Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Problemet med en dimmer är att ljuset bara är neutralt i ett läge. Pratades om det på lumenlab i alla fall, vet inte om det gällde någon speciell lamptyp i och för sig. Sen beroende på lampa så är det inte särskilt lätt att dimma den med tanke på de specialnätaggregat man måste ha som är nog så dyra även utan dimmerfunktion.

Mina planer på projektor har skjutits upp ett tag nu men någon gång under våren hoppas jag att jag kommer till skott.

Om nu storleken inte spelar någon roll så är det ju lite roligare med en 17" skärm. De är lika billiga som 15" skärmarna och har mycket roligare upplösning. Problemet är bara att det är svårt att få tag på tillräckligt stora linser.

egentligen så vill man hålla nere skärmstorleken, då de är svårt att sprida ljuset över en större yta, de bästa vore ändå ifall man kunde få tag på en billig 7-8" lcd med hög upplösning och kontrastratio.

Det har kommit linser för 15-19" widescreens på lumenlab.

Permalänk

Om man vill ha högre kontrast, tror ni det skulle vara praktiskt möjligt att använda två identiska skärmar? eller kan man inte få dem tillräckligt nära varandra?

Jag har nämnligen 2st Samsung 15" LCD-er av denna modell:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=37686...

Som jag fattat det så är det just kontrasten som (oftast) inte blir så bra på de hemmabygda projektorerna om man också vill ha lite ljusstyrka.

Verkar som ett ganska roligt projekt det här, kommer garranterat följas.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Problemet med en dimmer är att ljuset bara är neutralt i ett läge. Pratades om det på lumenlab i alla fall, vet inte om det gällde någon speciell lamptyp i och för sig. Sen beroende på lampa så är det inte särskilt lätt att dimma den med tanke på de specialnätaggregat man måste ha som är nog så dyra även utan dimmerfunktion.

Mina planer på projektor har skjutits upp ett tag nu men någon gång under våren hoppas jag att jag kommer till skott.

Om nu storleken inte spelar någon roll så är det ju lite roligare med en 17" skärm. De är lika billiga som 15" skärmarna och har mycket roligare upplösning. Problemet är bara att det är svårt att få tag på tillräckligt stora linser.

´

Ok, tror nog att jag skippar dimmern då.

Någon som har namnet på någon bra återförsäljare av metallhalogenlampor? Hittade någon akvariumsida, men det måste väll finnas fler alternativ?

Visa signatur

_________________________________
AMD64 3500+ 2.2@ 2.6 Ghz, 2048 mb ram TwinMOS PC3200, Gainward 6800GT Golden Sample @ 420 - 1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aspartam
´

Ok, tror nog att jag skippar dimmern då.

Någon som har namnet på någon bra återförsäljare av metallhalogenlampor? Hittade någon akvariumsida, men det måste väll finnas fler alternativ?

metallhalogenlampor kan va svindyra i sverige,jag hörde med en återförsäljare osram och de skulle ha drygt 2000kr för en liknade lampa som min, 400W 35000 lumens

budget alternativet är ju byggarbetslampor,

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liberator
Mina frågor:

1. Räcker det med en overhead samt tft eller måste man hålla på och knöla med linser osv?

2. Några tips på watt man kan ha på overheaden (minimum)

3. Klarar denna kraven på en tft till projektorn?
Upplösning 1024x768 / 75Hz Ljusstyrka 200 cd/m Kontrast 300:1 Responstid 25 ms Pixeltäthet 0.3mm Stereo Speakers

1. Om du har en kompplett overhead: Nej
2. Läste 400W på tom's hardware, men oh-projektorerna i skolan som är på 250W tycker jag borde räcka...
3. Låter som lite låg kontrast, men resten ser bra ut. Ljusstyrka och högtalare behöver man ju inte bry sej om när man ändå ska pilla sönder skärmen

Visa signatur

Gå absolut inte in här -> http://piv.pivpiv.dk
Citera om du svarar på nån annans inlägg!
http://google.istheshit.net/images/qdnuljog.gif

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
metallhalogenlampor kan va svindyra i sverige,jag hörde med en återförsäljare osram och de skulle ha drygt 2000kr för en liknade lampa som min, 400W 35000 lumens

budget alternativet är ju byggarbetslampor,

Hittade någon akvarielampeförsäljare på nätet som hade dem för ca 5-600 inkl ballast och sånt.

