Vad är okej i spel? [Debatt]

Permalänk
Medlem

Vad är okej i spel? [Debatt]

Vi kan se att de spelen som säljer bäst idag är spel som går ut på att på något sätt förinta eller på annat sett genom våld besegra en fiende eller motståndare. Även om våldet kanske inte ligger i första hand så är det svårt att förneka att det ändå är en stor del av spelet.

Vad är det som är okej egentligen? Det meningslösa våldet verkar ha rättfärdigats med spel som GTA och Postal men stannar verkligen utvecklingen där?

Jag själv avfärdar t ex våldtäckt i spel. Är inte det lite dubbelmoral? Det känns på något sätt värre.

Vad tycker ni? Är det kanske rent utav okej med våld mot barn i spel?

/En som vill ha tillbaka Övriga Ämnen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja för fan, allt är ok. Det är ju ett spel. Samma sak med skämt eller film, man får skämta och/eller göra film om vad som heslt, så länge det som sagt är skämt eller film.

edit: Fan, glömde ju halva inlägget. När det gäller våldtäkt och våld mot barn osv. så är även det ok. Dock så bör det vara en viss åldergräns på spelet. Inte för att någon följer åldergränser ändå men det är en principsak.

Permalänk

Jag tycker också att våldtäkt och våld mot barn ska kunna få förekomma i spel, blir sådan dubbelmoral annars. Att våldta någon i ett spel tycker jag inte är värre än att skjuta av huvuden av oskyldiga. Går man sedan ut och våldtar eller skjuter ihjäl någon på gatan för att man sett det i spelet, då ska man inte spela spel Kan det bli enklare?

Visa signatur

Rebelution Stick Figure
Q9300 | 9800GTX 512MB | Corsair Dominator 4096MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasermannen
Jag tycker också att våldtäkt och våld mot barn ska kunna få förekomma i spel, blir sådan dubbelmoral annars. Att våldta någon i ett spel tycker jag inte är värre än att skjuta av huvuden av oskyldiga. Går man sedan ut och våldtar eller skjuter ihjäl någon på gatan för att man sett det i spelet, då ska man inte spela spel Kan det bli enklare?

Precis, tar man över världen för att man spelat age of empires? Eller kommer man med i "Vem vill bli miljonär" och blir rik bara för att man klarat sig utmärkt på dvd spelet? Inte då

Permalänk

MEn finns det inte en gräns för vad en människa ska få uppleva på tv/skärmen dagligen?

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Till vilken nytta? Om vi bortser från att det kanske skulle kunna få någon att utföra våldsdåd efter att ha spelat våldsamma spel. Är det inte omoraliskt att producera spel vars enda syfte är att skada andra människor?

Lasermannen, du är inte lite på rätt spår utan att du förstår det tror jag. Hur ska vi kunna veta vem som är lämplig att spela spelet eller ej? En åldersgräns är ju knappast tillräckligt. En person som eventuellt går ut och mördar någon tänker ju förmodligen inte "Hmm om jag lirar det här så kanske jag mejjar ner nån jävel om en månad... Bäst att köpa pokémon istället".

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det beror ju på hur dem vinklar allting. Visst kan man göra ett spel där man tar droger och blir stark av det eller så kan dem ju göra ett spel där man tar droger och blir påverkad av dem i ett senare skede....T.ex. Fallout...Där kan du både ta droger, döda civila och mörda barn...Men gör du det så får det negativa effekter.

Sen finns det ju spel där du bli belönad när du dödar folk och spränger saker.

Vissa skulle aldrig få spela spel som belönar våldtäkter eller dyligt om det inte visar det negativa med det också! Men å andra sidan så kan många skilja på fact och fiction också.

Och dem som inte kan det skulle precis som föregående redan skrivit inte få spela spel alls. Kanske sims eller något.

Jag säger att det är okej till en viss gräns. Om t.ex. spelet endast skulle gå ut på att våldta flickor\pojkar så skulle jag vägra spela det spelet.

Men allting beror väl på situation och spel!

Edit: Det här med ålder är skitsnack enligt mig. Visst kan man ha det som en fingervisning men vad är det som säger att en 35 åring inte ska bli påverkad av det? Är det inte bättre att låta barn få växa upp med att det är inte okej! Eller är det bättre att dem inte ska få se något alls?

