GAIM - Filöverföringsproblem

Permalänk

GAIM - Filöverföringsproblem

jag använder gaim som msn klient och allt fungera bra, lätt, smidigt, inte massa extra grafik som e ivägen, mend et som e JÄVLIGT irreterande e filöverföraren, jag har 0.5mbit så jag borde ha 50kb/s men istället så får jag 5kb/s eller mindre, altså hastigheten man har med modem. jag har aldrig fått högre hastighet och jag har heller inte haft någon annan nedladdningn igång samtidigt

jag har pratat med de som också använder gaim och de har också detta problemt.

jag använder Zonealarm som brandvägg

Permalänk
Medlem

Gaim fixar så att alla filetransfers går via nån rutten MSN-server istället för peer-to-peer. Det är så jag har fått problemet förklara för mig i alla fall.

Permalänk
Medlem

Gå in under "Nätverk", klicka ur "Känn av IP-adress automatiskt" och skriv in din yttre IP-adress manuellt. Välj portar i rutorna nedan och se till att de portarna är öppna i firewallen och forwardade till din dator i en eventuell router.

Permalänk
Medlem

Har samma problem.
Testat Gaim och Miranda nu och Gaim gillar jag mer.
Men när jag tar emot en fil går det runt 5 kbit/s...

Vad är detta för sjukt fel.

EDIT
http://gaim.sourceforge.net/faq.php#q72

Why are my file transfers so slow?
Gaim only supports tranferring files over MSN via the MSN servers. This means all your data is sent to an MSN server and then forwarded to the person at the other end of the transfer. It is unknown whether we will support true peer to peer file transfer over MSN.

Då får man skita i det här programet. Undrar vad dom tänker på, dom kommer förlora alla som vill ha det via MSN.

Miranda går heller inte att köra filer för då låser sig hela miranda då och då, segar som fasiken.

Trillian passade inte min smak.

Börjar bli trött på att hitta ett alternativ till Windows Messenger.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Ja, det finns ingen bra chattklient ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hema80
Ja, det finns ingen bra chattklient ...

Nja, nu är inte MSN-prottokollet ett rent chatt-prottokoll...

Men det måste finnas något av alla 3:e parts program som inte har problem med filöverföring.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Någon som har provat IM2 för att se om även det använder sig utav peer-server-peer filöverföring?

http://www.im2.com

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Använder också GAIM i Linux. Fungerar klockrent. Men jag sitter inte bakom en router heller.. Sen kan jag rekommendera Miranda-im till Windows.

Visa signatur

4 8 15 16 23 42
Workstation: 2.8 Ghz Prescott | CLUB 3D ATI 9800 PRO | 1024 MB DDRRAM | 120+200+200 GB HDD
En polygon kan aldrig bli snyggare än en pixel.

Permalänk
Medlem

Jag upplever Miranda som jätte buggigt! Dessutom säger mitt antivirusprogram (AVG) att en fil som Miranda installerar är virus. Hehe.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Någon som har provat IM2 för att se om även det använder sig utav peer-server-peer filöverföring?

http://www.im2.com

Testade det. Var helt otroligt buggikt och låste sig gång på gång när man var inne i inställningnarna.
Nu kör jag visserligen Windows Server 2003 så det kan kanske påverkar på något sätt.

Sedan var ju 2.0 på gång (samma som på Gailm...).

Kör nu på Gaim ändå. Känns otroligt gediget och stabilt.
Det är enbart filöverföringen som är problemet.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

hmm jag tycker filöverföringen gick bra på tidigare msn verisoner.. iaf 6.2 men de därefter segar sig enormt mycket och att sen inte kunna använda 6.2 suger... finns det månne nått enkelt program för överföring av filer typ dra o släpp hade vart fint, gaim känns som nått jag inte vill prova om de går via msn... .. ingen som kan koda en enkel variant på chatt prog med bra filöverföring?

Visa signatur

....ursäktar om jag svär mycket...

Permalänk
Medlem

Jag skulle bara vilja säga att vem fan använder MSN till att skicka filer? Okej, jävligt många men lär er skicka via FTP istället. Så jävla mycket smidigare och snabbare och bättre och finare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xuwqyz
Jag skulle bara vilja säga att vem fan använder MSN till att skicka filer? Okej, jävligt många men lär er skicka via FTP istället. Så jävla mycket smidigare och snabbare och bättre och finare.

Öööö??

Hur resonerar du nu?
Så alla måste ha igång en FTP-server-programvara hela tiden på datorn?

Om jag vill sända en bild till en av mina kontakter som jag chattar med i MSN så vill jag inte behöva starta ett till program för att skicka den bilden.
Dels tar det tid att starta programvaran, dels måste min kontakt starta sin FTP-server-programvara.
Sedan när han säger att FTP-servern är igång så kan jag logga in, sedan skicka filen.
Sedan får jag stänga ner FTP-programvaran, min kompis får sedan stänga ner sin FTP-server-programvara.

Nu när jag ska sända en bild till min kontakt jag chattar med på MSN så drar jag bilden till fönster, bilden skicka, färdigt.

Vem fan använder FTP för att sända lite filer till folk då och då?

Jag vill inte ha igång en FTP-server-programvara på min dator hela tiden. Jag vill inte behöva dra igång en extra programvara så fort jag ska sända en fil till någon.

Jag pratar inte om att sända massa stora filer på 700 Mbyte, eller 20 MP3 låtar på en gång, där är självklart FTP bättre.
Jag pratar om att sända en PDF-fil, Word-fil, Bild-fil, en MP3 låt mm. Då är självklart det lättare att använda MSN/ICQ/Yahoo då det redan är igång hela tiden + att man mycket enkelt kan sända filen på detta sätt.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |