Permalänk
Medlem

Telia Stadsnät nån som har det ?

HUr bra är telias stadsnät 10mbit upp och ner ?

Permalänk

1200kb/s upp/ner vad jag läst på forumet förut iaf.

Ingen susning gällande stabilitet, men kan ju gissa att det är rätt stabilt.

Permalänk
Avstängd

i vällingby ( svbs stadsnät) så trafficshapeade de DC trafik till 5Mbit förrut iaf ...

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
i vällingby ( svbs stadsnät) så trafficshapeade de DC trafik till 5Mbit förrut iaf ...

Hur fungerar det? Dem kan ju inte bara trafficshapa den porten eller?

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk
Medlem

En polare till mig har dte och det funkar jätte bra för han. Har bara gått ner en gång och han har bra ping och allt sånt

Visa signatur

8D

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nixus
Hur fungerar det? Dem kan ju inte bara trafficshapa den porten eller?

nej de styr på protokollnivå

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Har haft Telia statsnät sedan år 2003, har ALDRIG gått ner.
1250kB/s ner och 1250kB/s upp.
Pingen även suverän, runt 3 till 8 ms på alla servrar.
Priset är bra också, endast 275:-/mån

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sQueZZe
Har haft Telia statsnät sedan år 2003, har ALDRIG gått ner.
1250kB/s ner och 1250kB/s upp.
Pingen även suverän, runt 3 till 8 ms på alla servrar.
Priset är bra också, endast 275:-/mån

Stor chans att du lyckas få 3 till 8ms till ALLA servrar :p.

Dessutom vet jag inte om 275:-/mån är så billigt längre, jag kan få det för 150:-/mån snart i min nya lägenhet (10/10 stadsnät).

Permalänk
Medlem

humm kan bara spekulera i hur bra telias stadsnät är... dem har ju rätt bra ply på sitt adsl då vågar jag inte ens drömma om hur bra dem är på lan plattformen, ja ni hajjar själva... sen har dem ju helt klart bäst peering till den övriga världen om man räknar i större skala (va vet jag, kan finnas någon isp som är skit grymma på peering, men men.)
kortfattat så ser jag det bara som en dröm -lan från telia med bra peering o kapacitet... men är det trafficshape så har vi ju ju haken där.... (typiskt telia)

nu är jag ingen telia älskare, har själv upc lan, men med tanke på att telia kan det dem gör och dem förutsättningarna så borde det va guld.

sen 275kr i mån eller va det va någon sa är ingen större utgift heller för den delen.

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Stor chans att du lyckas få 3 till 8ms till ALLA servrar :p.

Dessutom vet jag inte om 275:-/mån är så billigt längre, jag kan få det för 150:-/mån snart i min nya lägenhet (10/10 stadsnät).

Lite fel skrivit inte ALLA, men dom flesta med bra lina.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sQueZZe
Lite fel skrivit inte ALLA, men dom flesta med bra lina.

förstår precis vad han menar i alla fall

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s____87

sen 275kr i mån eller va det va någon sa är ingen större utgift heller för den delen.

Kanske inte om man jämför med t.ex. adsl nej men om man jämför med andra stadsnät så är det faktiskt inte så billigt längre

Permalänk
Medlem

Jag har det.Funkar väldigt bra.Får pynta 319:- /mån.

Visa signatur

/Joga

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Kanske inte om man jämför med t.ex. adsl nej men om man jämför med andra stadsnät så är det faktiskt inte så billigt längre

klart det finns billigare men jag skulle inte ha några prob att lägga 500 om jag fick vad jag betala för

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Medlem

Jag hade iaf lätt pröjsat flera hundra kr över marknadspris för att få tillgång till telia LAN.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
nej de styr på protokollnivå

Hmm, det förstår inte jag TCP/IP är ett protokoll och UDP men det använder ju all trafik, om dem inte stryper portarna hur fungerar det?

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk
Avstängd

okay, de jobbar i applikationslagret. där synar de DC protokollet.

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nixus
Hmm, det förstår inte jag TCP/IP är ett protokoll och UDP men det använder ju all trafik, om dem inte stryper portarna hur fungerar det?

Det finns utrustning på marknaden, så kallade "traffic shapers" som klarar av att "sniffa" trafiken från varje kund, analysera den och sedan kategorisera den. Det spelar då ingen roll vilken port du t.ex. kör DC över, servern förstår ändå att det är just DC-trafik och kan strypa ner den till en lägre hastighet. Rent tekniskt så fungerar det så att man dels identifierar unika TCP-koppel samt dessutom tittar på innehållet i trafiken och matchar den mot en uppsättning regler för redan kända protokoll. Man kan t.ex. genom en viss typ av handskakning avgöra vad det är för protokoll. Dessa burkar kan förutom att begränsa trafik per protokoll/applikation, även genomföra ganska avancerad övervakning såsom att t.ex. även låta administratörerna titta vad en specifik kund "surfar på", eller vad kunden har för lösenord till sina FTP-konton.