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TommyToad
MEn finns det inte en gräns för vad en människa ska få uppleva på tv/skärmen dagligen?

Det är ju upp till var och en. Ingen tvingar någon att spela GTA eller titta på brutala filmer. Om personen känner att han/hon inte pallar och skulle få för sig att ta efter så kan denne hålla sig till teletubbies och barbies bästa ridshow och allt vad det heter.

Permalänk
Medlem

Flamea mig hur mycket ni vill, men jag tycker att alla spel som cirkulerar kring våld bara för våldets skull borde förbjudas. Såna spel är tex GTA och Postal. Tex Beat Em Up:s räknas inte, för där framställs våldet på ett helt annat sätt. Dessutom tycker jag att spel fär det gäller sykiskt våld också borde förbjudas, typ Rockstars mobbningsspel...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Tycker det mesta ska vara tillåtet.

Fast spel som "Pedo Hasse på jakt" där man går runt och våldtar barn, såna spel är nog ändå för mycket.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Motivera er snälla.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ingenting ska vara förbjudet, vill man inte spela ett spel med ett visst innehåll så får man helt enkelt låta bli att spela det. Så enkelt är det.

Precis samma princip som gäller på internet, t.ex vill jag absolut inte besöka en sida med tysk schiese-porr och därför låter jag bli men dom som vill göra det får väl göra det.

Sando: varför skulle det förbjudas? gillar du det inte så kan låta bli att spela det men varför fan skulle dom som vill spela det ine få det?! och GTA är väl ett riktigt bra exempel på spel som faktiskt är ansvarsfullt, dödar du någon (civil) i GTA får du också ta konsekvenserna medans du i många andra spel kan döda allt och alla utan konsekvenser.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Frågan är ju hur det kan vara våldtäkt om spelet går ut på att ligga med tjejer som "inte" vill, fast poängen just är att ligga med dom. Så även om ett spel skulle handla om att gå ut och våldta tjejer så skulle det ändå inte vara våldtäkt.

Samma sak med mobbning i spel, det är INTE mobbning.

Tycker spel ska få innehålla vad som helst, hur sjukt det än är.

Vet inte hur många böcker det finns som med detaljerade beskrivningar förklarar hur någon våldsför sej på ett eller annat sätt på någon annan människa. Finns även filmer, fast dom brukar gömma detta, då jag antar att det inte finns så många 12 åriga skådespelare som vill vara med om detta även fast det är på låtsas, eller så vågar helt enkelt inte regisörren eller så kanske det blir bortklippt i cencuren. Detta är ganska lustigt egentligen, då vi använder hjärnan mycket mindre när vi ser på tv än när vi läser böcker. Vad vi ser med våra ögon spelar egentligen ingen roll om hur vi uppfattar saker.

Förresten så kan man väll döda ungar i Fable?

edit: Frågan är väll egentligen om vi vill att staten ska få bestämma över vad vi ska få spela?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasermannen
Jag tycker också att våldtäkt och våld mot barn ska kunna få förekomma i spel, blir sådan dubbelmoral annars. Att våldta någon i ett spel tycker jag inte är värre än att skjuta av huvuden av oskyldiga. Går man sedan ut och våldtar eller skjuter ihjäl någon på gatan för att man sett det i spelet, då ska man inte spela spel Kan det bli enklare?

Att våldtäkt på barn ska vara tillåtet i ett spel tycker jag är lite att ta i..

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X][MSI X470 GAMING PRO CARBON] [Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB ] [MSI Radeon RX 5700 XT Mech OC] [Fractal design Define R2] [Asus VP278] Logitech G502][Razer Ornata chroma]

Permalänk

Re: Vad är okej i spel? [Debatt]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av illern
Vi kan se att de spelen som säljer bäst idag är spel som går ut på att på något sätt förinta eller på annat sett genom våld besegra en fiende eller motståndare. Även om våldet kanske inte ligger i första hand så är det svårt att förneka att det ändå är en stor del av spelet.

Vad är det som är okej egentligen? Det meningslösa våldet verkar ha rättfärdigats med spel som GTA och Postal men stannar verkligen utvecklingen där?

Jag själv avfärdar t ex våldtäckt i spel. Är inte det lite dubbelmoral? Det känns på något sätt värre.

Vad tycker ni? Är det kanske rent utav okej med våld mot barn i spel?

