Vilken Vista Väljes?

Permalänk
Medlem

kommer inte corp version?

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Re: Vilken Vista Väljes?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
http://www.idg.se/ArticlePages/200509/12/20050912090732_CS/20...

ja, vilken kommer du köra på tror du? och ha kostnaden i beaktande, den stiger givetvis i motsats till listans fallande sortering.

(andra alternativ, motivera gärna.)

/ om versionerna: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=5744012...

När det kommer bege sig kommer jag nog ta Home Basic Edition, som XP Home Edition eller nåt liknande. Annars Ultimate Edition eller Profesional Edition.

Visa signatur

Din sökning - läsningsvänlig - matchade inte något dokument. Your search - site:sweclockers.com mats-ats - did not match any documents.

Permalänk
Medlem

Jag ser också fram emot att testa Vista när den skarpa versionen släppts. Mest för att skratta åt hur pass dålig kopia den kommer vara av Mac OS X Tiger. Men man kan ju allltid hoppas på att de har förbättrat mycket, men jag har så svårt för att tro det om man kollar tillbaks i historien. Tror knappast det kommer vara något som får en att börja köra Windows när man är Mac-fantast.

Sen kan man ju alltid hoppas att det har vissa funktioner som saknas i Tiger eller det kommande Leopard, så att Apple blir lite pressade på att utvecklas och glänsa ännu mer.

Jag har kvar min Windows XP-burk hemma som nätverks-spelsdator och det är allt jag använder den till. Sen har jag en XBox för att se film och spela TV-spel med. Macen används som stabil och säker proffsdator där jag jobbar, surfar, gör kreativa saker med grafik, layout, 3D, animation, musik osv. Finns ingen anledning längre att köra Windows (förutom att spela vissa nätverksspel som bara finns till Windows). Länge leve OS X!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jamma.se
Jag ser också fram emot att testa Vista när den skarpa versionen släppts. Mest för att skratta åt hur pass dålig kopia den kommer vara av Mac OS X Tiger. Men man kan ju allltid hoppas på att de har förbättrat mycket, men jag har så svårt för att tro det om man kollar tillbaks i historien. Tror knappast det kommer vara något som får en att börja köra Windows när man är Mac-fantast.

Sen kan man ju alltid hoppas att det har vissa funktioner som saknas i Tiger eller det kommande Leopard, så att Apple blir lite pressade på att utvecklas och glänsa ännu mer.

Jag har kvar min Windows XP-burk hemma som nätverks-spelsdator och det är allt jag använder den till. Sen har jag en XBox för att se film och spela TV-spel med. Macen används som stabil och säker proffsdator där jag jobbar, surfar, gör kreativa saker med grafik, layout, 3D, animation, musik osv. Finns ingen anledning längre att köra Windows (förutom att spela vissa nätverksspel som bara finns till Windows). Länge leve OS X!

Jättetrevligt att du kommer och drar ner tråden Skulle du kunna förklara på vilket sätt Windows är en Mac OS X Tiger kopia? Iförsig har väl MS lånat ideer på samma sätt som Apple lånat ideer av dom.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Ultimate Edition väljer jag nog

Permalänk
Medlem

Suttit på Win2k i 4½år och ett par år på lite div. linuxdistar, och jag ser ingen anledning att byta. WinXP har jag inte mycket till övers för, och Vista ser ju ut att innehålla ännu mer gula hundar, gröna ängar och annat psykadeliskt.

Stannar kvar på Win2k tills det inte går längre, och då skiter jag helt enkelt i det :).

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk

Bytte nyss (tillbaks) till Mac och OS X! Mycke pga. att Windows XP som jag ser det är helt värdelöst. Försökte värkligen gilla XP men jag orkade inte ge det mer än ett år.

