Permalänk
Medlem

Ta bort pasta med T-röd

Funkar det bra? Verkade få en konstig beläggning på sig... Men hade inget annat hemma och behövde byta från orig pasta på mitt grafikkort till AS5

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk
Medlem

Funkar bra för mig iaf.

Permalänk

Beläggningen är nog det röda färgämnet och/eller nått kräkningsmedel som jag tror dom tillsätter i t-röd

Permalänk
Medlem

jag tar alltid bort det värsta med t-röd sedan finputs med kemiskren bensin.

Permalänk
Medlem

Ok, tack

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk
Medlem

T-röd är bra, använde det ända tills jag hamnade på apoteket och kom på att jag ville ha annan alkohol, det fick duga med s.k. Isopropylalkohol.

Det är viktigt med de övriga prylarna också:
kreditkort / rakblad (för att skrapa)
Luddfri duk för puts och gnugg (finns på claes ohlsson)
nubbglas med citronskiva på kanten.

Köp p800 - p1000 sandpapper och dra kylaren över den med lite vatten emellan för att få guldstjärna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Verkade få en konstig beläggning på sig...

Är det inte någon sorts olja i T-Röd? Kan det vara det?

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Entrecote
T-röd är bra, använde det ända tills jag hamnade på apoteket och kom på att jag ville ha annan alkohol, det fick duga med s.k. Isopropylalkohol.

Det är viktigt med de övriga prylarna också:
kreditkort / rakblad (för att skrapa)
Luddfri duk för puts och gnugg (finns på claes ohlsson)
nubbglas med citronskiva på kanten.

Köp p800 - p1000 sandpapper och dra kylaren över den med lite vatten emellan för att få guldstjärna.

Bättrar du på finishen på ytorna? Ingen risk att det blir ojämnt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
Är det inte någon sorts olja i T-Röd? Kan det vara det?

Nej, T-röd är en Etanol som är rödfärgad..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
Bättrar du på finishen på ytorna? Ingen risk att det blir ojämnt?

Det kan säkert bli ojämnt om man är full och gör ett dåligt jobb.

Permalänk
Avstängd

tror ni T-röd funkar lika bra som Metanol?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Nej, T-röd är en Etanol som är rödfärgad..

Jo, blandade ihop med nagellackborttagningsmedel... (dagens längsta ord?)

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Entrecote
Det kan säkert bli ojämnt om man är full och gör ett dåligt jobb.

men då kan du ju lika gärna ta fram stora flarran så du inte märker av att det blir dåligt.

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||

Permalänk
Medlem

Kemiskt ren (medicinsk- mm. Kärt barn har...) bensin är super iallafall. När t-röd har tagit bort allt det kan och man tror att det är rätt så rent blir trasan ändå helt svart när man fortsätter med bensinen...

Permalänk
Medlem

nästa gång jag ska tvätta min prolle så ska jag stoppa ner den i bensindunken en dag.. hehe

Visa signatur

Amd, Dfi lanparty Sli-d, amd opteron 146 2.0@3.1ghz, ballistix 512mb 500@600mhz, hitachi 160gig sata, 17" tft skärm 8ms,

Permalänk

Du bör inte stoppa ner processorn i vanlig bensin! Du borde faktiskt inte stoppa ner den nånstans förutom i sockeln där den hör hemma.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillpeparoni
Du bör inte stoppa ner processorn i vanlig bensin! Du borde faktiskt inte stoppa ner den nånstans förutom i sockeln där den hör hemma.

nog vet jag det.. skojja bara lite..

Visa signatur

Amd, Dfi lanparty Sli-d, amd opteron 146 2.0@3.1ghz, ballistix 512mb 500@600mhz, hitachi 160gig sata, 17" tft skärm 8ms,

Permalänk

varför använder alla en massa kemikalier å grejer? Jag tar en väldigt mjuk och fin trasa och bara drar av pastan. Det funkar perfekt och prollen blir alldeles glänsande. Gå till närmaste Clas Ohlson och köp en Smart microfiberduk sen kommer du inte behöva kemikalier överhuvudtaget.

Visa signatur

AMD 64 3200+ "Venice", Antec Sonata II, 80 Gb Maxtor diamond plus 9,Western digital 200GB, MSI GeForce 6800GT, Maya MkII ljudkort, Abit ATX K8T800 Pro, Twinmos 2 GB, Samsung 913N

Permalänk
Medlem

du får inte bort all kylpasta med en microfibertrasa... även om det ser ut så!
Dessutom så är vissa kylpastor segare än kåda när de suttit på ett år lr 2...

