Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Logren
Trist att du åxå fått en defekt dator!
Dom har igentligen inte en janne om vad som är fel på datorerna. Dom testkör dom i en timme och om dom inte hänger sig då skickar dom tillbaka som som "fungerande". Fixar dom inte det här snart kommer jag åxå att häva köpet, den här datorn blir ingen billig historia för HP...!

Onormalt: Tack för länken, det har debaterats en hel del där. Ska läsa igenom...

Och detta är inget värmeproblem! Varken cpu'n eller grafikkortet har varit uppe i några farliga temperaturer (och jag kör med öppet chassi). Tempen kollar jag med cpucool9 och nviditemp*någonting*...

Först när jag ringde börja som skylla på virus å spyware!! *slår sig för pannan*
Men som sagt... Beställ INTE den här datorn förens dom svart på vitt har hittat felet!

ischa. jag ringer kunder som skickar in "burken hänger sig och går inte att starta om när sonen spelar spel" och säger den här blir lite senare då vi stabilitets-testar den.

sen drar jag på 3dmark i en oändlig demoloop och glömmer den i en vecka. om den fortf kör när jag kommer tillbaka så packeterar jag och returnerar och säger "gå och köp en jävla burk med tryckluft och blås ur burkens damm en gång i månaden".

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk

BYT CPU KYLARE!

Visa signatur

Deltahead - Don't move to Finland

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ksw
ischa. jag ringer kunder som skickar in "burken hänger sig och går inte att starta om när sonen spelar spel" och säger den här blir lite senare då vi stabilitets-testar den.

sen drar jag på 3dmark i en oändlig demoloop och glömmer den i en vecka. om den fortf kör när jag kommer tillbaka så packeterar jag och returnerar och säger "gå och köp en jävla burk med tryckluft och blås ur burkens damm en gång i månaden".

Ja det var intressant... du kör film på den i en vecka & sen skickar du tillbaka den.. verkligen elite.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Eftersom detta gäller på sätt och vis d4296:an så frågar jag här;

Jag märkte nu när jag startade datorn att hårddiskarna låter mycket mer än på den förra datorn, så jag kollade vilken tillverkare / modell det var. Då såg jag att det inte var likadana hårddiskar som i den förra jag hade. I den förra datorn jag hade var det 2 st Maxtor 6L250S0 och i den nya är det 2 st Western Digital Caviar WD2500JS. Det jag undrar är om de 2 nya hårddiskarna (WDC) är sämre / bättre än de gamla (Maxtor).

God jul!

Permalänk
Medlem

Sitter WDC WD2500JS diskar i min med.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Nu får man dock inte glömma att vi pratar om HP, som verkligen inte är något "finare märke". De gjorde i huvudsak bara budgetdatorer förr. Än idag så gör dom det, verkar det som.
Dell och liknande har nästan aldrig sådana problem verkar det som - det handlar på vilket märke man väljer.

(Men självklart är det alltid bäst att bygga ihop själv, eller låta komplett eller likn. bygga ihop det).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Ja det var intressant... du kör film på den i en vecka & sen skickar du tillbaka den.. verkligen elite.

Film??

3DMark demoloop är ingen film. Det som visas renderas i realtid...

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAZIP
Film??

3DMark demoloop är ingen film. Det som visas renderas i realtid...

Jajajajajaja men det är inte som att loopa benchingen istället.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Jajajajajaja men det är inte som att loopa benchingen istället.

Det är precis samma sak...

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAZIP
Det är precis samma sak...

Ok.. det är därför fläkten på mitt grafikkort inte varvar upp när jag kör demot utan bara varvar upp när jag kör benchen?

3Dmark2001 Demo: Inga fläktar varvar upp, grafikkortstemp. efter avslutad runda ~61grader.

3Dmark2001 Bench: Alla fläktar varvar upp, grafikkortstemp. efter avslutad runda ~76grader.

Sen belastar demot som i mitt fall den ena cpu kärnan mer än den andra medan benchmarken belastar kärnorna något högre & mer jämnt.

Visst belastar demot datorn lika mycket som benchmarken gör........ jag personligen håller mig till benchmarket vid belastningstester iaf..