Visa signatur

Just go for it!
Datorer: Mac mini 1.25 Ghz! Och en slö P4 3 Ghz. + Några gamla macar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Jättetrevligt att du kommer och drar ner tråden Skulle du kunna förklara på vilket sätt Windows är en Mac OS X Tiger kopia? Iförsig har väl MS lånat ideer på samma sätt som Apple lånat ideer av dom.

Finns rätt många av nyheterna som är väldigt inspirerade av saker som finns i OS X Tiger och tidigare OS X-versioner.
Bl.a:
- Ska de i Vista ha en liknande sökmotor som Spotlight som introducerades i Tiger.
- De har byggt om så att det grafiska i OS:et bygger på vektor-grafik istället (OS X är uppbyggt på liknande sätt och använder pdf-formatet till att rita upp fönster osv.) och lägger det på GPU:n istället för CPU:n. Så har det varit i typ över 4 år i OS X.
- I Vista ska de nu införa högupplösta skalbara ikoner. Detta har också funnits i OS X ända sen det kom.
- Läste något om att Vista skulle ha något de kallade för "Gadgets" som är exakt samma sak som "Widgets" i OS X Tiger. Men det kanske bara är ett rykte.
- De ska ha grafikeffekter liknande Tigers Core Image och Quartz Extreme osv.

Står en jämförande artikel här t.ex:
http://www.winsupersite.com/showcase/winvista_beta1_vs_tiger_...

Ja Apple har ju lånat en eller två av Windows/Linux features också. Att tabba mellan program t.ex. det fanns ju inte på Mac innan OS X kom. Hmm, det var det enda jag kom på så här på rak arm.

Några av sakerna som Vista förmodligen inte kommer "låna" från OS X är följande:
- "Riktig" kantutjämning på typsnitten i OS:et. De bilder man sett på Vista har fortfarande samma värdelöst dåliga kantutjämning på typsnitten som i tidigare versioner. Kantutjämningen i OS X har varit perfekt ända sen det släpptes.
- Smakfull design har aldrig varit Microsofts starka sida till skillnad från Apple.
- "Exposé" som är ett väldigt smidigt och enkelt sätt att hantera fönster i OS X. Detta kommer nog inte att "lånas" av Apple, för de har säkert patenterat det gissar jag.

Det jag har läst och de bilder jag sett av Vista vittnar om detta. Om du inte ser likheterna så vet jag inte hur jaag ska förklara tydligare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jamma.se
Finns rätt många av nyheterna som är väldigt inspirerade av saker som finns i OS X Tiger och tidigare OS X-versioner.
Bl.a:
- Ska de i Vista ha en liknande sökmotor som Spotlight som introducerades i Tiger.
- De har byggt om så att det grafiska i OS:et bygger på vektor-grafik istället (OS X är uppbyggt på liknande sätt och använder pdf-formatet till att rita upp fönster osv.) och lägger det på GPU:n istället för CPU:n. Så har det varit i typ över 4 år i OS X.
- I Vista ska de nu införa högupplösta skalbara ikoner. Detta har också funnits i OS X ända sen det kom.
- Läste något om att Vista skulle ha något de kallade för "Gadgets" som är exakt samma sak som "Widgets" i OS X Tiger. Men det kanske bara är ett rykte.
- De ska ha grafikeffekter liknande Tigers Core Image och Quartz Extreme osv.

Står en jämförande artikel här t.ex:
http://www.winsupersite.com/showcase/winvista_beta1_vs_tiger_...

Ja Apple har ju lånat en eller två av Windows/Linux features också. Att tabba mellan program t.ex. det fanns ju inte på Mac innan OS X kom. Hmm, det var det enda jag kom på så här på rak arm.

Några av sakerna som Vista förmodligen inte kommer "låna" från OS X är följande:
- "Riktig" kantutjämning på typsnitten i OS:et. De bilder man sett på Vista har fortfarande samma värdelöst dåliga kantutjämning på typsnitten som i tidigare versioner. Kantutjämningen i OS X har varit perfekt ända sen det släpptes.
- Smakfull design har aldrig varit Microsofts starka sida till skillnad från Apple.
- "Exposé" som är ett väldigt smidigt och enkelt sätt att hantera fönster i OS X. Detta kommer nog inte att "lånas" av Apple, för de har säkert patenterat det gissar jag.

