Permalänk
Medlem

Löv och wlan

Har just installerat en brygga med ett avstånd till accesspunkten på c:a 160 meter.
Jag har ok signalstyrka (c:a 65%) men det verkar som jag har problem med kvalitén på signalen. Personligen misstänker jag ett antal träd (3-4 st) som står i vägen. Just nu fungerar länken som tänkt, men vid lite tyngre användning ballar den ur.

Frågan är vad som händer när våren kommer och träden börjar sätta löv. Hur stor blir skillnaden när träden är lövbeklädda? Kommer jag över huvudtaget få en signal igenom?
Länken går över rikt- och rundstrålandeantenner.

På samma tema, finns det något bra program för att analysera paketförluster och andra problem i wlan?

Visa signatur

System:IBEX 7001, CPU: Z80A Zilog 2.5MHz, RAM:64KB, ROM: 64KB, Lagring: 400KB * 2, Grafik:24 x 80 tecken (grön), OS: CP/M

Permalänk
Medlem

Tyvärr kan det hända att du tappar lite signalstyrka just pga löven. Så var det för mig. Slutade med att jag tog fram motorsågen och sågade ner alla grenar. Farsan blev galen

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem

Tja, löv är ju vattenrika... under våren så är själva träden ännu mer vattenrikt dessutom... då har det högre jordfaktor, då blir det svårare för mikrovågsignaler att tränga igenom trädet.

Permalänk
Medlem

Detta program rekommenderas: http://www.tune-up.com/

Ett tweak och Windows-fix program. En polare hittade en inställning gällande wlan, han kunde ställa ner tiden då wlanet väntar på att paket skulle rapporteras förlorade, de skikas om tidigare alltså. Detta gjorde hans wlan märkbart snabbare.

Ovanstående ska tas med en nypa salt då jag inte kommer ihåg/vet hur det verkligen var....

[EDIT] Efter en diskussion med Intenso på forumet så kom vi framtill att vad menar du XOOL med "högre jordfaktor"?

Vaddå är wlanet elektriskt och därför jordas av vattnet i löven?

...eller mer seriöst menar du mer vatten = mer "i vägen" för signalerna?

Jordfaktor dagens i-landsproblem?

Permalänk
Medlem

Tune-Up är nog inte riktigt vad jag är ute efter, jag letar mer efter ett (helst freeware) som analyserar quality of service över w-lan. Men tack för tipset.

Efter frenetiskt letande kom jag fram till att om jag flyttar accesspunkten 50 meter finns det en trevlig öppning i lövverket. Vågar inte chansa på att "tappa" alla nätverkskameror så fort våren kommer. Flyttar ut accesspunkten till ett förråd utomhus. Funderar nu på om jag behöver värme eller inte i lådan där accesspunkten skall sitta..

Visa signatur

System:IBEX 7001, CPU: Z80A Zilog 2.5MHz, RAM:64KB, ROM: 64KB, Lagring: 400KB * 2, Grafik:24 x 80 tecken (grön), OS: CP/M

Permalänk
Medlem

Värme brukar de väl oftast klara rätt bra själva, de jävlarna, men du ska nog se till att få det torrt där den är, för att minska kondens och liknande shit.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

quality of service? sett en ping -t till killen och kolla hur mågna tappade paket du har.

hursomhelst, jordfaktor. fel ordval kanske, energiabsorbator passar bättre. radiosignaler gillar hursomhelst inte vatten, speciellt inte med en frekvens på 2,4 ghz. vattnet absorberar energin i signalen för att värma upp sig istället för att du får bra rate. testa med en 802.11 A eller att bara höjja uteffekten på accesspunkterna genom div olagliga modifikationer och antenner.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ksw
quality of service? sett en ping -t till killen och kolla hur mågna tappade paket du har.

hursomhelst, jordfaktor. fel ordval kanske, energiabsorbator passar bättre. radiosignaler gillar hursomhelst inte vatten, speciellt inte med en frekvens på 2,4 ghz. vattnet absorberar energin i signalen för att värma upp sig istället för att du får bra rate. testa med en 802.11 A eller att bara höjja uteffekten på accesspunkterna genom div olagliga modifikationer och antenner.

Jordfaktor är inte fel ordval, trädet får bättre kontakt med marken när det är mer vattenrikt och då är det bättre jordat. Ett bättre jordat träd har bättre elektrisk kontakt med marken, en jordad yta är svårare att tränga igenom för en mikrovågsignal än en som inte är jordad... större del får möjlighet att reflekteras... en liten del absorberas.

802.11A är inte en bra lösning, eftersom det har högre frekvens. Högre frekvens har ännu svårare att tränga igenom objekt... speciellt träd... kräver ännu högre grad av frisikt.

Permalänk
Medlem

Kör redan "ping -s" (använder inte Windows) men letade efter något mer avancerat verktyg.

Men som sagt ovan löv är vattenrika samt träd likaså. Efter att ha bläddrat lite i mina "gamla" böcker har jag fått fram att 2,4GHz bandet peneterar högst någon centimeter vatten, så chansen att signalen skulle försvunnit till våren är minst sagt stor.

Så nu blir det flytt av antenn samt montage av resterande 5 kameror och konstruktion av ett antal lådor som skall innehålla accesspunkter och switchar. Värmeproblemet är löst, och nu är det mest en fråga om design av lådorna. Lite annorlunda "modding" med andra krav, som tex. IP66... kul projekt dock!

Visa signatur

System:IBEX 7001, CPU: Z80A Zilog 2.5MHz, RAM:64KB, ROM: 64KB, Lagring: 400KB * 2, Grafik:24 x 80 tecken (grön), OS: CP/M

Permalänk
Medlem
Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte