Permalänk
Medlem

Problem med MSI K8N Neo Platinum

Hej på er alla.

När jag nu skriver hit är det för att mina egna resurser har tagit slut och jag behöver hjälp av någon som verkligen kan sin sak.

Mitt problem:
Förra veckan satt jag och surfade helt vanligt när skärmen helt plötsligt blev svart. Datorn hade slagit av, och jag hade inte gjort någonting konstigt åt den. När jag försökte starta om hände ingenting. Jag antog att processorn hade gått het och lät den kyla ner sig ett tag. När datorn ännu efter 1½ timme inte startade tog jag lös processorflänsen och putsade den noggrannt. Den var relativt dammig. Under tiden hade jag strömkällan avknäppt och sladden urdragen.

När datorn trots detta inte startade började jag felsöka annanstans. Jag plockade ut komponenter en efter en, och efter att jag hade tagit ur och satt i grafikkortet startade maskinen plötsligt igen. Nu fick jag dock en varningssignal, långa ihärdiga pipanden som håller på hur länge som helst. LED:arna på D-bracket:en visar rött på alla utom den nere till vänster som lyser grön. Jag försökte diagnostisera med hjälp av detta, men MSI:s hemsida gav inga vidare bra resultat. Jag kom till att det möjligen kunde ha att göra med tangentbordets interface.

Efter lite provande utan framgång fick det hela vara och jag gick till sängs. Genast på morgonen prövade jag starta fanskapet på nytt, och då fattade en kondensator på moderkortet eld. "Jaha" tänkte jag. "Då är felet i alla fall hittat." Jag beställde nytt moderkort och hämtade det samma kväll.

När jag installerat det nya kortet trodde jag allt skulle vara frid och fröjd, men icke! Samma varningssignal och samma ljus på min d-bracket. Nu vågade jag inte längre starta om maskinen av rädsla för att bränna också mitt nya moderkort. Så jag antog att det var strömkällan som gett upp och matade för stora spänningar i kortet. (Kondensatorn som brann på det första satt strax intill ATX12:ans fyra kontakters plugg.) Jag hämtade i kväll en ny strömkälla men samma fel fortsätter att plåga mig!

Jag har nu kopplat ur allt utom ramminnen och processor och får fortsättningsvis samma fel. Det kan ju inte längre ligga i varken moderkortet eller strömkällan eftersom bägge är splitternya. Vad är detta? Snälla, om ni vet, hjälp mig! Mina egna fixartalanger är i det här skedet slagna.

Tusen tack på förhand!
Nicklas

Min dator:
AMD Athlon 64 3000+ socket 754 med Nexus AOP-6400 processorfläns och -fläkt
MSI K8N Neo Platinum moderkort
512 Mram Apacer DDR400
512 Mram Kingston DDR400
Club 3D ATI Radeon 9800 Pro 256 Mb
Seagate Barracuda 7200.7 160 Gb SATA
Western Digital Caviar 250 Gb SATA
Samsung CD-ROM
Sony CD-RW
Random RealTek 10/100 Mbit nätverkskort
350W ATX12 PSU, först en Antec och nu en FSP Blue Storm
USB-mus och PS2-tangentbord, bägge logitech
LG Flatron L1730S 17" LCD-skärm

(Och jo, jag inser att de sistnämnda knappast är relevanta, men jag vill ge så fullständig information som möjligt.)

Permalänk

CPU som gått varm och blivit bränd? (GROV chansning)

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem

Har också en MSI k8n neo platinum, och tycker det är en jävla skräpbräda.

Moderkortet gillar inte mitt kontrollerkort med uppsättningen 4x250gb (raid0), så den buggar som tusan, då jag ibland inte kan göra någonting alls i bios, den låser sig helt enkelt när jag vill in dit. Ibland försvinner bakgrunden och jag ser ingenting i bios, men då jag trycker pil-upp/ned/sidan så dyker texten för respektive område fram.

Har prövat att flasha, men dessa problem består fortfarande.

Blir ett nytt system inom dom senaste dagarna. Aldrig mer ett MSI kort kan jag lova. Blir ett hederligt Asus.

EDIT: Ah, kan lägga till att moderkortet strular rätt rejält med mitt grafikkort också. När den genomkollat samtliga kontrollerenheter så försvinner bilden, vilket tvingar mig att rycka ur kabeln till grafikkortet för att åter stoppa in den igen. Detta får jag upprepa några gånger innan bilden åtestår. Gör jag inte detta har jag tvärsvart bild i Windows. Och ja, har installerat om drivrutinerna för grafikkortet hur många gånger som helst. /spit på MSI.