Men att en support bara kör demot är skrämmande & under all kritik.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Det beror antagligen på vilka inställningar du kör. Innan man starta demon frågar den om man vill köra standard inställningar eller om man vill köra de man redna har...

Personligen tycker ajg det är ett bra sätt att testa datorns stabilitet...

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Ok.. det är därför fläkten på mitt grafikkort inte varvar upp när jag kör demot utan bara varvar upp när jag kör benchen?

3Dmark2001 Demo: Inga fläktar varvar upp, grafikkortstemp. efter avslutad runda ~61grader.

3Dmark2001 Bench: Alla fläktar varvar upp, grafikkortstemp. efter avslutad runda ~76grader.

Sen belastar demot som i mitt fall den ena cpu kärnan mer än den andra medan benchmarken belastar kärnorna något högre & mer jämnt.

Visst belastar demot datorn lika mycket som benchmarken gör........ jag personligen håller mig till benchmarket vid belastningstester iaf..

Men att en support bara kör demot är skrämmande & under all kritik.

Jag instämmer till fullo!
En skam att som support testa (eller kalla det för vad du vill) datorer på detta sätt!

Visa signatur

Stationär dator: Pundit, AMD 5400+, 2GB, 1TB. Eizo 23". DiNovo Edge, MX Revolution.
Bärbar dator: Toshiba R500, 1,2GHz, 1,5GB, 500GB, 0,98KG.
Server: NAS Synology 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAZIP
Det beror antagligen på vilka inställningar du kör. Innan man starta demon frågar den om man vill köra standard inställningar eller om man vill köra de man redna har...

Jag väljer att köra på gällande inställningar & inte 640*480...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

Verkar som om jag är den ända utan problem med HP:s burk.... gillar inte märkes datorer heller men likförbannt så står det HP på precis allt, PDA, tangentbord, monitor, datorn, scanner, musen... jävla HP har invaderat mitt hem i smyg.. fan på skrivaren också, nästan som man måste dra undan förhuden och kolla om den logan finns där med.

Hur som helst, någon som vet en bättre moderkort? inte för att jag skulle ha problem...

Körde in WinXP PRO SP2 utan prob och har alla drivrutiner i respektive CD-skiva, det ända jag gjorde var att byta sata kabel mellan HDD:na och då har jag original skiten på den andra HDD:n ifall det skiter sig... är ju fan inte dum och slänger bort något som jag skulle behöva.. ändrar inte BIOS för jag orkar inte överklocka, och till vilken nöje? senaste spelen flyter jävligt bra och sen har jag en knatte på 7månader som är roligare att hålla på med än en dator

Men en sak som stör mig in i helvetes mycket, varför 64bit men får bara en sketen 32bit OS av HP? som att köpa en Ferrari och dela ut post med den..

Men sen börjar jag bli en gammal senil gubbe och man tyvärr mognare med åren (28), bara brudar med hängpattar som gäller nu (frugan)..

Saknar den julaftonen då jag fick min C64 (8år) och 3 spel... men vad valkar och blåsor jag hade i händerna av Navigator joysticken, vill bli snorunge igen

EDIT: mognare till är väl felvald ord, man skaffar ju bara dyrare leksaker

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crusher
Har en polare som också köpte 4400+ HP'n. Han hade exakt samma problem som Logren beskriver. Han provade allt det ni beskrivit här och vad HP bad honom göra, nu har han tröttnat och köpte ett Asrock ULi M1695 (939DUAL-SATA2) och han har inga problem längre.
Så det är uppenbart att HP har problem med just den datorn/komponenterna/kombinationen.

Helt rätt! Man borde bara få skicka fakturan till HP!
Jag har testat satt i ett pci nätverkskort och kört det tillsammans med det inbyggda ljudkortet. Det hjälpte inte. Har tyvärr inget ljukort som ligger å skräpar

Permalänk
Medlem

@skruvis, ska tag reda på om det passade rakt i lådan. Det han berättade var iaf att prestandaökningen var grym. Alltså nu fungerar den som man förväntar sig med de komponenterna. T.ex. nu när han klickar på den externa disken så "ploppar" den upp lika fort som de interna. Spelen flyter bättre mm mm.
Det jag undrar nu är hur billigt HP och andra tillverkare kan köpa dessa moderkort de använder, för en konsument är ju inte 600-700:- för ett moderkort dyrt och om den fungerar lika bra som Asrock'en så är det värt det.

