Permalänk

Telia trilskas

Jag skulle bara höra med er om det är någon här som har haft samma konstiga problem med sin ADSL-uppkoppling (Telia 2mbit) som jag.

Grejen är den att jag förlorar kontakten med telestationen lite då och då, men enbart på kvällarna. Detta håller även på långt in på natten.

Om detta problem ständigt hade hållt i sig hade jag inte varit så genuint konfunderad som jag är. Jag kan nämligen surfa helt problemfritt på dagarna, men så fort klockan börjar närma sig 19:00-20:00 börjar uppkopplingen strula.

Kontakten bryts alltså med stationen, för att sedan börja fungera igen i några minuter (upp till en halvtimme om jag har tur), för att sedan brytas igen.

Jag har mailat Telia ett par gånger och de skriver att jag ska kolla upp min utrustning, att jag har modemet kopplat till förstajacket osv osv. Jag skulle dock tippa på att problemet inte ligger hos mig. Eller? Värt att nämna är att jag inte kör med någon router eller dylikt.

Min fråga lyder således: Är det någon som varit med om något liknande? Och isåfall, hur löste ni detta?

Visa signatur

[i]AMD Athlon64 3400+[/i]

Permalänk
Medlem

Jag har inte varit med om något likande, men ring till deras support och be att få prata med en tekniker, alternativt felanmäl din ADSL-uppkoppling. Oftast brukar det räcka med att prata med en tekniker, så trycker han på några knappar och sen funkar det

Visa signatur

"I reject your reality and substitute my own." /Adam Savage

Permalänk
Sötast

Re: Telia trilskas

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireRaiser
Jag skulle bara höra med er om det är någon här som har haft samma konstiga problem med sin ADSL-uppkoppling (Telia 2mbit) som jag.

Grejen är den att jag förlorar kontakten med telestationen lite då och då, men enbart på kvällarna. Detta håller även på långt in på natten.

Om detta problem ständigt hade hållt i sig hade jag inte varit så genuint konfunderad som jag är. Jag kan nämligen surfa helt problemfritt på dagarna, men så fort klockan börjar närma sig 19:00-20:00 börjar uppkopplingen strula.

Kontakten bryts alltså med stationen, för att sedan börja fungera igen i några minuter (upp till en halvtimme om jag har tur), för att sedan brytas igen.

Jag har mailat Telia ett par gånger och de skriver att jag ska kolla upp min utrustning, att jag har modemet kopplat till förstajacket osv osv. Jag skulle dock tippa på att problemet inte ligger hos mig. Eller? Värt att nämna är att jag inte kör med någon router eller dylikt.

Min fråga lyder således: Är det någon som varit med om något liknande? Och isåfall, hur löste ni detta?

Jag tänkte faktiskt ringa till telia imorrn eftersom jag har haft samma problem i säkert en hel månad nu!

Ibland blir jag dock helt skonad och utan problem.

Igår åkte jag ut c:a 5 ggr från 21-02 tror jag.

Permalänk
Medlem

Om modemet tappar uppkopplingen med stationen tyckte Telia själva att jag skulle felanmäla mitt problem då han gjorde det för mig. Dock tappade han bara 2 ggr på en och samma kväll och inte haft det problemet igen.
Ta och ring 90200 och säg att modemets PPP/DSL lampa slutar lysa

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
Ta och ring 90200 och säg att modemets PPP/DSL lampa slutar lysa

Jag får nog göra det, bara inte Telia drar samma visa om att jag ska kontrollera min utrustning bla bla bla...

Visa signatur

[i]AMD Athlon64 3400+[/i]

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireRaiser
Jag får nog göra det, bara inte Telia drar samma visa om att jag ska kontrollera min utrustning bla bla bla...

Undrar om min slutar lysa.. har jag ingen aning om faktiskt

Permalänk
Medlem

Ja men säger dom att man ska kolla sin utrustning kan man ju säga att man redan gjort det efter kontakt med dom via mail tidigare

Permalänk

Re: Telia trilskas

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireRaiser
Jag skulle bara höra med er om det är någon här som har haft samma konstiga problem med sin ADSL-uppkoppling (Telia 2mbit) som jag.

Grejen är den att jag förlorar kontakten med telestationen lite då och då, men enbart på kvällarna. Detta håller även på långt in på natten.

Om detta problem ständigt hade hållt i sig hade jag inte varit så genuint konfunderad som jag är. Jag kan nämligen surfa helt problemfritt på dagarna, men så fort klockan börjar närma sig 19:00-20:00 börjar uppkopplingen strula.

