Permalänk
Medlem

Hur är det då man använder skilld skärm, mus o keyboard, ska batteriet vara inne hela tiden då den får ström direkt från vägguttaget, eller mår batteriet väldigt dåligt av det?

Visa signatur

PPC for teh win!

Permalänk

Jag tycker Bowerbook 12" har allmänt dålig skärpa om jag jämför med en IBM X41, färgerna ser jag ingen större skillnad på. Det är känt att PB 12" har dålig bild, frågan är bara om det kommer en ny yonah-version med bättre skärm. Enligt ryktena som florerar ska 12"-modellen utgå. Återstår bara att invänta macworld..

Visa signatur

Powered by Debian GNU/Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zyre
Hur är det då man använder skilld skärm, mus o keyboard, ska batteriet vara inne hela tiden då den får ström direkt från vägguttaget, eller mår batteriet väldigt dåligt av det?

http://www.apple.com/batteries/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trinitron
Jag tycker Bowerbook 12" har allmänt dålig skärpa om jag jämför med en IBM X41, färgerna ser jag ingen större skillnad på. Det är känt att PB 12" har dålig bild, frågan är bara om det kommer en ny yonah-version med bättre skärm. Enligt ryktena som florerar ska 12"-modellen utgå. Återstår bara att invänta macworld..

Tråkigt, TFT-skärmar brukar ju ha hög skärpa. Att dessutom klämma in 1024x768 på 12" borde göra att man fick riktigt bra skärpa pga pixeldensiteten... :/

Edit: Enligt PC-mags recension av iBook 12" har de ju skärmens skärpa som en huvudpunkt på det positiva: http://www.pcmag.com/article2/0,1759,1722373,00.asp - "PROS: Good performance and design. Very sharp and clear screen."

Permalänk
Medlem

Det är ju fysiskt omöjligt för en TFT att inte vara skarp så länge man kör den på rätt upplösning. En pixel är en pixel, liksom. En mindre skärm borde om möjligt vara skarpare eftersom pixlarna är mindre.

Jag har sett bättre skärmar än powerbook 12", men jag sitter framför min många timmar per dag utan att lida. Hellre min 12" TFT än en CRT iaf, den saken är klar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc
Det är ju fysiskt omöjligt för en TFT att inte vara skarp så länge man kör den på rätt upplösning. En pixel är en pixel, liksom. En mindre skärm borde om möjligt vara skarpare eftersom pixlarna är mindre.

Jag har sett bättre skärmar än powerbook 12", men jag sitter framför min många timmar per dag utan att lida. Hellre min 12" TFT än en CRT iaf, den saken är klar.

Hur är det med bildbehandling? Förutom att det är lite låg upplösning (1024x768), funkar det bra med färgprofiler och liknande? Jag hade tänkt ha den till bland annat att framkalla RAW-bilder i Capture One och köra en del bildbehandling i Photoshop.

Permalänk
Medlem

du köper tamefan inte en 12" om du ska sitta och pyssla med photoshop och corel draw, kräng en dell inspiron 6000 med wuxga+ skärmen, 1920x1200.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ksw
du köper tamefan inte en 12" om du ska sitta och pyssla med photoshop och corel draw, kräng en dell inspiron 6000 med wuxga+ skärmen, 1920x1200.

Jag vägrar att köpa en Dell igen. Min nuvarande Dell har jag fått byta tangentbord på tre gånger, en gång har den varit inne för att få ett nytt moderkort och nu har en av touchpad-knapparna lossnat, hårddiskluckan har spruckit samt en stor spricka i chassit (där batteriet sitter) som uppstått spontant (förmodligen pga värme och crap-kvalité på plasten). Dessutom väger min kamerautrustning ca 4-8 kg beroende på vilken utrustning jag har med mig. Tycker PB12" verkar perfekt. Inte så att det kommer vara huvuddatorn för bildbehandling, men när man är borta/ute verkar den väldigt smidig. Jag är ute efter en HÅLLBAR smidig dator som man vågar/orkar bära med sig i kameraryggsäcken.

Edit: Just det, nätadaptern har jag fått byta två gånger också, då det blivit glapp i dells specialkontakt som inte går laga på något vis.

Permalänk
Medlem

trevligt. du är nummer 2 av alla personer med dell, säkert runt 15 iaf, som haft strul alls ^^. vad var det för dell för övrigt?

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ksw
trevligt. du är nummer 2 av alla personer med dell, säkert runt 15 iaf, som haft strul alls ^^. vad var det för dell för övrigt?

En Inspiron 3800, så den är visserligen väldigt gammal, men det har varit otroligt mycket fel på den ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Turbonalle har gjort en mysig film att titta på angående bland annat exposé.
http://sidde.lokalen.org/temp/MacOSXTigerShortDemoByBjornJoha...

Den där videon blev jag väldigt imponerad av. Så till den grad att jag funderar på att skaffa en iBook. Synd bara att jag inte har råd. Det enda jag skulle klaga på är att det inte är särskilt stilrent.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ksw
du köper tamefan inte en 12" om du ska sitta och pyssla med photoshop och corel draw, kräng en dell inspiron 6000 med wuxga+ skärmen, 1920x1200.

Ska man sitta med photoshop köper man sig en 15" PB. Den har mycket bättre skärm än Apples 12" med en upplösning på 1440x960. Hög vill-ha-faktor på den, nästan lika hög som priset

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cable_guy6
Ska man sitta med photoshop köper man sig en 15" PB. Den har mycket bättre skärm än Apples 12" med en upplösning på 1440x960. Hög vill-ha-faktor på den, nästan lika hög som priset

Ja 15"aren har ju verkligen en bra skärm, om man gillar vita pixelränder...

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Ja 15"aren har ju verkligen en bra skärm, om man gillar vita pixelränder...

??? Finns inga vita pixelränder på dom.. Superb skärm.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Interceptor
??? Finns inga vita pixelränder på dom.. Superb skärm.

Var nog en pik mot problemen som var med de första skärmarna av den nya modellen.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xul
Hur är det med bildbehandling? Förutom att det är lite låg upplösning (1024x768), funkar det bra med färgprofiler och liknande? Jag hade tänkt ha den till bland annat att framkalla RAW-bilder i Capture One och köra en del bildbehandling i Photoshop.

Ingen aning, om jag ska vara ärlig. Färgerna är nog inte dom bästa, det märks t.o.m när jag kopplar i min gamla LG 17" TFT och det framträder färgtoner i Mac OS X's interface som jag aldrig sett förut Jag brukade tycka likadant när jag nån gång satt framför Windows med CRT efter jag hade vänjt mig vid TFT:n när den var ny.