gör att du kan ändra något lätt utan att behöva veta exakt vad för flaggor du måste ge i en terminal, configsyntax och namn på variabler eller liknande.

Allt som du kan tänka dig göra på en desktopdator går smidigare på osx/windows? Det är kvalificerat skitsnack. Vissa saker är enklare, andra är jobbigare. Jag har använt linux som mitt primära os på alla mina datorer de senaste 7 åren (jag har behållt en windowspartition för när jag vill leka lite med datorspel någon gång varannan månad eller så), och det gör jag inte för att jag tycker det är coolt, utan för att jag är mer produktiv. Det jag gör med min dator är att surfa, läsa mail, titta lite på film, programmera och skriva tekniska rapporter, och allt det gör linux lika bra eller bättre än windows/osx. Och det utan att jag någonsin drabbats av maskar, virus eller trojaner. Jag skulle inte dessutom inte kunna funka en dag på jobbet utan Linux/Solaris. Jag kan utan problem tex farma ut mina kompileringar till olika servrar, jag kan lätt skripta mina testsuiter osv.

Terminalen må vara ett verktyg från stenåldern, men det är hjulet också! Att dissa ett verktyg för att det är gammalt tyder bara på dumsnutenhet och oförståelse för verktygets funktion. Rätt verktyg till rätt jobb, oavsett hur gammalt verktyget är. Terminalen är ovärdelig ibland, och ibland är ett gui bättre.

Citat:

Nae men det säger en del om OS:et att en stor majoritet av de som orkar köra linux har det som hobby. Windows kör man för att man vill använda datorn, linux kör många bara för egenvärdet att hålla på och pilla med linux.

Jag kör linux för att jag vill använda datorn effektivt, om jag ville leka och bråka med den kanske jag kört windows och om jag velat se fönster flyga runt på skärmen hade jag kört OS X.

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Medlem
Citat:

I Windows finns det en standard, de flesta följer den och det gör att man känner igen sig i alla program. I Linux finns det två stora alternativ, de flesta utvecklare väljer en av dem. Det är inte säkert att du hittar de program du vill ha inom antigen GTK eller QT. Det är ju egentligen idiotiskt att ha två system för att göra fönster. Det är bara en produkt av att linux inte är centralstyrt. Något såndant skulle aldrig hända i osx eller windows.

Nehej, det är därför MS office byter användargränssnit varje version?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

jag vet inte vad ni har för preferenser, men jag gillar valfrihet.
extra bra blir det när man kan välja att slippa välja men fortfarande vara tryggt förvissad om att man kan välja om man väljer att ändra sig...

det är därför jag gillar pucko-distar som ubuntu där man faktiskt kan välja vilka bitar man vill välja och inte bry sig om sådant man inte bryr sig om...

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Mig veterligen existerar det inget vettigt closed source Beowulf alternativ. Den kommentaren avslöjar hur insatt du är i frågan.

Hoppsan.. verkar som om jag hade lite bråttom här. Lite googlande, bl.a. här och här visar att en del faktiskt klustrar med Windows Server; enligt "Windowssajten" en tredjedel av marknaden. T.o.m. den sidan erkänner att resultatet är sämre prestanda för enormt mycket högre pris, så personligen tycker jag att en tredjedel låter inte så lite överskattat. Jag har under egna erfarenheter med HPC / klustring aldrig stött på någon som sagt sig använda Windows. Nåväl, rätt ska vara rätt.

EDIT: Fast iofs, Windows är fortfarande inget 'vettigt' HPC alternativ, IMO.

Visa signatur

Stationär: P4 2,8C @ 3,1 GHz/ Asus P4C800E-DLX/ 1 GB Kingston PC 3200/ Hercules 3D Prophet 9800 Pro @ XT 423\368 / VGA Silencer/ 80 GB + 40 GB HDD/ Antec Sonata; 380 W PSU, 2x 120 mm/ HP LJ1015/ Gentoo Linux 2005.0
Bärbar: Asus M6BNe; 15,4" WXGA/ Dothan @ 1,8 GHz/ 1 GB Kingston PC 2700/ ATI Rad M 9700/ 60 GB Hitachi @ 7200 rpm

Permalänk
Medlem
Citat:

EDIT: Fast iofs, Windows är fortfarande inget 'vettigt' HPC alternativ, IMO.

Windows har bara ett vettigt användnings område; för de som inte kan något bättre.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

EDIT: Nylle, jag pratar om linux som desktop för en vanlig ointresserad datoranvändare. Du tillhör väl knappast den kategorin och linux uppfyller uppenbarligen dina behov mycket bra. Men det har inte med min poäng att göra.

EDIT: Haffe det är ju löjligt att dra upp den skillnaden i jämförelse med de oändligt(?) antalet uppsättningar av program och utseenden som förekommer i linux.

