Vad skiljer Corsair C2 minnen mot C2 PRO?

Permalänk
Medlem

Vad skiljer Corsair C2 minnen mot C2 PRO?

Undrar vad som skiljer dessa minnen: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302138&cks=PRL

Mot dessa:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310262&cks=PRL

Mer än priset då ???

Minnena ska sitta på ett: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310790&cks=PRL

Hade en annan tråd om hurvida dessa minnen går ihop med det här moderkortet, men fick det aldrig klart för mig hur det var, så uppskattar gärna raka svar om de funkar bra med DFI kortet, eller om jag ska välja något annat minne.

CPU: blir en AMD X2 4400+

Fick tips om Twinmos Speed premium BH5 minnen, men fann inga högre än 512 och har hört att 4x512 inte är att föredra? har jag helt fel?

Har ingen vana av överklockning, men har tänkt mig att ge mig på det framöver och vill då ha riktiga saker. Samtidigt vill jag ha riktiga, bra, snabba minnen original.

Visa signatur

SYSTEM: Chassi: Thermaltake Tsunami Dreams- Moderkort: DFI Lanparty NF 4 SLI-DR- Cpu: AMD X2 4400+ + Zalman 7700Cu- Minne: OCZ EL Dual Channel Platinum 2048mb- Grafik: ASUS Extreme 7800GTX TOP- 300gb S-ATA, 200Gb S-ATA , 160Gb IDE- Plextor DvD-R- Nätagg: Tagan 580w EC Series-\\\ LAPTOP: DELL XPS 1330

Permalänk
Medlem

Flänsarna och "de coola lysdioderna" är det enda.

Är förmodligen Infineon BE-5 som de andra CMX1024-3200C2 stickorna och de fungerar bra tillsammans med AMD64.

Permalänk
Medlem

Ja men det är om de funkar bra med DFI moderkortet, det som är frågan, för tydligen är DFI väldigt känsliga när det gäller val av minne.

EDIT: såg att komplett har allt inne nu som jag ska ha, så ska kanske beställa ikväll=) Så behöver svar snabbt angånde minnesfrågan.

Visa signatur

SYSTEM: Chassi: Thermaltake Tsunami Dreams- Moderkort: DFI Lanparty NF 4 SLI-DR- Cpu: AMD X2 4400+ + Zalman 7700Cu- Minne: OCZ EL Dual Channel Platinum 2048mb- Grafik: ASUS Extreme 7800GTX TOP- 300gb S-ATA, 200Gb S-ATA , 160Gb IDE- Plextor DvD-R- Nätagg: Tagan 580w EC Series-\\\ LAPTOP: DELL XPS 1330

Permalänk
Medlem

Ja, men AMD64 som AMD64, moderkortet spelar inte så stor roll, det enda den kan göra är att ändra inställningarna på minneskontrollern i processorn, oftast inte så svårt att fixa alltså.

Kanon här på forumet kör dessa minnen tillsammans med DFI-kortet för den delen också.

Permalänk
Medlem

Tack för de snabba svaren PetterK.

EDIT: Såg nu i en tråd att "Kanon" verkar ha haft problem med dessa minnen, med sin DFI bräda. Slängde iväg ett PM till han så får vi se vad han säger=). Bäst att ta det säkra före det osäkra. Finns inget värre än en massa problem när nya saker dyker upp på posten.

Föresten hur är kombinationen 4x512?? bra eller dåligt?? inte bättre med 2x 1024?

Visa signatur

SYSTEM: Chassi: Thermaltake Tsunami Dreams- Moderkort: DFI Lanparty NF 4 SLI-DR- Cpu: AMD X2 4400+ + Zalman 7700Cu- Minne: OCZ EL Dual Channel Platinum 2048mb- Grafik: ASUS Extreme 7800GTX TOP- 300gb S-ATA, 200Gb S-ATA , 160Gb IDE- Plextor DvD-R- Nätagg: Tagan 580w EC Series-\\\ LAPTOP: DELL XPS 1330

Permalänk
Medlem

2x 1024 mycke bätre
andledningen att de är lättare o får dom i dualchanel

Visa signatur

skriva kan jag läsa kan jag, men bra de får du bedöma själv. står bara upp till en sak och de är att jag är LAT.
Gigabyte P35 DS4 || Intel E6750 || Corsair XMS2 Xtreme 4096MB || Xfx 9800Gt || 4250Gb Hdd 2x2Tb 1x250Gb || Corsair VX550w

Permalänk

Funkar även kanon me MSI korten

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Medlem

OK... men vill nog helst ha DFI då jag hört mycket bra om det.
Kört med MSI nu och kan iofs inte klaga.

