Ovanligt problem med SATA-disk vid ominstallation av XP

Permalänk
Medlem

Ovanligt problem med SATA-disk vid ominstallation av XP

Hej och god jul!

Jag köpte min brors dator häromdagen, och vi satt länge och försökte formatera om en SATA-disk och installera XP på den. Problemet är inte att disken inte hittas av installationsprogrammet, utan att drivrutinerna inte kan kopieras från disketten i det senare skedet av installationen.

Steget precis innan man kommer till GUI:et med mus och bilder etc. vill programmet kopiera drivrutinerna från disketten, vilket det tydligen inte kan göra.

Väljer man att skippa kopieringen får man bara en blåskärm efter omstarten innan GUI:et.

Vi har testat fem olika disketter, så det borde inte vara det som är felet.

Det känns riktigt surt att disken inte fungerar som den ska. Just nu sitter jag på en XP-partition från en gammal IDE-disk.

Det enda jag kan tänka mig är felet är att min XP-skiva är slipstreamad och nedbantad med hjälp av nLite. Det är en gammal skiva, och jag kanske valde bort några nödvändiga filer när jag gjorde den skivan (det var innan jag ens tänkte använda SATA).

Några idéer?

Tack på förhand.

Edit: Disken jag har är denna:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=309535&view=default

Drivrutinerna/moderkortet är denna:
http://www.asrock.com/product/P4VT8%2b.htm

Visa signatur

<ptp`R-N-C`efegege> how many emo kids does it take to change a lightbulb? <The_only_Vanilla_Willy> HOW MANY?!
<ptp`R-N-C`efegege> none they just sit in the dark and cry. | Cosmodrom.net

Permalänk
Medlem

Prova att byta diskettläsare, om ni har någon, om det fortfarande inte funkar byt ut kabeln. Fungerar det fortfarande inte är det troligt att moderkortet eller disken är trasig.
Kan också prova att lägga in drivrutinerna på skivan så man inte behöver sätta in en diskett.

Visa signatur

MacBook Pro (Unibody) 2.4 GHz, 2 GB RAM, 250 GB HDD
Nikon D50, Nikkor AF-S DX 18-55/3.5-5.6G ED, Nikkor AF 50/f1.8D, Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaDaD
Prova att byta diskettläsare, om ni har någon, om det fortfarande inte funkar byt ut kabeln. Fungerar det fortfarande inte är det troligt att moderkortet eller disken är trasig.
Kan också prova att lägga in drivrutinerna på skivan så man inte behöver sätta in en diskett.

Hur skulle jag lägga in drivrutinerna på skivan? Med nLite? Det är ju jävligt krångligt, har jag läst.

Men jag ska titta in de andra tipsen, tackar.

Edit: Det fixade sig. Det var fel på min installationsskiva.

Visa signatur

<ptp`R-N-C`efegege> how many emo kids does it take to change a lightbulb? <The_only_Vanilla_Willy> HOW MANY?!
<ptp`R-N-C`efegege> none they just sit in the dark and cry. | Cosmodrom.net