Kontakten bryts alltså med stationen, för att sedan börja fungera igen i några minuter (upp till en halvtimme om jag har tur), för att sedan brytas igen.

Jag har mailat Telia ett par gånger och de skriver att jag ska kolla upp min utrustning, att jag har modemet kopplat till förstajacket osv osv. Jag skulle dock tippa på att problemet inte ligger hos mig. Eller? Värt att nämna är att jag inte kör med någon router eller dylikt.

Min fråga lyder således: Är det någon som varit med om något liknande? Och isåfall, hur löste ni detta?

Jag har haft samma problem i snart 10 månader
fast det händer bara precis samma tid samma dag 18:00
till kl 09:00 Dagen efter
de slår ifrån typ var 3e minut hela tiden.

sen har ja ringt ett flertal samtal till telia o dem lovar saker o shit
sen förra veckan ringde ja ingen så fick ja prata med en Nätverk Tekninker
så sa han att detta har hänr på 1 till ställe i Sverige
han höll på att leta i 1½ år på problemet
sen hittade han ett Företag som gjorde så att hans Uppkoppling bröts.

så byt ISP leverantör
men ja kan inte göra de för ja e bunden till Telia i 5 månader till

Permalänk
Medlem

bara ringa till telia o säga att du vill boka hem en tekniker...............telia står för kostnaden om felet ligger hos dem men ligger felet i din utrustning får du betala.............så det är ju bara att kolla att modemet är ok o sedan boka en tekniker

Visa signatur

Det blir alltid värre framåt natten.....

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande problem, min morsa bad att få snacka med nån "in charge" o de skickade över tekniker flera ggr. sista gången grävde de upp en bit av linan pi trädgården och upptäckte att den var dåligt skarvad :S S

Så inte nog med att vår internet fixade sig, vi fick dessutom skadestånd... Så ge inte upp, fortsätt klaga och be om att teknikker ska komma tills de fixar problemet. (kan ju nämna att de besökte oss typ 6-7 ggr, de trodde först att det var fel på telestationen, sen trodde de det var fel lina (typ att vi var på grannens lina?!) sen trodde de att det var en annan telestation, sen att det inte var i första jacket sen bla bla bla,)

Permalänk

Re: Re: Telia trilskas

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lillsnorre
Jag har haft samma problem i snart 10 månader
fast det händer bara precis samma tid samma dag 18:00
till kl 09:00 Dagen efter
de slår ifrån typ var 3e minut hela tiden.

sen har ja ringt ett flertal samtal till telia o dem lovar saker o shit
sen förra veckan ringde ja ingen så fick ja prata med en Nätverk Tekninker
så sa han att detta har hänr på 1 till ställe i Sverige
han höll på att leta i 1½ år på problemet
sen hittade han ett Företag som gjorde så att hans Uppkoppling bröts.

så byt ISP leverantör
men ja kan inte göra de för ja e bunden till Telia i 5 månader till

Så om du byter ISP kommer ditt problem att lösas automatiskt?

Permalänk
Sötast

Nu blev jag sur eftersom jag tappade anslutningen mitt i en match.. inte ovanligt heller direkt...... efter att "pratat" med telias tele-dator i FYRA minuter så hamnar jag äntligen i kön........... på 51 minuter.... ser verkligen framför mig också hur nonchalant personen på andra sidan redan kommer vara :/

INTE roligt.

Permalänk

Jag ringde Telia igår. Efter att ha stått i kö i cirka 20 minuter kom jag fram. Killen jag pratade med var ganska trevlig. Han sa att en tekniker skulle kolla upp det hela, och att det förhoppningsvis ska vara fixat inom 2-4 arbetsdagar.

Får hoppas på det bästa.

Visa signatur

[i]AMD Athlon64 3400+[/i]

Permalänk
Sötast

Ringde telia idag - 59minuter totalkö.

Pratar med en hygglig person som faktiskt LYSSNAR PÅ MIG

Var faktiskt en av dom första gångerna
Iallafall så bad hon mig hålla logg på när detta händer och sedan ringa igen efter en vecka och rapportera.

Permalänk
Medlem

Annars kan du ju alltid ringa Flextronics helpdesk så ser dom alla dina avbrott mot stationen. Samt kolla bitfel och liknande. Kommer dock inte ihåg numret för det längre men det kan säkert nån annan här hjälpa dig med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Ringde telia idag - 59minuter totalkö.

