Överföra data mellan laptop och stationär?

Permalänk
Medlem

Överföra data mellan laptop och stationär?

Visste inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråd.

Jag har ingen erfarenhet alls av laptops men är nu på väg att köpa en och undrar vilka sätt folk vanligtvis använder för att överföra data mellan laptop och stationär dator?

Laptopen kommer nog inte ha mer än 80 gb eller så, så jag kommer att använda min vanliga dator som lagringsbas och sedan överföra det jag behöver till laptopen beroende på vad som ska göras. Jag var först inne på att köpa en extern USB hdd, men det med tanke på dessa enheters svagheter v.g. kylning med mera, skulle det kännas tryggare om min lagringsbas skulle vara baserad på en intern hdd.

Jag har ett några år gammalt firewire-kort installerat på den stationära om det är av betydelse (har ingen aning om det är "FW800" eller inte).

Så vilka möjligheter finns det att effektivt överföra data mellan laptop och stationär?

Vilka egenskaper bör min laptop ha för att underlätta dataöverföring till den?

Permalänk
Medlem

Har du gigabit kort i både stationära och bärbara så går det ju snabbast med det.
Det är ju bara att dela ut filerna på stationära och sen kan man ju ha ett sync program om man vill för att synca de filer man vill ha på bärbara.

Om du inte har eller inte vill skaffa gigabit kort så fungerar firewire koppling som nätverk också, då blir det ju 400Mbit istället för 1000 men det spelar inte så stor roll.

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Hur vanligt är det att bärbara datorer har gigabitkort? Vad finns det för möjligheter att överföra data m.h.a. USB?

Det tycks nästan vara enklast att ha en extern hdd, stämmer det?

Permalänk
Medlem

absolut vanligaste överföringen mellan datorer är vanligt nätverk

det går även att överföra filer med USB - men det kräver en speciell kabel

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...