Först av allt vill jag säga att jag diskuterar om linux är bra som desktop för en vanlig datoranvändare. Endå får jag jämt svar som innefattar massor med saker som de aldrig skulle vilja befatta sig med. Så snälla om du ska möta mina argument så får du diskutera om linux som ett system för en vanlig datoranvändare. Din flickvän t.ex.

Citat:

Allt jag gjorde var att jämföra cutting edge utvecklingen i proprietära och öppna operativsystem - var du får in hemmabygge av datorer i det hela vet jag inte.

Du jämför fönsterhantingsystem som är till för att pillas och konfas med någon som kommer färdigt.

Citat:

Att allt ska vara gui baserat är en knappt 20 årig konvention; skillnaden i användbarhet ligger bara i skickligheten att hantera t.ex. bash. Alla desktoporienterade Linux apps har gui:n, och de flesta desktoporienterade distributioner har grafiska frontends till de viktiga konfigurationsfilerna. En viktig poäng är dock, att i Linux, *BSD osv. behöver man inte ett gui. Det är en flexibilitet som i alla fall Windows har långt kvar till.

Terminalen är ju totalt ointressant att ta upp och är verkligen inget som en vanlig användare skulle vilja befatta sig med. Det spelar ingen roll om du anser dig kunna göra vad som hellst med terminalen. GUI gör det lättare och mer intuitivt för människor att använda systemen, det är därför prylar / datorer har sånna.

Citat:

Ja vad ska man säga... Det första uttalandet är ett rent påhitt. Du kan göra den jämförelsen den dagen Microsoft erbjuder uppdateringar och konsekvent utveckling av all mjukvara som används under Windows, snarare än att distribuera patchar till OS:et endast.

Det är inte samma företag/organisation som utvecklar KDE,Gnome,fluxbox som utvecklar xfree,xorg som utvecklar kärnan... Dessa är grunkomponenter i ett desktopos och varje dist har plockat ihop sin egen blandning. Därför säger jag att linux är ett lapptäcke, både av systemprogram och organisationer.

Citat:

I de mest seriösa implementeringar som finns, servrar, beräkningskluster osv. saknar Linux och *BSD konkurrens, i fråga om säkerhet, mantimmar etc. Mig veterligen existerar det inget vettigt closed source Beowulf alternativ. Den kommentaren avslöjar hur insatt du är i frågan.

Som sagt jag pratar om linux som desktopos, och de som använder det som sådant brukar vara mycket mer datorintresserade än gemene man. Det är min uppfattning och därför kallar jag det för hobby-os. Jag känner iaf ingen som inte är datorintresserad som kör linux.

Citat:

"Känns pålaggt"... Hmm. Hårtslående argument. "För mycket alternativ och standarder" ??? Vill du utveckla ett gtk program skriver du det i gtk, för qt skriver du i qt. Vill sen användaren blanda standards finns det inget som hindrar att man lägger in samtliga libraries. Detta är att jämföra med closed source, där man är tvungen att använda den givna standarden.

Det var inget argument, det var min åsikt. Grejen är ju att vissa program man behöver är gtk vissa är qt, då måste jag blanda två fönsterapi:er. Det är ju bara onödigt ur slutanvändarens perspektiv, Fördelen med en standard är ju att alla ska köra den. Jag förstår inte varför microsoft skulle vilja lägga till en till api utöver winapi.

Citat:

Problemet med Windows är att det inte utvecklas trots att behovet finns. Ta fragmenteringsfria filsystem, t.ex.: Defragmentering är bland det vanligaste den typiske Windowsanvändaren inte förstår sig på. Det har funnits i flera år till Linux, och så till slut drar MS öronen åt sig och utlovar det i Vista; men ack, det sket sig. Ni får väl fortsätta med NTFS .

Jag kör ju osx så jag slipper just det problemet, visst är det synd att det är så till windows men jag hävdar fortfarande att det är det mer lättanvänt än linux. Det mest tekniskt avancerade är inte det samma som mest lättanvända.

Citat:

Exakt på vilket sätt skiljer det sig från Windows och OS X, förutom att alla API:s inte är öppna, och du således inte fullt ut kan modifiera ditt system, ens om du vill?

Vilken vanlig användare vill sitta och modifiera sitt system? Knappast majoriteten iaf. De som vill hålla på och pilla och mecka tycker nog linux är bättre.

Citat:

Tja, återigen, vad säger man. Det där är ju ren lögn.

Jag hoppas verkligen du har kört osx mer än i en kvart innan du uttalar dig om det. För övrigt förstår jag inte hur min åsikt kan vara en lögn, I osx kan man dra nästan allt fram och tillbaka mellan olika objekt och det fungerar precis som man förväntar sig. Mycket integrerat och bra.

