Permalänk
Medlem

Klocka Amd 3200+

Jag har lite problem när jag försöker klocka min processor. Jag har följt AMD athlon 64 general overclocking guide. Men ändå så kan jag inte komma högre än ca 2150 i cpu speed. Original är 2000 mhz. Jag har testat att sänka Ht,minnen,multiplier och höja vcore på processorn. Kan det vara något annat som hindrar mej från att komma högre? Jag tycker att jag borde komma lite högre med den här processorn iallafall.

Länk till guiden
http://www.madshrimps.be/?action=gethowto&number=1&howtopage=...

Permalänk
Medlem

lås sata hastigheten

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790X-DS4 | AMD Phenom X4 9850 BE @ 3Ghz | Noctua NH-C12P | 4x1024mb PC8500 @ 1066Mhz | ASUS EAH3870X2 @ 876/ 1910Mhz | Seagate 250 GB SATAII x 2 |
Logitech Z-5400 | Crosair 750W ATX | 3DMark: 03: 59068 | 05: 20082 | 06: 15250 | Vantage: 8363

Permalänk
Medlem

Okej, hur gör jag det?

Permalänk

du gör det i bios

Permalänk
Medlem

Jo det förstår jag men jag hittar inte inställningen för att låsa sata hastigheten, har alla moderkort det?

Permalänk
Medlem

Jag låster mitt AGP/PCI genom att sätta 67Mhz så låser den sig. Prova det ska funka tror jag och ser att du har CH minnen dom kräver mkt volt för att gå höga hastigheter.

Visa signatur

Intel Core i5 2500K 3,3GHz@4.5GHz[H70] - MSI P67A-GD55 REV B3 - Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz VENGEANCE -
GeForce GTX 570 1280MB SLI - Corsair SSD Force Series 120GB 2.5" - 2TB Seagate Barracuda XT 7200.12 SATA III -
Corsair AX 1200W 80+ GOLD - Cooler Master Storm Sniper Mesh Version

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wiEEmaN
Jag låster mitt AGP/PCI genom att sätta 67Mhz så låser den sig. Prova det ska funka tror jag och ser att du har CH minnen dom kräver mkt volt för att gå höga hastigheter.

Men det konstiga är att jag inte ens kan hitta inställningen för att låsa pci. Jag har nyss bytt moderkort (i måndags) och jag kommer ihåg att på det gammla så fanns det pci. Men nu verkar jag bara ha pci-e att välja på. Sen med Dual Ch menar jag dual channel.

Permalänk
Medlem

Det kan vara ditt nätagg som inte orkar med, i din sig så skriver du att du har ett 350w nätagg, noname antar jag .. Inge vidare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lubo
Det kan vara ditt nätagg som inte orkar med, i din sig så skriver du att du har ett 350w nätagg, noname antar jag .. Inge vidare.

Seventeam är märket på agget, jag har dock aldrig hört nåt om det så jag vet inte om det är bra eller inte.

Permalänk
Medlem

Du måste kunna få upp den i mer än ynkliga 2.1ghz.. får upp min i 2.6 stabilt... har dock ingen aning om vad som är fel så detta hjälper itne alls dig

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk

du kan börja med det här:

sänk din multiplier till 6 eller 7 då har du prollen säker med andra ord inget kan hända oavsett hur mycket fsb du drar på. SEDAN så sätter du dina minnan på DDR200 då dom körs i 100Mhz. vilket gör att dom också är säkra. jag antar att du har DDR400 (2ooMhz).

sen när du gjort det så ökar du din Fsb med 5 i taget tills datorn blir instabil/ inte kan boota eller dylikt. isf sänker du din fsb tills allt e korrekt. DÄR har du din Stabila fsb så vi säger att din stabila fsb är 230 då klockar du max 230 fsb intemer. finns massa andra saker också. Htt sätter du på auto. eller på max. min är på auto eller 5.!. du kan börja där. så klart skriver du ner allt på papper så du sparar allt då du kan multiplisera och = MHZ. förstår du ?.

när du har gjort allt det där så kan du sätta tillbaks till multieplier 12 eller vad du har. och sedan börja trimma lite:P

för at låsa dina Sata diskar sätter du dom på port 3/4a (939socket) och har du bara 1-2 sätter du den på 2. *inte säker där*.

PCI.E -->> 100MHz ska den stå på och pci -->> 33.33 eller dylikt.

Sen angående dina minnen så vet jag inte riktigt säkert. men själv kör jag med Twinmos SP Bh-5 minnen pc3200 DDR400.

2.5-3-3-8 i 1T när jag klockar. men har du dem i 1T så sätt dem på 2T och testa. för din klockning suger du ska kunna klocka mer än så.
se till att du har det senaste bioset o.s.v!

lycka till

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Tack för svaret doja ska testa lite grann efter skolan. Jag tycker att jag har testat det mesta där förutom att låsa sata som jag inte visste hur jag skulle göra, men jag har den på port 1 nu så jag antar att den inte är låst. Jag hoppas att jag kommer upp lite högre då

EDIT: Ojdå såg nu att jag var inloggad med brorsan användare. Det var iallafall Pelk som skrev det där haha

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkkobold
Tack för svaret doja ska testa lite grann efter skolan. Jag tycker att jag har testat det mesta där förutom att låsa sata som jag inte visste hur jag skulle göra, men jag har den på port 1 nu så jag antar att den inte är låst. Jag hoppas att jag kommer upp lite högre då

EDIT: Ojdå såg nu att jag var inloggad med brorsan användare. Det var iallafall Pelk som skrev det där haha

Np brosshan, lyckatill but yo, take it easy´aight ?:D
things can get mad in there u know..

Gl Hf

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Nu börjar det här bli irriterande. Jag har fortfarande inte fått upp den nå högre i klockningen. Men jag har heller inte hittat nåt sätt att låsa Pci på mitt moderkort, kan det vara det som påverkar? Det enda jag har hittat om Pci är Pci irq assignment. Eller kan det helt enkelt vara så att mitt moderkort inte klarar av att klockas nå mycket överhuvud taget?

Permalänk
Medlem

En kompis till mig ska jag kanske installer ett Thermaltake BigWater + ett VGA block. Han har ett MSI k8N NEO 4F och en AMD Athlon 64 3200+ (double core tror jag).
Hur mycket lär den kunna klockas till, CPUn? Är det svårt eller kan man göra det i BIOS?

Visa signatur

ASRock 939DualSATA2 | AMD Athlon 64 3700+ San Diego @ 2,75 GHz| Twinmos 1024 MB DRR400 | PowerColor HD 2900 Pro @ 700Mhz | Samsung SATA 400 GB X 2 + Samsung SATAII 300GB | Samsung SyncMaster 940B | Zalman CNPS7000B-Cu | Corsair 520W | Antec Sonata I | ADDA 120mm