ATI höjer priser i smyg

Permalänk
Melding Plague

ATI höjer priser i smyg

<font style="font-size: 10pt"><b>ATI höjer priser i smyg</b></font> <small class="small">tisdag 8 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
När ATI först lanserade Radeon X1800 XT hade det en rekommenderad prislapp på $549 dollar. ATI har nu ändrat sig och rekommenderar butiker att inte sälja grafikkortet för under $599 dollar. Huruvida detta gäller andra modeller i Radeon X1000-serien är okänt.
<br />
<br />En intressant följd av detta är att Nvidias nya GeForce 7800GTX 512MB som planeras lanseras nästa måndag kommer att vara billigare än tidigare, relativt sätt, än ATI:s flaggskepp. Det planerade priset för GeForce 7800GTX 512MB är $649, vilket med tidigare prisuppgifter skulle vara $100 mer än ATI:s grafikkort. Nu är skillnaden inte lika stor, förutom möjligtvis i prestanda.
<br />
<br /><a href="http://www.theinquirer.net/?article=27524" target="_blank">The Inquirer</a> har mer information.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Haha.Hoppas 7800gtx blir biligare änn x1800xt!! Ett pris krig skulle vara roligt!:p

Permalänk
Medlem

hm... det här, om någåt, är ett dåligt drag av ATi.

Permalänk
Medlem

det va väl bara ett prisförslag från ATI..

butikerna kommer väl få sina små priskrig förhoppningsvis.

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Medlem

ATi sätter ett pris på deras bästa kort. nVidia släpper ett kort som smiskar upp det ordentligt och vad gör ATi då? HÖJER PRISET?!? Nä nu fan får dom ta och skylla sig själva.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
ATi sätter ett pris på deras bästa kort. nVidia släpper ett kort som smiskar upp det ordentligt och vad gör ATi då? HÖJER PRISET?!? Nä nu fan får dom ta och skylla sig själva.

om nu nvidia smiskar upp ati kortet rejält, då blir jag genast sugen på en länk till testet.
ska snart köpa nytt kort och då är det bra att vara förberedd.

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk

7800GTX 512mb har inte släppt än, om 6 dagar finns den.
Och ja, GTX 512mb kommer köra över X1800XT och jag skulle inte bli fövånad om kortet ta 10000p sträcket i stock.

Angående prishögninge tycker jag att ATI bara skämmer ut sig.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

ok.. jag vill/kan inte uttala mig om vem som kör över vem..

jag lite tveksam på att de blir sån överdriven skillnad som ni säger/tror att det blir.

ang. priset så är det väl upp till butikerna.. ati säger ju bara rekomenderat pris.

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Medlem

Tycker det verkar som att man skulle jämföra ett 9300 med ett 5900Ultra enligt SweC nyheten..

Men iaf, dåligt drag av ATI tror jag.

Visa signatur

3dMark05: 15.100 -> E4300 1.8Ghz @ 3.15Ghz , 2x1gb OCZ PC6400, 8800GTS 320mb, ASUS P5N-E SLI

Permalänk
Medlem

Marginalerna för butikerna är väl ganska små, så vida dom inte har kapacitet att köpa in enorma mängder (vilket ingen vill då tekninken föråldras så snabbt), så det blir nog inte så stora skillnader på butikspriserna tyvärr. Tråkigt när prisutvecklingen går åt fel håll :/

Visa signatur

Asus A8N-E, AMD64 X2 4200+, 2GB RAM, Geforce 7800GT, SB Audigy 2 ZS.

Permalänk

ATI x1800xt väntas till Sverige i maj 2006

Permalänk
Medlem

haha... ATi kan ju hälsa hem nu.. detta var nog de mest korkade draget de kunde göra

Permalänk
Medlem

i det tysta har ja suttit o hållt för munnen för att inte klanka ner på Ati...
MEN NU FÅR DOM FÖR FAN TA O GE SEJ!
ati sjunker... o d e snabbt... d e min mening...

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Avstängd

Tjoho! Tror ni inte att ATi vet vad de håller på med? Jag tror att de har ett antal gubbar som kan det här med att sätta priser och så. Visst, det kanske verkar märkligt med en prishöjning för tillfället, det tycker även jag, men att säga att de är korkade och att ati sjunker är väl ändå att ta i.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk

Dåligt av ATI att göra så när de kan kan tjäna mer att flera köper billigare kort.... Nu verkar som ATI har förlorat slaget medans Nvidia kan vara en lycklig vinnare;) Skiljer det inte så mkt så tror jag att de flesta köper då Nvidia...