Citat:

Som jag skrev ovan, du kan antingen välja en av alla de standards som F/OSS erbjuder, eller vilken kombination du vill av samtliga. Att påstå att det skulle vara ett problem är ju ren idioti. Problemet med closed source nu för tiden är att de inte följer standards, som inom F/OSS uppstår och följs frivilligt: Ta w3c certifiering t.ex.. Den enda browser jag vet som inte stöder det är IE. Samma sak gäller PostScript stöd i Windows. Slutligen följer de flesta open source DE:s nu för tiden free desktop standarden, något jag kan garantera att closed source aldrig kommer att följa. Microsofts främsta affärsstrategi är och har alltid varit inkompatibilitet med andra system.

Fattar du inte? Om det finns många standarder för samma sak så kan man nästan skita i att ha en standard. När jag ändå måste ha olika program för olika dokument som endå är till för samma sak.

Citat:

Personligen förstår jag inte riktigt varför folk envisas med att behöva klicka på ikoner, men det är ju en fråga om smak. Att terminalemulatorer skulle vara svårare är bara en fråga om färdighet, som sagt.

Ja det är en fråga om att det krävs mer för att lära sig terminalen, därför de flesta användbara system har ett grafiskt gränsnitt.

Citat:

Nä, men som uppenbar Linux nybörjare kanske du borde utforska grunderna lite grann innan du anser dig kvalificerad att kritisera.

Du vet ingenting om hur mycket jag kört linux för så vitt jag vet har jag inte nämnt det. Kan ju säga att jag kör det på min server vilket jag gjort i flera år. Har även kört det på skrivbortet under långa perioder och det har gett min insikt om varför det inte duger för vanliga ointresserade användare.

Jag anser att jag sagt mitt i den här diskutionen nu. Att komma till detta forum och säga något negativt om linux är att ställa sig på skjutbanan. Därför orkar jag inte hålla på mer nu. Man kan bolla argument och åsikter fram och tillbaka hur länge som hellst utan att det ger något.

Visa signatur

MacBook Pro: 2.0GHz Intel Core Duo / ATI x1600 256MB / 1x1GB 667 DDR2 / 100GB SATA Drive@5400rpm

Permalänk
Medlem
Citat:

Först av allt vill jag säga att jag diskuterar om linux är bra som desktop för en vanlig datoranvändare. Endå får jag jämt svar som innefattar massor med saker som de aldrig skulle vilja befatta sig med. Så snälla om du ska möta mina argument så får du diskutera om linux som ett system för en vanlig datoranvändare. Din flickvän t.ex.
[...]
Som sagt jag pratar om linux som desktopos, och de som använder det som sådant brukar vara mycket mer datorintresserade än gemene man. Det är min uppfattning och därför kallar jag det för hobby-os. Jag känner iaf ingen som inte är datorintresserad som kör linux.

Jag känner personer som inte alls är insatta i datorer och som inte bryr sig ett dugg om hur saker fungerar under skalet. Trots detta funkar Linux ypperligt som ett desktop os för dem. KDE har en mycket högre grad av integration och enhetlighet än Windows, och att använda en grafisk pakethanterare är buslätt.

Citat:

Terminalen är ju totalt ointressant att ta upp och är verkligen inget som en vanlig användare skulle vilja befatta sig med. Det spelar ingen roll om du anser dig kunna göra vad som hellst med terminalen. GUI gör det lättare och mer intuitivt för människor att använda systemen, det är därför prylar / datorer har sånna.

Ett GUI gör automatiskt inte något lättare, men oftast. Dock finns det en massa saker som lämpar sig bättre för en terminal. T.ex.: ge mig en bra frontend till grep..

Citat:

Det är inte samma företag/organisation som utvecklar KDE,Gnome,fluxbox som utvecklar xfree,xorg som utvecklar kärnan... Dessa är grunkomponenter i ett desktopos och varje dist har plockat ihop sin egen blandning. Därför säger jag att linux är ett lapptäcke, både av systemprogram och organisationer.

En användbar version av Windows är också ett lapptäcke. Drivrutiner, Kontorsverktyg, Antivirus, Brandvägg etc. En stor del av de Windows program som faktiskt används av Windows användare är inte utvecklade av MS, deras program utgör bara en del av skrivbords miljön.

Citat:

Det var inget argument, det var min åsikt. Grejen är ju att vissa program man behöver är gtk vissa är qt, då måste jag blanda två fönsterapi:er. Det är ju bara onödigt ur slutanvändarens perspektiv, Fördelen med en standard är ju att alla ska köra den. Jag förstår inte varför microsoft skulle vilja lägga till en till api utöver winapi.

