X1800 XT 512MB vs 7800 GTX 512MB

Permalänk
Medlem

X1800 XT 512MB vs 7800 GTX 512MB

Tjoho.

Har ett problem här angående prisvärdhet som ja tänkte ni kunde tycka och skriva era tankar om

Som ni ser i topicen ståre mellan dessa två kort.

Båda e förskräckligt dyra, men antar att ja får punga ut de om ja vill ha nyaste någon gång.

Det skiljer sig inte så jättestort mellan dessa två kort vad jag ser.
Då e frågan om denna skillnad i prestanda är värt 1500kr extra för Nvidian?

Kan få tag i en ATI för 4500 och en Nvidia för 6k (nej kan inte fixa flera)

Stora frågan, är det värt det :s

Permalänk
Medlem

X1800XT är ju helt klart i nuläget mest prisvärt

Permalänk

Läs lite recensioner och skaffa dig en egen uppfattning.

Visa signatur

I feel just like a child

Permalänk
Medlem

"Båda e förskräckligt dyra, men antar att ja får punga ut de om ja vill ha nyaste någon gång."

Ja så är det alltid, trevligt att du upptäckt det

"Stora frågan, är det värt det :s"

Hur skall vi veta hur bra ekonomi du har och vad du prioriterar här i livet?
Har du Ferrari, Villa, 5 mille på banken eller bor du i en pappkartong. Svårt för oss att veta vad som är värt det för just dig!

Visa signatur

AMD Opteron 146, DFI nF4 SLI-D (BIOS 704-2BTA), Crucial BallistiX PC4000 2x1GB, Gainward 7800GT, Pioneer DVD-RW, NEC Multisync FE950/InFocus 4805.

Permalänk
Medlem

Jag är vanlig student

Jag har läst res etc, annars skulle jag inte fråga

Permalänk
Medlem

Jag kör 470/1300 mhz med mitt 7800GT. Hur långt är det kvar till 7800GTX?

Visa signatur

Asus G75V

Old baby:Amd 64 3000+ Winchester @ 3800+, ASUS A8N SLI, Corsair Twinx 1024 C2, Gainward 7800GT(470/1300), Tagan 420W X-eye, Samsung Syncmaster 730 BF, Samsung Spinpoint P120 250GB, Antec Plusview II, 3Dmark, 05: 8047, 06: 4045

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DirtyDan
Jag kör 470/1300 mhz med mitt 7800GT. Hur långt är det kvar till 7800GTX?

Det är vad mitt Golden Sample GTX ligger på. Så det är snabbare än standard klockningen på GTX. Men, nu kanske jag är ute och cyklar, GTX´en har väl fler pipelines och därmed snabbare ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FreeMan
Det är vad mitt Golden Sample GTX ligger på. Så det är snabbare än standard klockningen på GTX. Men, nu kanske jag är ute och cyklar, GTX´en har väl fler pipelines och därmed snabbare ändå.

Stämmer, 20 på GT och 24 på GTX.

Man kan räkna ut Fill Rate genom att ta frekvensen x pipelinesen. 7800GTX har då 24*430=10320 och GT 20*400=8000. För att ett GT ska gå i GTX så ska det gå i 10320/20=516.

Observera att jag kan ha gjort fel och att det är teoretiskt.

Visa signatur

Ja, jag har också hård vara.
Är du inte dum, har du inte otur när du tänker är du troligtvis totalt hjärndöd.

Permalänk

Nu har det ju kommit några recensioner och enligt dom är 512mb gtx det snabbaste kortet just nu och 20-25% snabbare än x1800xt 512mb men priset är ju ungefär 20-25% högre än nya radeon.
Nu har man ändrat sej när man såg testerna och kommer nog att skaffa ett snart när jag uppgraderar.