Pratar med en hygglig person som faktiskt LYSSNAR PÅ MIG

Var faktiskt en av dom första gångerna
Iallafall så bad hon mig hålla logg på när detta händer och sedan ringa igen efter en vecka och rapportera.

Permalänk
Medlem

Exakt samma sak händer mig. Bara på kvällarna här också...

Skapade en egen tråd innan, dumma mig som inte kan söka...

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjobonka
Annars kan du ju alltid ringa Flextronics helpdesk så ser dom alla dina avbrott mot stationen. Samt kolla bitfel och liknande. Kommer dock inte ihåg numret för det längre men det kan säkert nån annan här hjälpa dig med.

Låt mig gissa.... gratistjänst?

Permalänk
Medlem

Vid klockan 22.00 brukar det sluta fungera för mig, fungerar sedan på morgonen då jag kliver upp runt klockan 08.00

Visa signatur

None

Permalänk

Telia hörde nyss av sig. De har inte funnit några fel eller störningar i min uppkoppling.

Orka.

Visa signatur

[i]AMD Athlon64 3400+[/i]

Permalänk
Medlem

ring kundtjänst någon dag när du kommer hem tidigt. Jag ringer aldrig kundtjänst efter kl 5 och fram till kl 7 då är det lång kö. Men runt kl 8 brukar det vara mindre. Eller testa att ringa kl 10 då kommer du fram nästan direkt

Visa signatur

aquaren

Permalänk
Medlem

Har Telia 8000 och har samma problem men för mig så är det inte relaterat till en viss tid på dygnet. Det kan även fungera i en vecka utan att jag tappar anslutningen. Har varit problem med mitt adsl ända sen jag skaffade adsl för typ snart 3 år sedan. Ända från början har det varit brus i telefonerna när modemet är igång, och ja modemet sitter i förstajacket, men bruset försvann helt plötsligt för ungerfär två månader sen. I samband med att bruset försvann så ökade min dl även från 3-3,5 till 5,5-6,5 mbit enligt TP Test. Felanmälde givetvis direkt efter att jag skaffade 8mbit att jag bara hade 3-3,5mbit i dl, svaret från Telia var att jag inte kunde få högre hastighet. Telia har ingen förklaring till varför bruset försvunnit och min dl i stort sett fördubblats.

Har felanmält flera gånger men de gånger Telia testat har det givetvis varit kontakt med modemet.

För ungefär 6 månader sen började problemen att jag tappar synk med stationen, har pratat med Telia åtskilliga gånger och för knappt 2 veckor sedan hamnade jag hos en tjej som var riktigt trevlig och faktiskt beställde ut en tekniker. Han skulle komma i Onsdags men dök aldrig upp, ringde Telia igen(väntade 53 minuter i kö för att sedan bli bortkopplad av nån nisse som tyckte att det var en jävla kö, ska man trycka bort nån kan man ju göra det diskret) och fick en ny tekniker bokad tills i Fredags. Fick även en månads gratis internet som komp för utebliven tekniker.

Teknikern var hem i Fredags, jag kunde tyvärr inte vara hemma som jag var på Onsdagen, men han ringde mig på mobilen. Från början frågade han lite kaxigt om jag var säker på att modemet sitter i förstajacket vilket jag givetvis var. Det enda felet han kunde hitta var brus i förstajacket som han justerade bort. Och mycket riktigt konstaterade teknikern att modemet sitter i förstajacket. Nu har jag inte hunnit köra internetet så länge men än så länge funkar det, har iofs kunnat fungera längre tider förut också innan problemen kommit tillbaka så jag avvaktar.

Det som testats från min sida är att jacka ur alla telefoner och bara haft modemet inkopplat, testat från tre olika datorer, bytt närverkskabel 3 gånger(den sista gången dock pga en hungrig valp), testat med ett nytt Zyxel 660 modem + splitter, har även testat med att ha modemet(både mitt gamla samt det nya modemet) kopplat med nätverkskabeln urkopplad och tappade även då synk mot stationen. Ej datorrelaterat i mitt fall iaf.

Funderar på om man inte ska höra med Telia om eventuell kompensation.

Så förhoppningsvis så var orsaken brus i huvudjacket men det återstår att se, annars får jag väl ringa Telia igen.

EDIT: Jahapp, idag så var det dags igen med att jag tappade synk. Ringde supporten och nu ligger det en felanmälan hos tekniker igen, de ska långtidsövervaka min uppkoppling nu.

Finns det något bra program som jag kan köra för övervakning av min uppkoppling?