Förlänga IDE-Kabel till cdläsare?

Permalänk
Medlem

Förlänga IDE-Kabel till cdläsare?

Har försökt söka till mig ett svar på frågan, men inte lyckats...

Jag har tänkt mig att bygga en bildator, lämpligast i min bil blir det att ha datorn i skuffen. Men jag skulle ju gärna vilja ha en cdläsare fram, men det finns ju inte så långa ide-kablar

Hur kan man lösa det här problemet? Om det är möjligt. Någon annan typ utav kabel? Förlänga ide-kabeln?

Visa signatur

/ Tobbe

Permalänk

Någon ide -> usb adapter skulle nog lösa dina problem.

Permalänk
Medlem

Var kan man hitta en sån?

Visa signatur

/ Tobbe

Permalänk
Permalänk
Medlem

kolla på Teknikmagasinet

Visa signatur

Intel Pentium 4 Celeron D 2.4Ghz | Asus P4P800-E Deluxe | 4*256 Mb | Hercules 3D Prophet 9200 | WD 40Gb | Samsung 120Gb | Seagate 200Gb | Seagate 250Gb | Maxtor 120Gb | Homemade Twin-Tower | 2*Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Åh, alla tiders! Tack!

Vet du/någon om det går att köra med strömkabel från dator? Eller måste man använda den i adaptern?

Visa signatur

/ Tobbe

Permalänk
Medlem

kan använda strömkabeln från datorn om du vill.
har själv gjort det

Visa signatur

Intel Pentium 4 Celeron D 2.4Ghz | Asus P4P800-E Deluxe | 4*256 Mb | Hercules 3D Prophet 9200 | WD 40Gb | Samsung 120Gb | Seagate 200Gb | Seagate 250Gb | Maxtor 120Gb | Homemade Twin-Tower | 2*Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Så man behöver inte koppla i ström till adaptern heller? För om jag kan bli av
med den externa strömdosan vore det ultimat!

Visa signatur

/ Tobbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peek
Så man behöver inte koppla i ström till adaptern heller? För om jag kan bli av
med den externa strömdosan vore det ultimat!

USB ger inte ut nog med ström för att driva en 3.5" hårddisk. Men om du kör på en 2.5" hårddisk så kan du komma undan med bara en USB-kabel så länge du ansluter den till en USB2.0-kontroller. Men att förlänga en vanlig strömkabel är nog lättare plus att du inte behöver uppoffra en massa prestanda vilket du gör om du kör på en 2.5" hårddisk.

Edit: Vimsiga jag. Cd-läsare menade jag ju givetvis, men det övriga stämmer i och för sig vare sig det gäller en hårddisk eller en optisk lagringsenhet med ide/atapi-gränssnitt.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Hedersmedlem

Nu var det frågan om en CD-läsare faktiskt.
Någon som vet hur mycket ström de kräver relativt mot hårddiskarna?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jo, absolut ska den få ström från datorn. Men funderade på om själva adaptern behöver nå ström?

Visa signatur

/ Tobbe

Permalänk

Skit i cd-läsare och skaffa en fet hårddisk till datorn och kör mp3or istället.

Visa signatur

/R
"I plan to live forever, or die trying"

Permalänk

om det bara är musik du ska spela så behöver du ingen ide kabel

modekortet behöver bara ha ljudportar eller ett ljudkort..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Tror inte en dators cdrom klarar av alla skakningar mm så värst bra så sattsa istället på en hårddisk och en skärm...(lcd)

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750

Permalänk

Dra fram USB och sätt en USB hub framme dit du kan koppla USB-minnen etc samt även kopplar CD'n på.

Visa signatur

Kan inget om mycket

Permalänk

Ett annat alternativ är http://www.dustin.se/dacsaportal/system/pages/products/wf_sho... som inte behöver nätadapter utan tar ström från usb-porten.