Permalänk
Medlem

Hmm, bra sugen på att skaffa en av de 2 snart me, men inte bra sugen på att punga ut de som behövs för att få en, nästan en lcd tv ju ^^

Står mest me valet mellan de 2, eftersom ja aldri kommer köra SLI, för dyrt. Men däremot kan man väll använda de äldre ati kortet när man köper nytt och köra crossfire? Delvis när x1800 xt blir gammalt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av drumloop
Hmm, bra sugen på att skaffa en av de 2 snart me, men inte bra sugen på att punga ut de som behövs för att få en, nästan en lcd tv ju ^^

Står mest me valet mellan de 2, eftersom ja aldri kommer köra SLI, för dyrt. Men däremot kan man väll använda de äldre ati kortet när man köper nytt och köra crossfire? Delvis när x1800 xt blir gammalt

Du kommer inte få ett vettigt svar här... det är lätt att dra fram exempel där det ena kortet är snabbare än det andra och drar man in priset så blir det ännu värre... planerar du att använda en tft skärm med 1280x1024 i upplösning de närmsat 2åren så skall du inte titta på tester som går över denna upplösning men istället titta på tester med myckket aa och af och annat lyx just i upplösningen 1280x1024. Det kan få en att lättare bestämma sig för ett kort...

Permalänk
Medlem

Yup, tänkte köra kvar på min tft något år till iaf, så vill ju ha ett kort som klarar o dra på AA och annat fint lyx. Men korten i den klassen borde klara de både två. Gör att de blir svårt me ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av drumloop
Yup, tänkte köra kvar på min tft något år till iaf, så vill ju ha ett kort som klarar o dra på AA och annat fint lyx. Men korten i den klassen borde klara de både två. Gör att de blir svårt me ^^

Det ena kortet klarar av AA och AF bättre än den andra... Ta de spel du är intresserad av och kolla på tester med dem spelen i 1280x1024 med max AA och max AF. Väg resultatet mot priset sen är har du väl vad du vill ha

Permalänk
Medlem

7800GTX 512 smiskar X1800XT rätt ordentligt. Tar man dock hänsyn till pris så anser jag att X1800XT samt 7800GTX 512 är rätt jämnbördiga.

Permalänk
Medlem

omöjligt att säga om det är värt det, det är ju upp till dig, läs lite recensioner och gör din egen uppfattning, men 7800GTX spöar x1800xt rätt hårt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Med hänsyn till att du skall köra i 1280x1024 med full AA och full AF... så ser jag följande i de fps spel som jag antar är mest populära nu.

FEAR: Båda är lika snabba.

Call of Duty 2: Båda är lika snabba.

Quake4: 7800GTX 512 är nästan 30% snabbare..

Battlefield2: 7800GTX är 15% snabbare.

Permalänk
Medlem

Behöver man verkligen ett sånt kort för 1280x1024 om man vill maxa AA/AF? Jag menar, ställ dig den frågan själv... Jag kör "vanliga" 7800GTX GS (470/1300) och maxar t.ex. BF2 i 1600x1200 med AA/AF och allt annat på max. Det är RAMet som är begränsande i BF2 och andra nya spel. Med 512Mb i grafikminne behöver man mindre RAM så du kanske inte behöver 2GB. Men jag tycker det är mycket mer värt att köpa mer RAM för pengarna. Hade 1GB innan (och nu också för övrigt då 1GB gick sönder). Nu kan jag knappt köra 1024x768 AA/AF max med allt annat på medium i BF2. Många nya spel lär följa den trenden.

Kör du i 1280x1024 blir det dessutom inte lika krävande som 1600x1200 (vad konstigt;))

Visst, vill man ha det värsta så... Men fråga dig själv, varför inte satsa på RAMet? Okej, nu kanske du ska slå till på 2GB direkt (eller mer?) men i såfall tycker jag du kan lägga de extra 2-3k på nåt annat. Bara min åsikt...

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Klart man kanske inte behöver de fetaste IDAg för att klara 1280 dugligt, men de kommande liren lär ju kröva lite. Om inte annat Oblivion.

Någon som har någon review med ATI:s nya drivisar som tydligen ska ha fixat en del ?