Jag har inte varit med om att ett Gtk program saknar motsvarighet i Qt. De flesta komersiella apps jag stött på är Qt baserade, ska man använda dem bör man kika på KDE som för övrigt är den mest kompletta DE'n till Linux idag.

Citat:

Vilken vanlig användare vill sitta och modifiera sitt system? Knappast majoriteten iaf. De som vill hålla på och pilla och mecka tycker nog linux är bättre.

Man ska inte glömma att Linux är oändligt mycket billigare än Windows. Det är en stor anledning att många byter tror jag, vare sig de vill mecka eller inte.

Citat:

Fattar du inte? Om det finns många standarder för samma sak så kan man nästan skita i att ha en standard. När jag ändå måste ha olika program för olika dokument som endå är till för samma sak.

Det här är bland det dummaste jag hört. Bara för att man enbart har ett alternativ betyder inte det att det alternativet är bäst i världen. Tänk om bara motif fanns som grafisktapi, gud så underbart, det hade varit standard och världsbäst...
Att det nu finns flera olika alternativ ger användaren en möjlighet att prova och välja det som bäst passar denne.
I dagsläget behöver du inte blanda dessa grafiskagrännssnitt eftersom program utbudet är stort på båda sidor.

Citat:

Ja det är en fråga om att det krävs mer för att lära sig terminalen, därför de flesta användbara system har ett grafiskt gränsnitt.

De finns vissa grejjer man måste tänka på innan man gör en frontend till ett cli-program, uppfyller inte frontenden åtminstonne något av de kraven är det värdelöst:
* Enklare än cli
* Snabbare än cli

Vissa program lämpar sig helt enkelt bättre i en terminal. Microsofts lösning är att helt enkelt inte inkludera sådana program.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

En vanlig användare vågar inte göra ett skit, utan använder bara datorn som den kommer, och jag tror knappast att dessa vanliga användare skulle bry sig speciellt mycket om vilket OS de kör bara de lärt sig att surfa, lyssna på musik och skicka mail. Om Siba sålde datorer med Mandrake installerat så skulle det säkert fungera utmärkt för de flesta efter ett par samtal med supporten, precis som med Windows. KDE och Gnome är minst lika lätta att använda som Windows XP, imo. Finns några undersökningar på området, som kom fram till att Windows XP och SuSe (eller nåt) med KDE var ungefär lika lätta för en vanlig användare, KDE fick lite lägre poäng i nåt moment. Och då testade man med människor som (i princip) aldrig använt datorer förut.

Sant, men det enda som terminalen krävs för är för viss konfigurering samt "pillande". Om datorer säljs med linux så lär de fungera från start. Vanliga användare kommer aldrig att installera ett annat OS en det som följer med själva, det är något som bara mer eller mindre datorintresserade gör.

Jaha? Det spelar väl för fan ingen roll om KDE-gubbarna jobbar med xorg-tomtarna eller inte, bara det fungerar. Dessutom så patchar/modifierar distro-makarna ofta x eller kärnan, och bidrar också med en hel del kod. Att Linux utvecklingsmodell skiljer sig från Windows rör Svensson i ryggen eftersom?

Hur många dator-noviser kör något annat än det som är default eller det de kan sen tidigare? De flesta kör inte IE och Outlook för att de testat alla alternativ och kommit fram till att det funkar bäst för dem, utan för att de
a) inte är medvetna om att bättre alternativ finns
b) inte vågar/vill/orkar pröva nåt annat

Tur att alla MicroSofts applikationer ser likadana ut då (*host*WMP*host*) eller att apple inte har både ett "Brushed metal" och ett vanligt interface

Jag kör ju osx så jag slipper just det problemet, visst är det synd att det är så till windows men jag hävdar fortfarande att det är det mer lättanvänt än linux. Det mest tekniskt avancerade är inte det samma som mest lättanvända.

Jaha? Nyss argumenterade du ju för hur mycket bättre en diktatorisk utvecklingsmodell var? Varför ska vanliga användare behöva vänta i timmar eftersom MS inte kan skapa ett filsystem som inte fragmenterar sig? Eller behöva lära sig hur man använder brandvägg och antivirus? Låter knappast användarvänligt.

Jag fattar inte vad du försöker säga? Att MS eller Apple sitter med nåt UberProgram(tm) som kan läsa alla dokumenttyper eller vad? Att man måste använda en massa olika program för att kunna redigera dokument i Linux? Ingen av dessa påståenden är sanna

Jag anser att jag sagt mitt i den här diskutionen nu. Att komma till detta forum och säga något negativt om linux är att ställa sig på skjutbanan. Därför orkar jag inte hålla på mer nu. Man kan bolla argument och åsikter fram och tillbaka hur länge som hellst utan att det ger något.