Visa signatur

_________________________________
AMD64 3500+ 2.2@ 2.6 Ghz, 2048 mb ram TwinMOS PC3200, Gainward 6800GT Golden Sample @ 420 - 1200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aspartam
Hittade någon akvarielampeförsäljare på nätet som hade dem för ca 5-600 inkl ballast och sånt.

har du möjlighet att luska ut vilken sida det var?

Permalänk
Medlem

Vad är alternativet om man skulle bygga en projektor som klarar HD upplösning?

17" med 1280x1024?

Finns det inga små LCD's 7-8" med sådan upplösning?
15" och 1024x768 räcker ju inte...

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om den här lampan?

http://www.buyit.se/nima/visaProdukt.asp?produktID=6327&vecka...

Hittas på nimaab.se

Blir ju helt annan armatur. Men hur blir ljusflödet med en sådan? Bör jag sätta den i bottenplattan så att den blir 90 mot fresneln?

Visa signatur

_________________________________
AMD64 3500+ 2.2@ 2.6 Ghz, 2048 mb ram TwinMOS PC3200, Gainward 6800GT Golden Sample @ 420 - 1200

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om att helt skippa lamptekninken och gå på vita LED's(lysdioder) istället?
Man slipper värmen och drifttiden är ju en evighet nästan, dessutom producerar de nästan helt vitt ljus.
96st LED's i kluster inborrade på en reflektor och en lins som samlar ihop ljuset och skickar det på en fresnal lins eller vad det heter.

-edit- Sitter och läser en forumtråd med folk som testar LED's och 48st var iaf för lite fast han körde utan uppsamlingslins och med 80" stor bild.
Jag kommer vilja ha kanske 40" eller liknande så man slipper bryta nacken när man spelar TV-spel.

-edit- Kollade på ELFA... det blir dyrt som fan med 96st vita LEDs i 8000K... man landar fan på över 2000kr men det kan ju vara värt det i längden om man får till en riktigt bra lösning.

Någon som har en aning om vilken färgtemp man ska sikta in sig på?

Reflektor tror jag inte det är några problem att fixa iaf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dsk
Vad tror ni om att helt skippa lamptekninken och gå på vita LED's(lysdioder) istället?
Man slipper värmen och drifttiden är ju en evighet nästan, dessutom producerar de nästan helt vitt ljus.
96st LED's i kluster inborrade på en reflektor och en lins som samlar ihop ljuset och skickar det på en fresnal lins eller vad det heter.

-edit- Sitter och läser en forumtråd med folk som testar LED's och 48st var iaf för lite fast han körde utan uppsamlingslins och med 80" stor bild.
Jag kommer vilja ha kanske 40" eller liknande så man slipper bryta nacken när man spelar TV-spel.

-edit- Kollade på ELFA... det blir dyrt som fan med 96st vita LEDs i 8000K... man landar fan på över 2000kr men det kan ju vara värt det i längden om man får till en riktigt bra lösning.

Någon som har en aning om vilken färgtemp man ska sikta in sig på?

Reflektor tror jag inte det är några problem att fixa iaf...

Nej om du ska ha LEDs kan du ju bara sätta en spegel bakom Lådan blir ju dessutom mycket mindre, och nästintill ljudlös då man inte behöver några fläktar.

Visa signatur

_________________________________
AMD64 3500+ 2.2@ 2.6 Ghz, 2048 mb ram TwinMOS PC3200, Gainward 6800GT Golden Sample @ 420 - 1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aspartam
Nej om du ska ha LEDs kan du ju bara sätta en spegel bakom Lådan blir ju dessutom mycket mindre, och nästintill ljudlös då man inte behöver några fläktar.

