Permalänk
Medlem

Hembio-PC

Tjenare!

Jag har tänkt att bygga en Hembio-PC. Inte någon HTPC

Jag kommer ev klocka datorn lite lagom, men inte så att det blir varmt och jobbigt Så därför vill jag ha tips på lite fina saker

Hade tänkt mig följande spec.

Datorlåda, DVD-brännare, skärm, kablar, PSU, osv har jag, dock mottages tips på trådlös mus/tbord gärna.

AMD Opteron 146 2GHZ 1MB 1500:-

Abit nForce 4 med spdif utgång 1000:-

Corsair Value Select 2x512 1000:-

Grafikkort? Spela någon runda CS / BF1942 men huvudsakligen till för att spela upp filmer DVD/HDTV/osv... Tänkte att x1300 kanske kan vara något som släpps snart. (jag kan vänta lite, annars brukar jag gilla när det går köpa ett ganska billigt kort och bara trolla till ett snabbare, dock vill jag inte ha ett kort som låter monsterhögt.)

Capriser är det jag plockat fram då det varierar lite mellan olika ställen och jag inte bestämt mig för vart jag köper ifrån.

Visa signatur

AMD Opteron 146, DFI nF4 SLI-D (BIOS 704-2BTA), Crucial BallistiX PC4000 2x1GB, Gainward 7800GT, Pioneer DVD-RW, NEC Multisync FE950/InFocus 4805.

Permalänk
Medlem

Borde inte denna tråd placeras under "Hela datorsystem" ?

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

kanske dum fråga...

men Hemmabio-pc
och (H)ome(T)heater-pc tycker jag låter ganska lika

Åter till ämnet.

Grafikkort.

Tycker ett x700 låter ganska lagom för dig med dessa krav.

Mvh
Phille

Visa signatur

Intel i9 13900k delid (4090) (Jobb/Lek)
Vattenkylning från EK på rubbet.

Permalänk
Medlem

Jo jag vet vad HTPC betyder o när man kollar på färdiga kits så ingår det tv-in-kort osv o sådant skall jag inte ha dvs en hembiopc anpassad för mina behov hehe

Skall kolla in x700 tack för tipset.

Visa signatur

AMD Opteron 146, DFI nF4 SLI-D (BIOS 704-2BTA), Crucial BallistiX PC4000 2x1GB, Gainward 7800GT, Pioneer DVD-RW, NEC Multisync FE950/InFocus 4805.

Permalänk
Medlem

Det är ju en HTPC du bygger, de flesta (läs alla) som bygger en egen bygger väl för sina egna specifika behov?

Permalänk
Medlem

Graffe kanske ett x800gt(o)? Om jag inte förstått det helt fel kan man "modda" dom så dom kommer upp i mkt bra fart (x850xt eller?).. (?)

Ang tangentbord och mus, kanske ett sådant här: http://www.webhallen.com/prod.php?id=45916 ? Tycker det verkar vara det ultimata för en hemmabiopc\htpc\hepc.

/Zpiz

Visa signatur

|| Amd Sempron 2400+ @ 2.0ghz || Asus A7V600-X || 2*512mb Twinmos (1gb) || nVidia Gainward 6600GT "GS" || 200gb Maxtor || Win XP pro sp1 ||
|| Ultra-X Flat || MX510@Steelpad 4D || Koss SB-45 ||

Permalänk
Medlem

Mmm det där GTO versionen som komplett har som erbjudande funkar att "modda"?

Blir nog vanligt trådlöst tbord och mus så att man kan lira fullt ut

Visa signatur

AMD Opteron 146, DFI nF4 SLI-D (BIOS 704-2BTA), Crucial BallistiX PC4000 2x1GB, Gainward 7800GT, Pioneer DVD-RW, NEC Multisync FE950/InFocus 4805.

Permalänk
Medlem

ett 6600gt låter som ett bra kort för dig, dock kan man ju inte flasha om det eller öppna pipelines. Annars kan du ju försöka hitta ett 6800LE som man fortfarande kan öppna pipesen på, så får du ju ett GT som du sedan kan klocka upp till ultra. Kan det vara något? Brukar vara gainwards som det går med.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michael
Mmm det där GTO versionen som komplett har som erbjudande funkar att "modda"?