/En som vill ha tillbaka Övriga Ämnen.

Onödig våldtäkt kanske är lite tveksamt, t ex att du helt plötsligt ser en 4 årig japansk flicka och våldtar henne... erm... eeeeugh...

Men om t ex en karaktär i storyn blir våldtagen o så då är det okej

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ramzon
Ja för fan, allt är ok. Det är ju ett spel. Samma sak med skämt eller film, man får skämta och/eller göra film om vad som heslt, så länge det som sagt är skämt eller film.

edit: Fan, glömde ju halva inlägget. När det gäller våldtäkt och våld mot barn osv. så är även det ok. Dock så bör det vara en viss åldergräns på spelet. Inte för att någon följer åldergränser ändå men det är en principsak.

Det blir dock lite tveksamt med våld mot barn, om det är tydligt grafik och så.

Men spel borde NÄSTAN kunna få innehålla vad som helst, det får ju filmer?

Permalänk
Medlem

Vad är egentligen meningen med att göra ett spel som handlar om att våldta barn

Finns det ens nån speltillverkare som skulle komma på tanken??

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X][MSI X470 GAMING PRO CARBON] [Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB ] [MSI Radeon RX 5700 XT Mech OC] [Fractal design Define R2] [Asus VP278] Logitech G502][Razer Ornata chroma]

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad är egentligen meningen med att göra ett spel som handlar om att våldta barn

Finns det ens nån speltillverkare som skulle komma på tanken??

Förhoppningsvis inte, men vem vet kulturer förändras, och vad som anses fel idag kanske inte är det imorgon.

Ju mer plastiken förbättras så dröjer det väll inte många år innan vi alla springer runt och ser ut som 14 åringar och beter oss som kaniner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pago
Förhoppningsvis inte, men vem vet kulturer förändras, och vad som anses fel idag kanske inte är det imorgon.

Ju mer plastiken förbättras så dröjer det väll inte många år innan vi alla springer runt och ser ut som 14 åringar och beter oss som kaniner.

Hoppas att inte den dagen kommer när det händer..

Ändras kulturen att "barnvåldtäkt" i spel är helt okej då har det gått för långt, då är landet kört i botten

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X][MSI X470 GAMING PRO CARBON] [Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB ] [MSI Radeon RX 5700 XT Mech OC] [Fractal design Define R2] [Asus VP278] Logitech G502][Razer Ornata chroma]

Permalänk

Finns iofs redan många (japanska) våldtäkts spel. Men det kommer säkert inte som en nyhet för de flesta... Battle Raper 2 tex. Finns även något mer "seriöst" som heter något i stil med Biku 3 som går ut på att man skall förfölja kvinnor för att sedan våldta dem. Jag har provat det, och det var som väntat ingen större höjdare.. Ganska oskyldigt egentligen. (Så oskyldigt ett spel med det här "temat" nu kan bli). Men det är alltid kul att se vad Japanerna hittar på.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Det e sjuk men japaner släpper ju vilket skit som helst.. finns ju borde film, spel m.m från japan där dom gör helt sjuka saker..

Men hoppas aldrig att sverige sjunker så lågt som Japan

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X][MSI X470 GAMING PRO CARBON] [Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB ] [MSI Radeon RX 5700 XT Mech OC] [Fractal design Define R2] [Asus VP278] Logitech G502][Razer Ornata chroma]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Copa
Att våldtäkt på barn ska vara tillåtet i ett spel tycker jag är lite att ta i..

Jag tycker det är lika illa att skjuta sönder människor som att våldta dom, både i spel och på riktigt. Men jag njuter ändå av att sätta ett par headshots i spel. Våldtäktsspel skulle nog inte vara min grej men man ska inte förbjuda sånt heller, jag är emot att förbjuda allt som är "dåligt" för oss. Låt människan få bestämma över sig själv, så länge det inte går ut över någon annan!

Visa signatur

Rebelution Stick Figure
Q9300 | 9800GTX 512MB | Corsair Dominator 4096MB

Permalänk
Medlem

Men att skjuta en människa och våldta en är skillnad för mig.. blir man skjuten och dör (som dom man skjuter i det flesta spel gör) så är det väl skillnad i att bli våldtagen och få leva med det resten av sitt liv och att bli skjuten till döds...