Ja, det vore fint om det var praktiskt möjligt att bygga en projektor med LED's.

Reflektor fixar jag i aluminium som poleras upp till spegelblank, sedan borrar man 96st små hål i den och sätter dioder i. Gäller bara att fixa en reflektor som koncentrerar ljuset på spridningslinsen till fresnel&LCD.

Permalänk

mitsubishi har tillverkat en mini proje med led teknik, testades i microdatorn, dock va den för ljussvag visseligen va det en helt färdig produkt de testade

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur man ska översätta "ljusstyrka vid mcd: 7300", Elfas sida är ju inte den bästa när det gäller förklaringar.
Överallt på engelska forum pratas det om lumens som ljusstyrka iaf och det verkar som att det blir för klent ljus i de LED's som jag läser om(tråden är från 2001).

Milicandela=mcd
Hur översätter man det till Lumen, och går det direkt att översätta det eller måste det mätas/beräknas på ett visst avstånd?

-edit- Ähh det verkar ingen bra idé att bygga med LED's... får forska mer imorgon om det.

Permalänk

det fgins projektor att köpa med lysdioder, men de är grymt ljussvaga, du måste ha totalt mörker i rumet och det är fortfarande ingen vidare ljusspridning, dessutom med rätt små bilder, runt 20-30"...

ska du bygga en egen måste du dessutom hitta en skärm som släpper igenom mycket ljus, kort sagt med rätt kass kontrast, så du kommer inte se så skarpa färger osv...

lysdioder har långt, MYCKET långt kvar för att matcha en metallhalogen med ballast...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
budget alternativet är ju byggarbetslampor,

Halogen avger tokmycke värme och IR strålning.

Vi har ett visst företag i stan, som har en jäkla belysning till framsidan av byggnaden, dom har rätt många. Gissar på det är en 500W+ (HID/kvicksilver/Xenon), varmvitt ljus faktiskt. Har ärligt funderat på sticka upp där någon natt och sno en hel amratur:P

Permalänk
Medlem

Har jag hittat en bra lampa?

Har letat runt lite på Ebay och hittat en del lampor.

Är denna något att hänga i granen måntro?
http://cgi.ebay.co.uk/NEW-400w-Metal-Halide-Hydroponic-Grow-L...

Finns det kanske något annat fynd man kan göra till sin projektor på ebay?

Var köper jag de armaturer och ballast jag behöver?

Visa signatur

_________________________________
AMD64 3500+ 2.2@ 2.6 Ghz, 2048 mb ram TwinMOS PC3200, Gainward 6800GT Golden Sample @ 420 - 1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aspartam
Vad tror ni om den här lampan?

http://www.buyit.se/nima/visaProdukt.asp?produktID=6327&vecka...

Hittas på nimaab.se

Blir ju helt annan armatur. Men hur blir ljusflödet med en sådan? Bör jag sätta den i bottenplattan så att den blir 90 mot fresneln?

vad har den lampan för färgtemp? vill helst inte att bilden ska bli missfärgad m.m.
om den har runt 5200kelvin så vore det bra.

// Focke

Visa signatur

"Friskt kopplat häften brunnet"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle_kongo
1. Om du har en kompplett overhead: Nej
2. Läste 400W på tom's hardware, men oh-projektorerna i skolan som är på 250W tycker jag borde räcka...
3. Låter som lite låg kontrast, men resten ser bra ut. Ljusstyrka och högtalare behöver man ju inte bry sej om när man ändå ska pilla sönder skärmen

Tack! Äntligen någon som svarar

1. Vad menar du med komplett? Vad är det man behöver till då?

2. Okej, är alla skol/företags projektorer på 250W?

3. Vad händer om man har för låg kontrast? Något man kan göra åt saken?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Halogen avger tokmycke värme och IR strålning.