Blir nog vanligt trådlöst tbord och mus så att man kan lira fullt ut

Okaj!:p Jag skulle då valt de jag visade..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HawkHo
ett 6600gt låter som ett bra kort för dig, dock kan man ju inte flasha om det eller öppna pipelines. Annars kan du ju försöka hitta ett 6800LE som man fortfarande kan öppna pipesen på, så får du ju ett GT som du sedan kan klocka upp till ultra. Kan det vara något? Brukar vara gainwards som det går med.

Gainward 6600gt kan man väl spela in med med elleR?

Visa signatur

|| Amd Sempron 2400+ @ 2.0ghz || Asus A7V600-X || 2*512mb Twinmos (1gb) || nVidia Gainward 6600GT "GS" || 200gb Maxtor || Win XP pro sp1 ||
|| Ultra-X Flat || MX510@Steelpad 4D || Koss SB-45 ||

Permalänk
Medlem

Zpiz^ Jo det är väll en mysig produkt men jag är inte på jakt efter en sådan
Tänk om jag vill lira lite CS eller BF och inte vill lattja runt med en sådan där modepryl ??? Men tack för tipset.

Hmm nu satte ni mig i en knivig sits... 6600 GT eller X800 GTO...
Om jag ställer fråga, vilken av dessa kort är tystas?

Men tack för hjälpen iaf nu vet jag lite mer vad som gäller

Visa signatur

AMD Opteron 146, DFI nF4 SLI-D (BIOS 704-2BTA), Crucial BallistiX PC4000 2x1GB, Gainward 7800GT, Pioneer DVD-RW, NEC Multisync FE950/InFocus 4805.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michael
Zpiz^ Jo det är väll en mysig produkt men jag är inte på jakt efter en sådan
Tänk om jag vill lira lite CS eller BF och inte vill lattja runt med en sådan där modepryl ??? Men tack för tipset.

Hmm nu satte ni mig i en knivig sits... 6600 GT eller X800 GTO...
Om jag ställer fråga, vilken av dessa kort är tystas?

Men tack för hjälpen iaf nu vet jag lite mer vad som gäller

Hehe, nah de är nog ingen höjdare o lira sple med..

Tja, du kan få mkt mer prestanda med X800GTO, fast 6600GT har ju sina fördelar de med.
Tyst? Tja, Gainwards 6600GT "GS" är _inte_ tyst iaf. Har nämligen ett själv så..

Skaru använda projektor eftersom du kallar de "Hemmabiopc" ?
Skaru använda TV så skulle jag valt ATI då det visst finns en väldigt fin lösning att koppla in TV då.

Visa signatur

|| Amd Sempron 2400+ @ 2.0ghz || Asus A7V600-X || 2*512mb Twinmos (1gb) || nVidia Gainward 6600GT "GS" || 200gb Maxtor || Win XP pro sp1 ||
|| Ultra-X Flat || MX510@Steelpad 4D || Koss SB-45 ||

Permalänk
Hedersmedlem

Ska du verkligen köra högkvalitativ TV-out är det ABSOLUT INTE S-video som gäller. Se då till att skaffa en apparat med antingen vga, component eller dvi-ingång. Även hdmi kan fungera.

Det finns lösningar för RGB-scart, men ovanstående är att rekommendera.

Av egen erfarenhet kan jag säga att 6600 gt, 7800 gtx piskar båda skiten ur x800xl, x300 och x850xt vad gäller component

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Jag kommer att använda den vanliga VGA-utgången till en vanlig 19" crt monitor och DVI-utgången till en projektor. S-vhs utgången kommer jag inte använda...

Först och främst är det bildprestanda via dvi som är intressant, men skiljer det verkligen i "vanlig" bildkvalitet på dagens grafikkort från nVidia och ATI?