Nu har du först argumenterat en massa, och nu utmålar du automatiskt alla som argumenterar för Linux till fanatiker istället för att möta våra argument? Detta tyder på antingen arrogans eller feghet. Ja, man kan bolla argument fram och tillbaka utan att det ger nåt, det brukar kallas debatt och är en av hörnsternarna i ett öppet samhälle, men du verkar ju mer gilla min-åsikt-är-bäst-och-alla-andra-är-idioter-stilen.
Dessutom finns det många "varför-linux-suger-och-ms/apple-äger-allt"-trådar här på forumet.

Permalänk
Medlem

Bara en tanke som slog mig.
Det året som "Internet" var årets julklapp innebar det kaos på supporten för de var totalt nedringda av folk som inte fick igång sitt internet. Jag antar att de flesta körde Windows 98 på den tiden. Det är ju lite av ett mått på vad som händer om "Svensson" måste göra en ändring på sitt "system".
Det är ju en klar fördel om OS:et kommer förinstallerat och allt funkar. Eller om det gällde Linux: förinstallerat och förconfat.
Idag ligger nog kunskapsnivån säkerligen högre generellt sett, men skrämmande undantag finns.

En annan intressant sak gällande vad som är standard och vad som är lättast (förvisso OT och irrelevant men det är ändå lite kul kuriosa):
I Sverige är det standard att ha bil med manuel växellåda, vilket är svårare än att köra med automatlåda, men när man väl lyckats bemästra den manuella lådan så har den sina fördelar. Vill du ha en bil med automatlåda i Sverige så får du betala extra för det. I USA däremot är det standard med automatlåda och det kostar extra att få en bil med manuell låda. Och snacka om att folk på andra sidan den stora vattenpölen är rädda för att köra bilar med manuell låda.

Visa signatur

| Zepto Znote 4200 | Centrino 1.6 GHz | 512 MB | ATI 9700 | Ubuntu | WinXP Pro | ICQ# 54811730
"Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise." --John Steinbeck
"Self improvement is mastrubation" --T.D.

Permalänk

B2 helt rätt!

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman

Nu har du först argumenterat en massa, och nu utmålar du automatiskt alla som argumenterar för Linux till fanatiker istället för att möta våra argument? Detta tyder på antingen arrogans eller feghet. Ja, man kan bolla argument fram och tillbaka utan att det ger nåt, det brukar kallas debatt och är en av hörnsternarna i ett öppet samhälle, men du verkar ju mer gilla min-åsikt-är-bäst-och-alla-andra-är-idioter-stilen.
Dessutom finns det många "varför-linux-suger-och-ms/apple-äger-allt"-trådar här på forumet.

Jag har inte utmålat någon till fanatiker, jag har bara konstaterat att ska man argumentera mot linux på ett (delvis) linuxforum så kan man hålla på hur länge som hellst. Jag har om du scrollar upp ett par rader sagt kanska mycket i den här diskutionen och jag tycker att det börjar bli lite tjatigt. Angående "min-åsikt-är-bäst-och-alla-andra-är-idioter-stilen" så vet jag inte vad du får det ifrån. Jag har inte gått till någon personangrepp på någon men har snarare fått grejer mot mig i stilen: "Du är uppenbar nybörjare på linux... borde inte få uttala dig".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Du jämför fönsterhantingsystem som är till för att pillas och konfas med någon som kommer färdigt.

Nä då. Jag jämför var utvecklingen ligger i closed respektive open source. Enlightenment är inget 'fönsterhantingsystem som är till för att pillas och konfas med', utan ett fullt DE, med t.ex. egna grafiska menyeditors, multimediasystem, terminalemulator osv. osv.. DR17 är den senaste versionen, och är inte släppt ännu. Därmed representerar den utmärkt väl var den senaste utvecklingen ligger, och jämförelsen med OS X och Windows får iaf mig att verkligen tvivla på att closed source har en framtid över huvud taget... Ta dessutom in hårdvarukraven i jämförelsen, så blir det ren komik. Tilläggas bör, att trots att det inte är släppt ännu, fungerar det väldigt bra. EFL är under utveckling, så man får segmentation faults kanske nån gång per två veckor, men allt som händer är att öppna dokument sparas och du slängs ut till login prompten. Ingen som helst skada skedd.