Vi har ett visst företag i stan, som har en jäkla belysning till framsidan av byggnaden, dom har rätt många. Gissar på det är en 500W+ (HID/kvicksilver/Xenon), varmvitt ljus faktiskt. Har ärligt funderat på sticka upp där någon natt och sno en hel amratur:P

jo det vet jag att dom gör, man måste fortf ha uv-filter + bra ventilation,
Såg en kille på lumenlab som byggde med en sån amatur,

Permalänk

detta kan va intressant!!

Lysdioder på upp till runt 3 Watt
Dessa lyser starkt som f*n!!

75-116-03

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=7276.htm

75-111-49

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=7273....

passande linser

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=7285.htm
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=10419.htm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Focke
vad har den lampan för färgtemp? vill helst inte att bilden ska bli missfärgad m.m.
om den har runt 5200kelvin så vore det bra.

// Focke

Jag vet bara de uppgifter som står angivna i länken, men jag har mailat dem om saken, får förhoppningsvis svar på måndag

Visa signatur

_________________________________
AMD64 3500+ 2.2@ 2.6 Ghz, 2048 mb ram TwinMOS PC3200, Gainward 6800GT Golden Sample @ 420 - 1200

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av dark_luna
[B]detta kan va intressant!!

Lysdioder på upp till runt 3 Watt
Dessa lyser starkt som f*n!!

...bilder...
[quote]

Ja, jag såg dem igår och det kanske skulle funka med såna där.
Färgtemp på 5500K funkar ju säkert men frågan är väl hur många man behöver för att få tillräckligt med ljus.
Jag betalar gärna en slant extra om man kan få dioder med lång hållbarhet så projektorn kan användas istället för TV.

Ett par såna där dioder som man riktar ljuset direkt på spridningslinsen borde ju funka. Då kommer allt ljus de utsänder in i linsen i förhoppningsvis rätt vinkel så att inget reflekteras tillbaka och går förlorat.
Helst ska man tydligen ha över 2000 lumen så det krävs ett gäng dioder och det vetesjutton om det är värt det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liberator
Tack! Äntligen någon som svarar

1. Vad menar du med komplett? Vad är det man behöver till då?

2. Okej, är alla skol/företags projektorer på 250W?

3. Vad händer om man har för låg kontrast? Något man kan göra åt saken?

Komplett, altså att ingen del fattas Dvs att lampa, fresnell-lins, projektionslins (och spegel) finns. Men det lär man ju märka om det inte gör.
Vilken effekt projektorerna har beror ju på om de som köpt dem tycker det är värt de extra pengar som 400W kostar. Jag har inte lyckat få tag i nån över huvud taget, så jag har inte så mycket att välja på
Om man har för låg kontrast blir allt svart grått och färgerna blir bleka. Om man däremot har för hög kontrast blir ljusstyrkan sämre. Det är ett avvägande. Billiga färdigbyggda projektorer har oftast väldigt dålig kontrast, lcdn som används är kass och för att få nån bild över huvud taget så sitter det en för stark lampa i. Det är därför det kan va smart att bygga in nån sorts dimmer i sin DIY-projektor, så att man kan få hög ljusstyrka på dagen men högre kontrast (och lägre ljusstyrka) på kvällen.

Visa signatur

Gå absolut inte in här -> http://piv.pivpiv.dk
Citera om du svarar på nån annans inlägg!
http://google.istheshit.net/images/qdnuljog.gif

Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av dsk
[B][QUOTE]Ursprungligen inskrivet av dark_luna
detta kan va intressant!!

Lysdioder på upp till runt 3 Watt
Dessa lyser starkt som f*n!!

...bilder...
[quote]

Ja, jag såg dem igår och det kanske skulle funka med såna där.
Färgtemp på 5500K funkar ju säkert men frågan är väl hur många man behöver för att få tillräckligt med ljus.
Jag betalar gärna en slant extra om man kan få dioder med lång hållbarhet så projektorn kan användas istället för TV.

