Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

min mac låser sig

fundersam.

min powerbook låser sig flera gånger per dag, mest vid inaktivitet. eftersom jag är ny användare av mac behöver jag få lite hjälp.

vad kan detta bero på?

tacksam för svar och teorier så jag om möjligt kan felsöka.

Visa signatur

- man haver vad man tager
- i brist på bröd får man ta limpa

Permalänk
Medlem

Ramminnesfel antagligen.

Permalänk
Medlem

Ring och hota supporten.
Om datorn är ny kan det knappast vara ditt fel, såvida du inte har badat eller så med datorn.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

sidde, vad kan jag göra för att åtgärda minnesproblemet? kan jag göra det själv och om så är fallet hur går jag tillväga?

tack för all hjälp!

Visa signatur

- man haver vad man tager
- i brist på bröd får man ta limpa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jokä
sidde, vad kan jag göra för att åtgärda minnesproblemet? kan jag göra det själv och om så är fallet hur går jag tillväga?

tack för all hjälp!

Har du installerat eget minne i den? Testa att ta ut det.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

fixat och donat. nu har skiten, peppar peppar, inte låst sig.

tack!

Visa signatur

- man haver vad man tager
- i brist på bröd får man ta limpa

Permalänk
Medlem

Min mac mini nörjade låsa sig i sammband med uppgradering till tiger och i sammband med att jag började använda ett USB wlan kort. Får en gullig ruta på oliak språk som säger att jag måste stäga av burken på powerknappen. testade å installera om men samma sak efter några timmar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Min mac mini nörjade låsa sig i sammband med uppgradering till tiger och i sammband med att jag började använda ett USB wlan kort. Får en gullig ruta på oliak språk som säger att jag måste stäga av burken på powerknappen. testade å installera om men samma sak efter några timmar.

haft lika liknande strul i samband med urkoppling/ikoppling av mitt usb-ljudkort.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Hm... Med andra ord drivisarna till USB-grunkorna.
Kolla om dom är "Tigrerade".
USB är en potentiell källa till problem eftersom den lägger allt arbete på processor/operativ till skillnad från FW.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Hm... Med andra ord drivisarna till USB-grunkorna.
Kolla om dom är "Tigrerade".
USB är en potentiell källa till problem eftersom den lägger allt arbete på processor/operativ till skillnad från FW.

med tanke på att m-audio släpper nya drivrutiner till nästan varenda jäkla uppdatering av tiger så borde inte de vara problemet.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
med tanke på att m-audio släpper nya drivrutiner till nästan varenda jäkla uppdatering av tiger så borde inte de vara problemet.

Det är ingen annan den drivrutinen krockar med då?

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Det är ingen annan den drivrutinen krockar med då?

njae, har svårt att se vad det ska vara som framkallar strulet, men man märker att systemet är på väg att bli instabilt ett tag innan det kraschar dock.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
njae, har svårt att se vad det ska vara som framkallar strulet, men man märker att systemet är på väg att bli instabilt ett tag innan det kraschar dock.

Du ser inget likt:
kernel: USBF: 974.579 AppleUSBOHCI[0x197a800]::MakeDevice error setting address. err=0xe00002ed device=0x3071f00 - releasing device
i consolen för då är det så att kerneln har svårt att hålla isär en usbdriver från en annan…
Av någon anledning ser jag det oftast med ljudrelaterade grunkor… …peppar peppar

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Du ser inget likt:
kernel: USBF: 974.579 AppleUSBOHCI[0x197a800]::MakeDevice error setting address. err=0xe00002ed device=0x3071f00 - releasing device
i consolen för då är det så att kerneln har svårt att hålla isär en usbdriver från en annan…
Av någon anledning ser jag det oftast med ljudrelaterade grunkor… …peppar peppar

enda sambandet jag märkt är att det 99% av gångerna inträffar när azureus är igång

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end