Nytt ljudkort pga dåligt integrerat ljudkort!

Permalänk
Medlem

Nytt ljudkort pga dåligt integrerat ljudkort!

Hej!

Uppgraderade min burk med ett Asrock 939 sata2, o upptäkte att det integrerade ljukortet inte var det bästa.

Jag är allround, alltså spelar, lyssnar på musik, ser på film och spelar in musik.

Hade ett asus a7n8x innan, o det inbygda ljudkortet dög åt mig, mycket pga att det gick bra att spela in med det. Hade en latency på 15ms, jämfört med ca 800ms nu.

Det blir en nästintill omöjlighet att spela in idag. Att det nästan tar 1 sek från att jag trycker ner tangenten på keyboarden tills att det låter/spelas in gör att jag måste köpa mig ett ljudkort.

Jag är verkligen ingen expert på detta, så därför lägger jag in denna tråd. Har letat en del på forumet o tror att jag kan köpa mig typ ett Creativ kort för en billig penning o det fungerar. Men skulle bli knäckt om det är lika dålig latency på ett sådant.

Alltså:

Vill ha ett ok allround kort, med låg latency för en billig penning (har en tight ekonomi) runt en 1000:-, helst billigare

Eller om det bara är någon inställning på mitt mobo som måste ändras. Har dock inte hittat något i manualen.

Ha det!

Visa signatur

_som_

Permalänk
Gäst

Ring runt på diverse lokalhandlare och fråga om dom har ett bulkat kort.
Te.x detta Creative SoundBlaster X-Fi XtremeMusic.
Det kostar 1185:- på Stygga pojken här i Malmö,men det finns säkert bulkat.Meka in kortet och gör ditt intregerade kort disable så får du ett kanonljud.
Funderar själv på detta kort på en av maskinerna.Det finns både bättre och mer finessrika kort än detta,men dock då dyrare.

Permalänk

Helt klart ett bra köp.
Men tror du ( DreamMaan) inte att ett Audigy 2 ZS skulle duga bra också?

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Hedersmedlem

Göra musik med ett Creative-kort? Tja, varsågod att kasta pengarna i sjön...

Köp ett M-Audio Delta Audiophile för 995:- och använd det när du gör musik. Låg latency, bra ljud, antagligen det stabilaste kortet på marknaden. Behåll ditt interna ljudkort aktiverat om du vill ha kvar surround-kompabiliteten.

Återigen: Creative-korten går knappt att göra musik med, framförallt inte Audigy et. al.

Permalänk
Medlem

Hej!

Kan jag införskaffa ett M-Audio Delta Audiophile, använda det + det interna samtidigt, eller måste jag in i bios varje gång man vill spela/kolla film o aktivera det?

Är M-Audio kortet endast till för musikinspelning, eller blir det generelt bättre ljud när man spelar upp musik?

Skulle inte ha något mot det eftersom det interna ger rätt dålig musikåtergivning.

Visa signatur

_som_

Permalänk
Medlem

Du kan ha båda korten aktiverade sammtidigt, sen är det bara att ändra i ljudegenskaper när du vill byta kort.

Visa signatur

[color="blue"]Det som inte dödar härdar[/color]
AMD 64 3000+|MSI K8N Neo2 Platinum|1024Mb pc3200|x800pro & Radeon 7000|M-Audio Revolution 5.1|Samsung 193P+ & LG 1715S|Altec Lansing MX5021

Permalänk

Lite intressant det här med ljudkort så jag lånar din tråd för en kort fråga: Vad är det i ljudkort som kan påverka ljudkvalitén i musikuppspelning? Att man kan förlora i förstärkare är klart men jag tycker vilken skitkrets som helst skulle klara att göra vad-det-nu-är-ljudkort-gör. Det behövs ju liksom inga höprecisionskontakter och ledare däri eftersom signalerna inte ska skickas omkring en massa... Upplys mig så är ni snälla.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?