Permalänk
Medlem

SATA 250Gb Behöver Bråskande Hjälp!

Tjenare har precis köpt en komplett dator på komplett.se
Men mitt problem uppstod när jag fått hem grejerna när jag hade skruvat färdigt och skulle starta den så hittade datorn ingen hårddisk i Master Drive men där emot i Third Drive.

Det är en SATA hårddisk kan det vara att det skulle vara en IDE disk Ir har jag bara kopplat fel???

Moderkortet är ett : http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=312220

Hårddisken är ett : http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302883

Tack För Svar!

Permalänk

installera satadrivsarna, brukar man få med till moderkortet, en diskett.

Enda sättet att installera de.... via diskett innan windows är uppstartat..

Visa signatur

I feel just like a child

Permalänk
Medlem

Helt seriöst om detta nu kommer att fungera så är jag dig evigt tacksam Hoppas nu Thx

Permalänk
Medlem

har du uppdaterat biosen för om jag inte mins fel så ville inte min 250gb disk hittas i första biosen

Visa signatur

skriva kan jag läsa kan jag, men bra de får du bedöma själv. står bara upp till en sak och de är att jag är LAT.
Gigabyte P35 DS4 || Intel E6750 || Corsair XMS2 Xtreme 4096MB || Xfx 9800Gt || 4250Gb Hdd 2x2Tb 1x250Gb || Corsair VX550w

Permalänk
Medlem

Men hur uppdaterar jag BIOS? Och det står Floppy disk fails (40) så hur ska jag kunna stoppa inte disketten och installera??????

TACK FÖR SVAR MVH

Permalänk

MSI har ett program som heter Live Update. Med det kan du uppdatera bios, firmware och drivrutiner. Finns att ladda ner här:
http://66.96.84.4/support/swr_exe/mbd_swr/LiveUpdate.zip

Förstår du dig inte på programmet finns det säkert någon readme-fil med eller hjälp på msi's hemsida www.msi.com.tw

Permalänk
Medlem

Nu har jag installerat WindowsXP på den men inga drivrutiner, har installerat det nödvändiga från skivan som medföljde Moderkortet.
Plus att dissketstationen fungerar inte när jag stoppar in en dissket så står det kan ej läsa enhet (A)
Och den är kopplad.

TACK FÖR SVAR Behöver verkligen Hjälp

Permalänk

Du kan ju kollla så att du har satt i strömkabeln till floppyn, och att du har har vänt "data" floppy-kabeln rätt. Är viktigt att den sitter på rätt sätt. Kolla i MK manualen.

Visa signatur

_________________
Intel i5 9600k @ 4.0Ghz - Asus Z390A Prime -Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - Gigabyte RTX3080 OC - Samsung NVMEs - Corsair RM1000W - Asus TUF Vq27A1

Permalänk

Men alltså har du installerat sata-drivsarna ens? För det måste du göra för att du ska få det att fungera..

Visa signatur

I feel just like a child

Permalänk
Medlem

Precis jag har inte installerat dom utan när jag satte ihop allt och test stardade datorn så verkade allt fungera bra men senare såg jag att jag hade fått med 2 disketter vilket verkade vara rutiner för hårddisken.
Plus att jag har inger master eller slave utan den befintliga hårddisken ligger som third :S
plus att nu när jag satt in en diskettenhet och ska köra disketterna så känner inte datorn av diskettenheten har inte en anning om vad jag ska göra.

Ps. Och jag vill inte lämna in den till t.ex. Elektronikhuset där dom tar 490kr/tim Ds.

Tack För Svar MVH

Permalänk
Medlem

Ang floppyn, prova vänd på flat-kabeln (den ände som sitter i själva floppy-driven) de går ofta att montera åt bägge hållen och enligt murphys lag så är det då 70% chans att man sätter den åt fel håll på första försöket. Dum fråga kanske, men Du har väl satt i en ström-kontakt till floppyn också..?
Ang SATA-disken så behövs vanligtvis speciella drivrutiner för installation bara om man konfigurerat en RAID av något slag (i BIOS).

Eftersom Du nu har fått på windows så är väl inte det något problem att få moderkortet att hitta disken mao. På SATA interface finns ingen "Slave" (ingen master heller i egentlig mening men det brukar stå "Master" i BIOS ändå).

Så fixa till floppyn, installera "LiveUpdate" som följde med moderkortet och uppdatera alla drivrutiner och BIOS mha det programmet.

Visa signatur

Signatur..?

Permalänk
Medlem

Tackar dig väldigt för tipsen men saken är den att jag har provat montera Floppyn på båda sätt.
Och sen när jag är i windows och dubbel klickar på Explorer så står det att den inte kan hitta den i C: Skumt som fan.
Men kort & gott
1.montera alla delar i burken.
2.test starta datorn.
3.installera XP.
4.ansluta till internet och ladda ner alla drivrutiner & uppdateringar????
5.Nu ska det fungera Bra???

Har jag fattat saken rätt????

Plus att Lampan på Diskettenheten lyser Grönt hela tiden när datorn är på (Det ska den väl bara göra när den har en diskett isatt ????)

Tack För Svar MVH

Permalänk
Medlem

vänd på flatkabeln till diskenheten, den skall bara lysa när det läser/skriver från/till disketten

Permalänk
Medlem

Primary master och slave, secondary master och slave. Alla dessa fyra är för de vanliga IDE-kontakterna.
Third, fourth etc är sata.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Okej för det är så att jag har en SATA disk!
Så då ska den alltså inte vara på Primary Master?

Men en sak har Formaterat datorn igen och installerat XP men endå så är det någon som spökar Någon som kan skriva Steg för steg hur man ska göra?

Tack För Svar MVH