Citat:
Ursprungligen inskrivet av ookk
Du jämför fönsterhantingsystem som är till för att pillas och konfas med någon som kommer färdigt.
Nä då. Jag jämför var utvecklingen ligger i closed respektive open source. Enlightenment är inget 'fönsterhantingsystem som är till för att pillas och konfas med', utan ett fullt DE, med t.ex. egna grafiska menyeditors, multimediasystem, terminalemulator osv. osv.. DR17 är den senaste versionen, och är inte släppt ännu. Därmed representerar den utmärkt väl var den senaste utvecklingen ligger, och jämförelsen med OS X och Windows får iaf mig att verkligen tvivla på att closed source har en framtid över huvud taget... Ta dessutom in hårdvarukraven i jämförelsen, så blir det ren komik. Tilläggas bör, att trots att det inte är släppt ännu, fungerar det väldigt bra. EFL är under utveckling, så man får segmentation faults kanske nån gång per två veckor, men allt som händer är att öppna dokument sparas och du slängs ut till login prompten. Ingen som helst skada skedd.
Citat:
Terminalen är ju totalt ointressant att ta upp och är verkligen inget som en vanlig användare skulle vilja befatta sig med. Det spelar ingen roll om du anser dig kunna göra vad som hellst med terminalen. GUI gör det lättare och mer intuitivt för människor att använda systemen, det är därför prylar / datorer har sånna.
Att kunna hantera en terminalemulator ger en mängd fördelar: Som remote admin kan jag logga in på vilken maskin jag vill, varifrån i världen jag vill, SSL krypterat, utan att skicka passwords och utan större krav på bandbredd än jag får av ett 56 K modem, tack vare att jag kan göra allt utan ett gui. Återigen är jämförelsen med Windows direkt skrattretande.
Vidare kan jag spara laddtider, prestanda, lagringskrav osv. på att skippa gui:t till ett program. Slutligen kan jag använda fler program, med fler käll- och målfiler, och oändligt fler options i en terminal, än vad som är fysiskt möjligt i ett gui, där man är begränsad till ikoner, musrörelser och ett par knappar (eller en knapp, som på vissa maskiner ): Det är triviell kombinatorik.
Dock, många simpla, vanliga uppgifter är enklare att lösa grafiskt, därför har jag gui:n där jag känner att de fyller en funktion; jag väljer själv om jag vill använda dem eller inte.
Citat:
Det är inte samma företag/organisation som utvecklar KDE,Gnome,fluxbox som utvecklar xfree,xorg som utvecklar kärnan... Dessa är grunkomponenter i ett desktopos och varje dist har plockat ihop sin egen blandning. Därför säger jag att linux är ett lapptäcke, både av systemprogram och organisationer.
Och? Det handlar om programmeringsstandarder, som följs av alla som skapar F/OSS mjukvara. Är Windows ett 'lapptäcke' för att jag kan ladda ner och installera third party mjukvara? Det finns ingen som helst faktisk konflikt mellan olika distar, alla har sin egen lösning, och det är upp till var och en att välja den som passar bäst.
Om du menar att det skulle vara en nackdel att skilja på kernel och gui, så kan jag upplysa om att det är en av de främsta anledningarna till Linux överlägsna stabilitet. Den lilla tabben har kostat MS servermarknaden...
Citat:
Ursprungligen inskrivet av ookk Som sagt jag pratar om linux som desktopos, och de som använder det som sådant brukar vara mycket mer datorintresserade än gemene man. Det är min uppfattning och därför kallar jag det för hobby-os. Jag känner iaf ingen som inte är datorintresserad som kör linux.
Här är det närmsta du kommer fakta. Linux är i grunden ett operativsystem skapat av experter, för experter. Därför har det länge haft svårt att nå ut till 'gemene man', för vardagligt bruk. Lyckligtvis har massor hänt de senaste åren. Suse och RedHat är precis lika enkla att använda som Windows, utan att begränsa användandet till ordbehandlare och spelkonsoll.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av ookk Det var inget argument, det var min åsikt. Grejen är ju att vissa program man behöver är gtk vissa är qt, då måste jag blanda två fönsterapi:er. Det är ju bara onödigt ur slutanvändarens perspektiv, Fördelen med en standard är ju att alla ska köra den. Jag förstår inte varför microsoft skulle vilja lägga till en till api utöver winapi.
Det var en enormt ihålig argumentering, åsikt eller inte. Föreställ dig följande: Vad hade du inte kunnat göra med ditt OS X, om MS släppte alla sina standards fria för Apple att använda? Min gissning är att du inte hade klagat. Det finns ingen som helst onödighet i det; vill du som användare köra på en viss grej, så gör du det. Vill du inte, så finns det en mängd varianter och kombinationer att välja på. Frihet, kort sagt.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av ookk Jag kör ju osx så jag slipper just det problemet, visst är det synd att det är så till windows men jag hävdar fortfarande att det är det mer lättanvänt än linux. Det mest tekniskt avancerade är inte det samma som mest lättanvända.