Ett par såna där dioder som man riktar ljuset direkt på spridningslinsen borde ju funka. Då kommer allt ljus de utsänder in i linsen i förhoppningsvis rätt vinkel så att inget reflekteras tillbaka och går förlorat.
Helst ska man tydligen ha över 2000 lumen så det krävs ett gäng dioder och det vetesjutton om det är värt det.

[/QUOTE]

dessa behöver ju kylning iom att de blir ganska varma,
så använder man Luxeon Emitter av typen Lambertian (75-111-49)
25 st är man uppe i 2000 lm om det är så man kan räkna.
skulle va intressant iaf

Permalänk
Medlem

Jag lägger ner LED funderingarna nu.
Ett gäng stora företag håller på och utvecklar/producerar sådana och de lyckas nog bättre med sin teknik än vad vanliga dödliga gör. Problemet de har är att de inte är ljusstarka nog så en "vanlig" projektor är mycket bättre för hemmet än en LED.

Fixar man en billig projektor med någon form av lampa som inte kostar så mycket att byta så är ju det bra också. Projektorn kommer ju inte användas mycket här hemma heller så det blir inte så stor kostnad att hålla lampan vid liv.
Det ska iaf handlas en sängmadrass för och senare några små fast bra högtalare så projektorn kommer nog inte byggas förrän till våren och då kanske folk har kommit på någon bra lösning med LED's eller något annat med lång hållbarhet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liberator
Undrar detsamma..

Underligt vad folk "härmas", trodde jag var den enda här på forumet som hade planerna på att bygga en egen projektor

Men aja, nu slipper jag iaf göra en ny tråd..

Tänkte använda en overhead samt en 15" tft.
Mina frågor:

1. Räcker det med en overhead samt tft eller måste man hålla på och knöla med linser osv?

2. Några tips på watt man kan ha på overheaden (minimum)

3. Klarar denna kraven på en tft till projektorn?
Upplösning 1024x768 / 75Hz Ljusstyrka 200 cd/m Kontrast 300:1 Responstid 25 ms Pixeltäthet 0.3mm Stereo Speakers

4. Blir det bra bild? Några extra tillbehör man kan behöva? Gärna övriga tips och trix av egna erfaranheter

tomshardware tog en lcd från en bärbar slängde upp den på en OH projektor å lite fläktar för att kyla det hela.

kolla på
http://www.tomshardware.com

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle_kongo

Oa har du en projektlogg?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liberator

Undrar detsamma..

Underligt vad folk "härmas", trodde jag var den enda här på forumet som hade planerna på att bygga en egen projektor

Men aja, nu slipper jag iaf göra en ny tråd..

Tänkte använda en overhead samt en 15" tft.
Mina frågor:

1. Räcker det med en overhead samt tft eller måste man hålla på och knöla med linser osv?

2. Några tips på watt man kan ha på overheaden (minimum)

3. Klarar denna kraven på en tft till projektorn?
Upplösning 1024x768 / 75Hz Ljusstyrka 200 cd/m Kontrast 300:1 Responstid 25 ms Pixeltäthet 0.3mm Stereo Speakers

4. Blir det bra bild? Några extra tillbehör man kan behöva? Gärna övriga tips och trix av egna erfaranheter

Ja du.. jag har bilder iaf.. ska se om jag lägger upp alla bilder på min projekt loggbok man skulle ge till läraren.. jag hade min på en hemsida.. så jag slapp ge henne massa papper osv..

men ni får vänta en stund tills jag fixat fram alla bilder osv..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LCL
Ja du.. jag har bilder iaf.. ska se om jag lägger upp alla bilder på min projekt loggbok man skulle ge till läraren.. jag hade min på en hemsida.. så jag slapp ge henne massa papper osv..

men ni får vänta en stund tills jag fixat fram alla bilder osv..

Okej, ska nöta ut "F5" knappen

Permalänk

Jag väntar med spänning...

Visa signatur

Gå absolut inte in här -> http://piv.pivpiv.dk
Citera om du svarar på nån annans inlägg!
http://google.istheshit.net/images/qdnuljog.gif