Permalänk
Medlem

Bra sennheiser lurar för 2000 - 3000?

Hej.
Idag gick mina kära sennheiser hd 477 lurar sönder.
Har haft dem i 4 år nu tror jag, och när de kom ut gick de väl på en 800-900 om jag inte minns fel.
Detta var en otroligt bra lur till bra pris tycker jag, och jag vill ha en lur som är lika bra eller bättre, och sennheiser är det enda jag kan tänka mej då jag lyssnat på en del sennheiserlurar genom åren och fullkomligt älskar ljudet.
Pengar är inget problem när det gäller bra lurar, sparar hellre en tid så man kan lägga pengarna på ett par riktigt schyssta lurar.
Jag ska ha lurarna mest till att lyssna på musik, men även en del till spel.
Musiken som rullar är mestadels trance/techno/goa samt en hel del mainstream och lite metal och rock.

Kraven jag har är att luren ska kunna ge bra djupbastryck, med en fyllig och fin ljudbild samt ren och klar diskant som inte äts upp eller störs av basen, som kan vara fallet med billigare lurar.

Hoppas jag har uttryckt mej tydligt nog.

Luren ska gärna vara snygg också

Tar tacksamt emot tips, och hoppas att tråden hamnade i rätt
kategori.

Edit: klantigt stavfel i topic, sorry.
/P

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det verkade vara en riktigt kraftfull och fin lur
Tackar för det tipset, ska se om man kan få provlyssna på den nånstans.

Man rör sej ju inte i den prisklassen där man kan köpa luren utan att veta hur den låter

Tvekar inte på att den är bra dock.
Tack för tipset

/P

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Har själv ett par HD595 som jag är mycket nöjda med.

Dock har jag tyvärr inte så mycket att jämföra med, så du bör nog provlyssna
även dessa innan du bestämmer dig.

Permalänk
Medlem

Jag har ett par HD-600 och är mycket nöjd. Jag jämförde även med HD-650 men mina öron märkte i stort sett ingen skillnad. Så därför blev det dem billigare, ingen idé att kasta pengar i skön. Dock så var skillnaden stor mot alla billigare lurar från Sennheiser. Speciellt så lät HD-600 mjukare än de billigare lurarna, inga orena ljud på bra inseplningar. När jag just fått lurarna så märkte jag hur dåliga vissa inspelningar är, ljud man aldrig förr hört kom fram och det var oftast bra men ibland rent hemskt. Hade visserligen ett par HD-200 innan...

Jaja, det var vad jag tyckte men provlyssna som du sa. Vissa säger att de aldrig skulle kunna använda HD-600 istället för HD-650. Har dock aldrig sett något blindtest men så länge man blir nöjd så är det bra.

Permalänk
Medlem

Precis.
Det bästa hade varit att gå in i ett rum fullt med olika lurar i olika prisklasser, med bindel för ögonen, och bara lyssna och känna efter vilket man gillar mest

Nu har jag ju fått förtroende för sennheizer, på både gott och ont, det kan ju mycket väl finnas andra bra lurar av andra tillverkare
Fast jag gillar sennheizer.
Första gången jag lyssnade på en sån lur hade jag bara hört skitlurar innan som jag tyckte var bra då.

Men jag lyssnade på "One" av metallica i en 10000krs lur (visste inte att den var så dyr).
Stod bara och rös i hela kroppen och höll på att skita ner mej av det vackra ljudet.

Sen dess är det väl sennheiser som gäller för min del

/P

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter77
Men jag lyssnade på "One" av metallica i en 10000krs lur (visste inte att den var så dyr).
Stod bara och rös i hela kroppen och höll på att skita ner mej av det vackra ljudet.

Sen dess är det väl sennheiser som gäller för min del

Måste bara kommentera dina roliga reflektioner
Ibland är musik bara för härligt. Du har bra musiksmak också, lyssnar själv mycket på psy/goa. När jag första gången upptäckte det hade jag en så mysig obeskrivlig känsla i kroppen i flera dagar när jag fortsatte hitta fler sköna psylåtar

Har själv ett par Sennheiser PC160, kanske inte ditt val av lurar då de är anpassade för gaming och sitter i 900-kronorsklassen, men jag kan absolut säga att det inte är dåliga grejor.. Sennheiser kan sina saker.

Ett par tips också, för att vara ännu mer offtopic:

G-Light - Alive Substance
Cosmic Station - Ohm Vision
Prometheus - Mekong Delta
Ananda Shake - Stigmata

Har du möjlighet, försök hitta albumet "Loud Frequency".