Citat:

Att kunna hantera en terminalemulator ger en mängd fördelar: Som remote admin kan jag logga in på vilken maskin jag vill, varifrån i världen jag vill, SSL krypterat, utan att skicka passwords och utan större krav på bandbredd än jag får av ett 56 K modem, tack vare att jag kan göra allt utan ett gui. Återigen är jämförelsen med Windows direkt skrattretande.
Vidare kan jag spara laddtider, prestanda, lagringskrav osv. på att skippa gui:t till ett program. Slutligen kan jag använda fler program, med fler käll- och målfiler, och oändligt fler options i en terminal, än vad som är fysiskt möjligt i ett gui, där man är begränsad till ikoner, musrörelser och ett par knappar (eller en knapp, som på vissa maskiner ): Det är triviell kombinatorik.
Dock, många simpla, vanliga uppgifter är enklare att lösa grafiskt, därför har jag gui:n där jag känner att de fyller en funktion; jag väljer själv om jag vill använda dem eller inte.

Citat:

Och? Det handlar om programmeringsstandarder, som följs av alla som skapar F/OSS mjukvara. Är Windows ett 'lapptäcke' för att jag kan ladda ner och installera third party mjukvara? Det finns ingen som helst faktisk konflikt mellan olika distar, alla har sin egen lösning, och det är upp till var och en att välja den som passar bäst.
Om du menar att det skulle vara en nackdel att skilja på kernel och gui, så kan jag upplysa om att det är en av de främsta anledningarna till Linux överlägsna stabilitet. Den lilla tabben har kostat MS servermarknaden...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ookk Som sagt jag pratar om linux som desktopos, och de som använder det som sådant brukar vara mycket mer datorintresserade än gemene man. Det är min uppfattning och därför kallar jag det för hobby-os. Jag känner iaf ingen som inte är datorintresserad som kör linux.

Här är det närmsta du kommer fakta. Linux är i grunden ett operativsystem skapat av experter, för experter. Därför har det länge haft svårt att nå ut till 'gemene man', för vardagligt bruk. Lyckligtvis har massor hänt de senaste åren. Suse och RedHat är precis lika enkla att använda som Windows, utan att begränsa användandet till ordbehandlare och spelkonsoll.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ookk Det var inget argument, det var min åsikt. Grejen är ju att vissa program man behöver är gtk vissa är qt, då måste jag blanda två fönsterapi:er. Det är ju bara onödigt ur slutanvändarens perspektiv, Fördelen med en standard är ju att alla ska köra den. Jag förstår inte varför microsoft skulle vilja lägga till en till api utöver winapi.

Det var en enormt ihålig argumentering, åsikt eller inte. Föreställ dig följande: Vad hade du inte kunnat göra med ditt OS X, om MS släppte alla sina standards fria för Apple att använda? Min gissning är att du inte hade klagat. Det finns ingen som helst onödighet i det; vill du som användare köra på en viss grej, så gör du det. Vill du inte, så finns det en mängd varianter och kombinationer att välja på. Frihet, kort sagt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ookk Jag kör ju osx så jag slipper just det problemet, visst är det synd att det är så till windows men jag hävdar fortfarande att det är det mer lättanvänt än linux. Det mest tekniskt avancerade är inte det samma som mest lättanvända.

Här håller jag också med, och det är därför det finns en mängd enklare Linuxdistributioner.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ookk Vilken vanlig användare vill sitta och modifiera sitt system? Knappast majoriteten iaf. De som vill hålla på och pilla och mecka tycker nog linux är bättre.

Det stämmer nog. Man kan ju undra hur många OS X och Windows användare som hade modifierat sina system, om det nu var möjligt till den grad som F/OSS erbjuder.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ookk Jag hoppas verkligen du har kört osx mer än i en kvart innan du uttalar dig om det. För övrigt förstår jag inte hur min åsikt kan vara en lögn, I osx kan man dra nästan allt fram och tillbaka mellan olika objekt och det fungerar precis som man förväntar sig. Mycket integrerat och bra.

I alla Linuxdistributioner räcker det med att jag markerar ett stycke text, i vilken applikation som helst, för att jag ska kunna klistra in det med tredje musknappen, i vilken annan applikation som helst, och kan du tänka dig, t.o.m. utan ett gui. Använder du dessutom KDE får du en ytterligare clipboard manager, helt i klass med t.ex. Windows. Detta är inte det minsta instabilt; ditt uttalande är ren och förbannad lögn.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ookk Fattar du inte? Om det finns många standarder för samma sak så kan man nästan skita i att ha en standard. När jag ändå måste ha olika program för olika dokument som endå är till för samma sak.