Men ska nog klocka en del framöver när jag lärt mig det, å då ska ju DFI vara ett bra val.

Men fortfarande e jag frågande angående minnen.
Jag ska iaf ha 2x1024 och då faller twinmos bort, då de endast verkar finnas i 512 stickor.
Sen verkar Corsair minnnena jag länkade till, ställa till problem med DFI kortet.

SÅ förslag någon??

Visa signatur

SYSTEM: Chassi: Thermaltake Tsunami Dreams- Moderkort: DFI Lanparty NF 4 SLI-DR- Cpu: AMD X2 4400+ + Zalman 7700Cu- Minne: OCZ EL Dual Channel Platinum 2048mb- Grafik: ASUS Extreme 7800GTX TOP- 300gb S-ATA, 200Gb S-ATA , 160Gb IDE- Plextor DvD-R- Nätagg: Tagan 580w EC Series-\\\ LAPTOP: DELL XPS 1330

Permalänk
Medlem

Kan bara instämma med "Hammarslag". Dom funkar perfekt!
Satsa på 2x1024.

Edit: Om du är osäker, kolla Corsairs hemsida om det finns kompabilitetsproblem med din bräda.

http://www.corsairmemory.com/corsair/configurator_search.html

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kyro2
Kan bara instämma med "Hammarslag". Dom funkar perfekt!
Satsa på 2x1024.

Jo men VILKA 2x1024?

MSI blir det inte tyvärr =/
Har bestämt mig för DFI kortet. Dessutom är väl DFI ett bra val även till AMD X2.

Ok tack för länken Kyro2

Visa signatur

SYSTEM: Chassi: Thermaltake Tsunami Dreams- Moderkort: DFI Lanparty NF 4 SLI-DR- Cpu: AMD X2 4400+ + Zalman 7700Cu- Minne: OCZ EL Dual Channel Platinum 2048mb- Grafik: ASUS Extreme 7800GTX TOP- 300gb S-ATA, 200Gb S-ATA , 160Gb IDE- Plextor DvD-R- Nätagg: Tagan 580w EC Series-\\\ LAPTOP: DELL XPS 1330

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_Toy
Jo men VILKA 2x1024?

MSI blir det inte tyvärr =/
Har bestämt mig för DFI kortet. Dessutom är väl DFI ett bra val även till AMD X2.

Ok tack för länken Kyro2

Ja, det är väll en smaksak. Med eller utan leds.

Och ja, brädan funkar bra för X2

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem

hehe.. såg bra ut när jag kollade din länk, så får bli de minnena då, men de 250 extra för "leds" lägger jag på en Zalman 7700Cu istället

Tack för hjälpen.

Visa signatur

SYSTEM: Chassi: Thermaltake Tsunami Dreams- Moderkort: DFI Lanparty NF 4 SLI-DR- Cpu: AMD X2 4400+ + Zalman 7700Cu- Minne: OCZ EL Dual Channel Platinum 2048mb- Grafik: ASUS Extreme 7800GTX TOP- 300gb S-ATA, 200Gb S-ATA , 160Gb IDE- Plextor DvD-R- Nätagg: Tagan 580w EC Series-\\\ LAPTOP: DELL XPS 1330

Permalänk
Medlem

Corsair C2 är de bästa 1024MB stickorna (Infineon BE-5), annars finns det nästan bara Micron -5B D som sitter på t ex Crucial Ballistix Tracer minnena, dessa klarar inte lika låga timings som Infineon-chippen. Ballistix stickorna klarar 3-3-3-8 1T väldigt högt, toppar runt 300MHz, men klarar typ inget under dessa timings oavsätt hastighet, infineon BE-5 toppar väl runt 250 med 2.5-3-2 1T, 260 2.5-3-3 1T. Så ska du ha andra stickor och klocka så bered dig på 3-3-3/3-4-4 timings.

Enligt corsairsidan så fungerar CMX1024-/TWINX2048-3200C2 med DFI-kortet, Kanon har som sagt minnena på sitt kort och verkar inte ha klagat. Säkert problem med något bios _som vanligt_ när det gäller DFI, de verkar ha problem med hårdvarukompatibiliteten då de släpper ytters få stabila BIOS.