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

vad ska man gnugga bort pastan med. papper med t-röd på eller?

gissar att man inte bara ska hälla på skiten:P

Visa signatur

vill ha: s12 430w, ati silencer, scythe ninja. då fan ska det bli tyst på fanskapet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nicknet
vad ska man gnugga bort pastan med. papper med t-röd på eller?

gissar att man inte bara ska hälla på skiten:P

Örontopsar brukar funka bra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sgt. Stinger
du får inte bort all kylpasta med en microfibertrasa... även om det ser ut så!
Dessutom så är vissa kylpastor segare än kåda när de suttit på ett år lr 2...

Hur har du kommit fram till den slutsatsen? Är intresserad av att höra. Min pappa jobbar som försäljningschef på just Smart products som tillverkar Smart microfiber dukar. Dom tar garanterat bort all skit du kan komma på. Det är kanske därför dom som säljer dukar för ett ex antal 100 000 miljoner per år. För att dom är överlägset bäst att få bort smuts även smuts du inte kan se.

Visa signatur

AMD 64 3200+ "Venice", Antec Sonata II, 80 Gb Maxtor diamond plus 9,Western digital 200GB, MSI GeForce 6800GT, Maya MkII ljudkort, Abit ATX K8T800 Pro, Twinmos 2 GB, Samsung 913N

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av netbomber
Hur har du kommit fram till den slutsatsen? Är intresserad av att höra. Min pappa jobbar som försäljningschef på just Smart products som tillverkar Smart microfiber dukar. Dom tar garanterat bort all skit du kan komma på. Det är kanske därför dom som säljer dukar för ett ex antal 100 000 miljoner per år. För att dom är överlägset bäst att få bort smuts även smuts du inte kan se.

Jag använder såna där microfiberdukar, med t-röd eller bättre alkohol numera. Arctic Silver 5 går att gnugga bort med dem, men som pudeln nämnt, fortsätter jag med kemikalier får jag fortfarande bort mer pasta trots att ytan verkar blank. Speciellt på chipsetytan. På andra sidan duken än där fingret pressar får jag gråa eller svarta fingeravtryck med arctic silver 5 trots att ytan verkade blank. Uppenbarligen har kylpastan sökt sig in i alla mikroskopiskt små ojämnheter eller nåt. Jag gillar de där dukarna i.a.f.

Permalänk
Medlem

Jag brukar ta kompresser typ "Medicomp" som finns på Apoteket. Billiga, bra storlek och dammar inte som papper och bomull.
Apoteket säljer även bensinen (dock till överpris)

Permalänk

Om ni fortfarande har skit på så har ni använt dom fel. Läs förpackningen nästa gång. Det står hur man använder dom där.

Visa signatur

AMD 64 3200+ "Venice", Antec Sonata II, 80 Gb Maxtor diamond plus 9,Western digital 200GB, MSI GeForce 6800GT, Maya MkII ljudkort, Abit ATX K8T800 Pro, Twinmos 2 GB, Samsung 913N

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av netbomber
Om ni fortfarande har skit på så har ni använt dom fel. Läs förpackningen nästa gång. Det står hur man använder dom där.

Har du gått på farsans säljarsnack?

Klart det är enklare att få bort pastan med lösningsmedel än rent mekaniskt. Hur bra en microfiber-duk är så får den nog inte bort alla partiklar i storleken <0.49 mikroner, iaf inte på första svepet.

OnT så är imho isopropanol bäst för att ta rengöra ytor man planerar ha ny kylpasta på. Kemisk ren aceton funkar oxå, liksom kemisk ren bensin. Ofta använder jag flera eller tom alla tre om jag är osäker på vad som löser bäst beroende på material.
T-röd och annat som inte helt dunstar bort är inte optimalt eftersom det kan lämna skräp kvar efter sig.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Nej, T-röd är en Etanol som är rödfärgad..

Och denaturerad. Dvs kemikalier har tillsatts så att man inte kan dricka det. Eller man kan väl, men du mår dåligt, ännu sämre än av vanlig etanol

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Och denaturerad. Dvs kemikalier har tillsatts så att man inte kan dricka det. Eller man kan väl, men du mår dåligt, ännu sämre än av vanlig etanol

Japp.. & du glömde nämna att T-röd är ett varumärke på en rödfärgad etanolprodukt från Kemetyl...

& då kan jag passa på att nämna ännu en gång för den breda massan här att OKQ8:as förgasarevätska innehåller 99% ipa eller isopropanol.. den fungerar således ypperligt till att rengöra elektronik med.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless