Permalänk
Medlem

har beställt hem ett par Geil one stickor som ska testas så fort dom dimper in i brevlådan
2x512mb TCCD (för å va exakt så ere TCC5 om jag förstått saken rätt)
Ska bli intressant å se vad man kan elda upp dom i

Visa signatur

Opteron 165 CCBWE 0550XPMW | MSI Neo2 platinum 54G | 2x512mb Geil One S 1,5-2-2-5 @ 400mhz | Gainward GF 6800 GT | WD 100gb + Maxtor 200gb + Maxtor 250gb

Permalänk
Medlem

Har en fråga om minnen. Jag kör med crucial ballistix nu. 2 x 512. 2225 - 1 t timings. Kan jag köra på samma speed om jag köper 2 x 512 till? har en 3500+ av första kärnan, har de någon betydelse? vad jag har läst ska dom senare kärnorna ha bättre minnes kontroller?

Visa signatur

/z7orm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av z7orm
Har en fråga om minnen. Jag kör med crucial ballistix nu. 2 x 512. 2225 - 1 t timings. Kan jag köra på samma speed om jag köper 2 x 512 till? har en 3500+ av första kärnan, har de någon betydelse? vad jag har läst ska dom senare kärnorna ha bättre minnes kontroller?

Du ska kunna köra på som vanligt annars om du bara ändrar till 2T.
(om de nya 2x512 är identiska som de du redan har)
Man förlorar lite fart på det men 2GB rekomenderas iaf.

Det stämmer att det ska upp till Venice, San Diego eller Toledo för att kunna köra 1T med 4st minnesmoduler...

2x1024 som gäller annars för dig (och mig)

Jag toppade datorn med mina Ballistix i 237 @ 2.5-3-3-8 2T i 4x512MB

Visa signatur

| ASUS P5W DH Deluxe | Intel C2D E6600 | 4GB Corsair DDR2 6400 | Gainward 7950GX2 1GB | Raptor 74GB (system) + 1.7TB (lagring) |
| Samsung 20" Wide TFT | Hyundai L90D+ | Plextor 708A | Nec 3520A | Logitech MX518 | Enermax 550W |
| Laptop: 2.0GHz | 1GB | 6800go | 17" Wide 1920x1200 | DVD-RW | 4618 3DMark05 | (Dell Ins 9300) Dell 9300-Tråd

Permalänk
Medlem

oK du säger att det ska funka, någon som har någon säker källa om detta? eller har testat liknande? Vill inte köpa ett par till för 1700kr och sen så funkar de inte, skulle vara katastrof

Visa signatur

/z7orm

Permalänk

jag har fått problem med half-life2 efter en ominstallation av systemet, har testat gta:sa och det fungerar fint. vad som händer är att ljudet står och "loopar", 1/10 s av ljudet som går om och om igen. jag har inaktiverat ljudet i bios och då fungerar det.
jag har senaste bios och senaste drivrutiner.
har haft spelet sen det kom ut ungefär och aldrig haft problem med det innan.
någon som har märkt detta problem? kör med det interna ljudet på mb.

Visa signatur

*lilledum.com

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matsen_78
jag har fått problem med half-life2 efter en ominstallation av systemet, har testat gta:sa och det fungerar fint. vad som händer är att ljudet står och "loopar", 1/10 s av ljudet som går om och om igen. jag har inaktiverat ljudet i bios och då fungerar det.
jag har senaste bios och senaste drivrutiner.
har haft spelet sen det kom ut ungefär och aldrig haft problem med det innan.
någon som har märkt detta problem? kör med det interna ljudet på mb.

Detta har ju uppenbarligen något med Half Life 2 att göra och inte moderkortet. Så posta i spelforumet så får du säkert hjälp. Installerat alla patchar?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Detta har ju uppenbarligen något med Half Life 2 att göra och inte moderkortet. Så posta i spelforumet så får du säkert hjälp. Installerat alla patchar?

efter att testat med samma resultat med realteks drivisar så testade jag med nvidias och då löste det sig. så något problem med ljuddrivisarna verkade det ju vara...