Visa signatur

Speldator: A64 3200+ 2.0 Ghz K8N Neo Twinmos WB 512 BH-5 x2 R9800Pro Antec TP 550w Lian Li PC75b Cheetah 15k.3 18.4 gb Maxtor 250 gb x4(RAID0) NEC 2500a HP 920Pro DVI UltraX MX510 DSP-500 DD vattenkylning (RBX, Z-chipset, Maze-4, Thermochill 120.3b, Eheim 1250). GAMMAL SIGNATUR!

Permalänk

Mitt förra Msi k8n Platinum brände sönder 3 st nätagg i loppet av 2 månader,+att nätverkskorten slutade fungera..Har fått ett nytt för ett tag sedan och det fungerar iaf.....Håller med riktiga SKRÄP kort köp skiten INTE...Finns hur många som helst som har jätte problem speciellt med att de bränner upp nätdelar...Msi verkar ha riktigt dåliga kvalitets kontroller och skit saker på sina kort

Visa signatur

Amd 4400+ x2 @2600mhz | Msi Neo2 | 1gig Crucial PC3200 BallistiX | G-force 6800 GT Flashat till Ultra | vatten kylt system |

Permalänk
Geeks
SweClockers

Lite off-topic:

Nu användare, läs igenom denhär posten ordentligt. Det är precis såhär det ska se ut när man vill ha hjälp! Bra felbeskrivning och utförlig systemspecifikation. En eloge till G-force för en perfekt skriven post!

Over and out.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Lite off-topic:

Nu användare, läs igenom denhär posten ordentligt. Det är precis såhär det ska se ut när man vill ha hjälp! Bra felbeskrivning och utförlig systemspecifikation. En eloge till G-force för en perfekt skriven post!

Over and out.

Tackar så mycket för berömmet! Det har blivit en del hängande på forum genom åren, så jag har så småningom lärt mig.

Däremot har jag ännu inte hittat någon lösning på mitt problem. Jag börjar så smått frukta att det verkligen är processorn som har tagit stryk. Inte bra.

Mvh.
Nicklas

Permalänk

Om den har gått väldigt väldigt varm kanske kylpastan är kokad & kass, prova plocka bort och rengöra lite....tror inte det hjälper men man måste ju prova....

Å sen vill agera lite motvikt åt dem som sågar MSI & K8N, jag har haft mitt ända sen det dök upp marknaden första gången, lite problem i början men ända sen dess har det funkat utmärkt. Jag har haft flera andra MSI kort oxo, bla det berömda K7D Master, och bara haft positiva erfarenheter. Man bör ha klart för sig att moderkort som produktgrupp har stor felprocent. Varför är ju inte så svårt att förstå: en komplex produkt med hundratals komponenter och tusentals kopplingar, som ska säljas till slutkund till ett minimalt pris. Moderkortets funktion kräver mer eller mindre att ALLA komponenter fungerar felfritt, och priset kräver mer eller mindre noll testning innan slutkund.

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henry Rollins II
[B]Om den har gått väldigt väldigt varm kanske kylpastan är kokad & kass, prova plocka bort och rengöra lite....tror inte det hjälper men man måste ju prova....

Jo, det kunde tänkas. Dock har jag ju faktiskt flyttat över allt till det nya moderkortet så jag borde ha sett om något var fel när jag tog lös processorn och rengjorde den. Jag märkte åtminstone ingenting speciellt.

Moderna moderkort borde ju ha en funktion som stänger av maskinen ifall att processorn går för varm, eller hur? Dessutom kunde jag utan problem hantera flänsen med bara händerna redan några minuter efter att den hade stängt av... Syns det på en Athlon 64 om den har fått för mycket?

Tack för er hjälp, så sakteliga ringar vi in detta fel!
H. Nicklas

Permalänk
Avstängd

sedan är en del MSI kort olika gjorda, deras platinium samt diamond serie verkar vara bättre gjorda.

Om fel uppstått, hade du klockat?
CPU?
Kolla med en annan..
Nätagg?
Kanske blåst något i den?

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av G-force

Moderna moderkort borde ju ha en funktion som stänger av maskinen ifall att processorn går för varm, eller hur? Dessutom kunde jag utan problem hantera flänsen med bara händerna redan några minuter efter att den hade stängt av...

Jo det har den säkert, om du så har stängt av nödstoppet på mellan 80-90 grader som finns i BIOS, så har den ett steg till säkert runt 100-120 grader. Var 110 grader på ett nforce2 kort ja hade tidigare. Den slog till en gång när jag hade monterat kylflänsen fel. Då var jag tvungen att använda en grillvante för att ta bort den

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem

DEt är inte fel på hans moderkort... Det är ni som är kassa.. Allt funkar hur bra som helst här...

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SIR_HanZen
DEt är inte fel på hans moderkort... Det är ni som är kassa.. Allt funkar hur bra som helst här...

Vad är syftet med detta inlägg?

EDIT: Otrevlig.

Visa signatur

Min data är bättre än din data.