Permalänk
Medlem

Bli av med brus ifrån nForce4 (Karajan)

Satte nyligen ihop en ny dator med ett LanParty Ultra-D. På detta kort finns inbyggt ljud genom Realteks ALC850. Ljuddelen kommer i form av en clip-on som är tänkt att minska störningar ifrån andra elektriska komponenter på moderkortet (smart).

Vad som inte är så smart är att bakplattan till chassit, den med uttag för LAN,ljud,USB,mus,keyboard mm, lätt kommer i kontakt med clip-on ljuddelen och då uppstår detta brus igen.

Bruset känns igen av att det blir starkare när datorn arbetar, t.ex. när du rör musen eller när hårddisken jobbar.

Se därför till att inte ljudmodulen kommer i kontakt med något (själv tejpade jag ovan nämnda bakplatta). Jag lät också bli att koppla in sladden för audiouttag i fronten av chassit och struntade i audiokabeln till DVDn.

Anledningen till detta inlägg är att jag först inte fattade varför oljudet uppkom och hittade inga vettiga svar på diverse forum (de flesta trådar slutade med att man köpte nytt ljudkort eller lämnade tillbaka moderkortet hehe). Hoppas nån får nytta av inlägget! Ber om ursäkt om det är "old news".

Visa signatur

Opteron 146 | LP Ultra-D | 2GB G.Skill | C3D X800 GTO 16p