Permalänk
Avstängd

OCZ Titanium är de bästa 1024 mb stickorna! tål höga FSB's @ 1:1 och låga timings! finns tyvärr inte på någon svensk butik vad jag vet.. men det går ju alltid att köpa härifrån: http://www.atacom.com/program/atacom.cgi?KEYWORDS=MEDD_OCZT_B...

nästan samma pris jag skulle UTAN TVEKAN ta dom där om jag hade så mycket pengar att använda på minnen!

Permalänk
Medlem

Jo jag har hört att OCZ ska vara bra.
Men håller mig nog inom sverige om det blir krångel med minnena och man ska utnyttja garantier etc.

Det blir Corsair minnena.

Tack för all hjälp än en gång.

Visa signatur

SYSTEM: Chassi: Thermaltake Tsunami Dreams- Moderkort: DFI Lanparty NF 4 SLI-DR- Cpu: AMD X2 4400+ + Zalman 7700Cu- Minne: OCZ EL Dual Channel Platinum 2048mb- Grafik: ASUS Extreme 7800GTX TOP- 300gb S-ATA, 200Gb S-ATA , 160Gb IDE- Plextor DvD-R- Nätagg: Tagan 580w EC Series-\\\ LAPTOP: DELL XPS 1330

Permalänk
Avstängd

mm Corsair är ett bra val om du inte vill beställa utomlands

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite fult...

Jag har ett Abit An8 Sli och funderar också på dessa corsairminnen. (Skulle just beställa men priset på de utan led hann stiga 250 spänn över en dag) Så nu funderar jag på Pro-varianten.

Fråga 1: finns det tecken på att minnena kommer sjunka markant i pris inom 1-2 månader?

Fråga 2: Hur mkt tror ni att jag kommer kunna klocka min X2 3800+ med dessa minnen?
(har bra kylning)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
Lånar tråden lite fult...

Jag har ett Abit An8 Sli och funderar också på dessa corsairminnen. (Skulle just beställa men priset på de utan led hann stiga 250 spänn över en dag) Så nu funderar jag på Pro-varianten.

Fråga 1: finns det tecken på att minnena kommer sjunka markant i pris inom 1-2 månader?

Fråga 2: Hur mkt tror ni att jag kommer kunna klocka min X2 3800+ med dessa minnen?
(har bra kylning)

Du kommer kunna klocka så mycket som cpun/moderkortet tillåter, eftersom du kan ställa ner minnets hastighet då AMD64 alltid kör efter divider. Men gör du inte det så kanske 2500MHz.

Permalänk
Medlem

Kan inte hitta kompletts: Corsair TWINX2048-3200C2PRO DDR 2048MB Kit w/two matched 1024MB 3200C2 PRO DIMM på Corsairs hemsida utan bara som dubbel 512:a.

2048:an står utan c2 på corsairs hemsida och högre timings S-/

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310262&view=detailed

http://www.corsair.com/corsair/xms.html#xms

Permalänk
Medlem

De står inte med på hemsidan, det har vi konstaterat i en annan tråd redan.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maez
OCZ Titanium är de bästa 1024 mb stickorna! tål höga FSB's @ 1:1 och låga timings! finns tyvärr inte på någon svensk butik vad jag vet.. men det går ju alltid att köpa härifrån: http://www.atacom.com/program/atacom.cgi?KEYWORDS=MEDD_OCZT_B...

nästan samma pris jag skulle UTAN TVEKAN ta dom där om jag hade så mycket pengar att använda på minnen!

Hmm de där såg riktigt intressanta ut funderar själv på att köpa nya 2x1Gb minnen.

Är det någon som handlat från den där butiken tidigare, leverar de till sverige?

såg även dessa minnen http://www.atacom.com/program/print_html_new.cgi?&USER_ID=www...
men de verkar ha mycket sämre timings men är specade till 500MHz vilka är bäst?

Visa signatur

Asus P8Z77-V Deluxe || Intel Core-i7-3770K || Palit GTX 680 Jetstream Edition || 16 GB Corsair Venegance 1600Mhz || 2TB Seagate Barracuda XT || OCZ Vertex 2 120GB ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maikel
Hmm de där såg riktigt intressanta ut funderar själv på att köpa nya 2x1Gb minnen.

Är det någon som handlat från den där butiken tidigare, leverar de till sverige?

såg även dessa minnen http://www.atacom.com/program/print_html_new.cgi?&USER_ID=www...
men de verkar ha mycket sämre timings men är specade till 500MHz vilka är bäst?

Vart också as sugen på dom där minnena.
Någon som har erfarenhet av butiken? eller som vet någon annan butik som säljer dom i europa som levererar bra?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die