@Logren, jo undrar hur de skulle reagera om det började dyka upp fakturor helt plötsligt.

EDIT: Uppdatering, modekortet passar rakt av. Bara att slita ut HP/Msi kortet och stoppa dit Asrock.

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk

Japp stämmer som Crusher beskrev " Bara slita ut MP mobot ".
Har också en d4196.se med Hp:s 21" LCD skärm. Uppackningen av burken funkade utmärkt, men sen kom problemen. Blåsskärm och hängningar :(.
Formaterade disken och la in xp pro sp2 och tänkte att nu jäklar ska de funka. Men icke, HP hade ingen lösning på problemet just då, men sen kom de fram att ljudkortet & de inbyggda nätverkskortet krockade. Då lessna jag totalt och kom över ett DFI NF SLI-DR till bra pris så de åkte in direkt i burken. Passa som handsken, de enda som va fippel va pwr switch, hdd led kablarna men de löste jag. Nu kör jag proppen i 2,5ghz hur bra som helst och har inte några problem alls kvar längre. Har fler på jobbet som haft strul. Tror inte chipset är så superbra på MSI brädan. Imorgon onsdag kommer dom å byter ut min skärm som fått ett lodrätt grönt streck mitt på skärmen, kom efter 7 dagar sen jag fick grejerna. Visst fan blir man trött men får hålla tummarna nu

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Ok.. det är därför fläkten på mitt grafikkort inte varvar upp när jag kör demot utan bara varvar upp när jag kör benchen?

3Dmark2001 Demo: Inga fläktar varvar upp, grafikkortstemp. efter avslutad runda ~61grader.

3Dmark2001 Bench: Alla fläktar varvar upp, grafikkortstemp. efter avslutad runda ~76grader.

Sen belastar demot som i mitt fall den ena cpu kärnan mer än den andra medan benchmarken belastar kärnorna något högre & mer jämnt.

Visst belastar demot datorn lika mycket som benchmarken gör........ jag personligen håller mig till benchmarket vid belastningstester iaf..

Men att en support bara kör demot är skrämmande & under all kritik.

Det där låter illa likt det problem min far hade med sina gamla Compaq HemPC... (2003 år model)..
fick det inte löst förrän i slutet av förra året då Compaq äntligen släppte en ny bios som åtgärdade problemet...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crusher

EDIT: Uppdatering, modekortet passar rakt av. Bara att slita ut HP/Msi kortet och stoppa dit Asrock.

Kanon, tack för infon.

@ante_ante... provade du att plocka ut audigy kortet & köra på det inbyggda istället?

Själv har jag disablat NIC:et (även det intergrerade ljudkortet då det står på auto i setupen) & stoppat i ett 3C905CX-TX-M för på något sätt har jag fått för mig att det är något bättre än ett intergrerat realtek NIC...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Kanon, tack för infon.

@ante_ante... provade du att plocka ut audigy kortet & köra på det inbyggda istället?

Själv har jag disablat NIC:et (även det intergrerade ljudkortet då det står på auto i setupen) & stoppat i ett 3C905CX-TX-M för på något sätt har jag fått för mig att det är något bättre än ett intergrerat realtek NIC...

Nej jag gjorde aldrig det, orkade inte hålla på å strula :D.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Det jag gjort på min dator för att få den att fungera bra(bättre) är att:

1. Stäng av det intergrerade ljudkortet i setupen då det står på auto så jag disablade det (vet inte om det spelar någon roll?) sen disablade jag det inbyggda nätverkskortet.

2. Bort med modemet samt det trådlösa nätverkskortet.

3. Satte ljudkortet nederst över det direkt kommer mitt 3c905cx-tx-m nätverskort efter det kommer tv kortet...

4. Lät en öppning vara kvar i PCi plåten andra platsen under grafikkortet (grafikkortets temp sjönk 3 grader)

5. Blåste hela datorn & installerade om med XP Pro & installerade inte AMD64 X2 drivern eller XP hotfixen.. uppdaterade med alla windows uppdateringar som finns.. La in erfoderliga drivrutiner som senaste för sydbryggan från ATI´s hemsida samt 77.72 till grafikortet & senaste från creative till ljudkortet, till TV kortet la jag in Stridis drivrutiner.