Kanske är ute och cyklar men då tänker iaf jag

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X][MSI X470 GAMING PRO CARBON] [Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB ] [MSI Radeon RX 5700 XT Mech OC] [Fractal design Define R2] [Asus VP278] Logitech G502][Razer Ornata chroma]

Permalänk
Medlem
Citat:

Men att skjuta en människa och våldta en är skillnad för mig.. blir man skjuten och dör (som dom man skjuter i det flesta spel gör) så är det väl skillnad i att bli våldtagen och få leva med det resten av sitt liv och att bli skjuten till döds...

Kanske är ute och cyklar men då tänker iaf jag

Jag skulle då hellre bli våldtagen och leva med det resten av livet än att bli skjuten till döds.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det nog vore lämpligt att införa vissa gränser. Jag vet inte riktigt var de skulle dras. Jag tror inte att man kan förbjuda spel som CS i nuläget, men jag tycker ändå att de är olämpliga för åtminstone unga människor att spela. Visst att dom ökar uppfattningsförmåga, men det går säkert att åstadkomma även om det inte går ut på att skjuta huvudet av dina medmänniskor.

Sen så har väl spel nästan alltid haft med död att göra på sätt och vis. Jag menar även vår vän Super Mario hade ju ihjäl en och annan förvirrad skjöldpadda eller vad de nu var.

Permalänk
Testpilot

Just Postal 2 fick ju mycket skit på grund av att reportrana är idioter och påstår att det är rasistikt för att dom sett en bild där en mörkhyad person blir slagen. Hade dom kollat upp lite noggrannare så ser dom att man även kan döda alla andra personer och både kvinnor och män, är ingen skillnad liksom.

Det tycker jag är ok men skulle nån göra ett spel där det går ut på att just döda personer med en speciell hudfärg så hade det inte varit ok längre. Sen är ju våldtäkt ett känsligt ämne och det brukar liksom inte skämtas om det av exempelvis standupkomiker eller nånting, så då kan man förstå att ett spel om det skulle få mycket skit.

Sen att små brn skulle bli påverkade av spel tycker jag är rätt mycket bs, ungar är inte så korkade att dom tror det är på riktigt. Även just momentet att det är man själv som har kontroll gör att det skiljer bra mycket från verkligheten.
Däremot film, där ser det verkligen ut att vara på riktigt och små barn kan ha mycket svårt att avgöra om det är på riktigt.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pago
Jag skulle då hellre bli våldtagen och leva med det resten av livet än att bli skjuten till döds.

Inte jag.... Att känna det du blivit utsatt för, kränkningen i kanske 40 år. E du död så känner du ingenting

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X][MSI X470 GAMING PRO CARBON] [Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB ] [MSI Radeon RX 5700 XT Mech OC] [Fractal design Define R2] [Asus VP278] Logitech G502][Razer Ornata chroma]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Copa
Men att skjuta en människa och våldta en är skillnad för mig.. blir man skjuten och dör (som dom man skjuter i det flesta spel gör) så är det väl skillnad i att bli våldtagen och få leva med det resten av sitt liv och att bli skjuten till döds...

Det är inget vi kan svara på eftersom vi inte är döda Tänk det kanske är pest och pina att vara död

Visa signatur

Rebelution Stick Figure
Q9300 | 9800GTX 512MB | Corsair Dominator 4096MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Inte jag.... Att känna det du blivit utsatt för, kränkningen i kanske 40 år. E du död så känner du ingenting

Kanske jag värdesätter mitt liv lite mer än du, värdesätter iofs allt liv till något gudomligt högt värde. Så jag skulle kunna tänka mej att bli brutalt misshandlad och våldtagen för resten av mitt liv än att dö.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pago
Kanske jag värdesätter mitt liv lite mer än du, värdesätter iofs allt liv till något gudomligt högt värde. Så jag skulle kunna tänka mej att bli brutalt misshandlad och våldtagen för resten av mitt liv än att dö.

Själv skulle jag välja döden framför det.. jag värdesätter mitt liv högt men att behöva leva med det skulle jag inte klara av

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X][MSI X470 GAMING PRO CARBON] [Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB ] [MSI Radeon RX 5700 XT Mech OC] [Fractal design Define R2] [Asus VP278] Logitech G502][Razer Ornata chroma]

Permalänk
Medlem

kill em all? i black and white kan man slakta barn

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.