Geforce 6800 GS även till AGP

Permalänk
Melding Plague

Geforce 6800 GS även till AGP

<font style="font-size: 10pt"><b>Geforce 6800 GS även till AGP</b></font> <small class="small">torsdag 17 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
I måndags <a href="http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=524608" target="_blank">rapporterade vi</a> att ATI Radeon X1800 kommer att släppas till AGP. Nu gör Nvidia detsamma och släpper ett populärt kort till AGP, Geforce 6800 GS. Detta skriver <a href="http://www.theinquirer.net/?article=27760" target="_blank">The Inquirer</a> idag. Anledningen sägs kunna vara att detta löser problemet med att Nvidia har brist på AGP-kort.
<br />
<br /><i>”Unlike Geforce 6800 AGP, the new Geforce 6800GS AGP will be based on good old NV40 chips. This means Nvidia is reaching for IBM production facilities one more time and it sounds to me that it can get more NV40 from IBM that it could get NV41s from TSMC.”</i>
<br />
<br />Vilka klockfrekvenser kortet använder är inte känt. Det är dock ännu ett tecken på att det fortfarande finns en efterfrågan på högpresterande AGP-kort.
<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

mycke bra så slipper iaf jag byta ut hela riggen.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Är 6800GS ett bra kort? Är det värt att skaffa om man har Radeon 9800pro och vill kunna spela Battlefield 2, Quake 4 med bra flyt och även FEAR?

Så som det är nu så blir det massor av buggar och skit med mitt Radeon med BF2 och jag kan int spela det :/

Permalänk
Medlem

men vad är GS för nåt då ?

Permalänk
Medlem

Pci varianten har 12 pipes och 425 Mhz på gpun och ca 1GHz på minnet tror jag.

Dvs detta kommer vara nått mellan gamla 6800 agp och 6800 GT agp.

Visa signatur

Antec 182b | Intel Quad Q6600 @ 3 GHz| Thermalright Ultra 120 | Gigabyte P35 DS3 | Corsair PC6400 CL4 4x1024 MB | 8800 GTS 320 | Raptor 36 GB | Samsung SpinPoint 320 GB | Corsair Powersupply 520W | Eizo S2201W

Permalänk
Medlem

X1800 korten kommer ju inte alls till AGP. Det var bara ett missförstånd.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk

Äntligen, köpte precis datorn i sign för några dagar sedan och valde ett moderkort med AGP så jag inte behövde köpa nytt grafikkort tills jag hade mer pengar. Skönt med nya AGP kort

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte-elite
Äntligen, köpte precis datorn i sign för några dagar sedan och valde ett moderkort med AGP så jag inte behövde köpa nytt grafikkort tills jag hade mer pengar. Skönt med nya AGP kort

Absolut, jag tyckte det var lite synd att AGP skulle gå under så "tidigt".

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
Är 6800GS ett bra kort? Är det värt att skaffa om man har Radeon 9800pro och vill kunna spela Battlefield 2, Quake 4 med bra flyt och även FEAR?

Så som det är nu så blir det massor av buggar och skit med mitt Radeon med BF2 och jag kan int spela det :/

Ja det är värt det alla gånger men bara 256MB modellen så inget mer 128MB kort!!!

Den högre klockan på 6800GS gör att den presterar nästan lika bra och i bland bättre än den gamla 6800GT.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det finns någon information/pressrelease från officiellt håll? Står absolut ingenting om det här på nVidias hemsida såvitt jag kan se... Och eftersom The Inquirer verkade ha skrivit nyheten ang. x1800 utan att säkra sin information något vidare är man ju lite orolig för att även detta är skrivit på lösa grunder?...

Permalänk

jag vet att priset på PCI-e modellen är ca. 3000kr.

Det är lite dyrt tycker jag... Tror ni det kommer bli billigare till AGP, månne?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
jag vet att priset på PCI-e modellen är ca. 3000kr.

Det är lite dyrt tycker jag... Tror ni det kommer bli billigare till AGP, månne?

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artid=POVPCX68GS

Permalänk

Trevlig nyhet, hoppas det blir fina klockfrekvenser och om priset är rätt så är nog det här AGP-kortet att överväga.

Permalänk
Medlem

Sen att 6800gs kort verkar klocka förbaskat bra är ju också väldigt trevligt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sanosuke555
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artid=POVPCX68GS

Heheh då vet jag att man aldrig ska köpa det från komplett då.

Permalänk

AGP lever fortfarande:) Hoppas att den presterar bra i AGP.

Permalänk
Medlem

Det skulle vara intressant om dom släppte 7800 GT till AGP. Men dom resonerar väl som så att om man har råd att köpa ett 7800 GT-kort, så har man råd till ett nytt moderkort också. Lite synd... Undrar om man verkligen skulle förlora så mycket prestanda.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Högst sanolikt skulle du inte förlora nån prestanda alls, då PCI-E korten ännu inte nyttjar mer bandbredd än vad som fins i AGP bussen. Det som kan leda till förluster, är konverteringskretsarna, från seriel, till paralell informations ström.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.