Processor val till Barbone; P4 eller Celeron

Permalänk
Medlem

Processor val till Barbone; P4 eller Celeron

Hej jag skall köpa en Asus S-presso S1 P111 Och undrar vilken processor jag skall välja. Intel Celeron 345 - Socket 478 - 3,0GHz 533/256KB eller Intel Pentium 4 - 2.4GHz/533mhz 1024kb (prescott) - Socket 478 (Box)
Det jag hade tänkt att ha mer i datorn är ett nVidia Geforce 4 MX 64MB och det TV kortet som redan finns samt Corsair Value S. DDR 1024MB PC3200 400MHz CL3. Jag skall använda datorn till bara film och andra multimedia samt surfing - Ingen spelning.

//Kalf

Visa signatur

//Asus S-Presso S1-P111//Intel Celeron @ 3,0 Ghtz//1024Mb RAM//ASUS V9400-X//Western digital 250Gb//
//HP NC6220 PG832EA//Pentium 4 @ 2,0Ghtz//512Mb RAM//80Gb hdd//

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska köpa P4:an, för den blir lite snabbare, och priset blir ju inte så speciellt mkt högre. I o m att det är en prescott så klarar den utav att köra mer progs samtidigt. Tror nästan att p4an är mer prisvärd.

Permalänk
Medlem

men varm blir den nog i den lilla lådan

Permalänk
Medlem

Re: Processor val till Barbone; P4 eller Celeron

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalf
[...] Jag skall använda datorn till bara film och andra multimedia samt surfing - Ingen spelning.

//Kalf

Celeron utan tvekan. Med ditt användningsområde kommer du aldrig att vara ens i närheten av att begränsas av processorn. En Prescott P4 är bara onödigt dyr och varm.

Permalänk
Medlem

Celeron säger jag också just för värmen, sen ska du ju inte köra någe krävande som spel så då är det sak samma

Permalänk
Medlem

För mig är det helt obegripligt hur tillverkarna kan släppa barebones med S775 med prescott. Det är som att försöka utgå från en buss när man ska bygga en formel1-bil. De producerar så fruktansvärt mycket värme att det inte går att kyla dem bra och praktiskt.

Celeron är något svalare än vanliga P4, men det är marginellt vad jag vet.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.