Permalänk
Medlem

Alright, lyssnar en del på psycedelic music själv också och det är väl mest infected mushroom som rullar på den fronten, även om de kanske inte är så "psy" alltid, en av favoritlåtarna är iaf "The Shen". Den är så ruskigt bra när den går igång och "snirklar sej" ca 3 minuter in i låten.
Nåt av det skönaste jag hört

/P

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk

Tänk bara på att HD600 (som jag själv har) och HD650 nästan kräver en separat hörlursförstärkare. Att lyssna på HD600 med exempelvis en X-Can förstärkare är en himmelsvid skillnad mot att köra utan. Så ska du få maximalt utbte av de dyrare Sennheiserlurarna så räkna in en hörlursförstärkare i kostnaden.

Permalänk
Medlem

Precis som kalvsylta säger så krävs det hörlursförstärkare för att man ska få ut vad HD-600 och HD-650 har att ge. Det är inte att tänka på att driva direkt med ljudkortet eller en bärbar spelare. Det skulle bara låta trist och livlöst.
Det kan funka hyfsat med en hörlursförstärkare inbyggd i en vanlig integrerad förstärkare, men en separat hörlursförstärkare är definitivt att föredra.
Om gränsen ligger på 3000kr skulle jag hellre välja en billigare lur och en hörlursförstärkare.

Permalänk
Medlem

Det kanske också vore en ide att köpa ett nytt ljudkort (även om du har ett SB live från -99 som äger) om du vill köpa nya dyra lurar om du nu ska använda dem till datorn. Om du ofta ska lyssna på mp3or som inte alltid är av bästa kvalitet så kan du också fundera på meningen med att köpa dyra lurar.

Själv har jag ett par Sennheiser HD-555 och ett M-Audio Revolution med förstärkt hörlursutgång (vet inte om det bara är nåt försäljningstrick) och jag är nöjd med den kombinationen.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Precis som kalvsylta säger så krävs det hörlursförstärkare för att man ska få ut vad HD-600 och HD-650 har att ge. Det är inte att tänka på att driva direkt med ljudkortet eller en bärbar spelare. Det skulle bara låta trist och livlöst.
Det kan funka hyfsat med en hörlursförstärkare inbyggd i en vanlig integrerad förstärkare, men en separat hörlursförstärkare är definitivt att föredra.
Om gränsen ligger på 3000kr skulle jag hellre välja en billigare lur och en hörlursförstärkare.

några tips på hörlursförstärkare? helst med volym/bas/diskant kontroll om den nu finns sånna?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Man kan ju alltid köpa ett par bra sennheiser och köpa till en hörlursförstärkare i ett senare läge.

http://www.apparat.se/hemma/default.aspx?node=76&category=DHL...

där finns HD 595, HD 600 och HD 650 hyffsat billigt.

Här finns allt du kan tänkas behöva veta om hörlurar och hörlursförstärkare:

http://www6.head-fi.org/forums/

Permalänk
Medlem

Jag skulle i vilket fall som helst satsat på rejäla doningar från början
Med tanke på att du kan få ett par HD 650 för cirkus 2500 SEK här:

http://www.fyndborsen.se/produkt.php?main!filter!Prodnr=6228

Hade jag haft pengarna hade jag slagit till direkt.
Men dock att ha i åtanke är ju att "kedjan inte är starkare än den svagaste länken", ett riktigt bra ljudkort är ju absolut nödvändigt om du tänkt använda lurarna med datorn. Även en hörlursförstärkare skulle säkerligen göra en hel del.
Sitter själv med ett par HD555:or och ett audigy 2zs, vilket var vad jag hade råd med.

Permalänk
Medlem

Lurarna låter helt klart bättre förstärkt än via datorn direkt men fattig student som jag är så har jag inte pengarna till en förstärkare. Tycker ändå att lurarna levererar. Det är skillnad med, men det funkar utan. Skulle aldrig drömma om en billigare sämre lur med en förstärkare istället för HD-600. Man får väl bygga något själv om man känner att man måste ha förstärkning.

Sammanfattat så tycker jag att man borde prioritera lurarna framför förstärkare i första läget. Sen kan man ju alltid uppgradera...

Permalänk
Medlem

Jag kan inte förstå varför man skulle köpa dyra lurar och ansluta till en källa som inte kan leverera. Det är ju att kasta pengarna i sjön om något. Att ansluta ett par HD-600 direkt till ljudkortet tex är ju som att ansluta ett par B&W 801 till en SIBA-stereo.