Visa signatur

*lilledum.com

Permalänk
Medlem

har fått mina geil one S nu å dom e fan inte sanna!!!
utan att ens svettas får man lätt upp dom i 270fsb

Dock har jag nu kommit fram till att mitt moderkort är aningen defekt, 1T timingen är fortfarande keff trots nya minnen så jag måste köra 2T oavsett speed, annars blire reboot direkt då windows kommer igång. Har tom. testat å köra dom i 2-2-2-5 @400mhz med 1T men det händer samma sak så moderkortet är garanterat fewked.

ska se vad jag kan trycka upp minnena i med 2T nu i helgen så mer exakta resultat å screens kommer

Visa signatur

Opteron 165 CCBWE 0550XPMW | MSI Neo2 platinum 54G | 2x512mb Geil One S 1,5-2-2-5 @ 400mhz | Gainward GF 6800 GT | WD 100gb + Maxtor 200gb + Maxtor 250gb

Permalänk
Medlem

hur kan man ställa in cas 1.5 på detta moderkort?

Visa signatur

/z7orm

Permalänk
Medlem

Med hjälp av ett program som heter A64 Tweaker. Det är ett windowsprogram där du kan ändra alla minnestimings.

finns här: http://www.swjka.com/neo2/view_thread.php?fid=19&tid=21

Så du ändrar till cas 1.5 där åsså ställer du in att den ska sätta dom inställningarna från startup

Visa signatur

Opteron 165 CCBWE 0550XPMW | MSI Neo2 platinum 54G | 2x512mb Geil One S 1,5-2-2-5 @ 400mhz | Gainward GF 6800 GT | WD 100gb + Maxtor 200gb + Maxtor 250gb

Permalänk
Medlem

Går det att klona (allt) ljud från främre till bakre högtalarna på detta moderkort? Använder stereohögtalare och hörlurar. Går ju att köpa förgrening till främre om det inte är möjligt men verkar onödigt då det fungerade på mitt förra moderkort (NF7-S).

Visa signatur

• XP2100+@11x200|H2O|Abit NF7-S 1.2 • 3500+|MSI K8N Neo4|Gainward 7600GT|Antec P160
• Acer Aspire 5024WLMi
• Opteron165@260x9|MSI K8N Neo2 Pl|X1950Pro
Cancer, nej tack!

Permalänk
Medlem

När jag startar upp A64 Tweaker så äre bra konstiga timings default som den har. Kan inte veta vilka alla ska vara på default. Borde den inte visa ens nuvarande timings?

Visa signatur

/z7orm

Permalänk
Medlem

tryck på refresh det första du gör så ska den ladda dina nuvarande timings.

Visa signatur

Opteron 165 CCBWE 0550XPMW | MSI Neo2 platinum 54G | 2x512mb Geil One S 1,5-2-2-5 @ 400mhz | Gainward GF 6800 GT | WD 100gb + Maxtor 200gb + Maxtor 250gb

Permalänk
Medlem

nej

Visa signatur

/z7orm

Permalänk
Medlem

då får du väl ställa in rätt å sen spara

Visa signatur

Opteron 165 CCBWE 0550XPMW | MSI Neo2 platinum 54G | 2x512mb Geil One S 1,5-2-2-5 @ 400mhz | Gainward GF 6800 GT | WD 100gb + Maxtor 200gb + Maxtor 250gb

Permalänk
Medlem

vet du hur många inställningar de finns?

Visa signatur

/z7orm

Permalänk
Medlem

japp, har suttit å harvat a64 tweaker ett tag nu sen jag fick mina nya minnen

Det är bara att pressa å lära sig (alternativt söka på xtremesystems forum för mer hjälp)

Visa signatur

Opteron 165 CCBWE 0550XPMW | MSI Neo2 platinum 54G | 2x512mb Geil One S 1,5-2-2-5 @ 400mhz | Gainward GF 6800 GT | WD 100gb + Maxtor 200gb + Maxtor 250gb

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som inte kan köra S-ata med en Ide disk samtidigt?

Har Windows på sata disken och Ide har massa skräp.

Formaterade datorn och det funkade ihop då, men direkt när jag installerade alla drivare för moderbordet, nforce etc etc och startade om datorn så vägrar windows att gå igång.

Som det verkar så är det drivrutinen för just S-ata (nivida) som gör att det inte funkar, för det stod att den "ersätter windows s-ata drivrutiner".

Kan jag köra utan dessa drivare?

Vill ju ha så båda diskarna funkar tillsammans.

Ide är förövrigt som slave.