Permalänk
Medlem

Själv köper jag nvidia kortet istället för ATis,ganska många som nog gör samma sak.

Permalänk
Discokungen

Nope, de har OEM-marknaden i ganska fast grepp

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Fin bluff. De kanske hoppas på att det ska lura kunderna att tro att deras kort är bäst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Nope, de har OEM-marknaden i ganska fast grepp

OEM-marknaden tillhör Intel.
Jag trodde att nvidia var större än Ati men tydligen inte. Däremot så ökar nvidias andelar snabbt, så varför Ati satsar på att höja priserna är lite oklart.

http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20051102141407.htm...

Permalänk

Lutar mer och mer åt ett 7800GT nu alltså. Verkar ha lite att hämta vad gäller överklockning och finns faktiskt i butikerna. Att den är över 500kr billigare än x1800XL skadar ju inte heller...

Att ena dagen läsa att ATi har brist på krestar och andra dagen läsa att de höjer prislappen för sitt toppkort bådar inte gott.

Fan också.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

ATI har inte gjort många rätt den senaste tiden och de verkar fortsätta på samma bana om detta stämmer...att höja priset när konkurrenterna släpper ett snabbare kort känns ju verkligen rätt

Kanske dags att börja sparka lite folk i ledningen och få rätsida på företaget igen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Friamannen
Lutar mer och mer åt ett 7800GT nu alltså. Verkar ha lite att hämta vad gäller överklockning och finns faktiskt i butikerna. Att den är över 500kr billigare än x1800XL skadar ju inte heller...

Att ena dagen läsa att ATi har brist på krestar och andra dagen läsa att de höjer prislappen för sitt toppkort bådar inte gott.

Fan också.

Ursäkta mej ifall jag säger följande ... "MUHAHAHAHAHAHAH" Come over to the darkside of the force

Permalänk

Har dom bytt VD eller nått?:confused:

Allt som gör nu blir ju fel, vad tänker dom med?

Visa signatur

Intel i7 5820K 3.6Ghz@4.2Ghz | Noctua NH-D15 | 4x4GB Crucial Ballistix Sport DDR4 2400Mhz | Asus X99 Deluxe | MSI 780GTX | Samsung SSD 830 256GB | Seagate HDD ST3000DM001 7200rpm 3Tb | Fractal Design Arc | 6x140mm & 1x120mm (Silverstone AP Intake & Noctua Outtake) | Hp w2207 22 inch | Eizo S2000 19 inch

Permalänk

Fast sen när skulle ett xt kosta 549$?

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2532

Dock har priset på xl sjunkit snabbt så vi får väl se hur det blir , Finns tom xl kort under 400$ i USA nu. Om det bli en liknande pris utveckling här kommer 1800xl vara ett rätt prisvärt kort iaf

http://www.newegg.com/Product/Product.asp?Item=N82E1681410261...

Visa signatur

Gigabyte GTX 560Ti 1GB OC+ |Intel Core i5 750 2,66GHz / 8MB | Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | ASUS P7H55/USB3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Ursäkta mej ifall jag säger följande ... "MUHAHAHAHAHAHAH" Come over to the darkside of the force

Tänker vänta i någon månad sen gör jag mitt köp. Ligger x1800XL och 7800GT jämt då så blir det utan tvekan ett x1800XL. De verkar klocka mycket bra också Men skiljer det mer än säg 3-400kr blir det ett Nvidia. Men skulle kännas konstigt, vant mig så med ATi nu. Me likes them.

Förresten köper jag inte kort för att ta ställning

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Hedersmedlem

Visst känns det som en spark i sidan för oss som bryr om oss det nyaste. Men någon sa att ATI skulle tjäna på att sälja fler till ett lägre pris. Vad jag har sett har dom väldiga problem att ens skeppa X1800XT-kort. Till om med på forumet (vilket består av datornördar) vet jag inte om många har fått tag på ett kort, om ens någon?

Det finns inga pengar att tjäna på de värsta korten. De stora summorna ligger i budget/mellanklassen där det finns flest köpare. Dock är det viktigt för företagen att ha det bästa kortet på marknaden till vilket pris som helst, så man kan skryta med det.

