Har Telia 8000 och har samma problem men för mig så är det inte relaterat till en viss tid på dygnet. Det kan även fungera i en vecka utan att jag tappar anslutningen. Har varit problem med mitt adsl ända sen jag skaffade adsl för typ snart 3 år sedan. Ända från början har det varit brus i telefonerna när modemet är igång, och ja modemet sitter i förstajacket, men bruset försvann helt plötsligt för ungerfär två månader sen. I samband med att bruset försvann så ökade min dl även från 3-3,5 till 5,5-6,5 mbit enligt TP Test. Felanmälde givetvis direkt efter att jag skaffade 8mbit att jag bara hade 3-3,5mbit i dl, svaret från Telia var att jag inte kunde få högre hastighet. Telia har ingen förklaring till varför bruset försvunnit och min dl i stort sett fördubblats.
Har felanmält flera gånger men de gånger Telia testat har det givetvis varit kontakt med modemet.
För ungefär 6 månader sen började problemen att jag tappar synk med stationen, har pratat med Telia åtskilliga gånger och för knappt 2 veckor sedan hamnade jag hos en tjej som var riktigt trevlig och faktiskt beställde ut en tekniker. Han skulle komma i Onsdags men dök aldrig upp, ringde Telia igen(väntade 53 minuter i kö för att sedan bli bortkopplad av nån nisse som tyckte att det var en jävla kö, ska man trycka bort nån kan man ju göra det diskret) och fick en ny tekniker bokad tills i Fredags. Fick även en månads gratis internet som komp för utebliven tekniker.
Teknikern var hem i Fredags, jag kunde tyvärr inte vara hemma som jag var på Onsdagen, men han ringde mig på mobilen. Från början frågade han lite kaxigt om jag var säker på att modemet sitter i förstajacket vilket jag givetvis var. Det enda felet han kunde hitta var brus i förstajacket som han justerade bort. Och mycket riktigt konstaterade teknikern att modemet sitter i förstajacket. Nu har jag inte hunnit köra internetet så länge men än så länge funkar det, har iofs kunnat fungera längre tider förut också innan problemen kommit tillbaka så jag avvaktar.
Det som testats från min sida är att jacka ur alla telefoner och bara haft modemet inkopplat, testat från tre olika datorer, bytt närverkskabel 3 gånger(den sista gången dock pga en hungrig valp), testat med ett nytt Zyxel 660 modem + splitter, har även testat med att ha modemet(både mitt gamla samt det nya modemet) kopplat med nätverkskabeln urkopplad och tappade även då synk mot stationen. Ej datorrelaterat i mitt fall iaf.
Funderar på om man inte ska höra med Telia om eventuell kompensation.
Så förhoppningsvis så var orsaken brus i huvudjacket men det återstår att se, annars får jag väl ringa Telia igen.
EDIT: Jahapp, idag så var det dags igen med att jag tappade synk. Ringde supporten och nu ligger det en felanmälan hos tekniker igen, de ska långtidsövervaka min uppkoppling nu.
Finns det något bra program som jag kan köra för övervakning av min uppkoppling?