Nu fungerar den hyffsat tycker jag..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Skillnaden här skruvis, du vet vad du gör. Jag tycker synd om alla "vanliga" användare som köpt detta paket, eller än värre.. tycker synd om HP-supporten. Du kanske skulle skicka din lösning till de så får vi se vad som händer.

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk
Medlem

Dom borde INTE ha någon hjälp på traven med att fixa till en "hyffsad" setup på en strulig dator. Dom SKA byta ut hårdvaran som är defekt och inte hålla på sådär. Det är min åsikt iaf. Jag har testat ryckt ut alla kort å kört med allt avstängt utan resultat... men ok, det kanske går att få till det "bättre eller sämmre" genom att göra så. Det ska till ett hårdvarubyte för att få det att fungera klockrent, vilket är det enda rätta mot oss konsumenter!

Permalänk
Medlem

Jo, sant Logren.

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk

har haft minst 5 HP datorer av senare standard och inte haft såna här problem alls. har till och med använt HPs moderkort i andra datorer utan krångel... Dock har alla varit Intel datorer... Asus kort i alla utan en.

MEN jag är inte förvånad. Förstår inte alls varför de slängt in ett moderkort med det chipsettet överhuvudtaget?

man blir irriterad när man hör sånt här.. självaste anledningen till att man köper en märkesdator är för att slippa strul när datorn inte vill vara med... men det ända som verkar bli är mer strul.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joppepoppe

MEN jag är inte förvånad. Förstår inte alls varför de slängt in ett moderkort med det chipsettet överhuvudtaget?

Jag gissar på följande anledningar:

1. Det är billigt.

2. Det är svalare än konkurenternas.

3. Det behövs inga speciella S-ata drivrutiner vid installationen.

Har jag fel?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Om man nu ska fundera på att köpa ett moderkort å ha tills suporten fixar datorn. Vilka moderkort kan vara ett alternativ? Jag har ju varit ute ut data scenen ett tag så jag har inte koll på sånna saker längre...

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310787&cks=PRL

DFI LANPARTY UT nF4 ULTRA-D, nF4 Ultra, Socket-939,S-ATA, GbLAN, Fw, PCI-Ex16

Detta är ett bra moderkort har köpt ett själv.

Permalänk
Medlem

intressant, har samma grejor och samma problem haft den inne på *reparation* 2 ggr och börjar bli seriöst trött på allt strul.

efter att ha läst det andra tråden så börjar jag fatta att det är många som har samma problem (visste iofs att jag inte var ensam om det men inte att det var så utbrett) och det är ett under att dom inte fattar att det är moderkortet, nu har jag iaf mailat supporten (igen) och länkat dom här 2 trådarna så får vi se vad som händer (om det nånsin gör).

jag tycker personligen att man inte ska köpa saker till en burk som inte funkar ifrån leverantören och praktiskt taget göra deras jobb men jag förstår också att man vill ha grejer som funkar eftersom dom inte verkar fatta och det är snabbaste lösningen.

ska hålla koll på dom här trådarna och får jag nån respons så hör jag av mig..

förresten så jobbar dom tydligen på en till bios uppdatering sa killen jag snackade med sist på supporten...

Permalänk
Medlem

Intressant Bleeker vi får se om det kommer någon lösning.

Kan berätta det att när ATEA var på jobbet så fick vi (jag iaf) höra att DELL var en dass-stol i jämförelse med HP maskinen, det roliga är att min DELL Dimension 8200 aldrig strulat den fungerar klockrent än i dag... det verkar tyvär som om DELL vet mer om hårdvarors kompabilitet än HP iaf... nasaren från ATEA skulle jag gärna vilja ha en förklaring ifrån iaf... sen i maskinen dom demade satt det en X2 stockkylare i, sen när man får maskinen så sitter det en 59 kronors 5000rpm skitkylare från coolermaster i den...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless