Varför jag inte kör Linux som hvud-OS!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Fint, då kan jag konstatera att Xgl på mitt 7800gtx fungerar alldeles utmärkt. EOD.

Så bra! Trist man måste ha ett så överarbetat grafikkort bara då tydligen?

Själv gillar jag inte flashiga showoff-iga 3d-desktops. Varken XGL, AIGL eller Windows Aero.

Men så du erkänner att vanliga Xorg är oresponsivt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa

Själv gillar jag inte flashiga showoff-iga 3d-desktops. Varken XGL, AIGL eller Windows Aero.

Kan inte annat än 100% instämma med maDa, det är därför jag startade tråden!

Har även provat XGL med Compiz igång... Animationerna i sig flyter på i minst 100fps men det är precis som maDa säger, en fördröjning, någon sorts latency och klumpighet som windows saknar.

Även om animationerna "döljer" den så finns den där... Men helt klart mest kännbar med ett rent X.org, trots grafikdrivrutiner igång....

Om detta beror på att det är dåligt optimerat gentemot drivrutinerna eller om att gränssnittet ligger såpass seperat från kerneln vet jag inte... Det hindrar mig inte från att använda Linux, men kan bara konstatera att det är synd!

Permalänk
Medlem

Förstår inte eran kritik kör ubuntu edgy nu och känner inte att xorg är "segt".
GNU/LINUX är ett helt komplett desktop OS idag bara att det saknas möjligvis lite program för vissa användare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ok, Vanliga Xorg med ett Geforce FX5200 fungerar alldeles utmärkt det också.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Aaa visst fungerar allt, men klickar du fram menyn så tar det en tid för ikonerna att visa sig.. Tar du ett filhanteringsfönster och ändrar storleken så hoppar knapparna runt och du "målar grått på skärmen"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixim
Aaa visst fungerar allt, men klickar du fram menyn så tar det en tid för ikonerna att visa sig.. Tar du ett filhanteringsfönster och ändrar storleken så hoppar knapparna runt och du "målar grått på skärmen"

Fattar inte vad du menar.

Permalänk
Medlem
Citat:

aldrig varit med om ens på segburken ute i källaren..

/ det är ju rent Windowsbeteende du beskriver nu när jag tänker på det. öppna fönster, låsning, vänta 2 minuter, stäng fönster, fönster svarar inte etc.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

yes, precis

Men det är väll bara vi tröga skåningar som märker sånt tydligen? hah..

AndreaX: Vi pratar alltså om när ett program INTE hängt sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

yes, precis

jag vet, men beteendet har jag aldrig varit med om, att knappar inte hänger med etc.

det du menar jag förväxlar hängningar med är ju i princip standard i Windows filhanterare så det räknar jag inte ens.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

AndreaX, kanske du har vant dig vid det? Som de flesta andra här inne verkar det som.

nej, jag är väldigt känslig för irriterande småsaker. (en av anledningarna till att jag inte står ut med Windows) dessutom har jag både det tidigare nämnda och OSX att jämföra med vid regelbundna intervaller så då vänjer man sig inte.

men filma av en snutt så vi får se hur det ser ut da.. =/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
jag vet, men beteendet har jag aldrig varit med om, att knappar inte hänger med etc.

det du menar jag förväxlar hängningar med är ju i princip standard i Windows filhanterare så det räknar jag inte ens.

Du har kanske vant dig vid det? Det här är något jag upplever oavsett maskin... Det är kanske som med när man skall kolla HiFi system.. Många hör det fast inte många vet vad dem skall lyssna efter...

Citat:

yes, precis

Haha yupp måste ju vara något fel med oss =).

Permalänk
Medlem
Citat:

Du har kanske vant dig vid det? Det här är något jag upplever oavsett maskin... Det är kanske som med när man skall kolla HiFi system.. Många hör det fast inte många vet vad dem skall lyssna efter...

Haha yupp måste ju vara något fel med oss =).

ojojoj, nu svarade jag illa snabbt. Stålmannen och Lucky Luke kan dra en våt filt över sig.

/ jag är känslig när det gäller HiFi med btw så det hjälper knappast..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
ojojoj, nu svarade jag illa snabbt. Stålmannen och Lucky Luke kan dra en våt filt över sig.

hehehe