Det vore bra om kortet inte lät alltför mycket, projjen låter iofs lite men jag vill ju inte ha en extra dammsugare som dånar vid "tysta" scener i en film

Visa signatur

AMD Opteron 146, DFI nF4 SLI-D (BIOS 704-2BTA), Crucial BallistiX PC4000 2x1GB, Gainward 7800GT, Pioneer DVD-RW, NEC Multisync FE950/InFocus 4805.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
Ska du verkligen köra högkvalitativ TV-out är det ABSOLUT INTE S-video som gäller. Se då till att skaffa en apparat med antingen vga, component eller dvi-ingång. Även hdmi kan fungera.

Vadå det är väl inget fel på bilden via S-video ? Å dom ingångar du nämner, vilken normal TV-apparat har dom??

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem

Jag valde ett 6600GT till min HTPC i alla fall...När jag kollade med folk på AVS forum mm verkade majoriteten vara överens om att det var bästa valet...Använder enbart DVI till projektor och har ingen aning om hur bra TV-utgångarna är IOFS...Men det bryr du dig heller inte om skriver du...

Som DVD-spelar-program tycker jag TheaterTek är bäst...Lite skillnad jämfört med WinDVD, PowerDVD och andra mainstream lösningar.

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henry Rollins II
Vadå det är väl inget fel på bilden via S-video ? Å dom ingångar du nämner, vilken normal TV-apparat har dom??

Nu ska han ju inte använda en "normal tv" utan en projektor. sedan kan man fråga vad en normal tv är idag. Jag för min del skulle inte köpa en tv utan componentingång och iom att jag skulle köpa lcd eller proj så är dvi/rgb scart/hdmi givna. Ska man köpa ny tv så vill man ju ha så många olika kopplingar som går.

Men det är bara jag det.

Permalänk
Medlem

Jag körde GF 6200 till min projektor länge men har nu bytt till ett x800gto, märkte ingen kvalitetsskillnad på bilden mellan korten.
Kan dock rekommendera att inte använda moderkortets inbyggda ljud om du ska ha ut ljudet till förstärkare, jag vet att det har en digital ut port men kvaliteten blir fan så mycket bättre med ett bra hemmabio ljudkort.
Kan rekommendera M-audio revolution 7.1 i detta fallet.
Låter som en gyd och brusnivån är en 1/5 av vad den är från utgången på moderkortet.
Dessa säljes bla på inet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ripleyonline
Nu ska han ju inte använda en "normal tv" utan en projektor. sedan kan man fråga vad en normal tv är idag. Jag för min del skulle inte köpa en tv utan componentingång och iom att jag skulle köpa lcd eller proj så är dvi/rgb scart/hdmi givna. Ska man köpa ny tv så vill man ju ha så många olika kopplingar som går.

Men det är bara jag det.

Det handlar ju såklart om vad man ska använda sin TV till. Om man vet med sig att man tänker ha den kopplad till datorn så vill man ju såklart ha en TV med så många ut/ingångar som möjligt som du skriver, men ska man bara använda den för att just titta på TV så kanske inte det är något man prioriterar när man köper en ny TV utan man kanske snarare sparar några hundra/tusenlappar. Kan säga dig såhär mycket att dom flesta tvaparater i medelprisklassen inte har dessa ingångar du pratar om.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swampus
Jag körde GF 6200 till min projektor länge men har nu bytt till ett x800gto, märkte ingen kvalitetsskillnad på bilden mellan korten.
Kan dock rekommendera att inte använda moderkortets inbyggda ljud om du ska ha ut ljudet till förstärkare, jag vet att det har en digital ut port men kvaliteten blir fan så mycket bättre med ett bra hemmabio ljudkort.
Kan rekommendera M-audio revolution 7.1 i detta fallet.
Låter som en gyd och brusnivån är en 1/5 av vad den är från utgången på moderkortet.
Dessa säljes bla på inet.se

Jasså, men om man kör ut ljudet via SPDIF så är det väll en "rå" signal från dvdfilmen som skickas till receivern som där bearbetas till 5.1 DTS ljud (eller 5.1 DD)?

Annars är ett bättre ljudkort att föredra ja, tack för tipset.

Visa signatur

AMD Opteron 146, DFI nF4 SLI-D (BIOS 704-2BTA), Crucial BallistiX PC4000 2x1GB, Gainward 7800GT, Pioneer DVD-RW, NEC Multisync FE950/InFocus 4805.