Permalänk

lol 275 kr / månaden är ju fan gratis jag pejar 432 kr/ månaden för 8/8 Upc

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Kommer få Rixtelecom LAN för 220sek i månaden om någon vecka. Vet inte så mycket om deras kvalitet men vad jag läst så ska de väll inte vara sämre eller bättre än någon annan.

Dock hade jag lätt betalat mer om jag kunde få telias LAN och om det var lika stabilt och bra som deras adsl tjänst.

Visa signatur

-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Stor chans att du lyckas få 3 till 8ms till ALLA servrar :p.

Dessutom vet jag inte om 275:-/mån är så billigt längre, jag kan få det för 150:-/mån snart i min nya lägenhet (10/10 stadsnät).

han kanske menade 3-8 ping mot sin egen dator ^^. Hoppas verkligen inte att han tror att han har 8 i ping mot alla servrar. Tror inte ens han har det mot 20% av alla servrar ^^.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
han kanske menade 3-8 ping mot sin egen dator ^^. Hoppas verkligen inte att han tror att han har 8 i ping mot alla servrar. Tror inte ens han har det mot 20% av alla servrar ^^.

Missade du mitt inlägg en lite bit längre ner?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sQueZZe
Lite fel skrivit inte ALLA, men dom flesta med bra lina.

Här kan vi ta ett exempel:
Till Comhem 10/10Mbit

Detta kallar jag klockren routing och peering.

Kopplad via Telia Backbone

Min slutsats:
Telia Statsnät slår alla andra 10/10 ethernet anslutningar i hästlängder.
Både uptime mässigt och ping/routing.

Permalänk
Medlem

fyfan då blir man glad alla fall, 200kr i månaden lyckades vår förening fixa det till.. inte illa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanS
... även genomföra ganska avancerad övervakning såsom att t.ex. även låta administratörerna titta vad en specifik kund "surfar på", eller vad kunden har för lösenord till sina FTP-konton.

Vad jag vet så är detta hårt reglerat iom den personliga integriteten, och får bara göras i samarbete med polis(?).

Sen så kommer lösningen på alla försök till kontroll antagligen vara att användarna börjar kryptera allt, så att det inte går att shapa på samma sätt. Så man kan säga att ISPerna skjuter sig själva i foten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tdm
Sen så kommer lösningen på alla försök till kontroll antagligen vara att användarna börjar kryptera allt, så att det inte går att shapa på samma sätt. Så man kan säga att ISPerna skjuter sig själva i foten.

Prioritera ner allt som inte kan identifieras?

Permalänk

Re: Telia Stadsnät nån som har det ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
HUr bra är telias stadsnät 10mbit upp och ner ?

Hejsan.

Vi HSB Malmö tillhör Telias Stadsnät (kallas Bolina 2005) och här kommer lite erfarenheter :

Hastigheten är bra.

Mottagning 10.6 Mbps (snitt i TPTest)
Sändning 10.7 Mbps (snitt i TPTest)

Pingtider

www.sunet.se 15 ms

På kvällarna ökar accesstiden till vissa www-sidor (TCP 80 HTTP). Det är så illa att det kan ta upp emot en minut tills sidan visas. Detta beror på att routern

m-sp-d2-link.se.telia.net

har problem med tappade paket när trafiken ökar under kvällstid.

Hälsningar
Peter

Permalänk
Medlem

Comhem har väl inte 10/10

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
Comhem har väl inte 10/10

Inte för privat personer, men företag har det däremot.

Permalänk

Synd att det inte erbjuds stadsnät i Stockholm

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sQueZZe
Missade du mitt inlägg en lite bit längre ner?

Här kan vi ta ett exempel:
Till Comhem 10/10Mbit
http://web.telia.com/~u10500955/tracert.bmp

Detta kallar jag klockren routing och peering.

Kopplad via Telia Backbone
http://web.telia.com/~u10500955/isp.bmp

Min slutsats:
Telia Statsnät slår alla andra 10/10 ethernet anslutningar i hästlängder.
Både uptime mässigt och ping/routing.

sorry va bara tvungen, ne men skämt o sido har man rätt grejor o rätt förutsättningar så blir det mysigt...

Spårar väg till ping.sunet.se [130.242.80.31]
över högst 30 hopp:

1 <10 ms <10 ms <10 ms c80-217-10-254.lan-upc.chello.se [80.217.10.254]
2 <10 ms <10 ms <10 ms MLFIS1-GW1-ge1-0-11.upc.se [213.200.190.253]
3 <10 ms <10 ms <10 ms Cat1-ge8-4.upc.se [213.200.190.249]
4 1 ms <10 ms <10 ms se-sto01a-ra2-ge-1-0-0.aorta.net [213.46.176.89]
5 1 ms 1 ms 1 ms ne-gw.nordu.net [194.68.123.24]
6 1 ms 1 ms 1 ms stockholm2-POS6-0.sunet.se [193.10.252.178]
7 1 ms 1 ms 1 ms stockholm1.sunet.se [130.242.80.31]

Spårning utförd.

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"