Det jag har läst och de bilder jag sett av Vista vittnar om detta. Om du inte ser likheterna så vet jag inte hur jaag ska förklara tydligare.

Du kanske inte visste att indexering var MS först med att presentera men apple insåg att dom skulle släppa tiger före vista tog dom bara den featurn.
Gadgets är inte något som tagits från apple, Samma sak med tiger är dom förmodligen hämtade från Active desktop och konfabulator som var dom första med riktiga widgets.
Grafikeffeter kan jag hålla med om men det är nästan ett måste om det ska kunna konkurerra grafiskts med Mac os x
Kant utjämning har funnits länge i XP Du kan numera i vista få förhandsgranskning i realtime av ett minimerat fönster genom att hovera din musknapp ovanför det. Håller dock med om att Mac OS X hittils slår windows vista på hästlängder när det gäller GUI design

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Tror nog båda tar lika mycket från varandra, vissa saker är ju även ganska självklara funktioner som någon råkade släppa före den andra t.ex blixtsnabb sökning.

Permalänk
Medlem

Har kört Windows2000 hela tiden och kommer fortsätta tills det inte funkar längre. XP gillar jag inte samt Vista verkar bara vara skit. Sen blir det linux på heltid. Kör endast windows på stationära för spelens skull.
En mac hade jag dock gärna tagit men synd att det ska vara så dyrt.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Du kanske inte visste att indexering var MS först med att presentera men apple insåg att dom skulle släppa tiger före vista tog dom bara den featurn.
Gadgets är inte något som tagits från apple, Samma sak med tiger är dom förmodligen hämtade från Active desktop och konfabulator som var dom första med riktiga widgets.
Grafikeffeter kan jag hålla med om men det är nästan ett måste om det ska kunna konkurerra grafiskts med Mac os x
Kant utjämning har funnits länge i XP Du kan numera i vista få förhandsgranskning i realtime av ett minimerat fönster genom att hovera din musknapp ovanför det. Håller dock med om att Mac OS X hittils slår windows vista på hästlängder när det gäller GUI design

Hur kan man bevisa att Microsoft var först med indexerad sökning? Det behöver ju inte vara annat än rent snack. Apple släppte sin produkt långt före och det är väl det som gälls? Om nu Microsoft var så långt före med den idén varför har de då inte släppt något? Microsoft är ju kända för att skryta med kommande produkter öppet som senare inte visar sig bli så lysande när de väl släpps. Apple däremot håller tyst om de idéer de har tills de har något färdigt att visa upp. Vad är det som säger att Apple inte haft den idéen före Microsoft, men inte var lika pigga på att dela med sig officiellt?

Ja Widgets är väl ingen nyhet rent idémässigt, det är ju bara små program av olika karaktärer. Men på det sätt det presenteras och är integrerat i ett Operativsystem är helt nytt och finns inte i något annat OS.

Ja klart kantutjämning finns i XP/2000, men den som finns är värdelös, ser crappy ut!

I OS X behöver man inte hålla musen över för att få en förhandsgranskning av det man har i dockan, det ligger där redan som en thumb. Där spelas även minimerade videoklipp i realtid.

