Permalänk
Medlem

DSL - Knoppix Rootlösenord?

Hejsan alla nagelbitande linuxgnagare.

Har nyligen installerat Knoppix på mitt USB-flash minne men kommer inte åt root-kontot, vilket är irriterande då man inte får behörighet till en del filer.

Är det någon som kan det här lösenordet, är det bara jag som inte har hittat detta i någon FAQ eller liknande. Har provat lite "standard"-lösenord utan reslutat.

Ifall någon vet, snälla, dela med er av det, antingen här, eller via pm.

//Desperat nybörjare

Permalänk
Medlem

Nu vet inte jag hur det är med knoppix direkt men dom kanske har som ubuntu och liknande. Dom vill att man ska använda sudo dom gångerna man behöver root rättigheter.

Exempel.
sudo <kommando som kräver rooträttigheter>

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grandin
Nu vet inte jag hur det är med knoppix direkt men dom kanske har som ubuntu och liknande. Dom vill att man ska använda sudo dom gångerna man behöver root rättigheter.

Exempel.
sudo <kommando som kräver rooträttigheter>

även om man kör sudo brukar man ju behöva root-lösenordet....

Vad jag förstått så får man sätta lösenordet själv, annars är det inget lösenord alls.
Läs mer här: http://www.eleli.de/knoppix/docs/tutorial/english/knoppix_adm...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
även om man kör sudo brukar man ju behöva root-lösenordet....

Nejdå, med sudo fungerandes så som det är tänkt behöver du bara ditt eget lösenord. Så är det t.ex. på OS X-burkar, där rootpassword inte är satt, och rootkontot därmed inte är aktiverat. För att aktivera det får man då dra en "sudo passwd root" och sätta ett lösenord, varpå man sedan kan sua till root.

W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Nejdå, med sudo fungerandes så som det är tänkt behöver du bara ditt eget lösenord. Så är det t.ex. på OS X-burkar, där rootpassword inte är satt, och rootkontot därmed inte är aktiverat. För att aktivera det får man då dra en "sudo passwd root" och sätta ett lösenord, varpå man sedan kan sua till root.

W

sudoers, sudoers.. *smäller huvudet i väggen*

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

I Knoppix live-cd så har de ett root-konto utan lösenord.

man skriver bara su, sen enter och så är det klart

Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.