Visa signatur
Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rejvscorpio
Är det bara jag som inte kan köra S-ata med en Ide disk samtidigt?

Har Windows på sata disken och Ide har massa skräp.

Formaterade datorn och det funkade ihop då, men direkt när jag installerade alla drivare för moderbordet, nforce etc etc och startade om datorn så vägrar windows att gå igång.

Som det verkar så är det drivrutinen för just S-ata (nivida) som gör att det inte funkar, för det stod att den "ersätter windows s-ata drivrutiner".

Kan jag köra utan dessa drivare?

Vill ju ha så båda diskarna funkar tillsammans.

Ide är förövrigt som slave.

1. Har du en enda IDE-hårddisk så ska den sitta som (single) Master om den inte delar kabeln med något annat, såsom en CD-ROM.
2. Har du ställt in bootordningen i BIOS? Kollat vilken disk som bootas först?
3. Det behövs inte installeras drivrutiner till SATA om du inte kör raid.

Jag kör med både IDE och SATA, vilket fungerar utmärkt. Tror de allra flesta kör så faktiskt.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

kommer inte in i bios

jag uppdaterade till senaste bios häromdagen och nu kan jag inte komma in i bios. datorn bootar normalt och jag kommer in i windows, men när jag trycker del vid boot så blir det bara svart och så står det en markör och blinkar längst upp till vänster.

Visa signatur

*lilledum.com

Permalänk
Geeks
SweClockers

Re: kommer inte in i bios

Citat:

Ursprungligen inskrivet av matsen_78
jag uppdaterade till senaste bios häromdagen och nu kan jag inte komma in i bios. datorn bootar normalt och jag kommer in i windows, men när jag trycker del vid boot så blir det bara svart och så står det en markör och blinkar längst upp till vänster.

Resetta CMOS, se FAQ.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Jag har märkt en sak med mitt moderkort.

Av det jag sett på alla tester så finns det 2st lan portar och 1 firewire port

jag har bara 1 lan port och ingen firewire.

Vafan?

EDIT: sorry, såg inte att tråden gällde "platinum" varianten
jag har FX

Permalänk

Är det någon som vet något program till detta moderkort som man kan avläsa cpu tempraturer i Windows x64?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SumP_AnkA
Är det någon som vet något program till detta moderkort som man kan avläsa cpu tempraturer i Windows x64?

De nyare versionerna av SpeedFan funkar bra i Win x64.

http://www.almico.com/speedfan.php

Visa signatur

ASRock X470 Taichi, AMD Ryzen 7 5800X, 2x16GB G.Skill Ripjaws V CL14 3600MHz

Permalänk
Medlem

Stöder neo2 plat dem nya opteron processorerna ? 144/146

Visa signatur

Asus Maximus x38, Q6600@3200mhz(1.3v),HD4870x2, 4gb OCZ reaper PC6400, Antec P182+Corsair HX620, velociraptor 150gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w0lla
Stöder neo2 plat dem nya opteron processorerna ? 144/146

Det undrar jag också och hur högt man kan beräknas komma med en på ett K8N moderkort.

Permalänk
Medlem

rent officiellt har iaf inte jag sett något officiellt stöd för de nya opteronpropparna men det är väl ingen omöjlighet att det kommer i 2.0 bioset

Visa signatur

Opteron 165 CCBWE 0550XPMW | MSI Neo2 platinum 54G | 2x512mb Geil One S 1,5-2-2-5 @ 400mhz | Gainward GF 6800 GT | WD 100gb + Maxtor 200gb + Maxtor 250gb

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vizay
rent officiellt har iaf inte jag sett något officiellt stöd för de nya opteronpropparna men det är väl ingen omöjlighet att det kommer i 2.0 bioset

Finns inga skäl till att köra en Opteron på Neo2.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd

Inköpt en 3800+ x2.....:D

Upptäckte också att det behövdes då jag också börjat med video redigering...

Klockad lugnt dock..endast 2400mhz.
Måste nog testa igenom för stabilitet.
Kör med 4x512 minnen för 2gb..

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Finns inga skäl till att köra en Opteron på Neo2.

jaså, och varför inte ?

Visa signatur

Asus Maximus x38, Q6600@3200mhz(1.3v),HD4870x2, 4gb OCZ reaper PC6400, Antec P182+Corsair HX620, velociraptor 150gb