Det man kan tycka är så löjligt är att vissa saker som OS X haft sedan det kom 2000/2001(minns inte vilket år exakt), först i slutet av 2006 kommer till Windows.
Men det har ju ingen betydelse vem som är först med idéer eller vem som först släpper en produkt. Det viktigaste tycker jag är hur idéen och produkten fungerar och presenteras rent användarvänlighets- och design-mässigt. Det har Apple lyckats väldigt bra med på senare år och det är något som fler och fler inser. Bland andra jag själv som körde Windows fram tills september förra året innan jag bytte till Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jamma.se
Hur kan man bevisa att Microsoft var först med indexerad sökning? Det behöver ju inte vara annat än rent snack. Apple släppte sin produkt långt före och det är väl det som gälls? Om nu Microsoft var så långt före med den idén varför har de då inte släppt något? Microsoft är ju kända för att skryta med kommande produkter öppet som senare inte visar sig bli så lysande när de väl släpps. Apple däremot håller tyst om de idéer de har tills de har något färdigt att visa upp. Vad är det som säger att Apple inte haft den idéen före Microsoft, men inte var lika pigga på att dela med sig officiellt?

Ja Widgets är väl ingen nyhet rent idémässigt, det är ju bara små program av olika karaktärer. Men på det sätt det presenteras och är integrerat i ett Operativsystem är helt nytt och finns inte i något annat OS.

Ja klart kantutjämning finns i XP/2000, men den som finns är värdelös, ser crappy ut!

I OS X behöver man inte hålla musen över för att få en förhandsgranskning av det man har i dockan, det ligger där redan som en thumb. Där spelas även minimerade videoklipp i realtid.

Det man kan tycka är så löjligt är att vissa saker som OS X haft sedan det kom 2000/2001(minns inte vilket år exakt), först i slutet av 2006 kommer till Windows.
Men det har ju ingen betydelse vem som är först med idéer eller vem som först släpper en produkt. Det viktigaste tycker jag är hur idéen och produkten fungerar och presenteras rent användarvänlighets- och design-mässigt. Det har Apple lyckats väldigt bra med på senare år och det är något som fler och fler inser. Bland andra jag själv som körde Windows fram tills september förra året innan jag bytte till Mac.

XP har indexerad sökning från start. Sen att den inte på långa mil är lika bra som spotlight är en annan sak. Men funktionen finns där.

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Medlem

Jag är för dåligt insatt i Vista för att uttala mig, men jag får se när den dagen kommer då det är aktuellt. Visar det sig att Vista inte är något att ha, så skiter jag i det. Svårare än så är det inte.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk

jag hoppar nog över till linux, unix när xp inte funkar lägre...

Permalänk
Medlem

är väldigt nära att gå över till Linux. det som hindrar är kassa drivrutiner till trådlöst nnätverkskort & .Net programmering. Så nej, inget Vista skulle jag tro

Permalänk
Medlem

Undrar hur många som står för vad de säger och verkligen byter till OS X, Linux osv. när Vista kommit ut. Hoppas att någon kommer ihåg att bumpa tråden då.

Permalänk

Jag har bara kvar Windows (XP) i vmware och jag ser ingen anledning till att uppgradera. Det blir Gentoo (GNU/Linux) som main. GNU/Linux och konsol håller ifall man inte har för höga krav på programsidan.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk

Kommer nog att ha två burkar. En med linux och semester filmer och en spelburk

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Jag kommer helt klart att köra en fet IntelMac, dualbootad med både OSX och Windows..

Visa signatur

Eat your greens kids

Permalänk
Medlem

Konstigt att jag som alltid tyckt XP var överjäst med onödigt skit, och envisats med att köra Win2000 är en av få i den här tråden som faktiskt ser fram mot en ny windows version.

Kanske för att Vista faktiskt framför nånting nytt medans Win2000 kan göra allt som XP kan, vad vet jag.

Men något byte till linux kommer sällan inträffa på min main burk iaf.

Knappast mosx heller, det skulle vara om microsoft tabbar sig rejält med DRM / palladium och allt vad det heter.

Vilken version jag kommer köra, förmodligen den bästa (inte nödvädigtvis den dyraste).

Permalänk
Medlem

Väljer Pro verisonen rent spontant kommer dock stanna med mitt win2k pro så länge som det fungerar det jag använder till.

Eller som några nämnt tidigare, man kör 2 burkar, 1 med linux för semester filmer samt surfande och 1 med windows för spelande.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.