Permalänk
Medlem

Moddning på 6800LE?

Jag är inte direkt någon mästare på att hålla på med modda..eller löda..äh ni förstår vad jag menar. Jag har hört att man ska löda ihop bryggorna(?). Räcker det att bara bocka i fler pipes i Riva Tuner eller???

Uppskattar snabba svar

Visa signatur

Nätagg: Fractal Design 1000W Platinum CPU: i7 4790k 4,4ghz RAM: 16gb GPU: Palit 1080

Permalänk

För AGP krävs såvitt jag vet bara rivatuner eller modd av bios.

För övrigt väldigt enkelt att kolla om det funkar genom att köra 3dmark05 före och efter.....................

Permalänk
Medlem

altså? Måste man hålla på med biosen eller är det bara ett annat alternativ??

Visa signatur

Nätagg: Fractal Design 1000W Platinum CPU: i7 4790k 4,4ghz RAM: 16gb GPU: Palit 1080

Permalänk
Medlem

Jag har inte testat själv men såvitt jag har förstått så använder man RivaTuner och låser upp pipes den vägen, sedan testar man med 3dmark o ser man inga grafikbuggar låser man upp en till pipe osv.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

lånar tråden lite, är de nån som vet hur man gör en volt modd med hjälp av vrid pottar och lödning på ett 6800LE?

Visa signatur

| P4 Prescott 3.0@3.4Ghz | XP-120, Papst 26db | Abit AI7 | 1024mb ram | Inno3D 7800gs 480/1500 | Maxtor 160gb, 40gb pata, & 200gb, 320gb sata | Antec Sonata med Acousti Pack | Logitech Z-4 | G15 | MX-1000 |

Permalänk
Medlem

Tack för svaret grabbar. Jag ska pröva direkt efter skolan:D. Men en sak bara. Om jag öppnar alla pipesen, blir det som ett geforce ultra? (naiv fråga)

Visa signatur

Nätagg: Fractal Design 1000W Platinum CPU: i7 4790k 4,4ghz RAM: 16gb GPU: Palit 1080

Permalänk
Medlem

Nej. Det blir lite långsammare än ett 6800GT

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SCORPIUS
Nej. Det blir lite långsammare än ett 6800GT

Vilke förutsätter att man klockar upp GPU/Minne också. Enbart genom att låsa upp pipes är det en bit kvar till GT. Svar på den vanliga frågan: Nej, ett LE kan aldrig blir ett riktigt GT. Minnena skiljer. Däremot har vissa enstaka fått bättre 3D Mark-poäng än GT på olika sätt.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Men om jag låser upp pipesen. Blir det anmärkningsvärt bättre prestanda?

Visa signatur

Nätagg: Fractal Design 1000W Platinum CPU: i7 4790k 4,4ghz RAM: 16gb GPU: Palit 1080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olof The Great!!
Men om jag låser upp pipesen. Blir det anmärkningsvärt bättre prestanda?

Det skulle jag vilja påstå, ja. Så varför inte? Hur lätt som helst...

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Jag har gjort precis som din instruktion sa doomas, men det blev grafikfel=(. Så nu har jag återställt som det var förut. Vad är det för fel på mitt graffekort?

Visa signatur

Nätagg: Fractal Design 1000W Platinum CPU: i7 4790k 4,4ghz RAM: 16gb GPU: Palit 1080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olof The Great!!
Jag har gjort precis som din instruktion sa doomas, men det blev grafikfel=(. Så nu har jag återställt som det var förut. Vad är det för fel på mitt graffekort?

Lyckades du inte låsa upp en enda?
Om inte är dina andra pipelines paj.
Kort som har lite bristande kvalitet på vissa pipelines säljs som LE. De piplinesen låses och bara de som funkar bra är igång. Därav det färre antalet än på GT, ULTRA och de där korten.

Om du vill kan du prova att voltmodda. Det finns teorier om att kärnan får för lite ström för att orka ha igång alla pipelines. LE får 1,1 volt medan ULTRA får 1,4 volt. Tänk på att garantin ryker och att du behöver bättre kylning om det inte ska vara risk att det börjar ryka.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

hmm ok? tror jag fattar iaf(fan va noobig man känner sig men nån måste ju vara det)

Visa signatur

Nätagg: Fractal Design 1000W Platinum CPU: i7 4790k 4,4ghz RAM: 16gb GPU: Palit 1080

Permalänk
Medlem

Ingen funkade altså? Ofta funkar ju iaf någon att låsa upp.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Jag kör med orginalkylnignen på mitt Leadtek 6800le @ 1.5v, då sprarka den igång mina andra pipelines, så det är inte rykten. Det funkade iaf för mig. Testa.

Visa signatur

-| C2D E6300 @ 2.5ghz | Gigabyte Ga-945P- S3 | 1024mb Corsair TwinX2 6400 | Hiper 530 530w | Sapphire x1900xt @ 685/820 | 19" Samsung Syncmaster 940BF 2ms | 250gb Sata2 Seagate NL 7200rpm | Hiper Alu tangentbord | Zen v plus 2gb |-

Permalänk
Medlem

Grejen är att just Gainward ska normalt vara svår upplåsta. Där emot ska Leadtek vara väldigt vanliga att man kan låsa upp. Men jag får väl pröva igen då. Det kan ju inte skada.

Visa signatur

Nätagg: Fractal Design 1000W Platinum CPU: i7 4790k 4,4ghz RAM: 16gb GPU: Palit 1080