F/OSS världen utvecklar och ansluter sig till nya, bättre standards. Jämför t.ex. BMP med PNG, så kanske du begriper. Apples smartaste affärsdrag på senaste var att inse detta och hoppa på tåget: Det bästa i OS X är, hör och häpna - Unix. Microsoft fortsätter på sitt eget race, och det kommer att knäcka dem inom ett par år.
Det lustiga här, är att F/OSS mjukvara är helt closed source kompatibel. Jag kan på alla mina maskiner öppna, redigera och spara alla MS Office format, samt köra t.ex. PowerPoint presentationer, med fullt dual head stöd i X. Jag kan göra egna pdf:er av olika dokument, samt rita SVG, och jag har aldrig betalt en spänn till Adobe. Vidare kan jag öppna pdf:er som jag inte har tillstånd att redigera, och redigera och spara dem ändå.
Jämförelsevis kan MS Wordpad inte ens öppna en vanlig ASCII textfil med korrekt formatering. Vidare kör jag på mina Linuxmaskiner endast UTF-8 font encoding, det kommer kanske till Windows Vista, men inte en sekund tidigare.
Sammanfattningsvis: Ja, F/OSS erbjuder ett gäng överlägsna standards, och stöder dem fullt ut. Problemen för användaren börjar när man försöker använda F/OSS standards under closed source OS, aldrig annars. Att man för att F/OSS har fler standards skulle strunta i dem allihop, är bland det dummaste jag har hört, jag begriper inte var du får det ifrån.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ookk Ja det är en fråga om att det krävs mer för att lära sig terminalen, därför de flesta användbara system har ett grafiskt gränsnitt.

Det må vara sant att det krävs lite mer för att lära sig använda en terminal, men är en F1 bil sämre, därför att den är svårare att köra än en Volvo 245?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ookk Du vet ingenting om hur mycket jag kört linux för så vitt jag vet har jag inte nämnt det. Kan ju säga att jag kör det på min server vilket jag gjort i flera år. Har även kört det på skrivbortet under långa perioder och det har gett min insikt om varför det inte duger för vanliga ointresserade användare.

Tja, vad ska man säga? Det var uppenbarligen bortkastad tid för dig...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ookk Jag anser att jag sagt mitt i den här diskutionen nu. Att komma till detta forum och säga något negativt om linux är att ställa sig på skjutbanan. Därför orkar jag inte hålla på mer nu. Man kan bolla argument och åsikter fram och tillbaka hur länge som hellst utan att det ger något.

Du är välkommen att kritisera Linux när du kan föra ett vettigt resonemang. På samtliga forum jag intresserar mig för får man mothugg när man snackar skit. Jag tror inte det är någon som sörjer om du anser dig ha sagt ditt...

Sen så kan man ju alltid göra ännu en liten roande iakttagelse:

Win XP Pro, fullversion, endast 32-bit och max 2 CPU: 3995:- på JME, som exempel.
Vilken F/OSS distro som helst, fullt utnyttjande av 64 bitar, godtyckligt arkitektur och antal CPU, användbart till vad som helst: 0:-

EDIT: B2, du sa det. Automatlåda är det tråkigaste som finns .

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Måste säga att den här diskussionen har varit sjukt intressant att följa. Vettiga argument och välformulerade inlägg, underbart.

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk

Kan bara instämma. Mycket rolig läsning! Go EMC!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Corrado]
Kan bara instämma. Mycket rolig läsning! Go EMC!

Tackar, tackar .
EDIT: Och, let the record show, vi har inte ens börjat på diskussionen om monitor låst DRM i Win Vista, eller kryptering på hårdvarunivå som kommer i Palladium. Skrämmer inte det bort Windows användarna, så vet jag inte vad som krävs...

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

eller kryptering på hårdvarunivå som kommer i Palladium. Skrämmer inte det bort Windows användarna, så vet jag inte vad som krävs...

TCPA finns till linux också. Ska linuxanvändare skrämmas bort också?
http://www.research.ibm.com/gsal/tcpa/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av poppeman

Skillnaden är att du inte är tvingad att använda det i Linux. MS utveckling går mot mer kryptering på alla nivåer, så när väl supporten på XP släpps, så är du fast, och får svälja prestanda försämringar, låsning till vissa hårdvarutillverkare etc. etc..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av poppeman

Palladium och TCPA är två olika saker:
TPCA är en öppen standard, och palladium är MS helvetesimplementation. Man kan ju själv använda TCPA för en massa bra saker, tex kolla att ingen lagt in en haxxad kernel när man bootar mm. Problemet är ju att det är MS som kontrollerar Palladium, och bara den mest inbitne MS-äslkaren kan väl tro att de bara kommer använda Palladium för att förbättra människors datorupplevelse.

Permalänk
Medlem
Citat:

...

Tackar för utvikningen. Jag tycker ändå att krypterat DRM något av det bästa de har hittat på: De har t.o.m. mage att påstå att det skulle vara 'säkrare'... Säkrare för deras inkomster, möjligen.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Palladium och TCPA är två olika saker:
TPCA är en öppen standard, och palladium är MS helvetesimplementation. Man kan ju själv använda TCPA för en massa bra saker, tex kolla att ingen lagt in en haxxad kernel när man bootar mm. Problemet är ju att det är MS som kontrollerar Palladium, och bara den mest inbitne MS-äslkaren kan väl tro att de bara kommer använda Palladium för att förbättra människors datorupplevelse.