Enligt mig hade Ati sin stora tid i prestandaklassen innan Nvidia 6800-serie kom ut. Nvidia hade överlag bättre prestanda på sina kort till ett bättre/likvärdigt pris. Nu när 7800 är ute verkar historien upprepa sig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Ursäkta mej ifall jag säger följande ... "MUHAHAHAHAHAHAH" Come over to the darkside of the force

lightside menar du väl.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

I smyg?

I smyg? Hade det skrivits så om nVidia gjort det? Nä, det här luktar nVidia-anhägnare... (läs: Charlie Demerjian)
Jag vet personligen inte många företag som annonserar prishöjningar, men varsågoda det är bara att börja med "flaming" på andra företag när det finns möjlighet.
Nästa gång DB eller komplett eller rentav den lokala mataffären höjer priserna vill jag ha en initiativtagare som börjar. Sätt igång bara... *skarp ironi*

Vad jag menar är att priserna kanske behövs höjas för att öka intäkterna. Det är ju ett måste att få intäkter, så dem kan fortsätta skapa nya produkter till oss konsumenter.
Det är mittsegmentet dem tjänar på, inte dessa kort. Dem kanske rentav går back på det. Vad vet jag? Vad vet ni? Hursomhelst är det inga vansinniga summor dem tjänar på high-end korten.

Jag förstår jag inte varför "alla" klagar, jag menar hur stor del av er som beklagat er har egentligen råd att köpa kortet? Inte så jättemånga gissar jag på. Kanske dags att rannsaka lite?
För vad jag såg så skulle inga andra prishöjningar ske. (kan ha missat det iofsig).
Kanske har dem fått "insider-information" om att nVidia inte kommer kunna leverara i tid? Vad vet jag? Vad vet ni? i så fall är det ett smart drag, anser jag.

Kontentan av mitt inlägg är att jag tycker det är mer intressant att diskutera varför dem gör det, inte beklaga sig över _att_ dem gör det. (hoppas fler tycker det)

BTW, jag är inte på dåligt humör
Jag fick en skön dropp på WoW idag så jag mår bra. Utmärkt tom.

Kram på er all SweClockers därute! //Dennis

Visa signatur

Asus P4C800 Deluxe | Intel Pentium IV 3,0 GHz | 1024 Mb RAM | Gainward 7600GS 512Mb | Voodoo5 5500 PCI | 2x IBM Deskstar 120GXP 80Gb [RAID0]
Addtronics 7890A /w Enermax EG651P-VE 550W

Permalänk
Hedersmedlem

Det roliga med allt det här är att ATI säljer mer kort än Nvidia men det finns inga kort att köpa.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Re: I smyg?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yunudr
I smyg? Hade det skrivits så om nVidia gjort det? Nä, det här luktar nVidia-anhägnare... (läs: Charlie Demerjian)
Jag vet personligen inte många företag som annonserar prishöjningar, men varsågoda det är bara att börja med "flaming" på andra företag när det finns möjlighet.
Nästa gång DB eller komplett eller rentav den lokala mataffären höjer priserna vill jag ha en initiativtagare som börjar. Sätt igång bara... *skarp ironi*

Vad jag menar är att priserna kanske behövs höjas för att öka intäkterna. Det är ju ett måste att få intäkter, så dem kan fortsätta skapa nya produkter till oss konsumenter.
Det är mittsegmentet dem tjänar på, inte dessa kort. Dem kanske rentav går back på det. Vad vet jag? Vad vet ni? Hursomhelst är det inga vansinniga summor dem tjänar på high-end korten.

Jag förstår jag inte varför "alla" klagar, jag menar hur stor del av er som beklagat er har egentligen råd att köpa kortet? Inte så jättemånga gissar jag på. Kanske dags att rannsaka lite?
För vad jag såg så skulle inga andra prishöjningar ske. (kan ha missat det iofsig).
Kanske har dem fått "insider-information" om att nVidia inte kommer kunna leverara i tid? Vad vet jag? Vad vet ni? i så fall är det ett smart drag, anser jag.

Kontentan av mitt inlägg är att jag tycker det är mer intressant att diskutera varför dem gör det, inte beklaga sig över _att_ dem gör det. (hoppas fler tycker det)

BTW, jag är inte på dåligt humör
Jag fick en skön dropp på WoW idag så jag mår bra. Utmärkt tom.

Kram på er all SweClockers därute! //Dennis

Du har inte tänkt på en sak. För att tjäna pengar måste de börja skeppa kort först.. Det är jävligt korkat av företaget att först komma ut med det för sent. Skjuta upp lanseringen några månader, få leverans problem, och sen höja priserna