Kan inte lägga på drivrutiner på mitt 6800GT

Permalänk
Medlem

Kan inte lägga på drivrutiner på mitt 6800GT

Hej på er!

Nu har fått problem med mitt Leadtek 6800GT-grafikkort igen...

Det började med att pilmarkören hade små horisontella streck i sig. Sen så började strecken dyka upp på fler ställen som tex menyer etc. Körde igång en film...fullt med streck här också. Körde memtest, testade CPUn etc. Inget hände. Då provade jag att köra en återställning av datorn till några dagar bakåt. Gick perfekt förutom att jag nu inte kan lägga på några nVidia-drivisar överhuvudtaget! Har provat med de senaste och lite äldre samma skit. Det funkar bara med de standard-drivrutiner som WinXP har. Såfort jag lägger på nVidia-drivisar så ballar datorn ut. Startar om sig, streck dyker upp etc...Varför??

Skärmsläckaren har också lagt av då den säger att den inte hittar några Direct3D drivrutiner...

Visa signatur

LianLi Lancool II Mesh, AMD Ryzen7 5800x3d, Asus Rog Strix B550-F Gaming, HyperX Predator DDR4 3200MHz 2x16GB , Asus TUF Gaming RTX4090, Be Quiet Dark Rock Pro 4, Dell G3223Q, Varjo Aero

Permalänk

strecken beror på överhettning till 99,9%

angående att det inte går att installera drivrutiner verkar jävla skumt...

Visa signatur

I feel just like a child

Permalänk
Medlem

Det kan alltså vara nån kylfläns eller nåt skit som lossnat...

Datorn funkar perfekt i den sk standard läget...men det är lite dålig upplösning, skärmen flimmrar etc (säkert låg bilduppdateringsfrekvens). Kan inte ställa in nåt. Måste därför lägga på nVidia-drivisarna, men det går inte.

Jag har Zalmans VF700-AlCu. Grafikkortet har gått på en temp på ca 65-67 grader med bara Windows. Har jag spelat har det säkert gått upp till ca 80-90 grader, men det skall den väl tåla....

Visa signatur

LianLi Lancool II Mesh, AMD Ryzen7 5800x3d, Asus Rog Strix B550-F Gaming, HyperX Predator DDR4 3200MHz 2x16GB , Asus TUF Gaming RTX4090, Be Quiet Dark Rock Pro 4, Dell G3223Q, Varjo Aero

Permalänk

Låter väldigt högt...

Visa signatur

I feel just like a child

Permalänk

Jag skulle tippa på att du inte har satt på Zalman-fläkten korrekt. Vad hade du för grafikkort innan?

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Medlem

Höll på och försökte fixa grafikkortet igår kväll:

* Ominstallerade DirectX9c - Hjälpte inte.
* Kollade kylflänsar och fläkten (VF700-AlCu) - allt satt fast ordentligt
* Kollade så att fläkten var på - det var den på max
* Provade att ta bort graafikdrivisarna i felsäkertl läge. - hjälpte ej

Jag har alltid kört med mitt 6800GT-kort...

Stängde av datorn i går kväll. När jag startade den imorse så såg allt bra ut och allt såg ut att funka. Jag kollade tempen och såg att det låg på 57 grader. Körde igång nVidias Nalu-demo för att låta grafikkortet jobba lite. Jag kom upp i 75-78 grader.

Jag var jättenöjd.....skulle jag inte varit...Efter ca 30 minuter började strecken komma på muspekaren. Sen så kome de på fler ställen...Jag startade om datorn och tro det eller ej, då "hittade" datorn inte 6800-kortet igen! Suck! Observera att grafiken hela tiden ser bra ut i detta läge, dock så flimmrar skärmen pga för låg uppdateringshastighet (går ej att ändra).

Visa signatur

LianLi Lancool II Mesh, AMD Ryzen7 5800x3d, Asus Rog Strix B550-F Gaming, HyperX Predator DDR4 3200MHz 2x16GB , Asus TUF Gaming RTX4090, Be Quiet Dark Rock Pro 4, Dell G3223Q, Varjo Aero

Permalänk

Förmodligen brännt

Visa signatur

I feel just like a child

Permalänk

Du får alltså ~65c i windows ock nästan 90c i spel och du har fläkten på max!? Du har installerat kyllaren fel. Det måste du har gjort. Och att du inte stängde av dator trotts den höga temp. och sträck över skärmen (vilkte tydder på att kortet är överhettad) har bidragit till att du kan inte få igång skärmen/windows. Du har troligen brännt kortet.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Troligen ja...men är det då inte konstigt att datorn ser bra ut när jag avinstallerat drivisarna i felsäkert läge. När jag sen startar om datorn så funkar det, men jag har inte så många upplösningar att välja på och jag kan inte välja skärmuppdateringsfrekvens etc. Visst borde man se nåt då också? Det gör man inte...

Jag har haft dessa höga temperaturer ganska länge och kortet har funkat perfekt.

Tidigare så hade jag överklockat kortet lite via Coolbits2 etc. Jag hade korter på 400/1000. Det fungerade stabilt. Sen så uppgraderade jag till de senaste drivrutinerna 8X.XX. Kan det vara så att överklockningen "ligger kvar" och stör? Tyvärr är det ju så att jag måste kunna installera nVidia-drivrutinerna först innan jag kan få tillbaka grundinställningarna. Eller återställs de när man lägger på nya drivrutiner?

Visa signatur

LianLi Lancool II Mesh, AMD Ryzen7 5800x3d, Asus Rog Strix B550-F Gaming, HyperX Predator DDR4 3200MHz 2x16GB , Asus TUF Gaming RTX4090, Be Quiet Dark Rock Pro 4, Dell G3223Q, Varjo Aero

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nima01
Troligen ja...men är det då inte konstigt att datorn ser bra ut när jag avinstallerat drivisarna i felsäkert läge. När jag sen startar om datorn så funkar det, men jag har inte så många upplösningar att välja på och jag kan inte välja skärmuppdateringsfrekvens etc. Visst borde man se nåt då också? Det gör man inte...

Jag har haft dessa höga temperaturer ganska länge och kortet har funkat perfekt.

Tidigare så hade jag överklockat kortet lite via Coolbits2 etc. Jag hade korter på 400/1000. Det fungerade stabilt. Sen så uppgraderade jag till de senaste drivrutinerna 8X.XX. Kan det vara så att överklockningen "ligger kvar" och stör? Tyvärr är det ju så att jag måste kunna installera nVidia-drivrutinerna först innan jag kan få tillbaka grundinställningarna. Eller återställs de när man lägger på nya drivrutiner?

Nej inte särskillt lustigt att det så bra ut då. Eftersom du inte använder hela kapaciteten av kortet då.. Är inte så bra på att förklara men när du har brännt ett kort, så kan du oftast för att slippa artefakter i windows, ställa ner färgkvalitén till 16bitars istället för 32.

Detta har åtminstone funkat på de kortet jag brännt. Inte för att det gör kortet "obrännt" men men ville bara få det förklarat att det inte är konstigt..

Stavas brännt med två n förresten?

Visa signatur

I feel just like a child