Yepps, NGSCB (Palladium) är inte hårdvaran men ville inte anmärka på det. Vill inte hålla på tjafsa om huruvida NGSCB är slutet på mänskligheten eller inte utan ville bara påpeka att hårdvarukryptering inte är något som är unikt för windows

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av B2

I Sverige är det standard att ha bil med manuel växellåda, vilket är svårare än att köra med automatlåda, men när man väl lyckats bemästra den manuella lådan så har den sina fördelar. Vill du ha en bil med automatlåda i Sverige så får du betala extra för det. I USA däremot är det standard med automatlåda och det kostar extra att få en bil med manuell låda. Och snacka om att folk på andra sidan den stora vattenpölen är rädda för att köra bilar med manuell låda.

ja varför ska biltillverkarna sälja användarfientliga fordon till oss? jag är inte intresserad av att pilla i växellådan när det finns alternativ som gör det åt mig! en annan sak som är bra korkad är alla dessa avfarter på vägarna som kan förvirra nya förare med okända och farliga valmöjligheter, nä nästa gång tar jag tåget istället.. fast vilket håll ska jag åka åt.

*bara "spelar" på andra sidan en stund* ~ ironi

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
ja varför ska biltillverkarna sälja användarfientliga fordon till oss? jag är inte intresserad av att pilla i växellådan när det finns alternativ som gör det åt mig! en annan sak som är bra korkad är alla dessa avfarter på vägarna som kan förvirra nya förare med okända och farliga valmöjligheter, nä nästa gång tar jag tåget istället.. fast vilket håll ska jag åka åt.

*bara "spelar" på andra sidan en stund* ~ ironi

När det ändå har gått såhär jävla OT,
Då kan du vara snäll och förklara varför att du anser att automatlådor är sämre än manuella lådor... Valfrihet som du inte behöver kanske?
Själv väljer jag manuell låda,finns inte många negativa saker med automatlådorna, de flesta är myter eller sant för gamla jänkar-lådor...

Man får kanske läsa detta i lite metaforisk mening också...

Permalänk
Medlem

Automatlåda ger högre bränsleförbrukning

Jävligt skumt exempel för övrigt, men höjd bensinförbrukning är i alla fall en nackdel som jag kan komma på med automatlåda vs. manuell.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixim

Man får kanske läsa detta i lite metaforisk mening också...

hmm.. uppenbarligen begrep du ironin, men ändå inte..

iallafall:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixim
När det ändå har gått såhär jävla OT,
Då kan du vara snäll och förklara varför att du anser att automatlådor är sämre än manuella lådor... Valfrihet som du inte behöver kanske?
Själv väljer jag manuell låda,finns inte många negativa saker med automatlådorna, de flesta är myter eller sant för gamla jänkar-lådor...

jo det finns en hel del nackdelar, men fördelar också givetvis. (det är detta som kan överföras (omfg, oavsiktlig humor där) till Linux/Window/OSX-argumenten)

till nackdelarna, dyrare, svårare att reparera, högre förbrukning som KTotte säger (fast det är ärligt talat marginellt nuförtiden) det vidriga lagget på högpresterande bilar när man drar på med en automat är fortf vanligt, och direkt farligt om man behöver snabb kraft för att häva en kurvsladd så gör det mer elektronisk kontroll nödvändig, följden blir en spiral av mindre användarkontroll och mer behov av frånvaron av sådan. kort sagt, det är tråkigt med automat. jag märker själv att man sitter och såsar till med så lite att göra, troligen skulle seriekrockarna öka om alla hade automat.. (vet inte hur statistiken ser ut för automatlandet USA dock, nån som vill kolla?)

sen är fördelen som jag ser det att lådan är hel även om nått jäkla miffo kört bilen innan, men åas är hållbarheten överlag kortare på en automat.

vilken som vinner beror på vad man föredrar, som OS mao.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Det är bara försöka inse att _allt_ är relativt. Visst är det jobbigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
följden blir en spiral av mindre användarkontroll och mer behov av frånvaron av sådan

Så här i efterhand kan man konstatera att liknelsen mellan automatlådor och Windows var en sällsynt väl vald analogi...

Permalänk
Medlem

En kompis till mig installerade ett dual-boot-system igår och fan vad Windows krånglade. Användarvänligt my ass! Windows är jätteenkelt att använda, bara man håller sig inom de väldigt snäva ramar som Microsoft satt. Försöker man göra något annat, då blir det gråt och tandagnisslan.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com