Permalänk

Köpråd: Plasma eller Projektor?

Hej!

Har gått och funderat ett tag på att skaffa något nytt att ha för att titta på TV och film, Xbox och dator på...
Var först helt inne på att köpa en PlasmaTV, alternativt en LCD-TV. Men nu är jag inte riktigt lika säker längre... Projektor?

Jag spelar en del Xbox, och hade tänkt att koppla datorn till projektorn för att kolla på lite filmer och lite sånt den vägen. En del TV blir det ju också, men det tänkte jag använda min vanliga 28" Sharp bilrörstv till (cirkus 10 år).

Frågan är bara, ska man lägga pengarna på en PlasmaTV (42" då isåfall) eller en projektor? Vad är att föredra för lite blandat xboxspelande och filmtittande?

Tacksam för svar, och gärna lite tips på saker som kan vara viktigt att tänka på.

//Delarium

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Geeks
SweClockers

*flyttad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Jag tycker definitivt att du skall köpa TV, om du inte är en filmmänniska med ett fint hemmabiopaket, tycker jag inte du skall köpa en projektor.
Och köper du TV köp isåfall en LCDTV, du vill inte ha plasma, de bränner förr eller senare, LCDTV har dessutom bättre bild överlag, något dyrare ofta men det är det helt klart värt.

Permalänk

Håller med, en LCD är nog det bästa du kan lägga på. Extra skönt på sommaren då du slipper mura igen fönstrerna för att titta på tv eller dylikt.

Sedan har LCD som sagt bättre färgåtergivning än projektor, och även lite snabbare bild frekvens om jag inte minns helt fel.

Visa signatur

Beauty is in the eye of the beholder.
DI, din portal till musik.
Mitt galleri

Permalänk

Annars brukar CRT-TV + projektor vara en mycket bra kompromiss, särskilt om du har analog-TV via kabel. TV för att titta på såpor och nyheter och projektorn för "fest" tittning (film, fotbolls-VM, spel och dyligt).

Men om du har ont om plats och dåligt möjligheter att mörklägga så är nog en 40" LCD att föredra.

Visa signatur

Most of one's life is one prolonged effort to prevent oneself from thinking. People intoxicate themselves with work so they won't see how they really are. - Aldous Huxley

Permalänk

Mörklägga? Funkar fint utan att mörklägga med många av dagens projektorer, var bara noga med vilken projektor och vilken duk du väljer så är det inga problem.

Det värsta med projektorer är att titta på vanlig TV då det är så dålig upplösning, men det är ändå ganska onödigt att slösa lamptimmar på t ex Big Brother - till det kan man ju ha en TFT eller nåt som man slökollar på.

Jag föredrar projektor låååångt framför både LCD-TV och Plasma.

Permalänk

jag kö 32" Ws för vanlig tv å sen projje för film å xbox. kan inte vara mer nöjd. ägde en 42" plasma förut å det funka väl oxå men projje e så mycke bättre. Slakta i metal slug gör sig bättre i 88" en 42" ;D

Permalänk
Medlem

Är du ute efter höga upplösningar när du spelar tvspel ska du köpa en LCD

Är du ute efter riktigt skön & mysig bild när du kollar på film ska du köpa en plasma.

Tänk på att det kommer dröja hur jävla många år som helst innan HDTV är en standard i Sverige, och priset på en högupplöst tv då är långt ifrån lika högt som det är idag.

Så frågar du mig behöver du inte ens köpa en högupplöst plasma, min är inte högupplöst, men jag klarar mig finfint med den ändå

Och sedan stödjer den upp till 1080i via component, så jag får ut (inte äkta) HD signaler ifrån mitt Xbox ändå.

Permalänk
Medlem

Dessa tre artiklar på www.dvdforum.nu kan vara intressant att läsa, så har du lite info.

Plasma vs LCD

Att köpa Plasma

Att köpa LCD-TV

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk
Hedersmedlem

Själv valde jag en 40" LCD från Viewsonic. http://www.viewsoniceurope.com/se/Products/LCDTV/N4060w.html

Jag var ute efter en TV, projektor blev lite för mycket.. jag kör mest dator-signal och en _riktigt_ bra plasma kostar multum - ville inte köpa någon halvtam Plasma så det blev en riktig LCD istället.
Hade jag haft 40k hade det blivit en Pioneer 42", tittade på en Hitachi PD6600 (tror jag) för runt 20k men det var ju klar skillnad mellan dessa två skärmar. LCD:n jag får hem idag hade underbar bild även om färgåtergivningen i plasmorna var snäppet vassare.

Mörklägga är inget man behöver sådär idag, inte på en TV iaf. Kanske blir det mysigare med projektor men det finns många riktigt bra som fungerar utmärkt i ett ljust rum.

Lycka till med köpet, själv blir det film-tittande heeeela kvällen idag

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Är det Xbox360 som gäller är det viktigaste att det blir någon HD apparat, med minst 720 i upplösning.

Permalänk

Tack för alla svar!

Har även tittat på sån här ny bakprojektions TV, typ 50" för 17000kr kanske... Hur pass bra är dessa? De skall uppebarligen inte alls vara som gamla generationen.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Jag hade satsat på CRT TV + Projektor. De flesta projektorer kan gå upp i 720p utan några problem och ger en jävla bra bild under rätt förutsättningar. Lampan i dagens projektorer håller dessutom ett bra tag, så det går ett par år innan man behöver byta ut dem.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk

Projektor+mindre tv, helt klart!

En bakproj har oftast även den en lampa som behöver bytas och då är det lika bra med en fullsize proj.

Ångrar inte en sekund att jag lämade tillbka plasman och köpte proj.

Permalänk

Titta på Viewpia!

http://www.dustin.se:80/dacsaportal/?ProdID=5010086605

Precis fått den 42"-aren till jobbet, och den är riktigt bra för det priset!

MvH P

Permalänk
Hedersmedlem

Min TV är stor

http://ccwarlock.mine.nu/bilder/IMG_8292.JPG

Ska köpa en ny tv-bänk.. och baslådan är mest test än sålänge.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

jag kör med projektor en panasonic ae-700 i 85"

/Daniel

Permalänk

Smaken är ju givetvis olika. Men efter noggrant övervägande blev det
en projektor när jag bytte för drygt 1.5 år sen.. Och i jämförelse med de
plasma och LCD-burkar som bekanta köpt är jag INTE missnöjd.

Tvärtom... Jag är störtnöjd med projektor som val... En projje kan du själv
byta lampa i... En LCD som får fel på kontrollkortet för ljuskällan/ljuskällorna
är inte speciellt billiga att fixa efter garantitiden... Ni som har plattskärm till
dator eller en laptop där ljuskällan däckat, vet ju hur rolig bilden blir.. precsis...

Ett råd till er som funderar på plasma/LCD... Kräv att få se på TV-bild i
butiken... eller att få se på en "vanlig" film... Inte sällan "råkar" man ju visa
tecknade filmer etc. för att dölja den usla kvaliten på LCD/Plasma...

Bild på min 100" projje... Bildkvaliten gör sig ju inte rättvisa på fotot direkt...

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk

Du har ju möjlighet att få betydligt bättre bild med en projektor, men det är dock betydligt mer omständigt att använda.
Fast har du en tv som fungerar hade jag nog valt projektor, om du har plats för det dvs.