Här håller jag också med, och det är därför det finns en mängd enklare Linuxdistributioner.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av ookk Vilken vanlig användare vill sitta och modifiera sitt system? Knappast majoriteten iaf. De som vill hålla på och pilla och mecka tycker nog linux är bättre.
Det stämmer nog. Man kan ju undra hur många OS X och Windows användare som hade modifierat sina system, om det nu var möjligt till den grad som F/OSS erbjuder.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av ookk Jag hoppas verkligen du har kört osx mer än i en kvart innan du uttalar dig om det. För övrigt förstår jag inte hur min åsikt kan vara en lögn, I osx kan man dra nästan allt fram och tillbaka mellan olika objekt och det fungerar precis som man förväntar sig. Mycket integrerat och bra.
I alla Linuxdistributioner räcker det med att jag markerar ett stycke text, i vilken applikation som helst, för att jag ska kunna klistra in det med tredje musknappen, i vilken annan applikation som helst, och kan du tänka dig, t.o.m. utan ett gui. Använder du dessutom KDE får du en ytterligare clipboard manager, helt i klass med t.ex. Windows. Detta är inte det minsta instabilt; ditt uttalande är ren och förbannad lögn.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av ookk Fattar du inte? Om det finns många standarder för samma sak så kan man nästan skita i att ha en standard. När jag ändå måste ha olika program för olika dokument som endå är till för samma sak.
F/OSS världen utvecklar och ansluter sig till nya, bättre standards. Jämför t.ex. BMP med PNG, så kanske du begriper. Apples smartaste affärsdrag på senaste var att inse detta och hoppa på tåget: Det bästa i OS X är, hör och häpna - Unix. Microsoft fortsätter på sitt eget race, och det kommer att knäcka dem inom ett par år.
Det lustiga här, är att F/OSS mjukvara är helt closed source kompatibel. Jag kan på alla mina maskiner öppna, redigera och spara alla MS Office format, samt köra t.ex. PowerPoint presentationer, med fullt dual head stöd i X. Jag kan göra egna pdf:er av olika dokument, samt rita SVG, och jag har aldrig betalt en spänn till Adobe. Vidare kan jag öppna pdf:er som jag inte har tillstånd att redigera, och redigera och spara dem ändå.
Jämförelsevis kan MS Wordpad inte ens öppna en vanlig ASCII textfil med korrekt formatering. Vidare kör jag på mina Linuxmaskiner endast UTF-8 font encoding, det kommer kanske till Windows Vista, men inte en sekund tidigare.
Sammanfattningsvis: Ja, F/OSS erbjuder ett gäng överlägsna standards, och stöder dem fullt ut. Problemen för användaren börjar när man försöker använda F/OSS standards under closed source OS, aldrig annars. Att man för att F/OSS har fler standards skulle strunta i dem allihop, är bland det dummaste jag har hört, jag begriper inte var du får det ifrån.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av ookk Ja det är en fråga om att det krävs mer för att lära sig terminalen, därför de flesta användbara system har ett grafiskt gränsnitt.
Det må vara sant att det krävs lite mer för att lära sig använda en terminal, men är en F1 bil sämre, därför att den är svårare att köra än en Volvo 245?
Citat:
Ursprungligen inskrivet av ookk Du vet ingenting om hur mycket jag kört linux för så vitt jag vet har jag inte nämnt det. Kan ju säga att jag kör det på min server vilket jag gjort i flera år. Har även kört det på skrivbortet under långa perioder och det har gett min insikt om varför det inte duger för vanliga ointresserade användare.
Tja, vad ska man säga? Det var uppenbarligen bortkastad tid för dig...
Citat:
Ursprungligen inskrivet av ookk Jag anser att jag sagt mitt i den här diskutionen nu. Att komma till detta forum och säga något negativt om linux är att ställa sig på skjutbanan. Därför orkar jag inte hålla på mer nu. Man kan bolla argument och åsikter fram och tillbaka hur länge som hellst utan att det ger något.
Du är välkommen att kritisera Linux när du kan föra ett vettigt resonemang. På samtliga forum jag intresserar mig för får man mothugg när man snackar skit. Jag tror inte det är någon som sörjer om du anser dig ha sagt ditt...
Sen så kan man ju alltid göra ännu en liten roande iakttagelse:
Win XP Pro, fullversion, endast 32-bit och max 2 CPU: 3995:- på JME, som exempel.
Vilken F/OSS distro som helst, fullt utnyttjande av 64 bitar, godtyckligt arkitektur och antal CPU, användbart till vad som helst: 0:-
EDIT: B2, du sa det. Automatlåda är det tråkigaste som finns .